Tjejer med AS mer tekniska?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-06-10 11:56:25

BD, underhållande läsning men jag skulle bli lika trött som du på att behandlas så.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-06-10 11:58:46

Zombie skrev:Är det inte konvention i (bl.a.) gammal persisk och indisk bildkonst att avbilda kvinnor ljusare än män?

Jo, det stämmer nog. Ibland är dock mannen blå. :wink:

Ätit för ofta på Govindas.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Alexandra » 2009-06-10 12:05:53

Jag är opraktisk, oteknisk och "icke-fysisk", frågan är dock om det inte till viss del skulle kunna bero på min ganska dåliga motorik? Lite trist att vara så opraktisk, men vissa saker kan man ju faktiskt öva upp. Och det finns ju annat jag är bra på.

Hade nog i vilket fall inte känt mig okvinnlig om jag varit tekniskt begåvad, utan bara sett det som ett +.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav linek » 2009-06-10 12:35:00

Zombie skrev:Är det inte konvention i (bl.a.) gammal persisk och indisk bildkonst att avbilda kvinnor ljusare än män?

Melatonininnehållet i cellerna alltså. Hm, någon som vet hur och varför det är olika då?

För större D-vitaminproduktion i händelse av graviditet, återger jag någon föreläsare på KI utan att säkerhetsgoogla ens lite.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
linek

Anslöt: 2006-10-05

Inläggav clivia » 2009-06-11 1:17:20

Sagt och hört på teknisk support:

(jag+manlig kund)
Jag: Välkommen till...
mannen avbryter: Hoppsan jag har nog kommit fel, tekniskt support ska jag till, kan gumman koppla mig är du snäll? (inte ton på smydighet utan han lät faktiskt trevlig)
Jag: Du har kommit till TEKNISK supporten
Mannen: jaha, har du någon som jobbat där längre?
Jag: Vad menar du? Hur kan jag hjälpa dig?
Mannen: Inget illa ment men jag har avancerat problem om du är praktikant kan det vara svårt och jag har bråttom....
Jag: Jag ser du har xxx utrustning, ser att din utrustning har betett sig så så så, då då då och så här många gånger...
Mannen (stammar fram lite): Har min frun ringt och berättat?
Jag: Nej, jag ser det genom våra system
Mannen (bli genast upprörd): Spionerar ni på mig??
Jag: Hur kan jag hjälpa er, ni ringde oss för ni hade problem....?
Mannen harklar: Oj, aha, ok, euhmm... (Kund förklarar motvilligt sitt problem)
Jag som förstår var och hur problemet uppstått förklarar lösningar, hjälper med de medlen jag kan, instruerar kunden får hans tjänst att funka
mannen: Oj, jag trodde inte kvinnor kunde sånt här..
...tack så mycket..innan han lägger på hör jag han säga i bakgrunden:
"det löste sig, jag fick hjälp av en lesbisk"

Han var inte otrevlig i tonen eller sarkastiskt, lite övre medelålder, kunde vara svensk eller utländsk vet inte.
När han blev upprörd verkade han iaf inte vara det över annat än såsom jag kunde tyda faktiskt var okunskap/skräck över att vara överbevakad.

true story.

Och en av många. Fick en invandrar k som prompt vägrade prata med per uttryck "wannabe-man"....

Men på självaste jobben var det egentligen ingen direkt diskriminering, men visst man kunde se klar skillnad på kundtjänst och support avdelningar: kvinnorna fanns överrepresenterade på kundtjänst och männen på support och inte sällan man slussades (vid nya chefer) till vara med "de andra" och blev lite "oj, jaha" när man sa "nej, jag tillhör supporten" :D
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-11 1:22:45

clivia skrev:...tack så mycket..innan han lägger på hör jag han säga i bakgrunden:
"det löste sig, jag fick hjälp av en lesbisk"

Det här är humor av den högre skalan! :lol:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2009-06-11 7:47:45

Ja, den var bra! :lol:

Men clivia, du säger väl inte "ni" till kunder som ringer?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2009-06-11 8:36:30

linek skrev:

Melatonininnehållet i cellerna alltså. Hm, någon som vet hur och varför det är olika då?

