Det här med intyg för körkortstillstånd och "Tanter" ...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Tanter med stort "T" är extremt jobbiga. (Tanter som i typ av människa.)

Ja!
8
89%
Nej!
1
11%

Antal röster : 9

Det här med intyg för körkortstillstånd och "Tanter" ...

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-22 9:45:59

Igår öppnade jag ett brev från en tant vid Länsstyrelsen här i Stockholm. Hon skrev att jag måste komplettera ärendet med "intyg utfärdat av behandlande läkare med avseende på utredning vid neuropsykiatriska enheten" senast den 16 september.

Några problem bara: jag har lämnat ett intyg tillsammans med alla mina andra papper.

När jag tidigt i våras kontaktade Neuropsyk på St:Görans sade de åt mig att ta kontakt med min närmaste öppna psykiatriska mottagning eftersom min utredningsläkare hade slutat på enheten för över ett halvår sedan. (Herregud, förvirrande ordalag de uttrycker sig i. Men jag förstod efter att ha tänkt två gånger på vad hon sagt.)
Det gjorde jag. Jag krävde att få komma till en psykiatriker som hade någotlunda koll på AS eller kontakt med någon på Neuropsyk för att hjälpa honom eller henne.

Psykiatrikern tog hjälp av två personer från St:Görans neuropsyk för att skriva mitt intyg.

Vad menar tanten? Ska jag jaga ner min utredningsläkare eller vad vill hon?! Jag har ju bara gjort allt som de har sagt till mig. Om de inte kan följa sina egna direktiv, hur ska man då kunna få ett körkortstillstånd?!

Och så gick tanten på semester tills på onsdag. Yay. Jag kommer att ha det kul fram till dess. Jag lämnade ett ganska ilsket men förklarande meddelande på hennes röstbrevlåda och ska ringa dit igen på onsdag.

Jisses, jag är jättefrestad att börja kalla henne för en tant. Fast inte förrän jag faktiskt har pratat med henne. Om hon visar sig att inte vara en tant så känns det ju ganska dumt.

Är det någon annan som har råkat ut för något liknande?
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa

Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Jonte » 2009-06-22 10:03:12

Ring växeln och fråga efter personens chef eller vem som har hand om ärendet i Tantens frånvaro. Förklara mycket vänligt, men absolut inte undfallande, att det måste föreligga ett missförstånd, du har lämnat ett intyg och behöver ditt körkortstillstånd snarast för du har nu under sommaren goda möjligheter till övningskörning och vill inte missa det tillfället.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Jonte

Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-22 10:46:49

Tack för tipset!

Jag försökte tidigare idag men då sa de att det var "tekniska problem" med växeln, men nu kom jag fram.

Tant nummer 2 sade att jag skulle borse från föreläggandet tillsvidare eftersom hon sprungit och kikat på mina papper och sett att det faktiskt låg ett intyg där. Tant nummer 1 måste ha missat det... vilket jag tycker är extremt klantigt av en person som jobbar på en sådan instutition, speciellt som allt låg i samma kuvert!

Tant nummer 2 skulle skicka iväg det till deras konsultläkare, så förhoppningsvis så löser sig det hela.

Fy vad jag blir förbannad på förseningar som dessa!

Om det inte blir godkänt (intyget alltså) för att formen är fel, eller något lika fjantigt, så lär jag ringa och "scream bloody murder" *irriterad*
Hela poängen var ju, som du nämnde, att jag ville kunna övningsköra nu i sommar. Därför fixade jag alla papper i mycket god tid eftersom jag vet att det tar runt 1-1½ månad att få igenom allt vid den här tidpunkten.

Hade jag inte varit så förbaskat moralisk av mig och följa regler och lagar till punkt och pricka hade jag börjat övningsköra redan nu på landet och struntat i att vänta på tillståndet.
Tomtenissa

Inläggav pH » 2009-06-22 12:45:07

Sådant här kan bli ett mycket stort problem om myndighetspersonen i fråga inte har tillräckligt mycket kunskap.

Många funktionsnedsättningar som är permanenta kan man lära sig leva med. I det fallet har man ingen "behandlande läkare" eftersom man inte har behov av kontinuerlig läkarkontakt för sitt funktionstillstånd. Det kan vara både tio och tjugo år sedan utredning.

Det betyder inte att man missköter sin hälsa. Det kan tyda på precis raka motsatsen, att man fungerar mycket bra. I det läget måste det kunna räcka med ett intyg från en läkarkontakt etablerad för just detta ändamål. Men för att det skall fungera behöver myndigheterna ha kunskap.

Jag förstår så väl din frustration och önskar dig lycka till med intyg, tanter och framför allt körkort!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-22 16:00:04

Tack så mycket!
Tomtenissa

Inläggav Wellcraft » 2009-06-27 11:59:35

Låt inte motsträviga kärringar motarbeta er som har ett mål här i livet! Har själv AS och körkort och skulle se mig som en idealisk kund hos försäkringsbolagen jämfört med alla andra normalstörda nötter som ser till att vi ungdomar får betala högre premie.
Senast redigerad av Wellcraft 2011-05-04 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Wellcraft
Ny medlem

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-27 14:56:42

Argh, jag har fortfarande inte fått nåt besked! På måndag så ringer jag igen!
Tomtenissa

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in