Tjejer med AS mer tekniska?
70 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Hmmmm, du tolkar mitt muttrande som fan läser bibeln (inte så illa ment) men vi bör byta tråd, exempelvis till den med det ungefärliga namnet "Queerteori", om vi ska reda ut det.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:53:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Hmmmm, du tolkar mitt muttrande som fan läser bibeln (inte så illa ment) men vi bör byta tråd, exempelvis till den med det ungefärliga namnet "Queerteori", om vi ska reda ut det.
Jag har svårt att läsa mellan raderna kanske märks?
Men shoot man, du har valt vapen, bara fram med tråden, så fort jag har ombesörjt barnens primärbehov i form av fast föda så återkommer jag.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn skrev:jonsch skrev:*muttrar nåt om yttre och inre könsidentitet*
Men visst, du har helt rätt, det handlar om yttre kontra inre könsidentitet i stor utsträckning. Jag sprang runt i 35 år och vägrade inse att kvinnor hade en underställd position i samhället pg könstillhörighet bara för att jag SJÄLV inte kände mig som förtryckt som kvinna. Egentligen handlade det om att jag knappeligen var särskilt kvinlig i mina attribut, och inte identifierade mig med mitt eget kön. I was blind but now I se, halleluja moment!
Och vi skall inte heller helt förneka att det finns fördelar med att vara kvinna heller... Jag förbehåller mig rätten att vara den svagare parten när det gynnar mig. :shock:
LOL!!
Kikarn, dina inlägg här i tråden har varit grymt roliga och jag har läst dem med stor behållning!
Själv gillar jag datorer i alla former. Småpilliga, roliga att skruva med och man slipper bli särskilt lortig. Och så lär man sej massor på köpet.
Känner igen mej lite i det där att inte känna sej förtryckt. Jag känner mej inte särskilt förtryckt, men jag vet att många andra gör det. Kanske har det att göra med de "krav" på kvinnor som jag ser men skiter i och som andra ser och tar till sej?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Man kan meka med symaskiner i stället, så kan man känna sig lite kvinnligare.
Nackdelen med mig och elgrejer, är att jag är en hejare på att tafsa på alla kondensatorer. Hur jag än tänker mig för, så laddar jag ur dem i min kropp.
Eller bryter av något som jag tänker "ta det lugnt, bryt inte av". Jag har svårt att avgöra vilken styrka jag tar i med, det är det största problemet, eller att jag glömmer det jag inte fokuserar på.
Fast jag har lyckats ha isär elmotorn och kollat kolen i en radiogrammofon och en symaskin. Jag trodde att jag skulle ha sönder sakerna, men det gick som det skulle. Jag fick ihop det igen, och allt fungerade.
Kikarn, du låter lite som jag LOL Och bilar efter -65 är ett gissel LOL Jäkla expansionskärl och allt möjligt (min min när jag undrade var jag skulle fylla på kylarvatten...).
Fast jag har inte grejat V8, utan gillar radmotorer.
Min MC är en sådan där amerikansk V2:a, men jag skulle gärna haft en stor sidovagnsmotorcykel med radfyra.
Du låter inte oteknisk tycker jag förresten. Teknisk kan väl vara olika saker, och man måste ju ha intresse eller motivation.
Skruva i proppar är jag dock inte bra på, de gängorna måste vara konstruerade av någon som har lustig humor.
Nackdelen med mig och elgrejer, är att jag är en hejare på att tafsa på alla kondensatorer. Hur jag än tänker mig för, så laddar jag ur dem i min kropp.
Eller bryter av något som jag tänker "ta det lugnt, bryt inte av". Jag har svårt att avgöra vilken styrka jag tar i med, det är det största problemet, eller att jag glömmer det jag inte fokuserar på.
Fast jag har lyckats ha isär elmotorn och kollat kolen i en radiogrammofon och en symaskin. Jag trodde att jag skulle ha sönder sakerna, men det gick som det skulle. Jag fick ihop det igen, och allt fungerade.
Kikarn, du låter lite som jag LOL Och bilar efter -65 är ett gissel LOL Jäkla expansionskärl och allt möjligt (min min när jag undrade var jag skulle fylla på kylarvatten...).
Fast jag har inte grejat V8, utan gillar radmotorer.
Min MC är en sådan där amerikansk V2:a, men jag skulle gärna haft en stor sidovagnsmotorcykel med radfyra.
Du låter inte oteknisk tycker jag förresten. Teknisk kan väl vara olika saker, och man måste ju ha intresse eller motivation.
Skruva i proppar är jag dock inte bra på, de gängorna måste vara konstruerade av någon som har lustig humor.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Det finns en förväntan att tjejer inte ska vara tekniska. När syrran t ex skulle köpa extraljus till bilen och frågade hur man monterar dem fick hon en beskrivning av hur "han" skulle göra. Syrran är ingenjör. En annan gång råkade tungan slinta så hon sa att hon ville ha en slang till motorvärmaren men ändrade sig genast till sladd. Försäljaren skrattade och sa "ja vi killar kan ju inte laga mat och så".
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn skrev:jonsch skrev:Du är kul du Kikarn! Du är könsjämlik i smyg (jag läste ett annat exempel i nån tråd igår). Det är ju också en variant.
/ J
Jag levde i många år med en man som jag nästan bodde i garaget med. Vi hade likadana kläder, nästan likadana frisyrer, var lika oljiga och blev lika packade och hamnade lika mycket i slagsmål när vi var ute fredag lördag kväll. En skillnad fanns, han lånade inte min mascara.
Men hur kul är det i längden, att ALDRIG ens betrakta sig själv som kvinna? Nu har jag tagit mig rätten att vara ett våp. "Oj, en skruvmejsel, blir det bra om jag håller den såhär??"
*känna igen sig*nicka*
Nu när datorn måste meckas fysiskt ringer jag runt lite eller om jag har nån här blir det en "men det är så pilligt och allt som lyser..hur jag jag veta vad som ska var?" (fast jag kanske redan innan redan felsökt och kollat själv...) eller "vad menar du med installera?"
jävulskt kanske men leka koncept "dum blondin" är lite roligt. Synd att "vara blondin" anses vara glåpord så många gånger, känner en hel del blonda smarta människor och skällsordet är aningen skev men men.
Att vara "blond" som kvinna har jag insett symboliseras oftast som något kvinnligt så varför inte?
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn skrev:jonsch skrev:*muttrar nåt om yttre och inre könsidentitet*
Men visst, du har helt rätt, det handlar om yttre kontra inre könsidentitet i stor utsträckning. Jag sprang runt i 35 år och vägrade inse att kvinnor hade en underställd position i samhället pg könstillhörighet bara för att jag SJÄLV inte kände mig som förtryckt som kvinna. Egentligen handlade det om att jag knappeligen var särskilt kvinlig i mina attribut, och inte identifierade mig med mitt eget kön. I was blind but now I se, halleluja moment!
Och vi skall inte heller helt förneka att det finns fördelar med att vara kvinna heller... Jag förbehåller mig rätten att vara den svagare parten när det gynnar mig.
Amen sister, I hear you!
Hur många år förvånnades jag inte över varför så många gjorde så stor grej över att jag fanns där jag fanns (kretsar av kort/rollspelare eller datorföreningar/evenemang, bilracing, hifi, där 99% är killar), sen skapad som man är och alla dessa finnurliga gener började framhäva de kvinnliga proportionerna, när det inte längre var stor grej att man var tjej utan "jisses hon SER UT som en tjej" då började man inse, nähäpp, inte är jag pojk inte...
..och precis som kikarn säger, inser man en dag som en Heureka-ögonblick (vill man springa näck funkar det också, ger lustiga effekter på omgivningen) att det är inte så farligt ändå, finns en massa fördelar!
Det gäller bara att anpassa sig lite
Och vi kan pilla lite på ordspråket och säga:
"Bakom varje smart man står en Aspie-kvinna road"
(tolkas hur det vill)
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
clivia skrev:Att vara "blond" som kvinna har jag insett symboliseras oftast som något kvinnligt så varför inte?
Inom samma folk är kvinnorna ljusare och män mörkare, så det ligger något i det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Det finns en förväntan att tjejer inte ska vara tekniska. När syrran t ex skulle köpa extraljus till bilen och frågade hur man monterar dem fick hon en beskrivning av hur "han" skulle göra.
