Personligt ombud och framtiden...
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Personligt ombud och framtiden...
Har sökt personligt ombud nu, för att förhoppningsvis få hjälp att reda ut massa saker. Känner väl att mitt liv inte fungerar speciellt bra. Den sociala biten är obefintlig, och stor oro kring ekonomi och jobbsituation.
Har precis avslutat en utbildning och just nu känns det nattsvart. Har ingen inkomst och har sökt massa jobb men det vore lögn att påstå att jag har nån framgång där.
Allt som allt känns det rätt hopplöst nu.
Blir till att söka socialbidrag.
Ska prata med personlig ombud om det och att få hjälp och stöd vid kontakt med sjukvården. Har väl svårt att få fram mina bekymmer vid kontakt med sjukvården, blir lätt utmanövrerad med att jag ska äta SSRI....
Har precis avslutat en utbildning och just nu känns det nattsvart. Har ingen inkomst och har sökt massa jobb men det vore lögn att påstå att jag har nån framgång där.
Allt som allt känns det rätt hopplöst nu.
Blir till att söka socialbidrag.
Ska prata med personlig ombud om det och att få hjälp och stöd vid kontakt med sjukvården. Har väl svårt att få fram mina bekymmer vid kontakt med sjukvården, blir lätt utmanövrerad med att jag ska äta SSRI....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Känner igen dina problem och jag har gett upp och äter antidepp dagligen för att de inte ska kunna peka på att det är där det brister.
Ett personligt ombud är otroligt bra att ha. Mitt ombud har hjälpt mig att strida många gånger då jag har känt att min energi inte har räckt till. Hon hjälper mig även att ringa alla dessa samtal till läkare och myndigheter som jag annars har svårt att komma mig för p ga att jag inte gillar att ringa till okända människor.
Hoppas att du får ett riktigt bra personligt ombud som kan hjälpa dig.
Ett personligt ombud är otroligt bra att ha. Mitt ombud har hjälpt mig att strida många gånger då jag har känt att min energi inte har räckt till. Hon hjälper mig även att ringa alla dessa samtal till läkare och myndigheter som jag annars har svårt att komma mig för p ga att jag inte gillar att ringa till okända människor.
Hoppas att du får ett riktigt bra personligt ombud som kan hjälpa dig.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Vi har också fått ett personligt ombud nu som hjälper till att skaffa godman, eller vi är precis i början så vi vet inte om det är en sån vi behöver men PO håller i de trådarna. Dem har ringt LSS och tagit reda på vad som behövs och lite sånt.
Vård kontakterna har vi ett ideelt ombud vi hittat själva för den röran är för stor för någon ny att sätta sig in i.
Fick tyvärr veta på mötet i måndags med PO att komunen med största sannolikhet ska säga upp alla PO vid årsskiftet, så vi jobbar stenhårt på att vi då har en godman som kan ta över. Det är så stor hjälp att ha någon som kan gå brevid och ställa frågor och följa upp så saker blir gjorda.
Som vi sa till henne även om vi rent fysiskt kan göra allt som behövs, ansöka om insatser, kolla vart ärendena är, ta reda på svar osv. så är alla bitar ihop ett enda stort kaos. Tar vi tag i en bit som nu med fördtjänstöverklagan så är det en annan bit som måste vänta eller inte alls blir av.
Så PO är jättebra, men vi fick vänta ett år på att få en.
Vård kontakterna har vi ett ideelt ombud vi hittat själva för den röran är för stor för någon ny att sätta sig in i.
Fick tyvärr veta på mötet i måndags med PO att komunen med största sannolikhet ska säga upp alla PO vid årsskiftet, så vi jobbar stenhårt på att vi då har en godman som kan ta över. Det är så stor hjälp att ha någon som kan gå brevid och ställa frågor och följa upp så saker blir gjorda.
Som vi sa till henne även om vi rent fysiskt kan göra allt som behövs, ansöka om insatser, kolla vart ärendena är, ta reda på svar osv. så är alla bitar ihop ett enda stort kaos. Tar vi tag i en bit som nu med fördtjänstöverklagan så är det en annan bit som måste vänta eller inte alls blir av.
Så PO är jättebra, men vi fick vänta ett år på att få en.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag ringde igår och pratade med dom, idag kom han hem till mig.
Fick väldigt gott intryck av honom, han verkade vara erfaren och kunde sätta sig in i vad det handlade om. Kunde utan vidare följa med vid besök till vården och myndigheter, och skulle ta kontakt med lämplig instans och höra av sig snarast.
Måste väl säga att jag är imponerad, sånt här brukar ta lång tid och vara krångligt innan det väl händer nåt.
Fick väldigt gott intryck av honom, han verkade vara erfaren och kunde sätta sig in i vad det handlade om. Kunde utan vidare följa med vid besök till vården och myndigheter, och skulle ta kontakt med lämplig instans och höra av sig snarast.
Måste väl säga att jag är imponerad, sånt här brukar ta lång tid och vara krångligt innan det väl händer nåt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Men den servicen är alltså inget en kommun måste ha? Den är under avveckling i åtminstone en kommun ?
Ja, tyvärr finns det ingen lagstadgad skyldighet för kommunerna att ha PO. Så det finns kommuner som aldrig haft någon. I de kommuner där PO finns, så kan behovet vara så stort att NPF-personer prioriteras bort.
http://www.aspergerforum.se/personligt-ombud-har-aspergare-ratt-till-det-t4388.html
Egentligen borde PO vara statligt avlönade och obligatoriska över hela landet, tycker jag. Jag är inte så mycket för den "kommunala fristyrelsen".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Men den servicen är alltså inget en kommun måste ha? Den är under avveckling i åtminstone en kommun ?
Min kommun har PO men du får inte PO om du har en NPF-diagnos.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Zombie skrev:Men den servicen är alltså inget en kommun måste ha? Den är under avveckling i åtminstone en kommun ?
Min kommun har PO men du får inte PO om du har en NPF-diagnos.
Samma här, och de ansvariga svarar inte på frågor om deras tolkning där de menar att NPF inte tillhör psykiatrireformens målgrupp (den tillhör vi kan man läsa sig till, men om man ger PO en länk, så svarar de inte mer).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:53:58, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Var samma här, NPF var inte rätt kategori men efter att vi frågat snällt under ett års tid och använt av oss de tips vi fick av de via mail så prioriterade man om så vi fick hjälp och då gick det jättefort.
Vår komun ska spara pengar och då drar man in PO, tycker det borde vara tvärt om men man ser ju inte långsiktigt.
Vår komun ska spara pengar och då drar man in PO, tycker det borde vara tvärt om men man ser ju inte långsiktigt.
Återgå till Att leva som Aspergare