Moderatorsrollen och valet av nya moderatorer

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2009-06-18 16:56:28

JOR skrev:
sommar skrev:Detta efter att JOR i moderatorroll pm:at mig om en grej.

Hms!
Antar att jag får pluttra dit i PM något sådant här hädanefter då...

jor PM:ar skrev:[agerar ej som mod]
Meddelande:
[/agerar ej som mod]

Då det näst sista jag skickade inte var i avsikt som mod.

Ja, gärna. :) Så kommer vi en bit längre på vägen = fler missförstånd undanröjs. Jag vill också betona att jag släppt detta. Alla här vet vid detta laget min uppfattning, ville bara ge JOR ett svar.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Re: Moderatorsrollen och valet av nya moderatorer

Inläggav weasley » 2009-06-18 17:06:40

Moderator:

Kritiken Heliora tar upp handlar inte bara om Admin, utan även om Admin Tittis förhållande till oss övriga moderatorer. Därför skriver jag med moderatorshatten på.

Heliora skrev:Problemet är bara att du ju har tolkningsföreträde och därför kan tolka precis vad som helst som "otidighet" och dela ut varningar och straff till höger och vänster. Och jag anser tyvärr inte att du är "öppen med och resonerar" hur du modererar. Det är just det som hör till mina synpunkter här nämligen. Att du modererar utan rimlig motivering, utan stöd av forumregler. Detta ser jag som ett stort problem här på forumet och jag är förvånad att detta har fått hållas.
Ja, Admin och även Liebert har tolkningsföreträde och är de som bestämmer här. Så är det på alla internetforum och detta är inget undantag.

Motivering till moderation ges alltid i kortfattad version i tråden och en version i PM. Versionen i PM är mellan moderator och den berörde och alltså inget som någon annan kan eller ska ha tillgång till utan godkännande från den berörde. Där får du tyvärr finna dej i att inte ha all information. Vill du verkligen veta så får du kontakta den berörde och be om kopia på PM.

Heliora skrev:Det jag är kritisk mot här på forumet är främst två saker:

* 1 admin har ALL makt och moderatorerna verkar bara vara små underdåniga hantlangare i princip. Moderatorerna verkar inte få göra så mycket mer än flytta inlägg och ge tillsägelser. Maktförhållandet är ganska skevt med andra ord och enligt min mening så utnyttjar Admin detta och dömer mer efter eget behag och mindre efter forumregler.
All moderering sker gemensamt. Det är enbart i mycket brådskande situationer som moderering sker enskilt. Det pågår ständiga samtal om principer och ingripanden. Oftast är det Admin som verkställer varningar men det behöver inte vara det.

Jag upprepar att internetforum inte är en demokrati. Har aldrig varit. Kommer inte att bli.

Heliora skrev:Mina förslag: Att det blir fler admins alt. att moderatorerna får större rättigheter, så inte Titti sitter med all makt.
Moderatorer har alla rättigheter som finns, men bara i de forumdelar man modererar. Admin har alla rättigheter överallt samt är den som får sista ordet i besvärliga situationer.

Heliora skrev:* Det finns inget riktigt system för straffpåsatserna, utan allt verkar vara godtyckligt. Helt utifrån vad Admin för tillfället känner för. Varning, avstängning i olika antal veckor, postningsförbud i olika antal veckor osv. Inte ens domare har sådan rätt att helt fritt bestämma straff, utan där finns det ju olika straff beroende på typ av brott.
Påföljderna för ett eventuellt regelöverträdande finns i stora drag i forumreglerna. Ibland får dessa anpassas efter situationen. Detta meddelas den berörde.

Forumet är ingen rättsstat och därför är liknelsen med domare inte relevant. Forumet är ingen demokrati. Inget internetforum är en demokrati.

Heliora skrev:Mina förslag: Att forumregler och straffpåsatser styrs upp lite mer. Förtydligas samt att det görs ett system för vilken straffpåsats en förseelse bör ha.
Det är möjligt att det eventuellt skulle kunna gå att se över din ovanstående punkt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Savanten Svante » 2009-06-20 18:13:53

Liebert skrev:En felaktig bild vilket alla som har tillgång till moderatorernas diskussioner kan intyga. De moderatorer som vill påverka har alla möjligheter att göra detta.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Inger » 2009-06-20 18:47:16

Vad ville du ha sagt med det citatet, Svante? Fler antydningar och halvkvädna visor? När ska du spotta ur skägget om det ör nåt som fortfarande ligger och skaver?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2009-06-20 20:52:22

I modsforum dyrkar vi satan, det vet alla som har tillgång dit.

Svårt att säga emot om man inte tillåts komma in va?

ALLA moderatorer som vill påverka får inte det. Somliga åker ut. Man måste bara bryta mot Lieberts vilja.

Liebert det där är bara min åsikt, och sådana fick jag ha, right?

Admin:

Svante, det där är fullkomligt oacceptabelt och det vet du. Du hade full tillgång till moderatorforumen när du var moderator och till de diskussioner vi förde där samt till alla andra diskussioner som förts där. Din åsikt var inte mindre värd än någon annans när det gällde moderering och jag kan uppriktigt sagt inte minnas en enda gång då vi varit oense i modereringsfrågor under tiden du var moderator.

Du minns också mycket väl att du och ufo inte uppträdde som ni borde gjort i tråden om coacher - istället för att bromsa och ingripa drev ni på det som skedde. Det brottet (mot reglerna och framförallt mot hur man bör uppträda som moderator) har ni båda sonat och ni är insläppta på forumet med samma rättigheter som alla andra forumister. Dock är ni inte moderatorer längre, tyvärr. Jag hade önskat att det inte var så och det vet du. Att det inte är så är ett val ni själva gjort, var och en för sig.

Du hade alla möjligheter att påverka som moderator men du valde att ställa dig själv vid sidan om. Att du inte längre är det är möjligen inte ett direkt beslut av dig - du sa aldrig "jag avgår" - men det är en konsekvens av de andra beslut du fattade och av att du inte ville ställa upp på den policy som gäller för moderatorer. Att skylla det på Lieberts vilja är barnsligt och dumt. Du är smartare än så, jag vet. Vad du egentligen är ute efter nu vet jag däremot inte.

Vi har diskuterat detta så otroligt mycket du och jag och jag blir både trött och ledsen (mest för din skull) när jag ser att du inte kan släppa bitterheten över vad som hände och vilka konsekvenser det fick. Det har varit bra för forumet att Liebert tagit mer aktiv del i utvecklingen och styrningen här. Jag är övertygad om att det kommer att fortsätta att vara bra. Det är inte på något sätt så att han diktatoriskt styr över allt och alla utan tvärtom är vi i det mesta ense och i allt grundläggande är vi det. Ska vi kunna styra ett forum gemensamt måste vi också vara ense om hur och vart när det väl kommer till beslut. Det gällde också dig när du var moderator - kritiken kom först efter att du inte längre var det.

Surt, sa räven. Släpp det här och gå vidare nu, Svante. Fastna inte i detta utan ge dig in i de vanliga forumdiskussionerna istället!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Inger » 2009-06-21 11:38:12

Jag håller med. Svante, jag gillar dig som fan men Che Guevara-rollen klär dig illa. Fattar inte vad som fortfarande är problemet?

1. Ni har själva medgivit att ni överreagerade och gick över gränsen i hur ni hanterade just den situationen, även om ni hade en poäng i själva sakfrågan.

2. Med facit i hand och förklaringen efteråt blev överreaktionen mer begriplig, men jag tycker ändå konsekvenserna är rimliga.

3. Liebert har väl med all önskvärd tydlighet visat att han a) inte har några illasinnade planer för forumet och b) är mer öppen för förslag och synpunkter än vad forumägare i allmänhet brukar vara?

Så, kan du inte nöja dig med att tilltaget ändå ökade medvetenheten om vad coacher kan ställa till med och att de flesta nu väl är överens om att det kan vara bra att inte ge kundfiskande coacher hur fritt spelrum som helst, särskilt om de inte kan eller vill svara begripligt på relevanta frågor? Och att det också kan vara bra att inte dra förhastade slutsatser och skjuta skarpt innan man ens gett personen en chans att förklara sig?

Är glad att ha dig tillbaka men skulle hellre se dig delta i diskussionerna än att fortsätta försöka misstänkliggöra dem som gör sitt bästa för att driva det här forumet på sin fritid.

(Såvida du inte vill klaga på de nya färgerna förstås. :wink:)
Inger
Inaktiv

Inläggav Kristofer » 2009-06-21 12:20:09

Forumet har växt otroligt sedan dess att jag först reggade mig våren 2005, då fanns fortfarande det gamla forumet som senare blev hackat. *oväsentligt skryt*

Med tanke på forumets storlek så kanske det idag av många medlemmar skulle uppskattas om regler för moderering och hur moderering sker är mer öppet/genomlyst. Det är idag så pass många aktiva medlemmar som idag så blir det, av naturliga skäl, ett längre avstånd mellan forumets moderatorer samt admin ner till medelasperger. Dessutom kan jag hålla med om att modereringen kan upplevas som ibland inkonsekvent och godtycklig av oss som inte är involverade i forumdriften. Större öppenhet tror jag skulle kunna ta bort även sådana känslor. Givetvis är detta inte en demokrati med offentlighetsprincip. Jag tror dock en sådan öppenhet skulle uppskattas av många medlemmar och dessutom också kanske ge många mer respekt och uppskattning för moderatorernas arbete.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav nallen » 2009-06-21 13:57:59

Admin skrev:Det har varit bra för forumet att Liebert tagit mer aktiv del i utvecklingen och styrningen här.

Nej, det håller på att förvandla forumet till nåt som närmast påminner om ett uland - överbefolkat, svagsint och ofritt. Den första och sista punkten är mer eller mindre uttalade mål och den mittre en direkt följd av de bägge andra.

Inger skrev:Liebert har väl med all önskvärd tydlighet visat att han a) inte har några illasinnade planer för forumet och b) är mer öppen för förslag och synpunkter än vad forumägare i allmänhet brukar vara.

Nja, kanske inte medvetet illasinnade men de planer som tycks finnas ter sig tämligen förödande och effekterna av omorganiseringarna hittills talar sitt tydliga språk - "vägen till helvetet är kantad av goda avsikter". Istället för att förbättra forumet genom att öka friheten här inne, minska insynen utifrån och förbättra urvalsprocessen för nya medlemmar har han valt att göra precis tvärt om i minst två fall av tre. Vad gäller lyhördheten har jag inte sett att det gett några resultat annat än i en del triviala detaljer. Inte ens i en så enkel sak som ditt favoritämne nämligen forumets utseende har erhållit någon vettig respons (ja, jag tycker också att utseendet suger, fast antagligen inte på samma sätt som du). Alla moderna forum har stora möjligheter för den enskilde användaren att själv konfigurera hur informationen ska presenteras.

Det är med viss sorg jag spår forumets tivialisering och likriktning, för mig blir resultatet att forumet sakta går sotdöden till mötes.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:02:38, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Inger » 2009-06-21 14:03:09

Vad menar du med urvalsprocessen?
Inger
Inaktiv

Inläggav nallen » 2009-06-21 15:08:23

Ja, det kan man verkligen fråga sig... eftersom det inte finns någon sådan i dagsläget.
nallen

Inläggav Inger » 2009-06-21 16:51:18

Menar du att det skulle finnas en? Att inte vem som helst ska kunna bli medlem eller vad? Vilka skulle uteslutas i så fall?
Inger
Inaktiv

Inläggav nallen » 2009-06-21 23:43:55

Det har jag inte funderat över i detalj, men det borde väl vara naturligt att kicka ut dom som bara lurkar och att de befintliga medlemmarna får avgöra vilka nya som passar in och inte. Som vilken klubb som helst.
Hur som helst är det ett sidospår, det finns mer akuta problem att ta hand om nu.
nallen

Inläggav Titti » 2009-06-22 23:41:53

Det är tydligt att du vill ha ett helt annat forum än vad det här är och är tänkt att förbli. Du vill ha en liten sluten klubb av och för likasinnade. Det här skall vara en öppen mötesplats för alla oss som har AS men också för de, som vill veta mer och som kanske undrar om de har det själva. Här finns plats för att utbyta information, diskutera kring AS och hur det är att leva som aspergare men också för allehanda diskussioner kring det mesta. Men olikheterna finns där - vi vill vara öppna och välkomnande mot många, du vill ha ett slutet rum för få.

Det ena behöver inte vara mer rätt än det andra. Behoven och önskemålen är olika och varierar över tiden. Det finns säkert plats för ett sådant forum du vill ha också men det är inte Aspergerforum. Varför inte starta ett eget? Det är inte i avsikt att vara raljant eller nedlåtande på något sätt och jag vet att du inte har mer ork än de flesta av oss men det är en uppriktig tanke. Det är lite pyssel med att komma igång och det är inte säkert att du får med dig de du vill prata med dit, det kan jag inte lova. Men du kan få reglerna som du vill ha dem och du kan få det slutna, intima rum du vill ha och antagligen också behöver just därför.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in