Utseendefixerade aspies?
114 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
MsTibbs skrev:Normala tycker att man är "självständig", "vuxen" och så om man låtsas se normal ut. Avvikelse från normalitet ser de själva som något dåligt. När jag skaffade normal frisyr respekteras jag mer - trots att jag inte ändrars som person över natten... Fördomsfria? Njä.
Jag fattar det som att en del NT förknippar "stil-byte" med en sorts sökande efter en identitet. Även om det förekommer hos folk i alla åldrar är ju tonåringar och unga vuxna i den åldern då det är mest accepterat att va vilsen och där det hör till. För mig får folk byta stil när dom vill för jag tycker det är roligt att se att det finns folk som har energi över till sånt
Mår du dåligt i dig själv om du inte byter stil med jämna mellanrum? Gör du det av ren nyfikenhet?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 19:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Rysk clown?..
Själv är jag nog mittemellan. Orka bry sig vissa perioder/dagar o så, och jag struntar i mode (som vissa säger kläder är mode men det tycker inte jag för mode=trend=det som inte är egna tankegångar) men man försöker kanske tänka på hygienen och sådär.
Kläder är alltså kul, men jag har inget modeintresse. Usch, att gå efter en särskild mall som det står om på nätet varje dag eller nåt...blää.
Kan va både bekvämt och mindre bekvämt. Vad man känner för.
Själv är jag nog mittemellan. Orka bry sig vissa perioder/dagar o så, och jag struntar i mode (som vissa säger kläder är mode men det tycker inte jag för mode=trend=det som inte är egna tankegångar) men man försöker kanske tänka på hygienen och sådär.
Kläder är alltså kul, men jag har inget modeintresse. Usch, att gå efter en särskild mall som det står om på nätet varje dag eller nåt...blää.
Kan va både bekvämt och mindre bekvämt. Vad man känner för.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel skrev:Om man översminkar sig på NT-sätt, dvs med för mycket brunkräm, ful-fel-målade ögonbryn för högt upp i pannan och annat sånt, så brukar folk inte koppla det till dåligt självförtroende.
Om man däremot sminkar sig mycket på ett "alternativt" sätt så verkar den allmänna uppfattningen vara att det är en mask som döljer dåligt självförtroende.
(gud förbjude att man skulle tycka att det var snyggt)
Vad jag själv menade med mitt tidigare inlägg var att jag hade för dåligt självförtroende och förr kände mig för ful utan smink för att vilja visa mig, men att jag slutade vara rädd för att vara ful när jag fick bättre självförtroende. Plus att jag har ändrat min uppfattning av vad som är fult.
Olika teatraliska utseenden var ett långvarigt specialintresse för mig som tonåring. Jag är för lat för att hålla på med sånt särskilt ofta nu.
Dessa två faktorerna kombinerade gör att jag bara snyggar till mig ordentligt några få tillällen på året.
Coolt tycker jag!
Alternativt är inte fel.
Ja, sminkning kan vara en konst vilket jag sagt innan på andra ställen. Därför kan jag störa mig på folk som tycker att man skall sminka sig för att tänka på andra eller ta bort det för att man duger utan. Visst, men jag vill kunna välja också liksom.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Smältlim till sulor?
Borde funka, man kunde göra en yttre form som man mjölar in för att det ska släppa från formen.
Form utav trä?
Kan ju prova på ett existerande par som man skulle kasta annars, bara för o lära sig teniken
Sedan kan man ju börja bygga skon av tyg och plast eller så, faner kanske?
Det låter ju kreativt det. Smältlim?
Tovning kanske vore nåt, fast behöver nog sulas, det är väl det som är det trixigaste.
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- SnowballInHell
- Anslöt: 2008-10-22
SnowballInHell skrev:nano skrev:Smältlim till sulor?
Borde funka, man kunde göra en yttre form som man mjölar in för att det ska släppa från formen.
Form utav trä?
Kan ju prova på ett existerande par som man skulle kasta annars, bara för o lära sig teniken
Sedan kan man ju börja bygga skon av tyg och plast eller så, faner kanske?
Det låter ju kreativt det. Smältlim?
Tovning kanske vore nåt, fast behöver nog sulas, det är väl det som är det trixigaste.
