Bussbetraktelse
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Bussbetraktelse
Stilbild av bussen från stan till mitt bostadsområde i "ghettot" (ej bokstavlig dialog, utan mer ett smakprov på hur det ofta låter):
"ÖÖÖÖÖÖH!"
"ÖÖÖÖH vaFAAAAN MANNEN!"
"JOOO! Asså, walla (=jag lovar)!"
"FAAAN JÄVLA CCCHHHIIIIT! (uttalat med mycket spott i munnen)
"Amen asså hamba....å jaba....fniss, fjoll"
"A, asså, mä lyssna påren här då!"
"A, asså den e ju fett bra!"
"Mmm...a hon e ju värsta EMO! Hon har liksom ba' SKÄRT sig i armarna!"
"Fan va' emo"
"Mmm"
"....värsta snygg..."
"MAAAMMMA..."
"Nej, Kevin, lägg AV!"
"ÖÖÖÖÖÖH!"
Pling-pling-pling
"KAN DEN SOM LUTAR SIG MOT STOPPKNAPPEN LÄGGA AV! JAG KAN INTE STANNA VID VARENDA HÅLLPLATS!"
"Fan, de va'nte jag!"
"ÖÖÖÖÖH!"
"Men lägg AV då, Kevin!"
"Ja vill öppna dom NUUU..."
Pling-pling-pling
"SLUTA LUTA ER MOT STOPPKNAPPEN!"
"Mamma jag måste kissaaaa...."
"Nämen HEJ Britt-Marie!"
"...dåligt väder, JA-A!"
"Fan va ful han é..."
"Mmmm"
"....regn i morgon också, jaa, jag säger då det..."
"HALLÅ KAN DU ÖPPNA BAKDÖRRARNA ELLER!?"
"ÖÖÖÖÖÖH!"
"ÖÖÖÖH vaFAAAAN MANNEN!"
"JOOO! Asså, walla (=jag lovar)!"
"FAAAN JÄVLA CCCHHHIIIIT! (uttalat med mycket spott i munnen)
"Amen asså hamba....å jaba....fniss, fjoll"
"A, asså, mä lyssna påren här då!"
"A, asså den e ju fett bra!"
"Mmm...a hon e ju värsta EMO! Hon har liksom ba' SKÄRT sig i armarna!"
"Fan va' emo"
"Mmm"
"....värsta snygg..."
"MAAAMMMA..."
"Nej, Kevin, lägg AV!"
"ÖÖÖÖÖÖH!"
Pling-pling-pling
"KAN DEN SOM LUTAR SIG MOT STOPPKNAPPEN LÄGGA AV! JAG KAN INTE STANNA VID VARENDA HÅLLPLATS!"
"Fan, de va'nte jag!"
"ÖÖÖÖÖH!"
"Men lägg AV då, Kevin!"
"Ja vill öppna dom NUUU..."
Pling-pling-pling
"SLUTA LUTA ER MOT STOPPKNAPPEN!"
"Mamma jag måste kissaaaa...."
"Nämen HEJ Britt-Marie!"
"...dåligt väder, JA-A!"
"Fan va ful han é..."
"Mmmm"
"....regn i morgon också, jaa, jag säger då det..."
"HALLÅ KAN DU ÖPPNA BAKDÖRRARNA ELLER!?"
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Igenkänning på hög nivå.
De som säger att man lär sig genom att lyssna ljuger uppenbarligen. Vad fan finns det att lära sig av en tågkakafoni?
De som säger att man lär sig genom att lyssna ljuger uppenbarligen. Vad fan finns det att lära sig av en tågkakafoni?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Igenkännande! Men ser inga "oerhört viktiga" mobilsamtal
mer eller mindre högljutt avhandlade, vars enda syfte
vanligen är att vråla "JAsitter på BUUSEEN VAAA!", eller ibland
till och med vårdpersonal som likaledes skrikande och begående tjänstefel diskuterar "KLIENTER" med PERSONNUMMER, AVDELNING, BEHANDLING,ja i stort sett ALLT, som är svårt att inte höra om man inte har bra öronproppar! så mycket för den "sekretessen"!
mer eller mindre högljutt avhandlade, vars enda syfte
vanligen är att vråla "JAsitter på BUUSEEN VAAA!", eller ibland
till och med vårdpersonal som likaledes skrikande och begående tjänstefel diskuterar "KLIENTER" med PERSONNUMMER, AVDELNING, BEHANDLING,ja i stort sett ALLT, som är svårt att inte höra om man inte har bra öronproppar! så mycket för den "sekretessen"!
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
- oxymoronen Erik
- Anslöt: 2008-11-29
Haha! Ja, ungefär så låter det i Kristianstad också! Jag brukar rädda mig själv genom att ha musik i öronen.
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
- hysteriskt
- Anslöt: 2008-04-04
Brukar sitta längst fram och där har vi NT kallprat på hög nivå. Gamla tanter som diskuterar gamla tider och någon annan tants nya frisyr, eller hälsosituation. Högt och brett så alla hör. Hamnar man mittemot en av dom så stirrar dom tills man antingen råkar titta tillbaka och börjar prata med dom, eller så är man en sån där ungdom, sagt till närmsta tant. Det där med att erbjuda dom sin plats ska vi inte ens tänka på. Gör du det så får man till svar "så gammal är jag inte, lilla vän" eller så gör man det inte, för att man själv mår dåligt/har ont (blir lätt yr och sitter jag inte då svimmar jag), ja då får man blickar från alla håll och kommentarer att "dom här platserna är minsan för äldre!
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
I de bussar jag åker i är det för det mesta tyst...
Men ibland, det händer, så kommer det två kanske fyra söta små flickor (14-17 år, eller nåt)... Alltså, halva buss-lasten garvar åt dem.
Men ibland, det händer, så kommer det två kanske fyra söta små flickor (14-17 år, eller nåt)... Alltså, halva buss-lasten garvar åt dem.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Där jag bodde förut så åkte jag rätt ofta med en buss som gick rakt ut på landet, ganska ofta på eftermiddags- eller kvällsturen så satte några tjejer (från högstadiet tror jag) och sjöng. Väldigt bra dessutom!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik skrev: eller ibland
till och med vårdpersonal som likaledes skrikande och begående tjänstefel diskuterar "KLIENTER" med PERSONNUMMER, AVDELNING, BEHANDLING, ja i stort sett ALLT, som är svårt att inte höra om man inte har bra öronproppar! så mycket för den "sekretessen"!
...har hört folk prata om mig på stan tom, ett gäng lagom gamla som gick mot psyket efter förmodligen matrast...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Egentligen ska de sättas dit då, de får absolut inte diskutera
klienter så! Men sen ska man ju orka bråka med och bevisa
det om man inte spelat in och så är nog svårt..men OT blev det nu
sorry
klienter så! Men sen ska man ju orka bråka med och bevisa
det om man inte spelat in och så är nog svårt..men OT blev det nu
sorry
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
- oxymoronen Erik
- Anslöt: 2008-11-29
En gång satt en tjej bakom mig och sjöng tyst ur en sångbok. Det var ur Kristina från Duvemåla som jag tycker om och jag kunde inte låta bli att berömma henne för hennes vackra röst. Sedan pratade vi sång och musikaler hela bussresan. När jag gick av sade jag mitt namn och hon sade sitt. Tyvärr träffade jag henne aldrig mer...
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Stark igenkänning. Åker regionbuss till (jobbet) Malmö, vilket ofta är okej och stadsbuss i Malmö varje dag och där är det som bekant en väääldig blandning av folk och väldig liv och rörelse. Faktiskt kul att lyssna på ibland men ibland bara jobbigt. "Öppna bakdörrarna" är nog en klassiker då man åker stadsbuss.
En gång satte sig en tjej bredvid mig på stadsbussen och slog upp en bok. Jag sneglade lite och såg att det var på arabiska. Lite intressant. Minns tyvärr ej om hon läste eller skrev.
En gång satte sig en tjej bredvid mig på stadsbussen och slog upp en bok. Jag sneglade lite och såg att det var på arabiska. Lite intressant. Minns tyvärr ej om hon läste eller skrev.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Har inte hört någon diskutera patienter med namn eller personnummer, däremot folk som refererat till folk som hon/han på 4:an eller liknande.
Och inte något direkt utpekande, de jag har hört diskutera verkar ha haft full koll på att folk hört vad de sagt o därför inte sagt något som indikerat några specifika sjukdomar utan då har det varit "samma som han för ett år sedan som opererades för det"
Och inte något direkt utpekande, de jag har hört diskutera verkar ha haft full koll på att folk hört vad de sagt o därför inte sagt något som indikerat några specifika sjukdomar utan då har det varit "samma som han för ett år sedan som opererades för det"
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Apparaten funkar inte, är också vanligt på bussen, betalautomaten man sätter kort i altså.
Ja, det är nästan vardagsmat i alla fall på stadsbussarna i Malmö. Där sitter ofta en pappbit i hålet istället för kännedom istället för en informationslapp på framsidan av apparaten. Det beror väl på tidsbrist, antar jag.
På en regionbuss jag åkte en gång fanns inte ens en automat och vi passagerare tittade oss förbryllat omkring. Först då sa chauffören att det inte fanns en kortautomat. Han verkade tycka det var pinsamt att det inte fanns.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Har inte hört någon diskutera patienter med namn eller personnummer, däremot folk som refererat till folk som hon/han på 4:an eller liknande.
