Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-06-10 1:32:32

Jag har svårt att tänka mej att en kommun skulle skicka iväg folk på LVU för 4500 kr per dag när i stort sett alla lever under ständiga sparbeting! Det måste vara en oerhört rik kommun i sådana fall.

Det torde vara ohyggligt mycket enklare och väldigt mycket billigare att sätta in familjestöd, avlastningsfamilj, eller familjehem istället för att omotiverat och plötsligt sända iväg någon på LVU.

Så jag tycker man ska vara MYCKET försiktig innan man uttalar sej om eventuella förfalskningar och liknande när det gäller fall man bara hör ena sidan från! Detta gäller ALLTID på nätet.


opteron:

LVU kan man besluta om för kortare eller längre tid, dock alltid längst 6 mån i taget. Ibland kan man få förlängt trots att man inte riktigt förstår varför, det har uppenbarligen hänt i ditt fall. Det är svårt att avgöra om några formella fel har begåtts, bara från de uppgifter du givit i tråden. Många av de uppgifter som du givit gör att motiveringen till LVU ser tunn ut, men det kan ju vara så att beslutsunderlaget är större än du har uppfattat det.

Det kan hända att du snart blir utskriven (?) och då får du se till att söka LSS. Det är ett stöd för sådana med autismspektrumstörningar. Du kan även få hjälp med bostad och allmänt leverne (tex arbete) via LSS. Eftersom du har ett väldigt vårdat och bra språk på internet misstänker jag att du antagligen skulle kunna utbilda dej inom det ämnesområdet. LSS kan i vissa fall underlätta även sådant som studier.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav opteron » 2009-06-10 1:38:31

Jag vill tillägga att jag var väldigt osocial, jag vågade inte ens gå ut på dagen, jag ville inte se folk i ögonen. Socialen ansåg att det var allvarligt.

Idag är det annorlunda, jag ser folk i ögonen och är mer social, dock vill de inte att jag skall bli som förut, men frågan är om de har rätt att fängsla mig och få mig att må så dåligt?

Hade jag kunnat få en ledsagare för asperger i göteborg så hade de nog förflyttat mig direkt, de anser dock att det finns för lite resurser i göteborg och vill att jag skall fortsätta med KBT i karlstad men det vill jag inte i det stället.

Jag är hemma på permission, de låter inte vem som helst åka hem på permission, jag fick komma över till anstaltens öppna hus efter 2 månader, de andra som är där med mig har varit fängslade över 1 år innan de kom över, så hade det varit så att jag var där pga att jag hotat någon eller slagit någon så hade jag inte kommit över på öppet bara 2 månader.

Dom har pengar och är villiga att spendera, även på LSS säger de så länge jag får hjälp så kan de tänka sig förflytta mig tillbaka till Göteborg.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav weasley » 2009-06-10 1:41:40

opteron:

Jag skulle vilja tillägga att iom att du utreddes strax efter LVU:t så tog kommunen/soc snarare stor hänsyn till din personliga situation och beslöt att få på papper exakt hur de skulle kunna hjälpa dej bäst.

Du skriver i en annan tråd att du fått reda på din diagnos för ungefär en vecka sedan. Det har mao gått väldigt kort tid från det att du fick denna information till att du skrev här på forumet om din situation. Att du hålls kvar på LVU:t beror antagligen på att man känner att det finns utvecklingsmöjligheter hos dej och att man just nu håller på att organisera åtgärder åt dej i din hemkommun. Jag misstänker alltså att om du fortsätter sköta dej bra och följa den behandlingsplan du bör ha fått, så kommer du troligen att friskrivas (blir man friskriven från LVU?) och får återvända under SoL. Jag hyser stort hopp om att du snart kommer kunna vara tillbaka, samt få hjälp och ro att studera eller hjälp att finna ett bra anpassat arbete till dina förutsättningar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav opteron » 2009-06-10 1:49:47

weasley skrev:opteron:

Jag skulle vilja tillägga att iom att du utreddes strax efter LVU:t så tog kommunen/soc snarare stor hänsyn till din personliga situation och beslöt att få på papper exakt hur de skulle kunna hjälpa dej bäst.