Gamla bildäck?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
:lol: Förstår exakt vilken stil du menar .Mördarsnigel skrev:Om man översminkar sig på NT-sätt, dvs med för mycket brunkräm, ful-fel-målade ögonbryn för högt upp i pannan och annat sånt, så brukar folk inte koppla det till dåligt självförtroende.
Jo, jag börjar förstå det. För jag får mycket disrespekt på ett annat forum pga mina olika stilar, regnbågsfärgat hår, mycket smink, piercings etc. De säger typ "Man ser ju vad du är för någon" och "Uppmärksamhetshora" och dylikt. Medans jag bara är mig själv sådan som jag trivs med att vara och tycker är snyggt.Mördarsnigel skrev:Om man däremot sminkar sig mycket på ett "alternativt" sätt så verkar den allmänna uppfattningen vara att det är en mask som döljer dåligt självförtroende.
(gud förbjude att man skulle tycka att det var snyggt)
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag har alltid haft ett behov av att uttrycka mig konstnärligt. Som barn och tonåring ritade och målade jag nästan jämt. När jag flyttade hemifrån och började jobba så fanns inte vare sig tid, ork eller lust till det så då uttryckte jag mig via kläder, smink, smycken och frisyrer istället (specialintressen då). Kunde ligga flera timmar innan jag somnade och planera vad jag skulle ha för stil och färgskala nästa dag, även fast det bara var för att gå till jobbet. Allt måste givetvis matcha. Tyckte det var kul att experimentera och ha t ex rödlila ögonbryn om jag hade dito kläder, originella retrofrisyrer o dyl. Inte för att jag ville ha uppmärksamhet - tvärtom - utan bara för att det var kul.
Tycker fortfarande det är viktigt att göra det bästa av sitt utseende och piffa till sig lite, särskilt om man ska gå ut eller har sällskap, men det är lätt fixat nu när jag vet bättre vad jag passar i och inget jag lägger ner alltför mycket tid på. Har inte heller samma behov av att vara så kreativ som tidigare. Men jag tycker det är kul att se andra tjejer som lagt ned lite möda på att odla en egen stil, särskilt när det är originellt och smakfullt gjort så att de blir som små konstverk.
Tycker fortfarande det är viktigt att göra det bästa av sitt utseende och piffa till sig lite, särskilt om man ska gå ut eller har sällskap, men det är lätt fixat nu när jag vet bättre vad jag passar i och inget jag lägger ner alltför mycket tid på. Har inte heller samma behov av att vara så kreativ som tidigare. Men jag tycker det är kul att se andra tjejer som lagt ned lite möda på att odla en egen stil, särskilt när det är originellt och smakfullt gjort så att de blir som små konstverk.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Vad betyder sulas?
Vad gör man då?
(att) sula (v): förse sko med sula. Det är väl ett ord, inte har jag väl hittat på det själv? Sula är nog en fågel också.
Bror Duktig skrev:Gamla bildäck?
Tanken har slagit mig. Det är väl någon skotillverkare som gör dojjor av återvunna bildäck.
Vore roligare att kunna åstadkomma skor utan olja, men visst - återvinning är bra. Smälta ner dem lär bli meckigt, kanske borde skaffa ett dragskåp..
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- SnowballInHell
- Anslöt: 2008-10-22
SnowballInHell skrev:Bror Duktig skrev:Gamla bildäck?
Tanken har slagit mig. Det är väl någon skotillverkare som gör dojjor av återvunna bildäck.
Vore roligare att kunna åstadkomma skor utan olja, men visst - återvinning är bra. Smälta ner dem lär bli meckigt, kanske borde skaffa ett dragskåp..
Jag menade att man skär ut en sula ur ett däck, inte smälter ned det.
Sådana sulor hade träskorna ofta på 70-talet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
SnowballInHell skrev:nano skrev:Vad betyder sulas?
Vad gör man då?
(att) sula (v): förse sko med sula. Det är väl ett ord, inte har jag väl hittat på det själv? Sula är nog en fågel också.
Båda stämmer. "Att sula skor" och "havssula".
Själv brukar jag kalla lemon sole (sjötunga) för "citronsula" när jag glömmer det svenska namnet. Tycker det blir en mycket roligare översättning fast den är fel.
(Ursäkta off-topic.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
En kusins man gjorde sandaler med däcksula och en slags ståndare med knapp mellan stortå och nästa tå, plus rem. Jättefina, för de var i samma tyg som dräkterna han också sydde.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jo du verkade vara välklädd som det heter.
Fick känslan av någon som gillade att ha hela o rena kläder när jag träffade dig på sams träff.
Om jag nu kopplat ihop rätt person med rätt nick
Fick känslan av någon som gillade att ha hela o rena kläder när jag träffade dig på sams träff.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
En liten snygg mini-gåta.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
nano skrev:Jo du verkade vara välklädd som det heter.
Menar du trådskaparen? Jag har aldrig varit på någon träff.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag hatar allt vad utseendefixering heter.
Men jag erkänner att det finns massvis med folk som är väldigt snygga och vackra och att det ofta säkert ligger en massa jobb bakom.
Jag själv tillhör definitivt inte de vackra människorna. (vilket säkert hänger ihop med första meningen).
Och jag skulle vilja vara snyggare än jag är. Men jobbet som krävs orkar jag inte tänka på.
Men jag erkänner att det finns massvis med folk som är väldigt snygga och vackra och att det ofta säkert ligger en massa jobb bakom.
Jag själv tillhör definitivt inte de vackra människorna. (vilket säkert hänger ihop med första meningen).
Och jag skulle vilja vara snyggare än jag är. Men jobbet som krävs orkar jag inte tänka på.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Nej menade faktiskt dig för jag trodde det var du som var på sams träff häromdagen.Josef1 skrev:Menar du trådskaparen? Jag har aldrig varit på någon träff.
Men då hade jag kopplat ihop fel person med rätt nick då, bra att det klarades ut
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:att det ofta säkert ligger en massa jobb bakom.
Inte nödvändigtvis en massa jobb. Jobbigt om det vore tidsödande att se fräsch (eller descent) ut.. Då hade i a f inte jag orkat.
Men jag ser det lite som marknadsföring. Hur man ser ut ÄR ju vad som möter andras blickar vid första mötet exempelvis. Det kan vara enormt livsavgörande många gånger.
Vissa här (som så önskar) kan skratta och göra narr av mig för att jag säger det, men det är ett faktum. Utsidan ÄR viktig i vissa sammanhang.
Vad man avspeglar i klädstil (etc.) är ju ett medvetet val, kan jag tycka. Folk i dagens samhälle marknadsför ju sig genom sin yta, hur tragiskt det än må vara/ låta.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
missbutterfly skrev:barracuber skrev:att det ofta säkert ligger en massa jobb bakom.
Men jag ser det lite som marknadsföring. Hur man ser ut ÄR ju vad som möter andras blickar vid första mötet exempelvis. Det kan vara enormt livsavgörande många gånger.
Vissa här (som så önskar) kan skratta och göra narr av mig för att jag säger det, men det är ett faktum. Utsidan ÄR viktig i vissa sammanhang.
Vad man avspeglar i klädstil (etc.) är ju ett medvetet val, kan jag tycka. Folk i dagens samhälle marknadsför ju sig genom sin yta, hur tragiskt det än må vara/ låta.
Jo du har helt rätt, precis så ser det ut tyvärr. Jag brukar medvetet bortse från det men det håller ju inte i längden, det är ju lika mycket verklighetsflykt som om jag hade varit en alkoholist. Mitt eget utseende har alltid varit lika med ångest. Det är något jag måste ta tag i - inte helt lätt när man har dålig ekonomi - men man måste försöka ta tag i sånt som får en att må dåligt, annars blir livet ett rent helvete.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:missbutterfly skrev:barracuber skrev:att det ofta säkert ligger en massa jobb bakom.
Jo du har helt rätt, precis så ser det ut tyvärr. Jag brukar medvetet bortse från det men det håller ju inte i längden, det är ju lika mycket verklighetsflykt som om jag hade varit en alkoholist. Mitt eget utseende har alltid varit lika med ångest. Det är något jag måste ta tag i - inte helt lätt när man har dålig ekonomi - men man måste försöka ta tag i sånt som får en att må dåligt, annars blir livet ett rent helvete.
Det hela handlar om att göra det bästa av sina egna förutsättningar.
Klä sig snyggt och propert utan att "övergöra" det. Det är vad jag menar.
Det behöver ju inte kosta multum heller..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:36:31, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
Återgå till Övriga Aspergerfrågor