"...och hon där som tror hon är bipolär, hon är ju psykotisk! Hahaha!"
*alla skrattar instämmande*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:01:42, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:"Kul" o få höra en sådan sak, stämma dem vore lämpligt.MsTibbs skrev:nano skrev:Har inte hört någon diskutera patienter med namn eller personnummer, däremot folk som refererat till folk som hon/han på 4:an eller liknande.
"...och hon där som tror hon är bipolär, hon är ju psykotisk! Hahaha!"
*alla skrattar instämmande*
Psykotisk vete katten vad det är, finns det någon snabbförklaring?
Att de pratade om någon helt annan? Att jag var psykotisk? Att de inte alls sa så, eller att jag bara inbillade mig att de sa så?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Gudars skymning, tänker på vad folk har hört mig och mina barn diskutera i väntrum, på bussar och liknande... Vi låter ju inte sådär som ts-tråden, men ibland har vi fört minst sagt ovanliga diskussioner.... folk måste tro att jag är fullkomligt tokig? Har aldrig tänkt på att sådant kan tänkas noteras av utomstående, kanske mest för att jag själv går in i min bubbla och inte hör vad folk omkring mig säger när jag ex åker buss. Det är praktiskt, att kunna stänga av men jag har förutsatt att alla andra gör likadant?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:01:43, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly skrev:Brukar sitta längst fram och där har vi NT kallprat på hög nivå. Gamla tanter som diskuterar gamla tider och någon annan tants nya frisyr, eller hälsosituation. Högt och brett så alla hör. Hamnar man mittemot en av dom så stirrar dom tills man antingen råkar titta tillbaka
Ännu mer igenkänning!
Tycker många glor på ett rätt ohyfsat sätt, särskilt svenssons och äldre folk. Konsummänniskorna alltså. Särskilt i kön till bankomaten, jag blir så gott som alltid synad uppifrån och ner av någon inkokt sork.
Slår aldrig fel. En del glor i kanske tre-fyra sekunder vilket är rätt länge i realtid.
Vad är det med dem egentligen? Har de aldrig fått lära sig att det är ofint att råstirra?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:01:43, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kikarn skrev:Gudars skymning, tänker på vad folk har hört mig och mina barn diskutera i väntrum, på bussar och liknande... Vi låter ju inte sådär som ts-tråden, men ibland har vi fört minst sagt ovanliga diskussioner.... folk måste tro att jag är fullkomligt tokig? Har aldrig tänkt på att sådant kan tänkas noteras av utomstående
Det är genuint pinsamt med folk som pratar högljutt & ohämmat om vad som helst på allmän plats. Av dagisbarn & fyllon kanske man inte kan förvänta sig folkvett, men av andra kan man gott avkräva att de uppför sig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:01:43, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Kikarn skrev:Gudars skymning, tänker på vad folk har hört mig och mina barn diskutera i väntrum, på bussar och liknande... Vi låter ju inte sådär som ts-tråden, men ibland har vi fört minst sagt ovanliga diskussioner.... folk måste tro att jag är fullkomligt tokig? Har aldrig tänkt på att sådant kan tänkas noteras av utomstående
Det är genuint pinsamt med folk som pratar högljutt & ohämmat om vad som helst på allmän plats. Av dagisbarn & fyllon kanske man inte kan förvänta sig folkvett, men av andra kan man gott avkräva att de uppför sig.
På allmän plats är jag iofs oftast tyst, om inte det kommer en viktig fråga från ett barn.
Senaste tillfället jag minns så var det relativitet och subjektiv verklighetsuppfattning vi kom in på och min son hade massor av frågor som vi pratade om fram och tillbaka. Han är sju. Men inte tusan ber jag honom vänta tills vi kommer hem om han ställer en fråga? Idag pratade vi om astronomi när vi var på midsommarfirandet, och han kom fram till att även om det finns flera solsystem så kan det bara finnas en värld även om vi inte vet om det finns liv på fler planeter, senare ville han veta hur många hav det fanns och om det fanns fler hav än världshaven.
Återigen, inte tusan väntar jag tills vi kommer hem? Jag kanske glömmer bort det han vill prata om då... om det är ohyfsat så är jag mer än gärna ohyfsad.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn skrev:Gudars skymning, tänker på vad folk har hört mig och mina barn diskutera i väntrum, på bussar och liknande... Vi låter ju inte sådär som ts-tråden, men ibland har vi fört minst sagt ovanliga diskussioner.... folk måste tro att jag är fullkomligt tokig? Har aldrig tänkt på att sådant kan tänkas noteras av utomstående, kanske mest för att jag själv går in i min bubbla och inte hör vad folk omkring mig säger när jag ex åker buss. Det är praktiskt, att kunna stänga av men jag har förutsatt att alla andra gör likadant?
www.tjuvlyssnat.se ... :
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen