Svårigheter med praktiska saker?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Svårigheter med praktiska saker?

Inläggav MissNervvrak » 2009-06-28 17:50:37

Jag undrar om det är vanligt att människor med asperger har svårt att lära sig praktiska saker och sedan komma ihåg vad man lärt sig och behärska det på ett bra sätt? Anledningen till att jag undrar är att jag alltid har haft mycket svårt för detta. Jag har alltid velat lära mig att teckna och har verkligen försökt men hur mycket jag än försöker så blir jag aldrig bättre än en femåring. Jag höll på med hästar i femton år men blev aldrig särskilt duktig varken på stallsysslorna eller på ridningen. I tonåren jobbade jag en kort period på en snabbmatsrestaurang och där orsakade jag snabbt mer skada än nytta. Nu har jag sommarvikariat på ett äldreboende och har redan orsakat en smärre katastrof.
Jag är 22 år och har ingen aspergerdiagnos men tanken har funnits där titt som tätt och nu när jag börjat på äldreboendet så finns tanken åter där.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 20:14:50, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv

Anslöt: 2009-06-28

Inläggav earlydayminer » 2009-06-28 18:11:00

Applicera dina förmågor på det praktiska. Är du detaljorienterad och noggrann? Måla då små saker inom vissa ramar, att tänka i kvadrater fungerar för mig, fast trianglar ger mig bäst känsla. Rektanglar går bra, men jag tycker inte om cirklar. För att ta de vanligaste figurerna. Måla på små pappersark istället för stora. Skall man rensa och göra fint, tänk smått. Att stå och kolla på hela kaoset kan vara mycket svårt och ineffektivt för "oss".

Snabbmatsrestaurang och äldreboende verkar inte som det lämpligaste yrke för någon med Aspergers syndrom, om det nu är det du har. Snabb service mycket socialt umgänge och i stort sett baserat på kommunikation. Men det finns undantag!

Jag har ett praktiskt arbete, jag tycker inte alls om praktiskt arbete. Men vinsten i att fortsätta är så stor att jag måste. Det är ändå bara tills jag börjar ta upp studier.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:14:50, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav MissNervvrak » 2009-06-28 18:18:25

Tack för tipset, earldayminer! :) Det låter som ett smart sätt att måla upp saker och ting. Absolut värt att prova nästa gång jag ska till jobbet!

Jag har inga direkta sociala problem (hade dock stora socialfobiska svårigheter när jag var yngre men de är näst intill helt borta nu) utan problemet med jobbet är alla de praktiska sakerna som t.ex. att bädda sängarna på ett snyggt och bra sätt, hjälpa någon upp i sängen, men framför allt att vara effektiv och tänka logiskt.

Till hösten har jag fast jobb som mediasäljare och jag hoppas och tror att det ska fungera bättre, jag måste bara få mitt nuvarande jobb att funka i sommar. :?
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 20:14:50, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv

Anslöt: 2009-06-28

Inläggav imperativ » 2009-06-28 18:24:55

Vad det än gäller så kommer jag aldrig kunna lära mig göra en handling utan en erforderligt exakt genomgång av hur handlingen utföres. Bilkörning är något som kommer ta ÅR för mig att "få till" har jag märkt.

Sen är det "Repetition är kunskapens moder." som går applicera överallt.

Man bör kanske ta reda på vad man är bra på. Ungefär de flesta ritar som 5-åringar f.ö.

Jag kan bara rita streck och fylla givna områden med färg. Ändå fick jag ett VG i ämnet Bild, det mest besynnerliga betyg jag fått i mitt liv. :lol:

Jag har haft otroligt mycket glädje av att ha valt elektrikervägen i gymnasiet. Fysatan vad jag har lärt mig mycket praktiskt nyttigt! (även att jag är kass på det riktigt praktiska)
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in