Du skriver i en annan tråd att du fått reda på din diagnos för ungefär en vecka sedan. Det har mao gått väldigt kort tid från det att du fick denna information till att du skrev här på forumet om din situation. Att du hålls kvar på LVU:t beror antagligen på att man känner att det finns utvecklingsmöjligheter hos dej och att man just nu håller på att organisera åtgärder åt dej i din hemkommun. Jag misstänker alltså att om du fortsätter sköta dej bra och följa den behandlingsplan du bör ha fått, så kommer du troligen att friskrivas (blir man friskriven från LVU?) och får återvända under SoL. Jag hyser stort hopp om att du snart kommer kunna vara tillbaka, samt få hjälp och ro att studera eller hjälp att finna ett bra anpassat arbete till dina förutsättningar.


Jo men de är inte villiga att släppa på mig än, i alla fall inte efter diagnosen, de söker inte ens lägenhet eller så. Semestertider har börjat och de vet väldigt lite om asperger.

De lyssnar mer på institutionen än vad jag säger. Jag har t.om inte ens fått svar från soc på flera månader, har mejlat dem men inte fått några svar.

Det är nog lättare att ringa dem då mina föräldrar gjort det och fått svar, mina föräldrar hade tänkt föreslå träningslägenheter för soc då de inte har något emot det så länge jag får hjälp av en LSS Ledsagare.

Hur hittar man en sådan i göteborg? Dessutom är det inte mitt fel att de inte kan hitta en sådan, jag är dock villig till hjälp så länge det är rätt sorts hjälp.

Dessutom borde det nog finnas KBT i göteborg, det är det vi använder oss av idag, på institutionen. Det är institutionen jag avskyr inte vårdmetoden.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-06-10 1:57:37

weasley skrev:Jag har svårt att tänka mej att en kommun skulle skicka iväg folk på LVU för 4500 kr per dag när i stort sett alla lever under ständiga sparbeting! Det måste vara en oerhört rik kommun i sådana fall.

Det torde vara ohyggligt mycket enklare och väldigt mycket billigare att sätta in familjestöd, avlastningsfamilj, eller familjehem istället för att omotiverat och plötsligt sända iväg någon på LVU.

Så jag tycker man ska vara MYCKET försiktig innan man uttalar sej om eventuella förfalskningar och liknande när det gäller fall man bara hör ena sidan från! Detta gäller ALLTID på nätet.

Vill inte börja käfta om bisaker här, bara påpeka att jag hade gjort det övervägandet när jag frågade om eventuell förfalskning.
Kanske jag dock borde ha förtydligat att frågan gällde det som stod i inlägget ovanför mitt, inte hela intyget.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-06-10 2:05:06

Om jag nu är här för att jag hotat eller slagit mina föräldrar, vilket jag förstår att det inte är det enda weasley menar, utan menar att det kan vara både det och det jag skrivit här.

Men om det är så varför vill de inte hjälpa mig med min ilska som jag tydligen har? :?

Visst har de skrivit en massa saker, jag har aldrig sagt att de förfalskat, dock har de överdrivit lite här och där.

Man kan inte få ett LVU med paragraf 3 om man inte framställer personen som någon slags kriminell Våldtäktsman eller psykopat.

Isåfall hade psykvården hellre tagit emot mig om det nu var anledningen.

Länsrätten sa att så länge du slutar vara hotfull så kan vi inte ha LVU på dig, medans anstalten säger så länge du fortsätter bli social så kan vi inte ha LVU på dig.