Sådär, EXAKT sådär har jag själv blivit bemött när jag köpte vindrutetorkare. Samt datorutrustning.
weasley skrev:Jonte skrev:Det finns en förväntan att tjejer inte ska vara tekniska. När syrran t ex skulle köpa extraljus till bilen och frågade hur man monterar dem fick hon en beskrivning av hur "han" skulle göra.
Sådär, EXAKT sådär har jag själv blivit bemött när jag köpte vindrutetorkare. Samt datorutrustning.
Det är rätt vanligt. Och när där står en kvinna och en man så tenderar man att vända sig till mannen. Jag har själv den jäkla tendensen. Kämpa, är vad man måste göra, även med risk att bli övertydligt politiskt korrekt tills man automatiserat det rätta.
Men den där hårresande lustiga repliken på slang/sladd-felsägningen har jag nog inga tendenser till *noterar att kolla, än en gång*. Så den killens beteende hånskrattar jag gärna åt (inte för att ingen har rätt att hånskratta åt mig när jag gör som i första exemplet).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Det är rätt vanligt. Och när där står en kvinna och en man så tenderar man att vända sig till mannen.
Man får ställa sig lite längre fram och vara den som pratar hela tiden så har de inget att välja på.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:jonsch skrev:Det är rätt vanligt. Och när där står en kvinna och en man så tenderar man att vända sig till mannen.
Man får ställa sig lite längre fram och vara den som pratar hela tiden så har de inget att välja på.
Det är svårt ändå det där...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Jonte, det gick fram och jag tror att det var ensam som weasley också menade att hon drabbas av det där.
Jepp. Jag går in ENSAM i affären, bilen är parkerad på baksidan så ingen kan ha sett att vi var två i den. Letar upp vindrutetorkarna och dänger upp dem på disken. Utan anmaning får jag veta hur "han" ska sätta på dem. Suck.
MsTibbs skrev:clivia skrev:Att vara "blond" som kvinna har jag insett symboliseras oftast som något kvinnligt så varför inte?
Inom samma folk är kvinnorna ljusare och män mörkare, så det ligger något i det.
Va? Är dom?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:MsTibbs skrev:clivia skrev:Att vara "blond" som kvinna har jag insett symboliseras oftast som något kvinnligt så varför inte?
Va? Är dom?
Ja, nordiska kvinnor är generellt sett ljusare i hyn än nordiska män. Per default s.a.s. Har med melatonin-innehållet i cellerna att göra.
Detta gäller för alla folkslag/stammar/byhålor/etc.
Är det inte konvention i (bl.a.) gammal persisk och indisk bildkonst att avbilda kvinnor ljusare än män?
Melatonininnehållet i cellerna alltså. Hm, någon som vet hur och varför det är olika då?
Melatonininnehållet i cellerna alltså. Hm, någon som vet hur och varför det är olika då?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Melatonininnehållet i cellerna alltså. Hm, någon som vet hur och varför det är olika då?
Inte jag. Och det är såpass intressant, om nu någon skulle besitta den kunskapen, att det är värt en egen tråd. :-D
Jag ringde på en säljannons på en Volvo PV.
Jag frågade om det var mycket rost.
Säljaren svarade "ja, nu är ju det här en GAAAMMAL bil - gamla bilar HAAAAR rost".
Jag svarade "jag har haft PV sedan jag tog körkort" och "en välrenoverad ska väl inte ha rost...".
När jag ringde på min HD:
"Jag ska passa på att titta på ACE:n som finns i närheten"
Säljaren: "Haha, en sådan stor motorcykel är inget för en liten tjej"
När jag kom till säljaren, så visade det sig att jag var 15 cm längre än honom, så jag undrar vem som var liten...
Jag om min Cheva -39:
"Ja, det här är min första amerikanare."
Man jag talar med, vänder sig till medföljande man: "Har DU xxx och yyy och hur har du zzz?".
Medföljande man: "Det är inte min bil, och jag grejar inte med den, det gör hon".
Man jag talar med fortsätter att fråga medföljande man om bilen.
Jag har blivit intervjuad om mina bilar, och när det har kommit ut i tidningar, så har det alltid stått dönickesaker om hur jag handlar med en sådan där MC-bil, eller annat som ALDRIG skulle skrivas om killar.
När jag ska starta min HD eller BSA där det är folk, så ska ALLTID någon man fråga om jag behöver hjälp om inte MC:n startar på första kicken. Det händer aldrig en man.
