Fler barn utreds i skolorna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Fler barn utreds i skolorna

Inläggav barracuber » 2009-06-05 9:50:24

<a target="_blank" href="http://www.dn.se/sthlm/fler-barn-utreds-i-skolorna-1.878225">Extern länk till dn.se: Fler barn utreds i skolorna</a>

dn.se skrev:Fler barn utreds i skolorna

Publicerat 2009-05-28 10:15

Köerna för barn till neuropsykiatriska utredningar växer trots att landstinget satsar mer pengar för att kapa köerna. Utredningarna ökade med 20 procent förra året, remisserna med 30 procent. Och skillnaderna inom länet är stora.

Farsta, som här även omfattar Vantör, Enskede och Årsta, vill utreda flest barn i länet, 29 remisser per 1.000 barn mellan 6 och 13 år. Det ska jämföras med en median i länet kring fem eller sex remisser per 1.000 barn. Södertäljeområdet skickar näst flest barn till utredning, 18 remisser per 1.000 barn.

Landstinget försöker nu utreda varför utredningsbehovet ser så olika ut i olika delar av länet.

– Inflödet fortsätter att öka. Det råder brist på psykologer och barnpsykiater så vi har inte tillräckligt stor kapacitet, säger Birgitta Rydberg (FP), landstingsråd.

– Tyvärr möter vi föräldrar som säger att man inte får någon hjälp i skolan, om barnet inte får en diagnos. Det är synd att man ibland gör utredning i de enklare fallen.

Ofta fångas barnen upp av skolhälsovården som antingen kontaktats av föräldrar eller pedagoger som upptäckt att barnen har svårt att hänga med i skolan.

Julia Bursell går i ettan i Skyttorpsskolan i Salem, som tillhör Södertäljeområdet. På skolan har inte mindre än 11 procent av eleverna fått en neuropsykiatrisk diagnos eller satts i kö till utredning, enligt områdets biträdande rektor. Köerna är flera år långa. I de allra flesta fall handlar det om adhd. En diagnos som även Julia fick i vintras.

Beskedet var en lättnad för hennes föräldrar.

– Vi hade haft så många explosioner och utbrott hemma. Det var skönt att få veta att vi inte hade missat något totalt i uppfostran, säger Veronica Bursell.

Dessutom fick föräldrarna stöd från Bup, barn- och ungdomspsykiatrin, som lärde dem att bättre hantera dotterns snabba känslosvängar och utbrott.

– Det bästa är att vi bråkar mind­re nu, säger Julia.

Men varför ser det så olika ut i länet? DN gör en rundringning bland barnläkare, skolläkare och psykiater.

En skolläkare hävdar det finns stora skillnader i hans område i synen på barnen. En del läkare är pigga på att skicka barn till utredning. Andra förhåller sig mer avvaktande och söker lösningar i skolan först.

Per Västberg är överläkare på barnläkarmottagningen i Farsta.

– Det här är ett socioekonomiskt hårt område. Neuropsykiatriska funktionshinder ska visserligen vara normalfördelade. Men har man skolor där många har beteendestörningar så vill man utreda dem, säger han.

Andra anser att de nya kraven vi ställer på barn i dag leder till att fler fall upptäcks. I en skola där eleverna ska ta större ansvar för sin skolgång och i linje med problembaserat lärande forska självständigt får barn med diagnoser svårt att hänga med.

– Vi ställer väldigt höga krav på att barn fungerar på en hög nivå i dag. Samtidigt har vi blivit mer och mer medvetna om att det är viktigt att tidigt hitta de här barnen och ge dem hjälp, säger Mona Näreskog, barn- och ungdomspsykiater i Stockholms stad.

Charlotta Eriksson

charlotta.eriksson@dn.se
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2009-06-05 10:02:09

Detta känns som en never ending story....men förtjänar inte desto mindre att uppmärksammas.

Visserligen märkligt att vissa kommuner har så mycket högre siffror än andra. Min teori är att det finns mörkertal i de andra kommunerna. Och mörkertal tror jag alltid kommer att finnas. Det visar på att interageranden och strömmningar kommer nedifrån.

Att det ökar inom skolan tror jag beror på ökade krav på samarbete och gruppövningar.

Att det inte ökar lika mycket inom vuxna tror jag beror på att de vuxna med NPF-problematik ligger "begravda" i andra statistiksiffror. Inte att problemen inte finns även där.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Kikarn » 2009-06-05 10:53:07

barracuber skrev:Detta känns som en never ending story....men förtjänar inte desto mindre att uppmärksammas.

Visserligen märkligt att vissa kommuner har så mycket högre siffror än andra. Min teori är att det finns mörkertal i de andra kommunerna. Och mörkertal tror jag alltid kommer att finnas. Det visar på att interageranden och strömmningar kommer nedifrån.

Att det ökar inom skolan tror jag beror på ökade krav på samarbete och gruppövningar.

Att det inte ökar lika mycket inom vuxna tror jag beror på att de vuxna med NPF-problematik ligger "begravda" i andra statistiksiffror. Inte att problemen inte finns även där.

Och jag tror att det snarare beror på att dessa skolområden har eldsjälar som förstår problematiken och som kan identifiera den när de ser den.

Npf ökar inte, påstår jag.
Det som däremot minskar när människor identifieras utifrån sin funktionsnivå är:
vuxenvärldens flathet, och argument om bristande resurser
förbiseende av svårigheter
socoemotionella förklaringsmodeller som bygger på social status
nonchalans i förhållande till problematiken
utanförskap och skapande av "orginal".

Npf har alltid funnits i samma utsträckning idag, men dessa elever har tidigare ansetts ha sociala problem, sig själva att skylla, de har fått höra att de kan om de vill men att de är lata, man har accepterat social utanförskap, och många blev senare antingen socialfall eller orginal som höll sig för sig själva, man har lagt ansvaret över misslyckad skolgång på dem själva och inte på systemet.

Jag hoppas att ökad insikt och fler diagnosticeringar leder till en tillvaro där inga diagnoser behövs och där ingen särbehandlas på grund av social tillhörighet och att man slutar att klassificera familjer som "socialt missanpassade" och därigenom ökar kunskap om hur man skall praktisera skollagstiftningens ambition att undervisning skall bedrivas i enlighet med individens förutsättningar.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav tahlia » 2009-06-05 11:24:53

Självklart ökar NPF. precis som allergier och annat. Det är ju ärftligt, eller hur?

Om en människa med NPF-problematik får 3 barn, varav två föds med samma eller en liknande NPF-problematik och dessa två sedan får tre barn var där fyra av de barnen föds med en NPF-problematik så har vi redan på tre generationer gått från 1 person med NPF till 6 personer. See my point? Att det ökar är således fullt naturligt.

Men, NPF-problematiken har funnits länge, och precis som barracuber, tror jag att problematiken blir allt tydligare till följd av hur skolan ser ut och är upplagd. Stress hos barn är idag vanligt, helt oavsett diagnos. Hur ska då ett barn som redan har en grundproblematik kunna ha en chans att "försvinna i mängden"?

Men det är inte bara skolan. Det är samhället i sig. Även föräldrar stressar sina barn. Det ska helst vara femtioelva aktiviteter, fotboll, bandy, scouter, dans, intrument... barnen har lite och inget att säga till om utan dras in i sina föräldrars stressiga värld.

Det är helt enkelt inte en gynnsam miljö för barn öht och speciellt inte för barn med den här problematiken.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Kikarn » 2009-06-05 11:59:35

tahlia skrev:Självklart ökar NPF. precis som allergier och annat. Det är ju ärftligt, eller hur?

Om en människa med NPF-problematik får 3 barn, varav två föds med samma eller en liknande NPF-problematik och dessa två sedan får tre barn var där fyra av de barnen föds med en NPF-problematik så har vi redan på tre generationer gått från 1 person med NPF till 6 personer. See my point? Att det ökar är således fullt naturligt.

Din ekvation eller tankegång stämmer kanske, förutsatt att ALLA som föds med npf verkligen bildar familj och får barn.
Jag har ingen vetenskaplig förankring, men jag inbillar mig att personer med npf har en högre statistisk frekvens än personer utan npf-problematik när det gäller att leva i ensamhushåll. Motbevisa mig gärna; jag har inga siffror alls att förlita mig på; min erfarenhet är dock inte att alla personer jag känner med npf har barn eller familj, utan snarare att det är vanligt tvärtom. Samtidigt är min personliga erfarenhet att många familjer med många barn verkar ha en ökad benägenhet att ha npf-problematik representerat i barnaskaran, vare sig de vuxna har diagnos eller ej.
(jag tror ju då oftast att det finns en ärftlighet trots att man saknar diagnos, då vi tillhör en generation som inte diagnosticerades eller identifieerades som npf).
Kikarn

Inläggav Alexandra » 2009-06-05 19:25:04

Bra att man satsar på utredningar! Väntetiderna för NPF-utredningar är som bekant alldeles för långa.

Men...11 procent?! Är det inte fler än jag som tycker att detta är vansinnigt höga siffror? "Problemområde" eller ej...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Zombie » 2009-06-05 20:17:39

Kraven och stressnivån (både fysiokemisk och psykisk-kulturell) kanske har eskalerat längre än vi tror, så att både dessa 11% och flera till hamnar under gränsen för att "fungera" på olika sätt, helt oavsett vad man sedan etiketterar sätten som?
När man är mitt inne i ett skeende som man inte var med om början på och som dessutom går långsamt märker man kanske inte sådant...

- förutom vad barracuber och Kikarn påpekar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kikarn » 2009-06-05 20:31:01

Zombie skrev:Kraven och stressnivån (både fysiokemisk och psykisk-kulturell) kanske har eskalerat längre än vi tror, så att både dessa 11% och flera till hamnar under gränsen för att "fungera" på olika sätt, helt oavsett vad man sedan etiketterar sätten som?
När man är mitt inne i ett skeende som man inte var med om början på och som dessutom går långsamt märker man kanske inte sådant...

- förutom vad barracuber och Kikarn påpekar.

Jag tror att det i en del områden är betydligt högre än 11% och tycker att det låter som en låg siffra att hela 89% i vissa områden skulle vara nt. Jag tror man skall ta fasta på det här:
"– Det här är ett socioekonomiskt hårt område. Neuropsykiatriska funktionshinder ska visserligen vara normalfördelade. Men har man skolor där många har beteendestörningar så vill man utreda dem, säger han. "

Jag tror att det till stor handlar om klasstillhörighet och att vi bara har börjat ana vidden av det.
Jag inbillar mig att sk "problemområden" och "problemskolor" har en betydligt högre frekvens än ex medelklass och överklassområden.

Jag tror också att det finns ett stort mörkertal från "förr i världen" på individer som inte hade egen försörjning, eller bostad utan bodde hemma hela sitt liv.
Kikarn

Inläggav Alexandra » 2009-06-05 21:25:06

Tycker att det ni skriver är intressant, och det är ju mycket troligt att det faktiskt förhåller sig just så. Helt klart är ju att vi faktiskt lever i ett osunt samhälle, som stressar sönder människor. Miljögifter är ju också ett hot som inte bör underskattas.

Vad jag dock funderar på, är huruvida det möjligen kan vara så att ADHD "överdiagnostiseras". (Det står ju i DN-artikeln att det "i de allra flesta fall handlar om ADHD", alltså inte AS.) Jag har ju själv fått en ADD-diagnos, som jag upplever som omotiverad. När jag nu läst på om olika diagnoser, och via nätet utbytt tankar med andra med ADHD/ADD-diagnos, så känner jag mig tveksam för egen del - men inte helt säker. Visst kan jag känna igen mig till viss del i detta med koncentrationssvårigheter, men inte så att det direkt stör mig i min vardag.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in