Ateismreklam på bussar - "gud finns nog inte"
63 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Ateismreklam på bussar - "gud finns nog inte"
http://yle.fi/svenska/nyheter/artikel.php?id=161088
Vad tycker ni om det här?
Har man rätt att predika ateism precis lika aggressivt som Jehovas vittnen?
(jag har inget emot jehovas vittnen, tvärtom men jag menar att aktivt söka nya "troende")
Religion är väldigt viktig för många människor och jag vet inte om det är rätt att ta bort det som är viktigt för dem???
Robert
Vad tycker ni om det här?
(jag har inget emot jehovas vittnen, tvärtom men jag menar att aktivt söka nya "troende")
Religion är väldigt viktig för många människor och jag vet inte om det är rätt att ta bort det som är viktigt för dem???
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill inte se någon religiös eller anti-religiös propaganda övht när jag åker t-bana (eller gör nåt annat, för den delen). Jag skulle ju helst vilja att folk slutade vara religiösa, men att det var nåt folk själva resonerade sig fram till, tycker att den där propagandakampanjen kändes lite sovjetisk.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: ateism reklam på bussar
msitua skrev:http://yle.fi/svenska/nyheter/artikel.php?id=161088
Ja.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Det är en ganska fånig kampanj eftersom humanisterna tror på nästan samma saker som de kristna. Humanism är kristendom utan gud. Men de får väl tjafsa bäst de vill.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
msitua skrev:Religion är väldigt viktig för många människor och jag vet inte om det är rätt att ta bort det som är viktigt för dem???
Argumentet är samma som att man inte ska tala om för små barn att jultomten inte finns. Men nu kanske vi ska utgå från att (vuxna) religiösa är vuxna människor och inte behöver "skyddas" på det viset.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
De är faktiskt värre än Vittnena med flera på två sätt: de är (i allmänhet) övertygade om att de inte är troende enligt någon definition, utan helt och hållet vetande, och de har kidnappat och omdefinierat ordet "humanism". Det första kanske inte är någon medveten ohederlighet men det senare måste rimligen vara det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:De är faktiskt värre än Vittnena med flera på två sätt: de är (i allmänhet) övertygade om att de inte är troende enligt någon definition, utan helt och hållet vetande, och de har kidnappat och omdefinierat ordet "humanism". Det första kanske inte är någon medveten ohederlighet men det senare måste rimligen vara det.
Jag stör mig allvarligt på detta med att de, precis som Zombie skriver, kidnappat och omdefinierat ordet humanism. Usch...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag är själv inte religiös (kallar mig snarare agnostisk sekulär humanist med viss taoistisk läggning *badabim*), men jag gillar inte riktigt humanisternas kampanj. Visst behöver vi en debatt, men jag blir ju provocerad av personer i niqab (muslimsk klädsel där allt utom ögonen täcks) eller personer som vill omvända mig till Jesus, så varför skall man då få provocera troende öppet?
Jag tycker inte om organiserad religion, men alla har rätt att ro på vad de vill så länge deras tro inte skadar någon.
Jag tycker inte om organiserad religion, men alla har rätt att ro på vad de vill så länge deras tro inte skadar någon.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
Nu kan jag inte läsa finska, men den svenska kampanjen predikar inte ateism: Den propagerar för att religion inte ska få ha inflytande över sånt som lagstiftning och samhällsorganisation.msitua skrev:Har man rätt att predika ateism precis lika aggressivt som Jehovas vittnen?
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 20:11:54, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
L'inimitable skrev:Nu kan jag inte läsa finska, men den svenska kampanjen predikar inte ateism: Den propagerar för att religion inte ska få ha inflytande över sånt som lagstiftning och samhällsorganisation.msitua skrev:Har man rätt att predika ateism precis lika aggressivt som Jehovas vittnen?
Det håller jag helt med om!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:11:59, redigerad totalt 1 gång.
Är det verkligen humanistiskt att hålla på och pracka på religiösa människor sånt här? Varför störa sig på religionsutövning om man är humanist? Konstig kampanj enligt mitt sätt att se det.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Vad är det som provocerar och irriterar er, egentligen? Det är bara ännu en av alla föreningar, politiska partier och religiösa organisationer som försöker värva medlemmar via reklam. T.ex. Svenska (f.d. stats)kyrkan har ju använt det allmänna utrymmet på det här sättet under flera år.
Att man sedan kan diskutera de rent ideologiska och/eller filosofiska skälen till kampanjer av det här slaget, det är en helt annan historia. Men själva företeelsen måste ni väl ändå ha blivit varse sedan tidigare?
(Själv förstår jag inte det rationella vare sig i att försöka bevisa eller motbevisa existensen av gudomar och andeväsen. Om de inte existerar, så gör de helt enkelt inte det. Om de existerar, så är det fråga om biologi och inte teologi.)
Att man sedan kan diskutera de rent ideologiska och/eller filosofiska skälen till kampanjer av det här slaget, det är en helt annan historia. Men själva företeelsen måste ni väl ändå ha blivit varse sedan tidigare?
