Lektrådar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 15:37:25

TK skrev:
Kikarn skrev::? Gråzoner? Håller inte med. Sandlådetrådar är sandlådetrådar och att det kan bli skämtsamt eller uppstår humor i andra trådar innebär inte att de befinner sig i gråzon.

Vad är sandlådetrådar för dig? Frågan är seriös. Jag använder inte den karaktäristiken, dvs definierar inte en tråd som sandlådetråd. Men mina associationer - till beteckningen - går i så fall närmast till sådana trådar där debattnivån har hamnat på sandlådenivå.

jag har ingen negativ värdering i sandlåda.

Nu har jag inte alla trådnamn i minnet men det finns trådar som går ut på att fortsätta med tre ord, associationstrådar, vet inte om här är gissningstrådar, dissikeringstrådar och liknande. Tror att jag associerar trådarna till tidsfördriv och lek, snarare än utbyte av tankar och åsikter i ett ämne.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav TK » 2009-06-27 15:58:00

Kikarn skrev:
TK skrev:
Kikarn skrev::? Gråzoner? Håller inte med. Sandlådetrådar är sandlådetrådar och att det kan bli skämtsamt eller uppstår humor i andra trådar innebär inte att de befinner sig i gråzon.

Vad är sandlådetrådar för dig? Frågan är seriös. Jag använder inte den karaktäristiken, dvs definierar inte en tråd som sandlådetråd. Men mina associationer - till beteckningen - går i så fall närmast till sådana trådar där debattnivån har hamnat på sandlådenivå.

jag har ingen negativ värdering i sandlåda.

Nu har jag inte alla trådnamn i minnet men det finns trådar som går ut på att fortsätta med tre ord, associationstrådar, vet inte om här är gissningstrådar, dissikeringstrådar och liknande. Tror att jag associerar trådarna till tidsfördriv och lek, snarare än utbyte av tankar och åsikter i ett ämne.

Jag kan då undra varför du då använder orden sandlåda och sandlådetråd, om du inte lägger in en nedvärderande betydelse i orden. Det bäddar ju bara för missförstånd, eftersom nog de flesta uppfattar sådant tal som nedvärderande, i alla fall när man kommit en bit upp i åren.

Vad beträffar tidsfördriv och lek behöver inte detta stå i någon absolut motsättning till tankar och åsikter. Det tycker jag tydligt framgår om man lägger ner viss tid på att läsa och deltaga i de aktuella trådarna.

Med det påstår jag inte att allt är särskilt djupsinnigt. Men det tycker jag knappast att allt är i de övriga trådarna heller. En rätt stor del av diskussionen i dessa andra trådar skulle lika väl kunna karaktäriseras som tidsfördriv och lek - fast då av ett annat slag.

Som jag tidigare framfört ser jag rätt stora problem med att avgöra vad som är vad. Och vem ska avgöra detta, när vi nu säkerligen även framöver kommer att ha rätt olika synsätt på detta. Något som också kan skifta efter tid, allt efter ork och lust.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
TK

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 21:04:17

TK skrev:Jag kan då undra varför du då använder orden sandlåda och sandlådetråd, om du inte lägger in en nedvärderande betydelse i orden. Det bäddar ju bara för missförstånd, eftersom nog de flesta uppfattar sådant tal som nedvärderande, i alla fall när man kommit en bit upp i åren.

Vad beträffar tidsfördriv och lek behöver inte detta stå i någon absolut motsättning till tankar och åsikter. Det tycker jag tydligt framgår om man lägger ner viss tid på att läsa och deltaga i de aktuella trådarna.

Med det påstår jag inte att allt är särskilt djupsinnigt. Men det tycker jag knappast att allt är i de övriga trådarna heller. En rätt stor del av diskussionen i dessa andra trådar skulle lika väl kunna karaktäriseras som tidsfördriv och lek - fast då av ett annat slag.

Som jag tidigare framfört ser jag rätt stora problem med att avgöra vad som är vad. Och vem ska avgöra detta, när vi nu säkerligen även framöver kommer att ha rätt olika synsätt på detta. Något som också kan skifta efter tid, allt efter ork och lust.

Jag använder orden för att markera lek, eftersom det är så jag tänker. Jag kan inte stå för någon annans tankar eller tolkningar utan kan bara gå till min egen och när jag upptäckte att det fanns utrymme för missförstånd så förklarade jag att jag inte har en negativ värdering i det.

Vem som skall avgöra? Den som lägger tråden? Vill man ha ett meningsutbyte eller vill man ge en lekinvit? Förstår inte varför det skulle vara så svårt? En uttalad lekavdelning skulle kunna ge fritt lopp för mer utsvävande lek dessutom.
Kikarn

Inläggav TK » 2009-06-27 21:27:43

Kikarn skrev:Vem som skall avgöra? Den som lägger tråden? Vill man ha ett meningsutbyte eller vill man ge en lekinvit? Förstår inte varför det skulle vara så svårt? En uttalad lekavdelning skulle kunna ge fritt lopp för mer utsvävande lek dessutom.

Jag upplever att du inte riktigt orkar ta till dig de argument som jag framför, när du säger att du inte förstår att det skulle vara så svårt. Vad skälet till det är vet inte jag.

Jag har på olika sätt förklarat att det inte finns några enkla modeller för någon slags sortering. Det du säger om att trådstartaren är den som avgör hur tråden utvecklas, har åtminstone vad jag kunnat konstatera endast visat sig ha begränsad funktion.

Återkommande blir det klargjort att forumdeltagarna är i sin fulla rätt att inom ramen för forumets regelverk komma med de bidrag i trådarna som de finner lämpliga. Trådstartarna kan känna ett visst ansvar för att en tråd utvecklas åt ett eller annat håll, men de äger ingalunda trådarna.

Snarare är det så att den sociala dynamiken på forumet yttrar sig genom att diskussionen i trådarna utvecklas mer eller mindre oväntat.

Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag mig ana ett visst mått av prussiluskeri bakom önskan om att inrätta en särskild lekavdelning.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
TK

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-27 21:29:11

Vilket intryck tror ni forumet ger en gäst om det finns en avdelning som heter LEKTRÅDAR?

Om jag vore ny här skulle jag direkt associera till 'dagis'.

Eftersom det uppenbarligen går alldeles utmärkt att helt obehindrat spamma forumet med trams ser jag ingen vits med en sån avdelning.
Det funkar väl alldeles utmärkt att ha en avdelning kallad OFF TOPIC för slikt?

En LEKavdelning skulle devalvera forumets förstaintryck rätt rejält.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 21:37:39

KrigarSjäl skrev:Vilket intryck tror ni forumet ger en gäst om det finns en avdelning som heter LEKTRÅDAR?

Eftersom det uppenbarligen går alldeles utmärkt att helt obehindrat spamma forumet med trams ser jag ingen vits med en sån avdelning.

Om förstaintrycket är viktigt så har du absolut en poäng. Fast det går förstås att hitta andra ord? "Tidsfördriv"? Tycker att det är ett bra ord som poängterar att även vuxna kan vilja roa sig på ett lekfullt sätt när det finns tid och utrymme för det.
Kikarn

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-27 21:41:38

Som sagt, det finns redan en avdelning benämnd OFF TOPIC.
Forumet blir bara mer svårmanövrerat med en massa irrelevanta underavdelningar. Sen har jag ingen lust att vistas i ngt som ens långsökt klingar 'dagis'.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TK » 2009-06-27 21:44:03

Kikarn skrev:
KrigarSjäl skrev:Vilket intryck tror ni forumet ger en gäst om det finns en avdelning som heter LEKTRÅDAR?

Om förstaintrycket är viktigt så har du absolut en poäng. Fast det går förstås att hitta andra ord? "Tidsfördriv"? Tycker att det är ett bra ord som poängterar att även vuxna kan vilja roa sig på ett lekfullt sätt när det finns tid och utrymme för det.

Det går alldeles utmärkt att skriva seriösa inlägg i seriösa trådar som rent tidsfördriv. Roa sig kan man som redan påpekats göra på många olika sätt. Var ska man då dra gränsen?

Utrymmet finns redan i AOT, precis som KrigarSjäl anför.
TK

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in