Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kikarn » 2009-06-08 9:12:17

opteron skrev:Mina föräldrar kunde inte sätta struktur för mig enligt socialen.

De kunde inte få mig att lägga mig tidigt.
De kunde inte få mig att laga min egna mat.
De kunde inte få mig att tvätta mina kläder.
De kunde inte få mig att gå ut och träffa släktingar (detta gjorde jag dock efter första LVU:n blev avklarad)

De kunde inte få mig att gå till skolan..


Jag kan inte se eller förstå att det här skulle vara något som på något sätt utmärker dig som avvikande ens jämfört med nt-ungdomar i din ålder. Många ungdomar i sen tonårsålder vill inte lägga sig tidigt, lagar inte sin egen mat, tvättar inte sina egna kläder, bäddar inte sin egen säng, och vill inte hänga med sina föräldrar på träffar med släkt eller semester eller annat.

opteron skrev:De kunde inte få mig att ta medicin mot tvångstankar (detta fick göras med tvång) det hjälpte inte med enbart medicin men jag testade iaf.


Det här kan jag dock förstå om man såg som ett stort problem. Beroende på problematik och hur mycket du ev agerar ut etc, så är det nog inte ovanligt att man tvångsomhändertar personer som anses som en fara för sig själva och sin omgivning pg av de vägrar ta medicinering etc.

opteron skrev:Och för detta ansåg de att mina föräldrar var olämpliga föräldrar. Även fast jag har bättre föräldrar än vad mina behandlingsassistenter har haft och de har inte ens blivit fängslade.


Du beskriver i ett annat inlägg att hela familjen lägger sig sent, etc. Jag vet ju bara vad du själv har skrivit men antar att det är den här sista delen tillsammans med att dina föräldrar inte tar ansvar för att du tar din medicinering, att du har en struktur i vardagen, etc -eftersom du är omyndig så åligger allt sådant dina föräldrar i sista hand. Jag kan därför inte annat än att undra eller tolka som att du har det tungt vägande skälet sammantaget här?

Vad tror du att man vill uppnå med din placering?
Jag tror inte att någon tror eller har som mål att bli fri från din asbergers på något sätt men något måste man ha som ambition med din placering? Eller är du på institution för att man inte hittat alternativ som ex fosterfamilj, om det nu är din familj som anses olämpliga?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:19, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Miche » 2009-06-08 9:17:52

Ryser...
Kikarn skrev:Jag tror inte att någon tror eller har som mål att bli fri från din asbergers på något sätt [...]

Snälla, det stavas asperger!!!

Jag håller med Kikarn om att det inte finns någon som helst grund med det som opteron skriver om sina problem att omhänderta en 17-åring för dessa specifika problem. Det är möjligt att föräldrarna inte orkade hjälpa opteron att komma i fas och få ett fungerande liv, men det soc skulle gjort var inte att använda LVU, utan gå in med familjebehandlare som stödjer föräldrarna samt även tar samtal med ungdomar för att få hela familjen på rätt köl!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:46:19, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kikarn » 2009-06-08 9:35:51

Miche skrev:Ryser...
Kikarn skrev:Jag tror inte att någon tror eller har som mål att bli fri från din asbergers på något sätt [...]

Snälla, det stavas asperger!!!

Jag håller med Kikarn om att det inte finns någon som helst grund med det som opteron skriver om sina problem att omhänderta en 17-åring för dessa specifika problem. Det är möjligt att föräldrarna inte orkade hjälpa opteron att komma i fas och få ett fungerande liv, men det soc skulle gjort var inte att använda LVU, utan gå in med familjebehandlare som stödjer föräldrarna samt även tar samtal med ungdomar för att få hela familjen på rätt köl!


Sorry, jag vet ju det ang stavningen så fort jag tänker på det eller någon säger till mig, ändå stavar jag konsekvent fel när autopiloten i ryggmärgen slår till. Den dagen jag gör en överinlärning på det skapar det förvirringen att jag inte kom ihåg vilken variant jag stavade med sist och hur det nu var igen som var det rätta.... sorry!

Jag inbillar mig att lvu och dyra placeringar är något man använder först när allt annat är uttömt, testat och misslyckat, eller bedöms som otillräckligt.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:19, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Miche » 2009-06-08 10:33:45

Kikarn skrev:Sorry, jag vet ju det ang stavningen så fort jag tänker på det eller någon säger till mig, ändå stavar jag konsekvent fel när autopiloten i ryggmärgen slår till. Den dagen jag gör en överinlärning på det skapar det förvirringen att jag inte kom ihåg vilken variant jag stavade med sist och hur det nu var igen som var det rätta.... sorry!