(Själv förstår jag inte det rationella vare sig i att försöka bevisa eller motbevisa existensen av gudomar och andeväsen. Om de inte existerar, så gör de helt enkelt inte det. Om de existerar, så är det fråga om biologi och inte teologi.)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Hm. Det som stör mig mest är nog det namn de valt att kalla sin organisation. Jag hade föredragit om de kallat sig Föreningen Ateisterna.
Sen retar jag mig alltid på reklam när jag åker tunnelbana, det blir för mycket intryck från alla möjliga håll (folk som lyssnar på Ipod så högt att jag skulle kunna sjunga med i refrängen, tjattrar i mobiltelefoner osv.), och så reklam ovanpå det...Jag vill bara stänga av. Men visst, egentligen är det inte värre än om ett politiskt parti gör reklam inför ett val.
Sen retar jag mig alltid på reklam när jag åker tunnelbana, det blir för mycket intryck från alla möjliga håll (folk som lyssnar på Ipod så högt att jag skulle kunna sjunga med i refrängen, tjattrar i mobiltelefoner osv.), och så reklam ovanpå det...Jag vill bara stänga av. Men visst, egentligen är det inte värre än om ett politiskt parti gör reklam inför ett val.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag är humanist men tillhör inte Humanisterna. Reklam för och emot religion skall man vara försiktig med för det är så djupt rotat i folk, det är lätt hänt att göra folk illa. Humanisterna är läskiga, de dumförklarar dem som tycker annorlunda än de på de tv-intervjuer jag sett med dem. Otäck metodik!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Jag är humanist men tillhör inte Humanisterna. Reklam för och emot religion skall man vara försiktig med för det är så djupt rotat i folk, det är lätt hänt att göra folk illa. Humanisterna är läskiga, de dumförklarar dem som tycker annorlunda än de på de tv-intervjuer jag sett med dem. Otäck metodik!
Du är inte humanist, du är kristen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Kyrkan har ju framfört sin propaganda via offentliga medium i århundraden, varför skulle då inte Humanisterna få informera?
Det enda som är orättfärdigt i den här frågan är att kyrkan, till skillnad från alla andra intresseorganisationer, kontinuerligt sänder sina gudstjänster i radio & tv.
Det Humanisterna gör är att skapa debatt om religion och som jag ser det måste man få diskutera religion precis som man diskuterar politik eller klimatfrågor.
Det duger inte att ett demokratiskt samhälle har statsreligion där alla förväntas ta kristendomen som en sked statlig ricinolja.
Det enda som är orättfärdigt i den här frågan är att kyrkan, till skillnad från alla andra intresseorganisationer, kontinuerligt sänder sina gudstjänster i radio & tv.
Det Humanisterna gör är att skapa debatt om religion och som jag ser det måste man få diskutera religion precis som man diskuterar politik eller klimatfrågor.
Det duger inte att ett demokratiskt samhälle har statsreligion där alla förväntas ta kristendomen som en sked statlig ricinolja.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
msitua skrev:Har man rätt att predika ateism precis lika aggressivt som Jehovas vittnen?
Oja, principen "lika för alla" gäller här.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:MsTibbs skrev:Jag är humanist men tillhör inte Humanisterna. Reklam för och emot religion skall man vara försiktig med för det är så djupt rotat i folk, det är lätt hänt att göra folk illa. Humanisterna är läskiga, de dumförklarar dem som tycker annorlunda än de på de tv-intervjuer jag sett med dem. Otäck metodik!
KS, detta får du ta och förklara, för jag förstår inte. På vilket sätt skulle en kristen inte kunna vara humanist? Jag har träffat åtskilliga kristna som jag uppfattat som humanister i allra högsta grad.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Humanister anser att människan är den högsta varelsen, humanister utgår från människan. Kristna utgår ifrån "gud" och en lirare som hette Jesus vilken ska ha flugit upp till himlen utan vare sig vingar eller luftballong.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:MsTibbs skrev:Jag är humanist men tillhör inte Humanisterna. Reklam för och emot religion skall man vara försiktig med för det är så djupt rotat i folk, det är lätt hänt att göra folk illa. Humanisterna är läskiga, de dumförklarar dem som tycker annorlunda än de på de tv-intervjuer jag sett med dem. Otäck metodik!
Hört talas om kristna humanister? Man kan vara sekulär humanist, kristen humanist, buddhistisk humanist, muslimsk humanist, etc. Man sätter bara människan - medmänniskan - i centrum och menar att det är viktigare att vara god mot sin nästa än att syssla med ritualer. Jesus och Buddha gjorde ju också så.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Så man kan vara kristen utan att ha gud & Jesus i centrum...?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Humanister anser att människan är den högsta varelsen, humanister utgår från människan. Kristna utgår ifrån "gud" och en lirare som hette Jesus vilken ska ha flugit upp till himlen utan vare sig vingar eller luftballong.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humanism
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Ja, jag sa ju det. Jag är humanist.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen