AS och fysisk integritet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

AS och fysisk integritet

Inläggav Alexandra » 2009-06-26 10:58:47

Avknoppning från annan tråd.

Inger skrev:
Josef1 skrev:Vi med AS ser det nog som en absolut självklarhet att ingen annan får röra vid oss utan tillåtelse. NT-folk, speciellt unga killar, har ofta en annan uppfattning kring detta. Det är för många en självklar del av den sociala dynamiken att leka fysiskt, med sexuella undertoner. Det är ett gruppbeteende som finns hos människor såväl som apor. Det är vi med AS som normalt sett har högre integritet och lägre tolerans för inkräktare i vår personliga zon. Vi upplever övergrepp starkare.

"Vi med AS"? "Har högre integritet"? Snacka för dig själv, tack!

Har du en aning om hur många aspergare som varit utsatta för mer eller mindre grov mobbing eller andra övergrepp?? (Jag gjorde en enkät om det, går att söka fram om man orkar.) Som inte varit i någon som helst position att säga ifrån? Som blivit 'dörrmattor' och hackkycklingar för att de är för sensibla, passiva och oagressiva för att klara att freda sig mot större, starkare eller fler, och/eller som blivit så hunsade att de fastnat i den rollen? Som helt saknat medfödda gränser och måste lärt sig såna 'manuellt'? Som har så dåligt självförtroende eller låg självbevarelsedrift att man t o m tycker det är helt i sin ordning att bli utsatt för allt möjligt (och möjligen först senare i livet börjar inse att det faktiskt inte är acceptabelt)?

Finns förstås folk både med och utan diagnos som har såna problem, liksom det finns folk både med och utan diagnos som har starka gränser och gud-nåde-den-som-ens-tittar-på-en! Så kom inte och påstå att det är typiskt aspigt att ha stark integritet bara för att DU kanske råkar ha det.

Men intressant ämne i o f s. Kanske värt att starta en tråd till bara om det?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:13:29, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Alexandra » 2009-06-26 11:02:31

Personligen skäms jag inte en sekund över att säga att även jag haft problem med detta, men det var då. Resan dit där jag befinner mig idag har dock varit lång. Stark integritet ser jag verkligen inte som något typiskt "aspigt", tvärtom, utan jag håller helt med Ingrid i det hon skriver.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:13:29, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav sugrövmanövern » 2009-06-26 13:33:04

Vad gäller ofrivillig eller överraskande beröring så brukar jag smälla till folk som tafsar. Enda gången jag faktiskt "säger ifrån" fysiskt. Jag gör det automatiskt, inte för att vara elak. Inte så att jag siktar på dem, men jag slår vilt omkring mig om någon nuddar vid mig. Var värre när jag var yngre, är något mer behärskad för det mesta numera.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in