Länsrätten dömde mig då de trodde jag var hotfull, men socialen och avdelningen vet att det inte stämmer men de kör på för fullt på denna LVU som de fått igenom på något sätt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav weasley » 2009-06-10 2:44:37

Zombie skrev:
weasley skrev:Jag har svårt att tänka mej att en kommun skulle skicka iväg folk på LVU för 4500 kr per dag när i stort sett alla lever under ständiga sparbeting! Det måste vara en oerhört rik kommun i sådana fall.

Det torde vara ohyggligt mycket enklare och väldigt mycket billigare att sätta in familjestöd, avlastningsfamilj, eller familjehem istället för att omotiverat och plötsligt sända iväg någon på LVU.

Så jag tycker man ska vara MYCKET försiktig innan man uttalar sej om eventuella förfalskningar och liknande när det gäller fall man bara hör ena sidan från! Detta gäller ALLTID på nätet.

Vill inte börja käfta om bisaker här, bara påpeka att jag hade gjort det övervägandet när jag frågade om eventuell förfalskning.
Kanske jag dock borde ha förtydligat att frågan gällde det som stod i inlägget ovanför mitt, inte hela intyget.


Förvisso.

Nu var det inte främst dej jag tänkte på här, utan den kompakt negativa stämningen gentemot LVU i tråden. Jag menar att vi egentligen inte kan veta något alls om opterons situation EGENTLIGEN; allt vi kan göra är att anta att det förhåller sej på något vis på det sätt som opteron redogör för.

Att det skulle vara någon nationell konspiration från kommunernas sida (något det gjorts vaga hintar om tidigare i tråden) att konsekvent sätta avvikande barn på LVU har jag mycket svårt att tro. Kommuner är väldigt kostnadsmedvetna när det gäller utgifter de själva kan styra, såsom att bestämma över insatser via socialmyndigheten.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Parvlon » 2009-06-10 2:53:02

Weasley, du gillar inte konspirationer va? Verkar som du ser dem överallt..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2009-06-10 2:56:59

opteron skrev:Om jag nu är här för att jag hotat eller slagit mina föräldrar, vilket jag förstår att det inte är det enda weasley menar, utan menar att det kan vara både det och det jag skrivit här.

Men om det är så varför vill de inte hjälpa mig med min ilska som jag tydligen har?

opteron, det kan vara så att de har försökt med det under din tid på institutionen. Att göra sej av med överbliven ilska och dolda aggressioner är dock ett väldigt stort projekt som INTE kan avklaras på sex månader. Du måste våga ge det tid. Ibland kanske metoden inte är den rätta, men diskutera det isåfall med din kontaktperson, om du skulle kunna få prova andra metoder.


opteron skrev:Man kan inte få ett LVU med paragraf 3 om man inte framställer personen som någon slags kriminell Våldtäktsman eller psykopat.

Jo, det går alldeles utmärkt att få LVU med §3 för personer med farliga tendenser, antingen för sej själva eller för omgivningen. Ibland även bägge.

Exempel: En person i nedre tonåren som rymmer hemifrån för att hamna på gatan i andra städer och/eller far illa genom droganvändning och där föräldrarna ber om hjälp att hantera sitt barn, där omhändertas barnet med stöd av §3.


opteron skrev:Länsrätten sa att så länge du slutar vara hotfull så kan vi inte ha LVU på dig, medans anstalten säger så länge du fortsätter bli social så kan vi inte ha LVU på dig.

Länsrätten dömde mig då de trodde jag var hotfull, men socialen och avdelningen vet att det inte stämmer men de kör på för fullt på denna LVU som de fått igenom på något sätt.

Om du inte är hotfull, hur kan du då ha dömts pga det? Du måste tänka på vad du säger. Det går inte att haspla ur sej vad som helst.

Nu har du fått diagnos medan du varit på avdelningen så du kommer att få många insikter i hur det kunnat bli såhär tokigt om du nu verkligen inte menat något med dina hot. Det är möjligt att man på avdelningen vill hjälpa dej att förstå det här, nu när de vet din problematik. Låt dem då göra det. Lyssna på vad de säger. De har inte automatiskt fel bara för att de inte är experter på NPF.

Och du opteron: Beskriv gärna vad du har sagt och när, så kanske vi kan hjälpa dej att reda ut och förklara hur och varför det blev tokigt?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Alien » 2009-06-10 18:35:21

Pemer, tycker din skrivelse verkar vara bra. Kanske kan det få ansvariga att förstå mer om AS. Men de kan också reagera med att "det finns andra orsaker till LVU:n och vi kan inte berätta om dem pga tystnadsplikten".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav opteron » 2009-06-10 18:42:07

Alien skrev:Pemer, tycker din skrivelse verkar vara bra. Kanske kan det få ansvariga att förstå mer om AS. Men de kan också reagera med att "det finns andra orsaker till LVU:n och vi kan inte berätta om dem pga tystnadsplikten".


Dock är det väl ändå rätt bra att de får reda på vad som är bäst för en person med asperger oavset ursprung eller bakgrund?

Jag tror att Pemer vet väldigt mycket om det och kan lära dem det, och de är dessutom öppna för förslag.

Dom har försökt få mig att bli social i flera år men misslyckats så därför drar de in LVU, dock kan man inte bara lägga lvu för att någon är osocial men därför fick de framställa mig som hotfull.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-06-10 18:47:45

Detta är det sista mejl jag fick från min soc innan de placerade LVU, efter att vi tjatat i 1 år om varför jag vägrat gå till gymnasiet eller fixa sysselsättning så fick de helt enkelt nog av att jag var osocial.

Jag vägrade dock för att jag inte klarade av det.

Samtidigt kan vi inte bara låta dig vara. Socialtjänsten har ett ansvar
att i första hand erbjuda det stöd för familjer och ungdomar som anses
behövligt. Om det inte går eller att man exempelvis som ungdom tackar nej
till det stöd som socialtjänsten bedömer som nödvändiga, så kan
socialtjänsten göra bedömningen att detta måste ske med tvång.

Detta har vi velat undvika, men utifrån att du inte vill förändra sin
situation eller ta emot stöd, kan vi till slut behöva tänka annorlunda.


Oavsett deras 4500kr kostnad så verkar det som att de bryr sig, de bryr sig så mycket att de skulle kunna säga en massa saker som är osanna om mig för att få mig att ändra min situation.

Dock tycker jag att de tar sitt jobb på lite för stort allvar, ingen dör av att vara osocial, men visst blir livet tråkigare men de anser att det är det sjukaste man kan göra är att vara osocial i livet.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Miche » 2009-06-10 18:58:05

Alien skrev:Pemer, tycker din skrivelse verkar vara bra. Kanske kan det få ansvariga att förstå mer om AS. Men de kan också reagera med att "det finns andra orsaker till LVU:n och vi kan inte berätta om dem pga tystnadsplikten".

opterons föräldrar borde som sagt kunna skriva en fullmakt som ger en representant (Pemer) insyn i alla delar av utredningen (om nu inte föräldrarna fråntagits vårdnaden helt, men då har rätt att utse en representant som har full insyn).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alien » 2009-06-10 19:01:02

Här står att många med AST kan bli passiva och osociala under puberteten:
Inaktivitet vanligt i tonåren
I puberteten kan personer med autism förvandlas från hyperaktiva barn till nästan helt inaktiva ungdomar. Ibland kan de totalt förlora initiativförmågan. Oftast händer det utan att de visar några tecken på depression. När personer med autism växer upp slutar de ofta med de lekfulla aktiviteter och sysselsättningar som de ägnat sig åt som yngre. De är alltså precis som många andra ungdomar. Skillnaden är att personer med autism ofta har svårt att hitta nya saker att ägna sig åt. Det gör att de riskerar att fastna i inaktivitet. Vissa utvecklar också katatona drag. Det innebär bland annat att de uttrycker mindre genom miner och gester och att de reagerar mindre på vad som händer i omgivningen. De blir mycket svåra att få kontakt med.

Nedstämdhet och depression
Det är ganska vanligt att ungdomar med Aspergers syndrom och högfungerande ungdomar med autism känner sig olyckliga och deprimerade. Det kan hänga ihop med att de i tonåren blir mer medvetna om att de är annorlunda. Vissa känner sig ensamma och längtar efter vänner men vet inte hur man gör för att få sådana.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/spadbarn_till_vuxen/puberteten/

Jag tycker iofs att socialens strävan att hjälpa dig ur din passivitet är begriplig men att de använder fel metod. Du skulle kanske vara mer hjälpt med att prata med en kurator el psykolog som är kunnig om AS, el att gå en utbildning för och med andra aspergare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav opteron » 2009-06-10 19:28:11

Folk betalar flera MILJARDER skatt i varje kommun (sammanlagt i alla) och så skall inte socialen ha råd att betala 4500kr om dagen? Speciellt när de mesta återigen beskattas.

Nästan 30% av de 4500 blir till skatt, både genom moms och genom löner till de som arbetar inom behandlingshemmet.

Dessutom säger du att socialen inte ger vem som helst LVU, kolla nedan:

http://smp.se/ung/sara-rymde-fran-lagen(1044434).gm
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&M ... on&Id=3128
http://www.dinlokaltidning.se/index.php ... 39,0,0,1,0

Dom ger folk LVU, vill folk inte acceptera det så kommer man på låst avdelning, oavsett ålder eller diagnos.

Jag fick komma först till LÅST och sedan till ett öppet behandlingshem, då de öppna behandlingshemmet inte ansåg att de kunde tvinga mig till skola eller medicin som socialen ville så blev det en låst institution de skickade mig vidare till, de försökte lägga in mig på BUP men de gick inte med på det.


Kommunen ger väldigt få folk LVU, de som inte vill sammarbeta frivilligt får direkt lvu.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-06-10 20:26:34

Den förfärlige snömannen skrev:Det är inte för din egen skull du sitter på SIS-hem, utan för myndigheternas. Dessa placeringar sker främst av politiska skäl och inte av ekonomiska eller sociala skäl, precis som tvångssteriliseringarna man tidigare använde för att råda bot på samma "problem".


Jag förstår att det är av själviska anledningar de valt att lägga LVU, dels för att de tröttnat på att hjälpa mig, dels för att de är tvugna att hjälpa mig och därmed vill de hjälpa mig (för att de är tvugna) och att låta någon komma förbi gymnasiet utan att ha prövat gillar de inte.

Deras jobb är att minska kostnader i framtiden, de vill inte att folk skall leva på socialbidrag eller på sjukbidrag om det VERKLIGEN inte är tvunget.

Det är själviska anledningar de ger ut LVU till vissa folk, men de skjuter bara sig själva i foten när de gör det då denna vården bara försämrar mig socialt och måendet blir sämre så hade de inte placerat LVU så hade det nog varit större chans att jag varit social idag och kanske även arbetat eller studerat.

Dels för att jag började bli social, men jag var i upp och ner bergodalbana, mot slutet blev det dock bättre men de tyckte att det var för långsam utveckling antar jag.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-06-12 22:23:24

opteron skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Det är inte för din egen skull du sitter på SIS-hem, utan för myndigheternas. Dessa placeringar sker främst av politiska skäl och inte av ekonomiska eller sociala skäl, precis som tvångssteriliseringarna man tidigare använde för att råda bot på samma "problem".


Jag förstår att det är av själviska anledningar de valt att lägga LVU, dels för att de tröttnat på att hjälpa mig, dels för att de är tvugna att hjälpa mig och därmed vill de hjälpa mig (för att de är tvugna) och att låta någon komma förbi gymnasiet utan att ha prövat gillar de inte.

Deras jobb är att minska kostnader i framtiden, de vill inte att folk skall leva på socialbidrag eller på sjukbidrag om det VERKLIGEN inte är tvunget.

Det är själviska anledningar de ger ut LVU till vissa folk, men de skjuter bara sig själva i foten när de gör det då denna vården bara försämrar mig socialt och måendet blir sämre så hade de inte placerat LVU så hade det nog varit större chans att jag varit social idag och kanske även arbetat eller studerat.

Dels för att jag började bli social, men jag var i upp och ner bergodalbana, mot slutet blev det dock bättre men de tyckte att det var för långsam utveckling antar jag.


Jag har varit väldigt osocial i perioder och det är en jävla tur att jag är uppväxt i en kommun med ovanligt få tvångsomhändertaganden per capita. Det kunde varit lika för mig som för dig, jag har också haft en väldigt ovanlig dygnsrytm i långa perioder (min förmåga att styra min dygnsrytm har helt plötsligt blivit allt annat än handikappande när jag jobbar skift). Jag lärde mig själv att städa, diska och laga mat efter att jag flyttade hemifrån. Jag hoppas att du kommer ur socialens klor så snart som möjligt, du kan med största säkerhet lösa dina problem bättre själv.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-06-13 1:38:06

Det är ju ändå inte socialen som betalar för mitt LVU eller Socialnämnden eller Sociala utskottet, så svårt är det heller inte att bli politiker eller socialsekreterare.

Jag hade nog kunnat bli socialt utskott och placerat LVU på folk, men vad ger mig rätten att avgöra om någon passar inom LVU eller inte, jag är knappast någon läkare/psykolog eller beteende avläsare.

Folk som tar besluten är socionomer, inget illa menat dock men vad fan vet dom vad som är bäst för någon som mig.

Speciellt om de inte känner mig, och eftersom att jag inte brytit mot några lagar och dessutom är villig till vård, så länge vården inte kränker mig.

Så bör detta ske frivilligt, men också att de säger vad de vill att jag skall utföra och hur jag skall göra det, och vilken hjälp jag får att göra det.

Det står ju t.ex att man inte är tvungen att ta medicin när man är fri, så varför skriva i sin rapport att jag inte vill ta min medicin? Kan dom visa lagstiftning var det säger att jag måste ta den, det är min kropp jag borde få välja.

Jag förstår att jag har en beteende problematik och kanske även socialt nedbrytande beteende? som socialen kallar det, dels genom att jag är osocial och att jag inte haft någon sysselsättning, dock kan jag inte se att jag gjort några brott och bör därmed ha frihet.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-06-13 1:44:52

Får jag fråga varför socialen inte klagar på de ungdomar som är ute och festar och dricker sig fulla nu på natten och lägger sig sent, de är i min ålder och varför inte klaga på andra som slutar ta sin medicin?
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-06-13 2:11:39

Jag förstår inte logiken, det är problemet med mig.

Vad spelar det för roll om jag är inne vid datorn klockan 04:00 eller är ute och festar tills jag ramlar på golvet medvetslös.

Min soc tjatar hela tiden om det i mejl:

Mar 14, 2008

Jag vill ju inte tvinga på dig någon hjälp, men jag kan känna att du bör
stödjas i att ha samma möjligheter som andra andra ungdomar i din ålder.

May 7, 2008:

De vill att du ska ha samma möjligheter som andra killar i din ålder.

Sep 5, 2008:

Att du ska ha samma möjligheter som andra ungdomar i din ålder.


Det är alltså olagligt att inte supa eller röka mitt i natten som andra ungdomar, för den möjligheten har jag ej.

Jag kan dock gå med på det, peka vilka jag skall supa med så gör jag det om det nu glädjer socialen.


Bara för att alla ungdomar inte vill gå till skolan, köra moppe på eftermiddagen, och sedan ut och supa klockan 3-4 i stan och slänga ut på dansgolvet till 50cents nya låt, och tjafsa med andra ungdomar om trams,kärleks draman och vem som har flest mobilnummer på sin snygga sony eriksson mobil.

Så skall man bli behandlad som en utomjording och blir grovt jagad av folket i byn med lyktor och högafflar de tar fast en och fängslar en i en liten 20 m2 etta mitt i ingenstans.

Vill du inte vara ungdom så skall du få vara utomjording.

Jaja, men då får jag väl vara en utomjording :/

Bild
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:26, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-06-13 2:42:49

opteron skrev:Får jag fråga varför socialen inte klagar på de ungdomar som är ute och festar och dricker sig fulla nu på natten och lägger sig sent, de är i min ålder och varför inte klaga på andra som slutar ta sin medicin?


Enkelt. De är normala. Det är den enda anledningen. Socialen definierar: onormal = felaktig. Är man NT så kan man vara fotbollshuligan utan att socialen ingriper, men en aspergare som sitter lungt och stilla framför datorn eller en bok ses som ett stort hot mot sig själv och andra. Förmodligen är det aspergares förmåga till självständigt tänkande som är en del av förklaringen till myndigheternas förföljelse.

Jag förstår inte logiken, det är problemet med mig.


Det är de som inte förstår logik, det ingår i att vara NT :wink:

"stödjas i att ha samma möjligheter... bla bla bla" Ja fy fan vilka idioter, det behöver väl egentligen inte sägas så mycket mer än så... Om de "inte vill tvinga på dig någon hjälp" verkar det ju inte så värst lyckat att hålla dig inlåst.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:46:26, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-07-02 6:36:43

Behandlingsmöte idag, jag vaknade klockan 06:00. Konstigt nog så har jag inte sovit mer än 6 timmar men är "mätt" på sömn, annars har jag inga problem att sova till 12:00 men igår så la jag mig 24:00 iofs.

Antingen vaknar jag tidigt eller för sent för normen, det finns inget mellanting.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:26, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-07-26 21:10:50

Socialtjänst vägrar släppa taget. Egentligen är jag rätt ointressant då mina vårdbehov inte är så nödvändiga eller akut, annars hade psykvården velat ha med mig att göra men det vill de inte.

Alltså handlar det om något annat, men jag kan inte sätta fingret på det än.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:26, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-08-01 1:56:48

Jag är också sån som inte alltid klarar av att ta in sådan info, men just nu kan jag göra det. Jag gillar inte heller att man inte meddelar den omhändertagna/patienten/etc...har fått utstå en del sådant och det är inte okej. Känns som om man får gissa sig fram till olika svar.

Ibland undrar man om AS-relaterade problem verkligen måste leda till olika inlåsningar med massa myndighetspersoner, advokater....det känns lite...snett. Så fort man har AS nästan..
Jag antar att de menade mig på en avdelning när de pratade om allvarlig störning..och jag bara hatar för att de svartmålade sådär och utan att fråga mig eller infomera bättre.

Man visste inte vem de pratade om, när de var på sitt rum och jobbade vissa tider, och man var i korridoren (lpt då), men....man anade ju. De pratade också om nån som hajade...så, det kändes också nästan som ett brott som skulle kollas till (fast mer kollas, inte göras något av), bara för att man har vissa problem. Har också dygnsrytmsproblem och mindre fungerande liv hos föräldrar.

Vill inte skrämma, då det inte alls är trevligt att vara inlåst. Bara hur jobbigt det kan vara. Kan bara säga att svartmåla nån AS är bland det värsta man kan göra. Det har inget med nån bättringsväg att göra, tycker jag. Jag har också fått känna sådär, hellre LSS än tex. LPT...okej, nu var mitt tillstånd fysiskt akut också, men hoppas det ändå kan tillföra något.
Så jag tycker att de kan lika gärna infomera dig om vad de menar. Håller med Kikarn också om det där med motivering, mål. Nu har jag inte läst alla inlägg här så jag ser hur det har gått med det hela..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:46:26, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in