Ursäkten accepterad!

Kikarn skrev:Jag inbillar mig att lvu och dyra placeringar är något man använder först när allt annat är uttömt, testat och misslyckat, eller bedöms som otillräckligt.

jag är rädd att det inte är på det sättet, att man tror att LVU är den enda lösningen i alldeles för många fall, tyvärr kan jag inte skriva något om det här eftersom Barn och föräldraskap är öppet och sökbart med Google (usch), men jag vet att soc ser LVU som något som är undergörande för familjen och inte som den problemskapare och hot som det utgör gentemot familjer. De förstår inte vilken skada LVU gör både mot föräldrar och barn, de tror på fullaste allvar att LVU är en bra lösning och inser inte ens vilka kostnader LVU innebär!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-08 18:42:36

opteron skrev:
Kommer jag ut igen kan jag väl ändå pröva LSS, iaf försöka, det är bättre än LVU anser jag.


Det jag tänkte på är att du skulle försöka få LSS istället för LVU och placering på SiS-institution.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kikarn » 2009-06-08 18:48:13

alfapetsmamma skrev:
opteron skrev:
Kommer jag ut igen kan jag väl ändå pröva LSS, iaf försöka, det är bättre än LVU anser jag.


Det jag tänkte på är att du skulle försöka få LSS istället för LVU och placering på SiS-institution.


Låter som ett lysande förslag, och ett bra sätt att förmedla att du själv är motiverad att ändra på tillvaron och göra något på ditt sätt utifrån dina förutsättningar.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav opteron » 2009-06-08 18:53:56

alfapetsmamma skrev:Det jag tänkte på är att du skulle försöka få LSS istället för LVU och placering på SiS-institution.


Säg att du skojar? En SIS-institution är ett fängelse, det är ju det jag försöker åstadkomma att bli friad från fängelset jag är i.

Jag vill hem eller till en egen lägenhet någonstans nära hemmet, men ändå få hjälp.

Jag klarar inte av att bo kollektivt, eller inlåst på ett fängelse eller behandlingshem där det är massa jobbigt folk.

Sedan om jag har LVU eller LSS är det ovesäntligt, så länge jag slipper dessa jäkla behandlingshem.

Fast det är ju lätt för folk att avgöra var jag skall vara placerad när de själva inte behöver genomlida något.

Edit:

Du menar att jag skall få LSS på själva institutionen? Hur skulle det gå till isåfall? Det kan ju ta rätt lång tid innan jag får LSS :/

Edit 2:

Jag bad om att få LVU i hemmet men det ville socialen inte, i alla fall inte för sex månader sedan. :(
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Kikarn » 2009-06-08 19:01:13

opteron skrev:Säg att du skojar? En SIS-institution är ett fängelse, det är ju det jag försöker åstadkomma att bli friad från fängelset jag är i.

Jag vill hem eller till en egen lägenhet någonstans nära hemmet, men ändå få hjälp.

Jag klarar inte av att bo kollektivt, eller inlåst på ett fängelse eller behandlingshem där det är massa jobbigt folk.

Sedan om jag har LVU eller LSS är det ovesäntligt, så länge jag slipper dessa jäkla behandlingshem.

Fast det är ju lätt för folk att avgöra vad jag skall vara placerad när de själva inte behöver genomlida något.

Edit:

Du menar att jag skall få LSS på själva institutionen? Hur skulle det gå till isåfall? Det kan ju ta rätt lång tid innan jag får LSS :/


Hur vill du ha det?

Stöd eller insats enligt lss är ju något man vanligtvis får i hemmet eller eget boende, eller gruppboende eller hur det nu kan ser ut i din kommun.
Om problemet är de rent praktiska att få en struktur så finns det ju en rättighetslagstiftning.

Antingen bråkar du dig ur systemet, eller försöker hitta genvägar. Kan dock inte föreslå några sådana.

Eller så kommer du på hur du vill ha det och lämnar förslag till din handläggare på soc om att ha en handlingsplan som utgår ifrån de villkor du själv vill ha omkring dig, med en plan om hur det skall se ut rent praktiskt; kanske egen lägenhet, praktikplats eller utbildning, eller hur deras krav nu ser ut, eller försörjning genom aktivitetsersättning när du uppnått åldern eller vad som helst.
Ställer frågan till dem, vad som krävs för att du skall uppnå detta.
Det är också de kraven som säger en del om skälet till din placering. Du verkar ju vara vaken för hur du vill ha det, kontra hur du inte vill ha det och varför din situation ser ut som den gör?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-08 19:06:11

opteron skrev:
alfapetsmamma skrev:Det jag tänkte på är att du skulle försöka få LSS istället för LVU och placering på SiS-institution.


Säg att du skojar? En SIS-institution är ett fängelse, det är ju det jag försöker åstadkomma att bli friad från fängelset jag är i.

Jag vill hem eller till en egen lägenhet någonstans nära hemmet, men ändå få hjälp.

Jag klarar inte av att bo kollektivt, eller inlåst på ett fängelse eller behandlingshem där det är massa jobbigt folk.

Sedan om jag har LVU eller LSS är det ovesäntligt, så länge jag slipper dessa jäkla behandlingshem.

Fast det är ju lätt för folk att avgöra var jag skall vara placerad när de själva inte behöver genomlida något.

Edit:

Du menar att jag skall få LSS på själva institutionen? Hur skulle det gå till isåfall? Det kan ju ta rätt lång tid innan jag får LSS :/

Edit 2:

Jag bad om att få LVU i hemmet men det ville socialen inte, i alla fall inte för sex månader sedan. :(


Well, jag är inte du, så jag vet såklart inte hur det är för dig, men utifrån det JAG vet om SiS-institutioner och LSS-boende och LSS-insatser, och det torde framgått att jag sett en hel del av det så tänker JAG mig att nån med t ex AS skulle ha det MYCKET bättre på ett bra LSS-boende än på ett SiS-ställe.

Jag tänker så här att det är bättre att hamna på ett bättre ställe där man bor med andra för att så småningom, kanske ganska snart, få bo i eget genom LSS. Det kanske t o m går att få helt eget boende via LSS på en gång.

Hellre det fortsätta vara med kriminella, självskadande och missbrukare om man inte är det själv och kanske gagnas av "vården".

Om valet står mellan nåt dåligt och nåt mindre dåligt så tycker jag personligen att det är synd att nobba/rata det mindre dåliga för att man vill ha nåt helt annat som kanske är ouppnåeligt just nu. Då har man verkligen låtit den aspiga svartvit-heten lägga krokben för en...

Men det är min tanke och den baseras på mina erfarenheter av det här. Vill du inte ha mina åsikter eller synpunkter så kan jag hålla inne med dem i fortsättningen.

Jag försökte bara hjälpa utifrån det du berättat och det jag faktiskt vet om saken (även om jag inte vet nåt om just dig mer än det du skrivit här).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2009-06-08 19:14:24

Om du tror att du kan klara dig i stort sett själv så kan du ansöka om egen lägenhet men be att få boendestöd via LSS om du skulle behöva hjälp med nåt i början. Går ju bra att avsäga sig hjälpen när som helst om du tycker du klarar dig utan (såvida det inte är ett krav för att du ska slippa ut ur din nuvarande förvaring).

Kände en annan kille som hade det ungefär som du fast han var placerad på gruppboende (där personalen bara gnällde på allt han gjorde). Han mådde mycket bättre när han fick egen lgh med boendestöd, som en god vän hjälpte honom fixa.

Om du är genuint trött på skolan men kan jobba så skulle jag föreslå ett kvällsjobb så är problemet med dygnsrytmen inte längre ett problem. Mitt första jobb var kvällspasset på en hamburgerrestaurang (nej inte den utan en mindre kedja) och det passade mig perfekt. Enkelt och bra och dessutom ob-tillägg för obekväm arbetstid. Finns säkert många andra kvällsjobb om du föredrar något annat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-06-08 19:21:57

Inger skrev:Om du tror att du kan klara dig i stort sett själv så kan du ansöka om egen lägenhet men be att få boendestöd via LSS om du skulle behöva hjälp med nåt i början. Går ju bra att avsäga sig hjälpen när som helst om du tycker du klarar dig utan (såvida det inte är ett krav för att du ska slippa ut ur din nuvarande förvaring).

Kände en annan kille som hade det ungefär som du fast han var placerad på gruppboende (där personalen bara gnällde på allt han gjorde). Han mådde mycket bättre när han fick egen lgh med boendestöd, som en god vän hjälpte honom fixa.

Om du är genuint trött på skolan men kan jobba så skulle jag föreslå ett kvällsjobb så är problemet med dygnsrytmen inte längre ett problem. Mitt första jobb var kvällspasset på en hamburgerrestaurang (nej inte den utan en mindre kedja) och det passade mig perfekt. Enkelt och bra och dessutom ob-tillägg för obekväm arbetstid. Finns säkert många andra kvällsjobb om du föredrar något annat.


Jag tror jag kan klara mig helt själv, förutom att betala räkningar men det får jag nog hjälp av mina föräldrar av.

Jag har faktiskt lärt mig städa, laga mat, osv så det kommer inte vara svårt att underhålla en lägenhet.

Dock kan socialen inte bara trolla fram lägenheter, jag måste hitta en och i den nyvarande formen är det lite svårt när man har både LVU och sitter på en institution.

Om det är ett jobb så kanske tidningsbud eller något, detta är på natten iaf, jag kan testa mig fram går det att jobba så går det går det inte så går det inte men helst så lite socialkontakt på jobbet som möjligt.

Det är det sociala som gör det svårt.

Just nu fokuserar jag dock på att komma tillbaka hem igen, sedan så följa socialens direktiv, dom får väl bestämma vad jag skall göra så länge det är något jag tycker låter okej, tänker inte göra vad som helst.

Så länge jag följer vad de säger tror jag inte de placerar ett nytt lvu, isåfall är det nog rätt konstigt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Kikarn » 2009-06-08 19:29:43

opteron skrev:Jag tror jag kan klara mig helt själv, förutom att betala räkningar men det får jag nog hjälp av mina föräldrar av.

Jag har faktiskt lärt mig städa, laga mat, osv så det kommer inte vara svårt att underhålla en lägenhet.

Dock kan socialen inte bara trolla fram lägenheter, jag måste hitta en och i den nyvarande formen är det lite svårt när man har både LVU och sitter på en institution.

Om det är ett jobb så kanske tidningsbud eller något, detta är på natten iaf, jag kan testa mig fram går det att jobba så går det går det inte så går det inte men helst så lite socialkontakt på jobbet som möjligt.

Det är det sociala som gör det svårt.

Just nu fokuserar jag dock på att komma tillbaka hem igen, sedan så följa socialens direktiv, dom får väl bestämma vad jag skall göra så länge det är något jag tycker låter okej, tänker inte göra vad som helst.


Hjälp med att sköta räkningar kan du få antingen som lss-insats, av god man, eller personligt ombud i din kommun.
Soc kan inte trolla fram lägenheter men de kan vara behjälpliga med att se efter vilka möjligheter du har till förtur, ställa upp som borgen, kanske har de olika varianter av träningslägenheter i din kommun etc, de bör kunna svara på hur det ser ut.

Du måste inte förhålla dig till att endast följa deras direktiv, du kan själv föreslå att ni tillsammans gör en behandlingsplan, där ni kommer överens, eller du väger in hur du vill ha det.
Du behöver ta reda på vilka krav de har på dig för att lvu-t skall falla. Så fort vården kan bedömas att ske på frivillig väg så finns det inga fog för att det skall kvarstå, utan det blir då sol-insatser eller lss-insatser man kan börja se övre. En viss tid kan man dock ha kvar lvu i hemmet om man inte känner att du verkligen är motiverad.

Men börja ta kontakt med din handläggare. Om du verkligen känner dig motiverad och hon inte vill vara behjälplig så ta kontakt med hennes överordnade eller någon i socialnämnden i din kommun, de är nämligen inte alls intresserade av att ha onödiga kostnader på sitt bord. Men du måste vilja något själv och visa att du är motiverad till förändring, annars får du nog räkna med att lvu-t kan förlängas.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Pemer » 2009-06-09 16:58:35

opteron skrev:Dock kan socialen inte bara trolla fram lägenheter, jag måste hitta en och i den nyvarande formen är det lite svårt när man har både LVU och sitter på en institution.


Det är där LSS kommer in i bilden, hjälp med ett anpassat boende som fungerar väl för den sökande är en av insatserna som ingår.

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19930387.htm

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm

LSS gäller för
- personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
personer med betydande och bestående begåvningsmässigt
- funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
- personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.


Tio rättigheter/insatser
1 Rådgivning och annat personligt stöd
2 Personlig assistans
3 Ledsagarservice
4 Kontaktperson
5 Avlösarservice i hemmet
6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8 Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom
9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad
10 Daglig verksamhet


9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad
Boendet kan utformas på olika sätt, men de vanligaste formerna är gruppbostad och servicebostad. Den enskilde kan också ha rätt att få en särskild anpassad bostad anvisad av kommunen.


Inte minst viktigt:

En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde.


Du ingår i en av personkretserna för LSS, då ska alltså samhället enligt förarbetena bakom och intentionerna med LSS pröva ditt behov av stöd och service i första hand enligt LSS. Redan detta har man brutit flagrant mot när man gått raka vägen utan andra grunder än rena typiska Aspergerdrag och satt ett LVU på dig.

Jag hör av mig till dig, så vi kan stämma av hur det här ska föras vidare, och och jag kan hjälpa till mer än bara så här med tips och stöd.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-06-09 17:24:18

Jättebra, Pemer!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-06-09 17:29:03

Inger skrev:Jättebra, Pemer!

Ja, verkligen!!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-06-09 21:06:54

Dessutom står det en massa trams i min ansökan om LVU, det står t.ex att jag hotat eller slagit mina föräldrar vilket inte är sant.

Och att mina föräldrar är dåliga föräldrar och att de skadat min hälsa genom att förhindra mig från medicin och från sysselsättning, vilket inte heller är sant.

Det står dessutom att jag fått hjälp av socialen att hitta sysselsättning, men det är inte heller sant, jag har inte fått någon hjälp med sysselsättning av dem.

Alltså att de inte gett mig någon som helst stöd till sysselsättning, de har sagt gå leta sysselsättning själv.

Dessutom står det i mina LVU papper att av en undersökning i år 2006 visar det sig att jag hade autism, så de visste innan de lade LVU att jag hade autism och asperger, även om de inte fattade det direkt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-06-09 21:23:29

Det låter som att de antingen direkt har förfalskat din ansökan, eller också att de(n) som skrev den var en rejält subjektiv person helt utan någon professionell färdighet att skilja mellan fakta och sin egen fantasi?

**********************************************************
alfapetsmamma skrev: Vill du inte ha mina åsikter eller synpunkter så kan jag hålla inne med dem i fortsättningen.

Jag försökte bara hjälpa utifrån det du berättat och det jag faktiskt vet om saken (även om jag inte vet nåt om just dig mer än det du skrivit här).

Eller kanske missförstod h*n dig helt enkelt? Formalia är inte min starka sida [heller?] och just det här verkar extra trassligt även för den som inte är ung och förvirrad...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lilla Gumman » 2009-06-09 22:22:57

Toppen, Pemer!!!
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 22:31:37

Zombie skrev:Det låter som att de antingen direkt har förfalskat din ansökan, eller också att de(n) som skrev den var en rejält subjektiv person helt utan någon professionell färdighet att skilja mellan fakta och sin egen fantasi?

**********************************************************
alfapetsmamma skrev: Vill du inte ha mina åsikter eller synpunkter så kan jag hålla inne med dem i fortsättningen.

Jag försökte bara hjälpa utifrån det du berättat och det jag faktiskt vet om saken (även om jag inte vet nåt om just dig mer än det du skrivit här).

Eller kanske missförstod h*n dig helt enkelt? Formalia är inte min starka sida [heller?] och just det här verkar extra trassligt även för den som inte är ung och förvirrad...


Eller så har myntet bara olika sidor...
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-09 22:41:52

Kikarn skrev:
Zombie skrev:Det låter som att de antingen direkt har förfalskat din ansökan, eller också att de(n) som skrev den var en rejält subjektiv person helt utan någon professionell färdighet att skilja mellan fakta och sin egen fantasi?

**********************************************************
alfapetsmamma skrev: Vill du inte ha mina åsikter eller synpunkter så kan jag hålla inne med dem i fortsättningen.

Jag försökte bara hjälpa utifrån det du berättat och det jag faktiskt vet om saken (även om jag inte vet nåt om just dig mer än det du skrivit här).

Eller kanske missförstod h*n dig helt enkelt? Formalia är inte min starka sida [heller?] och just det här verkar extra trassligt även för den som inte är ung och förvirrad...


Eller så har myntet bara olika sidor...


Nu är du kryptisk (eller så är jag bara trög).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-06-09 23:13:47

Filade lite på vad som bör kunna skickas och fick till en diplomatisk framtoning jag blev riktigt nöjd med. Kanske det kan göras ännu bättre? Några synpunkter och idéer?

Angående Opteron, 9106XX-XXXX

Jag har fått kontakt med Opteron och noterar att han har uppvisat fullt normala drag av Aspergers syndrom, att han har skickats iväg på LVU-vård till en institution som på sin hemsida anges vara till för pojkar "med svår psykosocial problematik" - och där har han också diagnosticerats med just Aspergers syndrom.

Enligt den information Opteron förelagt mig har han inte mer än företett en tendens till upp- och nervänd dygnsrytm, en något osocial framtoning, dåliga kunskaper i att laga mat, diska och tvätta samt en del tvångstankar. Det låter ungefär som jag själv innan jag hade fått Aspergerdiagnos ställd och börjat få habiliteringshjälp. Långt upp i vuxen ålder. (Diagnosen har ju inte ha funnits som diagnosnamn betraktat mer än drygt femton år.)

Kort sagt, inget av dessa problem är någon "svår psykosocial problematik", det är typisk aspergerproblematik, och vid diagnos Aspergers syndrom - som ju Opteron har fått - gäller därmed rätt till adekvat hjälp enligt LSS.

Att han snarare blivit ivägskickad på tvångsvård enligt LVU antar jag är ett rent misstag grundat i okunskap om Aspergers syndrom, och misstag kan alla göra. Asperger är ju som sagt förhållandevis nyligen tillkommet i diagnosfloran, alla kan inte ha hört talas om att det finns och vad det är, så det är naturligtvis ursäktligt att fel kan begås. Men inte desto mindre viktigt att de snabbt kan rättas till när de uppdagas.

Det är följaktligen min starka förhoppning att ni skyndsamt rättar till detta och ser till att LVU-insatserna avbryts och ersätts med adekvat hjälp enligt den lag Opteron omfattas av och som rimligen skall* tillämpas för hans del, LSS.

Med vänlig hälsning

Anders Pemer

Ordförande
Organiserade Aspergare

*"En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde." *Socialstyrelsen, http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-06-10 0:21:58

Kikarn skrev:Eller så har myntet bara olika sidor...

Jamen självfallet. Bara det att som jag bedömer saken så framhåller du redan en annan sida med sådant eftertryck att den inte behöver påpekas ytterligare utan tvärtom kompletteras.

Ifall det var den här delen av mitt inlägg du svarade på alltså:
Zombie skrev:Det låter som att de antingen direkt har förfalskat din ansökan, eller också att de(n) som skrev den var en rejält subjektiv person helt utan någon professionell färdighet att skilja mellan fakta och sin egen fantasi?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-06-10 1:14:29

Zombie skrev:Det låter som att de antingen direkt har förfalskat din ansökan, eller också att de(n) som skrev den var en rejält subjektiv person helt utan någon professionell färdighet att skilja mellan fakta och sin egen fantasi?


Inte förfalskat, men kanske överdrivit lite. Men allt annat jag sagt i tråden om mig själv står även i ansökan om LVU.

De skickar sina papper till sin socialnämnd som sedan sammanfattar allting, det behöver inte vara korrekt skrivet eller sant, bara det någorlunda är rätt.

Är allting helt falskt så får de inte igenom något LVU, så jag erkänner att jag är väldigt osocial och har diverse problem med tvång, men jag har aldrig hotat någon i mitt liv så varför skulle det vara just nu precis innan jag fick LVU? :roll: Jag har dessutom aldrig hotat någon på institutionen heller.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:20, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-06-10 1:20:17

Pemer skrev:Filade lite på vad som bör kunna skickas och fick till en diplomatisk framtoning jag blev riktigt nöjd med. Kanske det kan göras ännu bättre? Några synpunkter och idéer?


Fint skrivet, jag förstår inte hur någon på internet kan förstå mig bättre och hur jag haft det över någon jag träffat i verkliga livet?

Varken min socialsekreterare eller min behandlingsassistent vet mycket om mig eller vad som skulle kunna vara bäst för mig, dessutom tror jag att min socialsekreterare skulle lyssna då de precis fått reda på att jag har asperger och behöver hjälp med tips vad skall göras.

För någon vecka sedan var testet klart, men de hade tidigare sedan 2006 fått lite hints om att jag hade asperger från en terapeft som var hemma hos oss men visste inte hur det förelåg.

De har ingen som helst utbildning om det heller eller förståelse, de vill dock det skall åtgärdas så snabbt som möjligt, och att jag skall bli "normal".
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:25, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in