Svennar (ganska träffande)
39 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Svennar (ganska träffande)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:36, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Arbetargrabb och svenne är inte samma sak.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Arbetargrabb och svenne är inte samma sak.
Jag har bara hört ordet svenne användas av följande grupper, om följande grupper:
1. Av folk som själva är invandrare, för att beteckna en svensk. Alltså någon som är hyfsat blond och pratar perfekt svenska. Oftast kraftigt nedlåtande, men kan sägas på skoj, också.
2. Av folk som själva är svenskar, som själva är överklass eller övre medelklass, för att beteckna en person från arbetarklassen eller den lägre medelklassen, som pga sin låga sociala härkomst saknar överklassens och den övre medelklassens "know how", om hur man "ska" bete sig. Maximalt nedlåtande.
En fråga till Krigis, har du så fjärmat dig från den så hårt arbetande, svenniga arbetarklass du kommer ifrån, att du börjat se ner på folk som "går omkring i mysbrallor, jeans-jacka och foppa-tofflor och blir föräldrar när dom är 12 år, som sitter och käkar bearnaisepizza framför Doobido och tycker att han är för jävla trevlig den där Lasse Kronér...".
(Låter ju för övrigt som en klockren beskrivning av svennig arbetarklass/lägre medelklass, tycker jag. Den där Dorsin har rätt, de förtjänar inte att vinna en miljon.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Det intryck jag fått är att begreppet svenne är en synonym till medelsvensson och betecknar en människa som är ungefär som alla andra. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren skrev:Det intryck jag fått är att begreppet svenne är en synonym till medelsvensson och betecknar en människa som är ungefär som alla andra. Men jag kanske har fått det om bakfoten.
Samma uppfattning här. Ev. är jag också ute och cyklar men tror inte att vi är det.
Alexandras beskrivning 1) känner jag igen och den stör mig. Vi kallas ibland rasister när vi säger något om invandrare. Får knappt spela nationalsången längre men då kan banne mig de stänga munnen om oss.
Och, nej jag är inte rakt igenom svenne oavsett vad Ks. påstår. Jag vet det bäst själv.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 2 gånger.
Antingen emigrera, eller ta sig en funderare på vilka bearnaisepizzaätande svennar det är Dorsin driver med. Ledtråd: det lär inte vara överklassen eller den övre medelklassen...
Alexandra skrev:Antingen emigrera, eller ta sig en funderare på vilka bearnaisepizzaätande svennar det är Dorsin driver med. Ledtråd: det lär inte vara överklassen eller den övre medelklassen...
För mig kan en svenne/svensson vara en medelklass-wannabe, dvs en från arbetarklassen som arbetat sig upp lite men som inte längre vill kännas vid sitt ursprung men inte heller lyckas etablera sig i "äkta" medelklassen. Sådana ses inte med blida ögan vare sig av arbetarklassen eller av "de högre klasserna". Eller av mig heller för den delen trots att jag tycker att jag inte tillhör nån klass alls.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:KrigarSjäl skrev:Arbetargrabb och svenne är inte samma sak.
Jag har bara hört ordet svenne användas av följande grupper, om följande grupper:
1. Av folk som själva är invandrare, för att beteckna en svensk. Alltså någon som är hyfsat blond och pratar perfekt svenska. Oftast kraftigt nedlåtande, men kan sägas på skoj, också.
2. Av folk som själva är svenskar, som själva är överklass eller övre medelklass, för att beteckna en person från arbetarklassen eller den lägre medelklassen, som pga sin låga sociala härkomst saknar överklassens och den övre medelklassens "know how", om hur man "ska" bete sig. Maximalt nedlåtande.
En fråga till Krigis, har du så fjärmat dig från den så hårt arbetande, svenniga arbetarklass du kommer ifrån, att du börjat se ner på folk som "går omkring i mysbrallor, jeans-jacka och foppa-tofflor och blir föräldrar när dom är 12 år, som sitter och käkar bearnaisepizza framför Doobido och tycker att han är för jävla trevlig den där Lasse Kronér...".
Nej, det är du som kallar det arbetarklass. Min definition är obildade svenssons. Det finns akademikerungar som är såna...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KS, med tanke på att det är så de flesta tolkar/använder ordet "svennar", så kan det om inte annat vara bra att känna till det.
Varför så fruktansvärt att vara obildad, då? Mest obildade är för övrigt arbetarklassen.
Varför så fruktansvärt att vara obildad, då? Mest obildade är för övrigt arbetarklassen.
Alexandra skrev: Mest obildade är för övrigt arbetarklassen.
Det håller jag definitivt inte med om. Obildad har inte enbart med utbildning/studier att göra om det var i de banorna du tänkte.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bildade människor inom arbetarklassen och det finns obildade sådana inom överklassen ja. Utbildningsnivån är förvisso högre inom medelklassen och överklassen ja men för att man är utbildad behöver man inte vara bildad. Dock är väl allmän sätt bildningen större i de högre klasserna men skattas väldigt högt av dem inom arbetarklassen som fått kämpa sig till den.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Alexandra skrev:KS, med tanke på att det är så de flesta tolkar/använder ordet "svennar", så kan det om inte annat vara bra att känna till det.
Jag tycker det dräller av obildat folk även i medelklassen. Ta bara de typiska småstadsborgarna. Restaurangägarna, butiksinnehavarna. Gubben i tobakshandeln. Snacka om Wadköping...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
sommar skrev:Alexandra skrev: Mest obildade är för övrigt arbetarklassen.
Det håller jag definitivt inte med om. Obildad har inte enbart med utbildning/studier att göra om det var i de banorna du tänkte.
För en gångs skull är jag helt överens med sommar.
Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.
Alla har vi väl träffat otroligt inskränkta människor i myndighetsapparaten, inte sant?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 3 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:sommar skrev:Alexandra skrev: Mest obildade är för övrigt arbetarklassen.
För en gångs skull är jag helt överens med sommar.
Tack för den! - att du erkänner att du är överens med mig menar jag. Ursäkta
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 2 gånger.
Man blir inte bildat bara för att man har näsan i en bok i fem år typ. Bildning får man även av att röra sig ute i verkligheten bland andra människor av olika sort. Jag har aldrig läst på vare sig universitet eller högskola men är ta mig f*n inte dum i huvudet.
sommar skrev:Alexandra skrev: Mest obildade är för övrigt arbetarklassen.
Nej, det var inte i de banorna jag tänkte.
KrigarSjäl skrev:Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.
Ja, men detta är ju självklart. Jag hävdar dock att medelklassen och överklassen är mer bildad än arbetarklassen. Observera dock att jag ej lägger någon värdering i detta jag har ej sagt att jag värdesätter bildning. Dock konstaterar jag faktum.
Alexandra skrev:KrigarSjäl skrev:Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.
Ja, men detta är ju självklart. Jag hävdar dock att medelklassen och överklassen är mer bildad än arbetarklassen. Observera dock att jag ej lägger någon värdering i detta jag har ej sagt att jag värdesätter bildning. Dock konstaterar jag faktum.
Vad har du för argument för detta?
Bjäbbmonstret skrev: Dock är väl allmän sätt bildningen större i de högre klasserna men skattas väldigt högt av dem inom arbetarklassen som fått kämpa sig till den.
sommar skrev:Alexandra skrev:KrigarSjäl skrev:Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.
Inga vetenskapliga undersökningar att stödja mig på (även om det säkert finns sådana). Utan mina egna, subjektiva iakttagelser. Jag har ju träffat så många olika människor, av olika ursprung, och då dragit vissa slutsatser.
sommar skrev:Bjäbbmonstret skrev: Dock är väl allmän sätt bildningen större i de högre klasserna men skattas väldigt högt av dem inom arbetarklassen som fått kämpa sig till den.
Livserfarenhet
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15