En massa råd får jag också.
Fast jag startar ändå mina MC fortare än män, eftersom jag känner dem bäst.
Senaste gången jag startade min BSA bland folk, så var det en man som lade sig bakom och gjorde juckningar mot mig. VAD FAN!?!?
Han var iofs full, men jag har ALDRIG sett män göra mot andra män vad de gör mot mig.
Jag får vara så lite i fred när jag ska starta, att jag har slutat stanna MC:n bland folk om jag kan välja.
Jag talade med en kvinna som har en gammal Triumph, och hon sade att män också alltid behandlar henne annorlunda. Kollar extra "när tjejen ska starta med kick" och frågar om hon vill ha hjälp.
En gång när jag skulle köpa tändkablar och tändhattar till min Cheva, så tog jag av hela fördelardosan med alltihop och tog med in på Mekonomen.
Mannen som sålde kände att allt var varmt och verkade ha körts nyss, och sade att man inte kan ta ut sådant där hur som helst, det finns en tändföljd... Jag kanske skulle be om hjälp om jag inte visste hur det fungerade sade han sedan. Jaja, jag hade ju inte tagit ut dem om jag inte visste hur de skulle tillbaka - koll på var ettan satt och sedan: 153624
Jag frågade om det var mycket rost.
Säljaren svarade "ja, nu är ju det här en GAAAMMAL bil - gamla bilar HAAAAR rost".
Jag svarade "jag har haft PV sedan jag tog körkort" och "en välrenoverad ska väl inte ha rost...".
När jag ringde på min HD:
"Jag ska passa på att titta på ACE:n som finns i närheten"
Säljaren: "Haha, en sådan stor motorcykel är inget för en liten tjej"
När jag kom till säljaren, så visade det sig att jag var 15 cm längre än honom, så jag undrar vem som var liten...
Jag om min Cheva -39:
"Ja, det här är min första amerikanare."
Man jag talar med, vänder sig till medföljande man: "Har DU xxx och yyy och hur har du zzz?".
Medföljande man: "Det är inte min bil, och jag grejar inte med den, det gör hon".
Man jag talar med fortsätter att fråga medföljande man om bilen.
Jag har blivit intervjuad om mina bilar, och när det har kommit ut i tidningar, så har det alltid stått dönickesaker om hur jag handlar med en sådan där MC-bil, eller annat som ALDRIG skulle skrivas om killar.
När jag ska starta min HD eller BSA där det är folk, så ska ALLTID någon man fråga om jag behöver hjälp om inte MC:n startar på första kicken. Det händer aldrig en man.
En massa råd får jag också.
Fast jag startar ändå mina MC fortare än män, eftersom jag känner dem bäst.
Senaste gången jag startade min BSA bland folk, så var det en man som lade sig bakom och gjorde juckningar mot mig. VAD FAN!?!?
Han var iofs full, men jag har ALDRIG sett män göra mot andra män vad de gör mot mig.
Jag får vara så lite i fred när jag ska starta, att jag har slutat stanna MC:n bland folk om jag kan välja.
Jag talade med en kvinna som har en gammal Triumph, och hon sade att män också alltid behandlar henne annorlunda. Kollar extra "när tjejen ska starta med kick" och frågar om hon vill ha hjälp.
En gång när jag skulle köpa tändkablar och tändhattar till min Cheva, så tog jag av hela fördelardosan med alltihop och tog med in på Mekonomen.
Mannen som sålde kände att allt var varmt och verkade ha körts nyss, och sade att man inte kan ta ut sådant där hur som helst, det finns en tändföljd... Jag kanske skulle be om hjälp om jag inte visste hur det fungerade sade han sedan. Jaja, jag hade ju inte tagit ut dem om jag inte visste hur de skulle tillbaka - koll på var ettan satt och sedan: 153624
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Underbart, jag gillar när människor (tjejer som killar) bryter mot de "vedertagna" könsrollerna och tar för sig!
I tjejers fall som Bror Duktig beskriver, i killars fall när det gäller typiskt kvinnliga sysslor som folk i gemen inte tror att män klarar!
I tjejers fall som Bror Duktig beskriver, i killars fall när det gäller typiskt kvinnliga sysslor som folk i gemen inte tror att män klarar!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor