Europeiska forum for AS
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
ford skrev:Inger skrev:Ford, har du tänkt på att alla kanske inte är gjorda för den vanliga typen av arbete? Eller på att man kanske bidrar med något annat än att just lönearbeta? Kanske med värden som inte går att sätta ett pris på och som inte heller ska sättas ett pris på. Tror nog det finns tillräckligt många som klarar att ha vanliga jobb i den här världen för att det ska finnas utrymme även för det fåtal som inte kan det.
Men den här diskussionen har vi redan haft, är inte precis jättesugen på en repris. Blir bara så störd när du kommer med dina fördömanden även mot en ny medlem som kanske inte vet att detta är din vanliga stil och kan ignorera det.
Är lönebidragsarbeten, anpassade efter individens förutsättningar jobb som sliter ut en då?
Beror väl på vad man har för problem, och om såna jobb ö h t existerar. Men vi har som sagt redan haft den debatten och jag orkar inte ta den en gång till.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:ford skrev:Inger skrev:Ford, har du tänkt på att alla kanske inte är gjorda för den vanliga typen av arbete? Eller på att man kanske bidrar med något annat än att just lönearbeta? Kanske med värden som inte går att sätta ett pris på och som inte heller ska sättas ett pris på. Tror nog det finns tillräckligt många som klarar att ha vanliga jobb i den här världen för att det ska finnas utrymme även för det fåtal som inte kan det.
Men den här diskussionen har vi redan haft, är inte precis jättesugen på en repris. Blir bara så störd när du kommer med dina fördömanden även mot en ny medlem som kanske inte vet att detta är din vanliga stil och kan ignorera det.
Är lönebidragsarbeten, anpassade efter individens förutsättningar jobb som sliter ut en då?
Beror väl på vad man har för problem, och om såna jobb ö h t existerar. Men vi har som sagt redan haft den debatten och jag orkar inte ta den en gång till.
Tess har det, jag har själv haft det tidigare, så ja; det finns.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
regnif skrev:Lönebidrag, vad är det nudå?
Har man inte antingen lön eller bidrag?!
Du har en helt vanlig lön på samma villkor som alla andra, ifall du jobbar med lönebidrag. Vad du kommer att tjäna beror på yrke, arbetsplats och eventuella utbildningar/tidigare branscherfarenhet, samt graden av ansvar på jobbet, precis som för alla andra, men det är hursomhelst betydligt mer än vad du får i ersättning från försäkringskassan, ifall du inte jobbat något alls, eller välidgt lite innan du fick den beviljad, minst 10 000 efter skatt och i bästa fall ända uppemot 14-15 000, även det efter skatt (om du väljer ett lite mera välbetalt yrke inom t.ex. bygg eller industri), det är vad man tjänar på ett vanligt "knegaryrke", ifall man jobbar heltid och inte har någon särskild utbildning.
Bäst tjänar en knegare i bygg- eller industribranschen och sämst tjänar man inom hotell och restaurang, affärer, inom vården, som lokalvårdare, eller brebärare.
Det är inte du som får bidraget, utan din arbetsgivare och syftet är att det skall kompensera honom/henne för den merkostnad det innebär att ha en anställd som inte kan vara 100% produktiv, enligt företagets ordinarie normer.
Lokalvårdare? Ännu nåt man får slå upp. Var det nu kan tänkas stå.
Jaha, ojdå. Bättre än idag antagligen då man går på aktivitetsersättning...? Kan man få sådant för deltid då? Eftersom jag oroar mig vid sömn nu så jag tänker så jag inte kan somna så är det svårt med sådant.
Jag tänkte att fråga här kan vara bättre då sådana där kan sitta och lova och hitta på hur de vill har jag märkt.
Vilka kan få lönebidrag? En med AS-diagnos? Alltså om en stämpling så att säga kan hindra dem från att ge sådant? Jag har mest blitt lovad saker av de där så jag litar nog inte på en sådan i dagsläget iofs. .Då får de visa det isåfall.
Fast vänta, vem betalar ens mat och hyra och det om det är arbetsgivaren som får pengarna? Man jobbar ändå gratis alltså då? Skall man ha ett annat jobb då isåfall?
Jaha, ojdå. Bättre än idag antagligen då man går på aktivitetsersättning...? Kan man få sådant för deltid då? Eftersom jag oroar mig vid sömn nu så jag tänker så jag inte kan somna så är det svårt med sådant.
Jag tänkte att fråga här kan vara bättre då sådana där kan sitta och lova och hitta på hur de vill har jag märkt.
Vilka kan få lönebidrag? En med AS-diagnos? Alltså om en stämpling så att säga kan hindra dem från att ge sådant? Jag har mest blitt lovad saker av de där så jag litar nog inte på en sådan i dagsläget iofs. .Då får de visa det isåfall.
Fast vänta, vem betalar ens mat och hyra och det om det är arbetsgivaren som får pengarna? Man jobbar ändå gratis alltså då? Skall man ha ett annat jobb då isåfall?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Lokalvårdare=städare
As är defintivit inte något skäl att inte erbjuda lönebidrag, utan snare ett skäl att bevilja det; det är ju till fölr folk som har olika typer av problem, inte för folk som är fullt friska, eller hur?
Och visst kan man jobba halvtid och behålla halva ersättningen.
Enda problemet jag kan se är att det kanske inte är så lätt att få ett jobb i dessa tider, men för det så kan man ju inte heller bara lägga sig platt och ge upp. Man får väl hoppas på det bästa, och går det så går det, skulle det skita sig så har man i alla fall försökt.
Och slutligen: du jobbar inte gratis, du får ju lön av din arbetsgivare, eller hur?
Även om han får ett bidrag, så måste han ju betala ut hela din lön till dig och skulle din lön vara 10 000 kr efter skatt för ett heltidsarbete innebär det naturligtvis att din arbetsgivare betalar ut 10 000 kr, som hamnar på ditt konto varje månad om du skulle jobba heltid, med en sådan lön. Jobbar du halvtid får du förstås bara hälften så mycket, men då har du ju å andra sidan halva din ersättning kvar ovanpå lönen.
As är defintivit inte något skäl att inte erbjuda lönebidrag, utan snare ett skäl att bevilja det; det är ju till fölr folk som har olika typer av problem, inte för folk som är fullt friska, eller hur?
Och visst kan man jobba halvtid och behålla halva ersättningen.
Enda problemet jag kan se är att det kanske inte är så lätt att få ett jobb i dessa tider, men för det så kan man ju inte heller bara lägga sig platt och ge upp. Man får väl hoppas på det bästa, och går det så går det, skulle det skita sig så har man i alla fall försökt.
Och slutligen: du jobbar inte gratis, du får ju lön av din arbetsgivare, eller hur?
Även om han får ett bidrag, så måste han ju betala ut hela din lön till dig och skulle din lön vara 10 000 kr efter skatt för ett heltidsarbete innebär det naturligtvis att din arbetsgivare betalar ut 10 000 kr, som hamnar på ditt konto varje månad om du skulle jobba heltid, med en sådan lön. Jobbar du halvtid får du förstås bara hälften så mycket, men då har du ju å andra sidan halva din ersättning kvar ovanpå lönen.
Regnif
Har du haft väldigt mycket problem skulle jag dock reckommendera dig att börja med arbetsträning/daglig verksamhet, innan du försöker dig på att arbeta.
Det är inget att skämmas för; jag betalar gärna skatt för attt sådana som verkligen behöver bidrag o dyl skall kunna få det, det är de som bara inte har lust att jobba som jag inte har något till övers för, inte såna som dig.
Har du haft väldigt mycket problem skulle jag dock reckommendera dig att börja med arbetsträning/daglig verksamhet, innan du försöker dig på att arbeta.
Det är inget att skämmas för; jag betalar gärna skatt för attt sådana som verkligen behöver bidrag o dyl skall kunna få det, det är de som bara inte har lust att jobba som jag inte har något till övers för, inte såna som dig.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 2 gånger.
Aha, jag trodde det hade med vård att göra..
Jaha, men då förstår jag det om att behålla lönen. Intressant.
Halva ersättningen ovanpå lönen? Att man har som aktivitetsersättning/halv aktivitetsersättning och deltidslön då? Antagligen inte men nu förstod jag inte riktigt..
Jaha, men då förstår jag det om att behålla lönen. Intressant.
Halva ersättningen ovanpå lönen? Att man har som aktivitetsersättning/halv aktivitetsersättning och deltidslön då? Antagligen inte men nu förstod jag inte riktigt..
ford skrev:Regnif
Jag har sökt olika verksamheter på senare tid men inte kommit in. Eller varit på ställen där jag "garanterats" plats om det går rätt till men det gjorde det tydligen inte för de sade nej, så jag vet inte då..bara de ger mig det de lovar nån gång, så.
Fast jag vill inte gå på det som ordnades åt mig en gång för att det var med mest utvecklingsstörda och jag kände mig behandlad som ett barn. Jag vill inte gå där man får känna sig som en tioåring. Finns andra alternativ? Vad kan arbetsträning vara? Ungefär som riktigt arbete? Har faktiskt tänkt på nåt sånt. Skönt att det är en då som vill supporta mig
Jag gillar att slappa men kanske inte såhär mycket som jag gör nu då..
ford skrev:-Vad skulle hänt om alla resonerat som dig, har du tänkt på det?
Vad hade hänt om alla resonerade likadant?
Förresten, räknar du obetald praktik som att arbeta?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Josef1 skrev:WP är nog rätt naivt, ja. Många verkar ha anammat någon sorts stereotypisk tillbakadragen, timid, osäker personlighet och lever under föreställningen att AS definierar vem de är som människa. Att de inte har andra egenskaper än sina kliniska diagnoskriterier. Så 75% av alla trådar som startas är zombieliknande upprepningar där kriterier rabblas om och om igen. Väldigt få djupgående, personliga iaktagelser.
När du skriver sådant undrar man om du öht varit på WP, eller bara råkat läst något enstaka inlägg? Jag har varit medlem på WP sedan 2005 och läst & skrivit där från och till och jag känner inte alls igen din beskrivning av WP. Det största problemet jag själv ser med WP är den enorma mängd inlägg som skrivs där. Det gör att man inte har en chans att hänga med om man har annat för sig än att hänga på forum.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: Europeiska forum for AS
Josef1 skrev:Hej, jag gillar inte WrongPlanet eftersom det är för många amerikaner där och deras syn på AS verkar vara helt annorlunda. De är besatta av stereotyper men samtidigt verkar de flesta övertygade om att alla "högfungerande" med AS kan jobba och att arbete är en direkt indikation på om man är hög eller lågfungerande. Jag tål inte denna mentalitet som genomsyrar hela forumet, dessutom tycker jag generellt sett att européer är roligare och trevligare.
Någon som har tips på en bra sida?
Här finns ett europeiskt (tyskt, närmare bestämt) AS-forum:
http://aspies.de/forum
Jag har själv inte läst så mycket där, så jag kan inte rikitgt säga hur bra det forumet är.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:När du skriver sådant undrar man om du öht varit på WP, eller bara råkat läst något enstaka inlägg? Jag har varit medlem på WP sedan 2005 och läst & skrivit där från och till och jag känner inte alls igen din beskrivning av WP. Det största problemet jag själv ser med WP är den enorma mängd inlägg som skrivs där. Det gör att man inte har en chans att hänga med om man har annat för sig än att hänga på forum.
Jag var där under en månads tid och skrev rätt intensivt och det jag märkte var att alla verkade vilja klumpa ihop AS med de mest lågfungerande autisterna, samt Downs och annat som inte ens är besläktat, och se det som någon "miffo-folkrörelse". Hade man inte en viss jargong, t.ex "jag är robot, jag är nörd, jag saknar förmåga att tyda sociala signaler, jag är ett offer det är synd om mig NT folk är dumma" etc etc etc och upprepade detta som ett mantra om och om igen, fick man sin AS ifrågasatt. De verkar ha en stenåldersuppfattning av AS, rent generellt.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Blä för den för det bara stjälper och inte hjälper någon. Hjälper inte ens 'dem' ('vi och dem'..). Eftersom man inte kan samla ihop varandra när de håller på på det där sättet.
Det finns ju olika typer av NTs också...om de nu ens tänker på det själva. Så det kan inte va annat med det här heller. Är som världens värsta diagnos mot "alla andra" typ. Det är isolerande om man har otur eller vad man skall säga.
Så de kanske tar åt sig om man inte vill ha stenålderssynen om AS, men då får de väl göra det så de vet hur man känner sig, om de är intresserade av att förstå.
Om de kunde ens fatta att det finns AS-folk eller att alla AS-folk kan känna så om de vill, att alla kan vara dumma, NT eller inte, punkt slut.
Vilket land borde man vara i då om man känner såhär? har jag börjat undra.
Det finns ju olika typer av NTs också...om de nu ens tänker på det själva. Så det kan inte va annat med det här heller. Är som världens värsta diagnos mot "alla andra" typ. Det är isolerande om man har otur eller vad man skall säga.
Så de kanske tar åt sig om man inte vill ha stenålderssynen om AS, men då får de väl göra det så de vet hur man känner sig, om de är intresserade av att förstå.
Om de kunde ens fatta att det finns AS-folk eller att alla AS-folk kan känna så om de vill, att alla kan vara dumma, NT eller inte, punkt slut.
Vilket land borde man vara i då om man känner såhär? har jag börjat undra.
Josef1 skrev:Jag var där under en månads tid och skrev rätt intensivt och det jag märkte var att alla verkade vilja klumpa ihop AS med de mest lågfungerande autisterna, samt Downs och annat som inte ens är besläktat, och se det som någon "miffo-folkrörelse".
Jag råkar faktiskt stödja de som "klumpar ihop" hela autismspektrumet. Det är knappast någon hemlighet sedan OA-debatten här. Jag ser detta som solidaritet emot de som har det sämre än en själv. Därmed inte sagt att man ska gå ut med att AS är samma sak som LFA, det är inte vitsen, utan vitsen är att man inte låter FA-tanterna fortsätta sätta klorna i LFA gruppen, utan att man deklarerar att det som är bra för AS gruppen är generellt sätt oxå bra för LFA gruppen och vice versa.
Josef1 skrev: Hade man inte en viss jargong, t.ex "jag är robot, jag är nörd, jag saknar förmåga att tyda sociala signaler, jag är ett offer det är synd om mig NT folk är dumma" etc etc etc och upprepade detta som ett mantra om och om igen, fick man sin AS ifrågasatt. De verkar ha en stenåldersuppfattning av AS, rent generellt.
Känner som sagt inte igen ett dugg att dessa resonemang skulle vara vanligt förekommande på WP.
Jag tror dessutom att de som får höga resultat på online-test utan vidare blir accepterade på forumet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte lust att möta människor i vardagen som är tvingade att jobba pga att arbetsförnedringen fått ett ryck och tvångskommenderat dit folk.ford skrev:Ok, men jag kanske inte har lust att betala för nån som inte vill jobba.
Vill du ha dem på ditt arbete? Folk som känner sig kränkta och förnedrade. Folk som är så förbannade att de vill spetsa dig på en dynggrep när du börjar tala om att "göra rätt för sig"? Vill du verkligen ha dem runt omkring dig?
Jag har varit en sådan människa. Och tack gode gud för att jag var så mesig och hunsad på den tiden. Annars hade jag nog dräpt av både en och annan arbetskamrat och arbetsförnedringshandläggare. Funderar för övrigt fortfarande på att giftmörda handläggaren jag hade på ungdomsslussen/socialtjänsten på 90-talet. Jag kan inte släppa den kränkande behandling hon utsatte mig för.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:42:01, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag har märkt samma på mig själv som jag nog försökt få ur mig nånstans tidigare i mitt liv. Jag har också hellre flytt till mesigare sidan, bara för att slippa klappa till nån. Försökte redan hoppa på mobbarna som yngre, när de stod i min väg och hånade mig men de verkade inte ta skada, vad vet jag men ändå.
Det har alltså varit bättre att hålla helt käft än att...göra nåt annat.
Det verkar ju alltid behöva gå för långt innan "omgivningen" fattar. Inte att man måste slåss men ibland verkar det som att de måste provocera ända tills man verkligen gör det, när de ser att man inte är riktigt kry, så de kan rättfärdiga sina fördomar om "såna som" oss.
Man blir kanske "känd som den där arga som hoppar på folk". Mindre kul, men vilken i sin tur kan orsaka ännu mer aggressioner..som folk borde veta tycker jag. Omgivningen...som sagt, ingen ursäkt.
Folk som jag tror menat mig i dagarna iallafall, de kan va j-vligt glada att de inte fått en smock av mig. När man mår på så vis...så undrar jag vad de försöker med. Iaf de nu menat mig, svårt att veta. Hade de dock kommit rätt inpå Mig och gjort nåt hade jag nog garanterat att jag slagit till dem dagar som dessa. Med något tveklöst om jag hunnit så pass, så tur är väl det..
Ingen ursäkt som sagt. Därför flyr jag också till vissa sidor istället. För att undvika nåt annat som sagt. I samband med ouppklarade saker.
Nej, jag är inte heller säker på att folk vill ha det på sina arbeten. Kanske bl a. det som kan vara med och trigga vuxenmobbning.
Man "ser vem som borde hållas ett extra öga på".
Kanske borde åka in i nån annan tråd också. Delvis
Det har alltså varit bättre att hålla helt käft än att...göra nåt annat.
Det verkar ju alltid behöva gå för långt innan "omgivningen" fattar. Inte att man måste slåss men ibland verkar det som att de måste provocera ända tills man verkligen gör det, när de ser att man inte är riktigt kry, så de kan rättfärdiga sina fördomar om "såna som" oss.
Man blir kanske "känd som den där arga som hoppar på folk". Mindre kul, men vilken i sin tur kan orsaka ännu mer aggressioner..som folk borde veta tycker jag. Omgivningen...som sagt, ingen ursäkt.
Folk som jag tror menat mig i dagarna iallafall, de kan va j-vligt glada att de inte fått en smock av mig. När man mår på så vis...så undrar jag vad de försöker med. Iaf de nu menat mig, svårt att veta. Hade de dock kommit rätt inpå Mig och gjort nåt hade jag nog garanterat att jag slagit till dem dagar som dessa. Med något tveklöst om jag hunnit så pass, så tur är väl det..
Ingen ursäkt som sagt. Därför flyr jag också till vissa sidor istället. För att undvika nåt annat som sagt. I samband med ouppklarade saker.
Nej, jag är inte heller säker på att folk vill ha det på sina arbeten. Kanske bl a. det som kan vara med och trigga vuxenmobbning.
Man "ser vem som borde hållas ett extra öga på".
Kanske borde åka in i nån annan tråd också. Delvis