Diagnostisering inom BUP

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Diagnostisering inom BUP

Inläggav sand » 2009-06-09 9:03:45

Hej!

Har precis registrerat mig och gör mitt första inlägg.

Jag arbetar som psykolog med autismspektrum-utredningar inom BUP. Många gånger har barnen hunnit komma upp i gymnasieåldern och är relativt medvetna om vad de tycker är svårt i kontakten med andra och i vardagen. Ibland tänker jag när jag sitter med mina tester (som kan kännas meningslösa emellanåt) att personen helt enkelt vet bäst själv om den har AS. Är detta ett rimligt sätt att tänka?

Jag är också nyfiken på de av er som har en Asperger-diagnos och som blev utredda inom BUP. Vad var bra? Vad var dåligt? Vi får nästan aldrig -för att inte säga aldrig - veta vad som hände ungdomen sen. Speciellt när vi tvekar om diagnos - om vi ska ställa en sådan eller inte - vore det oerhört värdefullt att få veta hur det gick sedan. Framför allt i de fall när vi hade fel!!

Tacksam för kommentarer och om någon har lust att delge erfarenheter från bup-kontakter.
Senast redigerad av sand 2011-05-04 19:52:52, redigerad totalt 1 gång.
sand
Ny medlem

Anslöt: 2009-06-09

Inläggav Sam » 2009-06-09 10:37:57

sand skrev
Ibland tänker jag när jag sitter med mina tester (som kan kännas meningslösa emellanåt) att personen helt enkelt vet bäst själv om den har AS. Är detta ett rimligt sätt att tänka?

Jag tänker att det beror på vem som är den aktivt sökande Ungdomen eller drivande föräldrar. Men också vad det finns för tidigare kopplingar till NPF diagnoser.

När det gäller barn och ungdomar så finns det inte alltid vetskapen och kunskapen om diagnosen AS. Det man med största säkerhet vet och känner av är ett utanförskap/annorlundaskap. Att man inte riktigt passar in.