För större D-vitaminproduktion i händelse av graviditet, återger jag någon föreläsare på KI utan att säkerhetsgoogla ens lite.

En ledtråd iallafall, tack!

Inger skrev:Ja, den var bra! :lol:

En bra historia, men så lagom roligt när man ska leva i det. Skulle åtminstone jag tycka.

Och är det så här i Sverige idag, tänk en tanke på diverse konservativare samhällen...

Undrar jag också. En sådan klumpighet skulle kunna få mig att tvivla på personens kompetens...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2009-06-11 8:56:04

Zombie skrev:
Inger skrev:Men clivia, du säger väl inte "ni" till kunder som ringer?

Undrar jag också. En sådan klumpighet skulle kunna få mig att tvivla på personens kompetens...

Ursäkta, läs början av dialogen en gång till...

clivia skrev:(jag+manlig kund)
mannen avbryter: Hoppsan jag har nog kommit fel, tekniskt support ska jag till, kan gumman koppla mig är du snäll? (inte ton på smydighet utan han lät faktiskt trevlig)
Mannen: Inget illa ment men jag har avancerat problem om du är praktikant kan det vara svårt och jag har bråttom....
Jag: Jag ser du har xxx utrustning, ser att din utrustning har betett sig så så så, då då då och så här många gånger...

Var har clivia sagt ni i denna dialog?

Vi fortsätter läsa dialogen!
clivia skrev:Mannen (bli genast upprörd): Spionerar ni på mig??

Här använder kunden ni!
clivia skrev:Jag: Hur kan jag hjälpa er, ni ringde oss för ni hade problem....?

clivia gör helt rätt här och byter till ni eftersom kunden valt det tilltalet!

Case closed!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-11 9:07:16

Jag är nog kluven till vad man ska ha för förmodar eller ej.

Helt utan fördomar gör att man aldrig kan förutse eller veta någonting.
Och jag har ju fördomen att det oftast är enklare att tala med män om många saker, att det är roligare på en social sammankomst om det är män.
Då är ju jag lika fördomsfull som den där mannen i kundtjänst, eller?

Men jag är helt öppen för att det kan vara annorlunda. Jag är inte totalt låst i mina föreställningar alltså.

Och när jag har talat om vissa saker, så har jag märkt att män vet mycket mer om vissa saker, än kvinnor - i allmänhet.
Felet med den där mannen som ringer kundtjänst, är att han inte ger sig och inser att han har träffat på en kvinna som inte följer hans föreställningar. Han är för låst (men inte totalt, då hade han inte tagit emot hjälp alls).

Vad tänker ni om mitt resonemang?
För mig är det naturligt om jag ser mönster, att se att det är "större sannolikhet för A än för B". Men att det är just SANNOLIKHET, inte sanning. Man måste kunna ändra sig i ett specifikt fall.
Denna typ av flexibilitet verkar "oflexibla aspergare" klara bättre än de självutnämnt flexibla NT:arna gör.

En del säger att de inte har några som helst fördomar eller förutfattade meningar om vissa invandrare, men jag har, jag tror att det är högre sannolikhet att en halvmörk kvinna med slöja är muslim än att hon är kristen. ^_^
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2009-06-11 9:09:12

När man arbetar med okända som ringer in, så är det bra att vara lyhörd för hur personen låter och talar till en så att man inte hamnar i en situation där kunden tappar förtroendet för en för att denna känner sig kränkt av tilltalet.

Detta skulle kunna vara ett citat hämtat ur en handbok för telefonsupport, men det var ungefär det jag fick lära mig innan jag började jobba med telefonsupport för många år sedan. Efter ett tag kände man igen vissa som ringde in flera gånger och fick till en "personlig" relation till vissa kunder och då ökade förtroendet och eventuella missförstånd och misstag blev betydligt mycket lättare att hantera (och släta över)!

För mig som svarade brydde jag mig inte ett dugg om den som ringde var man eller kvinna, men en trend som jag (och säkert många med mig) upplevde var att kvinnor ofta kunde mycket mer än de trodde själva, och därmed är lättare att hjälpa (med få undantag). Männen däremot trodde sig själva begripa mer och krävde därmed en mer avancerad förklaring som sedan gjorde att problemet inte blev löst utan krävde mer noggranna förklaringar och/eller nya samtal.

Det förekom även samtal där kvinnan i familjen/rummet hade problemet men mannen ringde men för att problemet skulle gå att lösa blev jag tvungen att få prata med kvinnan... Tvärtom däremot hände aldrig!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:54:34, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Inläggav Zombie » 2009-06-11 9:44:04

Alexandra skrev:
Zombie skrev:

En bra historia, men så lagom roligt när man ska leva i det. Skulle åtminstone jag tycka.

Och är det så här i Sverige idag, tänk en tanke på diverse konservativare samhällen...

Förvisso, men vi har ju också en betydande invandring från just konservativare samhällen, de värsta exemplen som jag själv stött på i verkliga livet har varit män från mellanöstern.

Förnekar jag inte alls. Jag har också stött på en del.

Men då vill jag ännu efter forumets åtstramning, på grund av vissa strömningar i det, påpeka att jag också har stött på dem som inte har verkat ha större problem med det än svenska män, och det utan att ha fått lika mycket gratis.

Alexandra skrev:Därmed inte sagt att svenska män är några helgon, det finns en utbredd "lilla-gumman-attityd" bland svenska män.

Mer än vad många av oss tror, verkar det som.

Alexandra skrev:Men visst lever vi i ett betydligt mer jämställt samhälle än på många andra håll. Det räcker ju med att man kommer ner till Tyskland, så märker man att det råder en helt annan attityd.

Sen är ju detta lite dubbelt också, jag vill ju fortfarande känna mig som en kvinna, men det Clivia beskriver är ju fullkomligt...ja, jag vet inte vad. Fullkomligt oacceptabelt, för att låna ett politikeruttryck.

Det kan jag förstå.

Men jag ser också något djupt tragiskt i att det ska behöva vara så: att man överhuvudtaget ska koppla "manlighet" och "kvinnlighet" till vissa rent yttre saker, som uppenbarligen är irrelevanta i den bemärkelsen att det finns både Hanmän och Quinnor som avviker från dem, i stället för att helt enkelt godta att var och en följer sitt inre. Om en sådan frihet kunde få genomsyra samhället kanske fler skulle slippa sådana här konflikter mellan vad de vill känna sig som och vad de inser att de måste tillåta?

Utopi, kanske, men hur långt kommer man om man inte också låter vägen vara mödan värd?

Alexandra skrev:Zombie, angående detta med att nia kunder, ibland måste man säga ni, häpnadsväckande nog så har vissa företag detta som policy(!), och man är då så illa tvungen.

:!: Bra att du sa, det visste jag inte. Obildningen brer ut sig...
Zombie

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-11 9:51:00

Bror Duktig skrev:Jag är nog kluven till vad man ska ha för förmodar eller ej.

Det fetmarkerade skulle naturligtvis vara fördomar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2009-06-11 14:05:18

Har vi inte kommit lite väl långt ifrån ämnet nu? Kanske dags att knoppa av detta till språkspalten...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Inläggav Zombie » 2009-06-11 14:14:53

Jag hade samma tanke men hoppades OT skulle sluta här eftersom jag inte orkar "krångla".

Så okej, jag bryter ut OnT-delen av mitt förra inlägg:

Till förra sidan:

Håller med Bror Duktig om fördomar. Det är inte fördomarna i sig som är dåliga, om man med dem menar en erfarenhetsbaserad förenklad modell för att kunna utan orimlig kraftinsats bena upp sin omgivning. Det man måste ha för att det inte ska bli dåligt (för att man inte ska riskera att bli "ond") är medvetenhet om att det är en förenklad och provisorisk modell som kan visa sig behöva justeras och beredskapen att då också göra det.

Alltid uppfriskande med sådana exempel ur verkligheten som de tragikomiska Miche kom med.
Zombie

Inläggav weasley » 2009-06-11 14:26:08

Moderator:

Diskussion om tilltalsformer avknoppat till:

tilltal-du-ni-t10623.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav clivia » 2009-06-11 20:01:46

nope vi hade direktiv att behandla alla kunder lika och då var det du som gällde, då många yngre skulle ta illa upp för Ni:ande.
Vi fik ta till mellanting. Men i engelska skulle vi använda Mr/mrs för alla.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Inläggav clivia » 2009-06-11 20:06:58

Miche skrev:
Zombie skrev:
Inger skrev:Men clivia, du säger väl inte "ni" till kunder som ringer?

Ursäkta, läs början av dialogen en gång till...

clivia skrev:(jag+manlig kund)

Var har clivia sagt ni i denna dialog?

Vi fortsätter läsa dialogen!
clivia skrev:Mannen (bli genast upprörd): Spionerar ni på mig??

Här använder kunden ni!
clivia skrev:Jag: Hur kan jag hjälpa er, ni ringde oss för ni hade problem....?

clivia gör helt rätt här och byter till ni eftersom kunden valt det tilltalet!

Case closed!

Fel.

Kunden använde NI som i plural riktat inte mot mig utan "oss" som företag.

Men som nämnt, vi fick inte Nia kunder utan dua ALLA för att hålla oss konsekventa.
Låter kanske konstigt för en svensk men sådana företag kan inte ta hänsyn till korrekt artighets språk då det finns många nysvenskar, yngre med flera som skulle bli förrvirrade av sådant språkval.
I brev således skulle vi däremot alltid använda ni (fastän många chefer prompt ville vi skulle dua oavsett).
Att Nia per telefon kan förvirra genom att personen, precis som gjordes här på forumet (fast i tvärtom form) att tro vi syftade att kunden var fler än 1.
Så Nia skulle vi göra endast i plural.
Inte mitt eller deras fel svenskan är så fattig och emelleråt förvirrande.

---
Jag skrev ovan som kan anses som OT men faktiskt tror jag inte det är heeelt OT, ska man knyta till ämnet av tråden kan man säga det kan handla mykcet om just man och kvinnosyn om vad som är rätt eller fel behandling av kundhantering vid service yrken.
Jag tror på något sätt att om en man duar så är det betydligt mer acceptabelt än om en kvinna gör det.
Om en kvinna inte längre anses lika kvinnlig och duar, då är det genast också ok.
I japanska språket tex har de ett såpass brett språk att sådant märks tydligare. det finns ett manligt och ett kvinnligt sätt att dua/nia och om en kvinna använder sig av det manliga du/ni (eller tvärtom) är det som om de tagit över det motsatta könets roll..

Och detta är just mer brukat, diskutterat och framförallt märkbart bland kvinnor som är just mer tekniskt lagda.
det är som det är lite ofint med kvinnor som avviker från kvinnliga rollsbeskrivningar.
Lustigt att fråga om Aspiga kvinnor är mer tekniska än NT's gör det hela ännu krydigare.
Genom att vara aspiga ser jag vi (kvinnor som män) gör oss lite könslösa på gott och ont.
Vad säger ni?
Skulle vilja se en aspie-person i Asien.... :D
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Re: Tjejer med AS mer tekniska?

Inläggav serpentin » 2009-06-13 21:36:46

EF skrev:Kanske frågan kommit upp tidigare men jag orkade inte läsa igenom över 400 träffar när jag sökte. :?

Kan det vara så att tjejer med AS är mer tekniskt lagda än NT ? Hur är det med er tjejer? Fixar ni det mesta själva hemma eller behöver ni en man som hjälper till?

Jag är nog väldigt praktisk och teknisk. Kan bygga sladdar till lampor, borra, skruva, sätta upp gardinstänger, laga och fixa osv.

