Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Relevanta frågor i "Aspie Kriterierna"

Inläggav rdos » 2009-04-15 18:39:08

Top-27: (>= 0.6)


Do you have acute sensitivity to specific sensory experiences and stimuli (e.g. hearing, touch, vision, and/or smell)?

Bra relevans (0.45 - 0.59)


Do you dislike discussing a topic that may not be of primary interest?

Do you have an strong preferece for detail over gestalt?

Do you have an original, often unique perspective in problem solving?

Do you have an avid perseverance in gathering and cataloguing information on a topic of interest?

Do you have knowledge of routines and a focused desire to maintain order and accuracy?

Måttlig relevans (0.30 - 0.44)


Do you speak your mind irrespective of social context or adherence to personal beliefs?

Do you seek an audience or friends capable of enthusiasm for unique interests and topics?

Are you primarily interested in significant contributions to conversation over ritualistic small talk or socially trivial statements and superficial conversation?

Do you prefer conversation free of hidden meaning or agenda?

Do you have an advanced use of pictorial metaphors?

Do you have exceptional memory and/or recall of details often forgotten or disregarded by others, for example: names, dates, schedules, routines?

Are your thoughts persistent?

Do you have encyclopaedic or "CD ROM" knowledge of one or more topics?

Are you values/decision making unaltered by political or financial factors?

Are you a "social unsung hero" with trusting optimism: frequent victim of social weaknesses of others, while steadfast in the belief of the possibility of genuine friendship?

Obetydlig relevans (0.15 - 0.29)


Do you show absolute loyalty and impeccable dependability in peer relationships?

Are you determined to seek the truth?

Do you have an advanced vocabulary and interest in words?

Are you fascinated with word-based humor (e.g. puns)?

Do you often take care of others outside the range of typical development?

Ingen relevans (< 0.15)


Are you free of sexist, "age-ist" or culturalist biases and regard others at "face value"?

Do you have the ability to pursue personal theory or perspective despite conflicting evidence?

Do you listen without continual judgement or assumption?

Do you seek sincere, positive, genuine friends with an unassuming sense of humor?

Are you good at individual sports and games, particularly those involving endurance or visual accuracy, including rowing, swimming, bowling, chess?

Have you attended university after high school?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-04-22 9:14:29

Med lite drygt 1000 svar, så är relevanserna för Aspie-kriterierna i stort sett oförändrade. Någon fråga har bytt grupp.

Det finns nu oxå tillförlitliga relationer till grupper för frågorna. Majoriteten av frågorna hör ihop med Aspie-talanger, vilket väl borde vara förväntat. En del hör ihop med Aspie tvång.

Den enda fråga som skulle kunna platsat i Aspie-quiz (bra relevans, inte relaterat till annat) är:

Do you dislike discussing a topic that may not be of primary interest?

Möjligen oxå denna (som faktoranalys kopplar ihop med Aspie-jakt):

Are you fascinated with word-based humor (e.g. puns)?

Och kanske dessa:

Do you have a strong preferece for detail over gestalt?
Are your thoughts persistent?

Den största floppen är nog om man gått på universitet. Den har faktiskt negativ relevans (dvs det är fler NTs än aspar som gjort detta). Den är dessutom relaterad till NT talanger. Dessvärre säger det väl en del om hur aspar missgynnas av skolsystemet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-04-22 9:54:48

Ska nog passa på att redogöra lite mer i detalj för "ta hand om mindre lyckligt lottade" i Aspie-kriterierna här. Frågan har 0.16 i relevans, vilket kan betyda att det ö.h.t. inte finns någon relevans.

Mer intressant är hur kopplingarna till andra frågor ser ut. De pekar på att detta drag är miljömässigt. Detta är förmodligen inte alls någon medfödd preferens, utan mer troligt så beror det dels på att andra mindre lyckligt lottade har högre sannolikhet att vara aspar (och att aspar dras till aspar är välkänt) och dels på att många aspar i skolan klumpas ihop med andra med avvikande utveckling och / eller utvecklingsstörning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-04-22 10:11:51

Lite notiser kring frågor (och då indirekt påstående) som Aspie-kriterierna innehåller, men som folk inte kan svara på.

Listade med de "värsta" först:

Do you often take care of others outside the range of typical development? (22% som inte kan svara)

Do you have an advanced use of pictorial metaphors? (20% som inte kan svara)

Do you have a strong preference for detail over gestalt? (19% som inte kan svara)

Are you a "social unsung hero" with trusting optimism: frequent victim of social weaknesses of others, while steadfast in the belief of the possibility of genuine friendship? (18% som inte kan svara)

Do you have the ability to pursue personal theory or perspective despite conflicting evidence? (15% som inte kan svara)

Alla dessa påståenden är i princip värdelösa med så många som inte begriper sig på dem.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-04-22 10:33:57

Attwoods punkter är ju inte skrivna som quiz-frågor, eller ens som AS-kriterier, utan vill bara ge en alternativ beskrivning och visa på att liknande problematik kan beskrivas i antingen negativa eller positiva termer. Därför är det inte alls förvånande att de inte lämpar sig så bra i quiz utan att formuleras om först.

Att folk inte förstår sig på vissa frågor för att de är för luddigt eller avancerat formulerade, eller för att de innebär att man måste jämföra sig med andra som man ju inte kan veta hur de känner eller tänker, brukade dock inte hindra dig när du och jag diskuterade vilka frågor som skulle vara med. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-04-22 11:00:56

Alltihop har givetvis formulerats om. En del kanske skulle kunnat formulerats om på ett bättre sätt för att folk skulle kunna identifiera sig bättre, men huvudprincipen var att behålla de påståenden som Attwood gör i sina kriterier. Passar de inte som frågor så passar de (i mitt tycke iaf) inte heller som kriterier som folk kan identifiera sig med. En del av kriterierna är alldeles för komplexa och blandningar av många olika saker som inte behöver förekomma tillsammans. Just därför är det många som inte kan identifiera sig i dessa.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-04-22 11:02:37

Inger skrev:Att folk inte förstår sig på vissa frågor för att de är för luddigt eller avancerat formulerade, eller för att de innebär att man måste jämföra sig med andra som man ju inte kan veta hur de känner eller tänker, brukade dock inte hindra dig när du och jag diskuterade vilka frågor som skulle vara med. :wink:


Gränsen för att frågorna får vara med ligger vid 10% som inte kan svara. Nästan alla frågor i slutversionen ligger på ett par procent. Vissa av Attwoods kriterier ligger på 20% eller mer.

Case closed...
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-05-05 12:33:20

Artikeln om Aspie-quiz har blivit refuserad. På som jag ser mycket tveksamma grunder, och dessutom efter ett helt års väntetid. :cry:

Den här gången har man använt en av de ursprungliga reviewers man hade i första omgången, men dessvärre inte den jag tror var Simon Baron-Cohen, utan den som inte verkar speciellt insatt i ämnet som mest presenterade flummiga kommentarer. Dessutom så har tydligen Dermot Bowler (som är utgivare) själv läst igenom manuskriptet, men utan att lämna några egna kommentarer.

Jag kommer att leta upp en annan tidskift att skicka in den till istället. Förmodligen mer eller mindre omodifierad eftersom det knappt finns någon substans i de kommentarer som getts.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-05-05 15:10:59

Ett av problemen som Inger borde kunna svara på:

3. The initial derivation of items currently reads:
“An initial list of 100 items was put together based on personal experience, on characterisations of autism spectrum conditions by Martha Kate Downey, Roger Meyers and Tony Attwood, and on items from the Autism-Spectrum Quotient questionnaire.”
References where available and more detailed explanation of the derivation of the initial questionnaire should be given.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-05-05 19:32:21

Jag tror jag bestämt strategi för nästa steg i att få Aspie-quiz publicerat nu. Jag kommer de kommande månaderna att köra om alla de psykiatriska testerna med slutversionen. Detta för att resultaten som presenteras enbart ska bero på slutversionen och vara kristallklara. Därefter skickar jag in ett nytt manuskript till en lite bredare journal om psykiatrisk forskning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-06-01 9:51:39

Nu har jag kört färdigt SPQ-A och Dr Amen's ADD test med slutversionen. Dr Amen's ADD test har samma korrelation (med två decimalers upplösning) som i tidigare omgången. Det var ca 10% som fick noll poäng på SPQ-A och lite drygt 20% på ADD-testen. Det verkar betyda att nästan alla gör både Aspie-quiz och extratesten. Fast det är över 200 frågor. Just nu kör jag om LSAS (social fobitesten). Sedan återstår min modifierade Tourette-test och Adult Dyslexia testen. Alla dessa bör vara klara i slutet av juli/ början av augusti, vilket är då jag planerar att skriva om artikeln och skicka in den igen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-06-15 10:15:35

LSAS har oxå samma korrelation med Aspie-quiz som tidigare (1700 svar).
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-06-17 10:01:23

Tourette DCI visar lite olika resultat. Framförallt så har majoriteten som gör Aspie-quiz 0 poäng på DCI, medan för de andra testerna så är det en liten minoritet som får 0 poäng. Korrelationen skiljer därmed oxå beroende på om man väljer att använda alla svar (0.38 i korrelation) eller om man bara väljer de som fått minst en poäng på DCI (0.5 i korrelation). Tidigare var korrelationen 0.45, men då var urvalet ganska snett, och bara en liten minoritet svarade.

Oavsett hur man tolkar resultaten, så kvarstår faktum att Tourette inte är ett självständigt tillstånd, utan relaterat till autismspektrum och andra npf.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-06-28 17:20:52

Inger skrev:
KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Dessutom så är ju Dyslexi avsevärt vanligare bland aspergare än NTs

Fakta eller uppskattning?

Eftersom rdos har lindrigare dyslexi och rdos som vanligt utgör mallen för hur aspergare är (trots att han inte vill ha någon diagnos) så behövs inga vetenskapliga studier utan det räcker förstås med att rdos har det så är saken klar. :wink:


Det finns en betydande korrelation mellan poäng på "Adult Dyslexia Test" och Aspie-quiz poäng (0.43) sist som detta kördes. Kör just (som sista test) om detta igen under min fyra veckor långa semester.

Att det skulle finnas en korrelation med "antidyslexi" tror jag inte ett dugg på. Hyperlexi är inget vanligt fenomen bland aspar. Däremot så verkar det finnas en del högljudda aspar på listan som påstår sig vara "antidyslexi". :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-06-28 17:59:17

Språkpoliser finns det väl gott om här? Det är inte detsamma som hyperlexi.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-06-28 22:10:34

Inger skrev:Språkpoliser finns det väl gott om här? Det är inte detsamma som hyperlexi.


Nej, precis. Att vara språkpolis låter i mitt tycke mer som OCD-drag än något annat.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-06-29 0:24:58

Ja, mer åt OCD-hållet i alla fall.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-06-29 6:32:54

Nu finns Aspie-quiz på franska oxå: http://www.rdos.net/fr
:wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-07-31 8:31:42

Såg just att Aspie-quiz nu passerat 200.000 svar. :-)049
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-07-31 15:11:56

Ahh, äntligen är det visat. Tourette är intimt sammankopplat med stims och "Aspie kommunikation". I stort sett varenda drag i senaste körningen av "Tourette DCI" klustrar med "Aspie kommunikation".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-08-05 9:05:00

En professionell översättare har översatt Aspie-quiz till spanska. Dessvärre bara frågorna än så länge, men förhoppningsvis så kommer en full spansk version inom kort. Intressant att läsa när man själv studerat spanska för typ 20 år sedan, men inte kan tillräckligt mycket för att kunna kommunicera. Iaf så gjorde hon översättningen av tacksamhet för att hennes partner fått höga poäng och att hon på så sätt lärt förstå honom bättre.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-08-05 13:08:03

Förslag till frågor ifrån SvDs romantiktest.

Frågor som direkt skulle fungera:

Tror du på ödet när det handlar om kärlek?

Tror du på kärlek vid första ögonkastet?

Tror du att du kommer att hitta "den rätta kärleken"?

Har du och en partner någonsin haft en låt ni kallat er egen?

Minns du din första kyss?



Flervals: (behöver modifieras)

Vilket av följande är en drömdejt i dina ögon?
a Biljard, öl och nachos på det lokala biljardhaket.
b En picknick i parken.
c Middag med levande ljus hemma.
d Middag på lyxrestaurang följd av teater eller balett.
e Ta en promenad tillsammans.
f Middag på restaurang följd av bio.
g Kaffe och biscotti på något hippt café.
h Gå på nattklubb.


Tveksamt om hur den kan göras om och om den alls är relevant.

På vilken av följande platser eller sätt skulle du helst fria/bli friad till?
a På ett café.
b Vid ett vattenfall eller en solnedgång.
c På ett ställe som betyder något speciellt för mig och min partner, till exempel den första restaurangen vi åt på eller på platsen där vi först träffades.
d På en annorlunda dejt.
e Genom att ett flygplan flyger förbi med en stor skylt eller via tv:n eller radion.
f På en familjesammankomst eller på en fest med våra vänner.
g Hemma med en romantisk inramning, till exempel rosenblad utströdda överallt.
h Hemma på en helt vanlig dag.
i Genom mejl, brev eller på telefon.


Görs om till Skulle du hellre vilja fria/blir friad till vid en solnedgång eller vattenfall än på en familjesammankomst?

Du har varit borta från din partner i en månad och saknar verkligen honom/henne. Hur uttrycker du dina känslor?
Via mejl.
a Genom att skicka ett e-kort.
b I telefon.
c I ett handskrivet brev på fint brevpapper.
d Genom att skicka en gåva, till exempel blommor eller en nalle.


Vad gör du med kärleksbrev? Sparar dem, oavsett vem som är avsändaren.
a Sparar dem bara om de är från någon jag gillar.
b Sparar dem bara om de är från min nuvarande partner.
c Sparar dem inte alls.


Görs om till Sparar du på kärleksbrev?

Vad tycker du om starka kärlekshistorier i böcker eller på film?
a De är så motbjudande att jag inte kan läsa/se dem.
b Jag tvingar mig igenom dem.
c De är okej, men inte sådant jag föredrar.
d Jag gillar en bra kärlekshistoria.
e Jag blir så rörd att jag gråter.
f Jag kan inte få nog av dem utan läser romantiska noveller och ser kärleksfilmer så ofta jag kan.


Görs om till Gillar du en bra kärlekshistoria?

Vilket av följande skulle du vilja få i present av din partner på din födelsedag?
a Biljetter till ditt favoritband, -föreställning eller -pjäs.
b Underkläder
c Presentkort på din favoritbutik.
d Pengar
e En bok eller dvd.
f En annorlunda dejt.
g Något han/hon gjort själv.


Enligt dig så är det perfekta bröllopet:
a Traditionellt, i en kyrka tillsammans med släkt och vänner.
b Litet och enkelt, hemma i trädgården med några få utvalda gäster.
c Excentriskt, i Las Vegas med en Elvis look-alike.


Görs om till: Föredrar du ett traditionellt bröllop före en enkel tillställning hemma?

För dig är Alla Hjärtans Dag:
a Inte alls viktig, bara ett sätt för butikerna att tjäna mer pengar.
b Ganska viktig, men jag firar mest för min partners skull.
c Viktig, men jag firar enkelt.
d Viktig, jag gillar att ge och få små gåvor denna dag.
e Årets viktigaste dag.


För kommersiellt intriktad.

Du och din partner firar ngot speciellt ute på en restaurang. Hur sitter du medan ni väntar på maten?
a Framåtlutad mot min partner och håller hans/hennes händer.
b Framåtlutad och involverad i ett intimt samtal med honom/henne.
c Bakåtlutat och bekvämt.
d Upprätt, det är bäst för hållningen.


Görs om till Sitter du gärna framåtlutad emot en partner om du firar något speciellt på en restaurang?

Du är på ett bröllop där du varken känner bruden eller brudgummen särskilt väl. När de avger sina löften är det troligt att du:
a Dagdrömmer om ditt eget bröllop.
b Dagdrömmer om något som inte alls har med bröllop att göra.
c Ler och njuter av ceremonin.
d Gråter för att du är så rörd.
e Är så uttråkad att du kan dö.


Görs om till Blir du uttråkad när ett brudpar avger sina löften? alt
Njuter, gråter eller dagdrömmer du om ditt eget bröllop när du hör ett brudpar avge sina löften?.

Vilka av följande jubileer tycker du är värda att fira?
a Dagen du och din partner träffades.
b Er första dejt.
c Dagen ni blev ett par.
d Första gången ni kysstes.
e Er bröllopsdag.


Görs om till Kommer du ihåg olika romantiska jubileer som t.ex. första dejt, när du blev ihop med någon, första kyssen eller bröllopsdag?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-08-05 13:22:11

Frågor som nog bör vara med för att se relationer: (engelsk version)

Do you easily blush?
If you were single, would you find casual sex (one-night stands) rewarding?
Do you become shy or passive when you see somebody of the opposite sex that you are interested in?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nano » 2009-08-05 13:25:15

rdos skrev:
Minns du din första kyss?
Ledssen att deta nog förstör det hela men det förutsätter ju att man kysst någon.
Jag har inte kysst någon tex, alla kanske inte ens vill kyssas.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 13:52:51, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in