Här finns ingen man som hjälpter till och har aldrig funnits så jag har helt enkelt varit tvungen att lösa allt själv och jag tycker det går riktigt bra.

Det är bara råstyrka jag saknar men ska jag t ex flytta en bokhylla kan jag lägga en matta under och bara dra hyllan över golvet så oftast löser sig det mesta ändå.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:53:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Inläggav nano » 2009-06-19 10:33:44

Läste en kontaktannons från en tjej, hon skrev ".....om det behöver målas eller tapetseras, då gör jag det!.....".
Själva grejen var att hon poängterade att hon var händig :)
Helt klart en typ av tjej jag gärna skulle bli ihop med men jag har redan siktet inställt på någon spcifik.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:53:07, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-19 12:01:14

clivia skrev:Genom att vara aspiga ser jag vi (kvinnor som män) gör oss lite könslösa på gott och ont.
Vad säger ni?

Icke medhåll. Det där är bara queerinfluerat önsketänkande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:53:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav VeganGeekGirl » 2010-04-14 13:04:39

Jag är och har varit så länge jag kan minnas både tekniskt intresserad och klarar av att fixa det mesta tekniskt om jag bara får tid på mig att klura om jag kör fast.

Hemma hos oss sköter jag allt tekniskt, byter även glödlampor, proppar och annat.

Jag har växt upp med en pappa som hade inställningen att man kan göra allting själv, antingen genom att klura ut det själv eller genom att någon annan lär en. Vilket jag hatade när jag var i tonåren och tyckte att fixa punktering på cykeln var en typisk föräldrasyssla. Är dock tacksam för det på äldre dar.

Jag fick aldrig höra från mina föräldrar att jag inte skulle kunna göra något för att jag var tjej. Min yngste lillebror är mycket bättre och mer intresserad av matlagning och sömnad än jag någonsin varit.

Men visst finns det en föreställning att teknik är ett manligt område.

När jag gick på högstadiet fick vi papper att fylla i om vilka tre områden vi var intressade av att få en praktikplats inom.

Jag fyllde i de tre som verkade mest intresssanta, kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka men antagligen var det mer "manliga" sådana.
Jag blev i alla fall inkallad till syo som visade min ifyllda blankett och konstaterade att "du har markerat att du är intresserade av det här, det här och det här. Men egentligen är du intresserad av det här, det här och det här" och ändrar sen på min blankett till mer passande områden för kvinna (det sa hon visserligen inte i klartext men det var ändå uppenbart)

Jag sa inte emot, jag var alldeles för förvirrad över hennes underliga beteende och dessutom var jag 13 år och ganska osäker.
Men jag avskydde mina praktikplatser.

När jag började bli intresserad av datorer på allvar i början av 1990-talet var det inte ovanligt att jag fick höra
*Är du intresserad av datorer? Men du är ju tjej!"
:roll: Vet inte vad man förväntas svara där.

Jag har även blivit tillfrågad om jag är lesbisk, vilket inte hade varit så irriterande om inte enda anledningen till att personen frågade var att jag hade så många "okvinnliga intressen"

Jag blir lite irriterad på andra kvinnor när de så fort blir det minsta tekniskt genast "Hjälp, var finns det en man" istället för att ens försöka lösa det själva. Jag menar vad gör det om det inte finns någon man i närheten?

Sen har jag vid flera tillfällen varit med om att man lyckas få tag i en man, som inte är det bittersta tekniskt kunnig eller intresserad för delen.

Jag hade en gång en manlig kontaktperson på ett ställe där jag var inneliggande patient som stämmer in ganska bra på beskrivningen ovan, han visste dock om mitt intresse och kunnighet och gjorde snabbt till en vana att hänvisa folk med tekniska problem vidare till mig. :D

Jag kan dock inte till min stora förtret få igång saker som skall dras igång som gräsklipparmotorer och annat, trots idoga försök får jag inte till den rätta knycken.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in