Netbook?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Netbook?
Jag funderar på att köpa en netbook till min dotter i sommar, men kan 0 om prestanda, hållbarhet etc.
Ni som har koll på datorer; jag vore tacksam för lite råd. (Det enda jag kommit fram till är att det ska vara en vit och att den i så fall får kosta max 3500 kr.) Vad tror ni är det bästa man kan få för de pengarna?
Ni som har koll på datorer; jag vore tacksam för lite råd. (Det enda jag kommit fram till är att det ska vara en vit och att den i så fall får kosta max 3500 kr.) Vad tror ni är det bästa man kan få för de pengarna?
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:46:07, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
Lägger du till 490 Kronor får du: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=432877
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:46:07, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:46:12, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Tack för tipset. Men vad gör den bättre än de andra för mellan 2900-3500?? Förstår inte mig på prestanda och ditt och datt som datorn ev saknar/ har eller bör ha.
Vilken är "mest för pengarna" s a s av dessa t e x:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s38328247
De olika märkena acer, MSI, toshiba, LG..*förvirrad*
Vilket är bäst? Jag inbillar mig att LG brykar vara ok. Har jag fel?
Vad tror ni (datorkunniga) om denna exempelvis:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348721
Vilken är "mest för pengarna" s a s av dessa t e x:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s38328247
De olika märkena acer, MSI, toshiba, LG..*förvirrad*
Vilket är bäst? Jag inbillar mig att LG brykar vara ok. Har jag fel?
Vad tror ni (datorkunniga) om denna exempelvis:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348721
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:46:12, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
LG är helt Ok. Fast jag har aldrig ägt något av LG.
Jag kör med Acer (Min monitor) så det märket känner jag till med egen erfarenhet, samma med MSI, IBM, Asus etc.
Vad skall hon ha datorn till?
Jag kör med Acer (Min monitor) så det märket känner jag till med egen erfarenhet, samma med MSI, IBM, Asus etc.
Vad skall hon ha datorn till?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:46:12, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Vad skall hon ha datorn till?
Chatta, spela spel, surfa.. Tänkte att hon kan ta med den när hon åker på semester med sin pappa så att vi kan hålla kontakt via skype t ex.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:46:12, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
Jag skulle råda samsung Nc10.
Bra hållbarhet, relativt stort tangent
tangentbordet har också en speciell behandling som gör att den självrengör sig självt från bakterier efter ett dygn, så den är hygienisk..
också...
den har matt skärm, alltså blänker den inte tex om man är utomhus.
prislappen ligger runt 4-4500.
Den är i egenskaper liket den EEEPC som rekommederas ovan.
Inga bärbara (speciellt netbooks) får levereras med mer än 1GB minne pga ett dumt avtal som Microsoft fifflat till sig, vilket är dumt, för operativsystemet som oftast levereras med flestal netbook är vista, som kräver en del minne, åtminstonede 2GB är att rekommendera.
Nästan alla netbook kan ha max 2GB.
Uppgradera inte själv om du inte är teknisk kunnig, be någon annan eller allras helst be dem du köper hos att göra det åt dig.
Du skriver 3500 och då råder jag dig så här:
OM du kan vänta en månad till, så kommer priserna att sjunka en aning då JUNI månad kommer bara lite av en teknisk månad med flera nya lanseringar av både datorer och telefoner, då kommer de som ligger på idag runt 4-4500 gå ner troligast till det du vill ha.
behöver du absolut nu så rekommenderar jag isåfall
Asus EEE PC 1000H - Atom N270 / 1GB / 160GB / 10" TFT / BT / XP Home
Troligast den modellen flera länkar till ovan.
Köpställen rekommenderar jag främst webbhallen eller dustinhome, de är stora etablerade butiker som oftast har bra support och framför allt de är nog bland de få troligast mest pålitliga affärerna i frågan om konkurs å sånt.
Jag råder dig INTE att handla HP produkter av flera skäl:
-Hållbarheten
-Hetta
-Ljud
Supporten brukar vara helt ok.
Ska vi prata om värde för pengar och helt ok support med "bra" garantier och ett säkrare kort för en mindre teknisk kunnig, råder jag då DELL
Deras priser brukar hålla sig till mer familj-vänlig budget samt det brukar oftast ingå frakt i priserna.
Här är en länk till dells lilla modell:
http://configure.euro.dell.com/dellstor ... 1002&s=dhs
LG är helt ok märke, deras support kan däremot vara lite såså, de känns inte alltid så villiga att ha å göra med hemma användare.
Också, hoppas du är medveten om att netbooks oftast är just väldigt små!
mellan 9-10" stora i skärmar, men trots det kan märke och modell ändå ger mer eller ge mycket mindre arbetsyta.
Tex är Samsung modellerna väldigt givmilda trots de är små så känns de större att jobba med, vilket är just det man vill ha (stor arbetsyta men liten i ytstorlek). En del andra ser små och bulliga ut och de har också krymp ner skärmen en aning och ger därmed en aning mindre arbetsyta.
Så en 10" maskin kan ändå ha 3-4olika arbetsytor.
Prestandan för de flesta ovannämda är likvärdiga.
Samsung, Dell och Asus är de med bäst batteri-tider.
Dell har bäst support, livslängden är också helt ok
Samsung har längst levnadstid (år) i förhållande till de andra
Hp kan oftast ge bättre prestanda men på bekostnad av annat...
Acer (som inte länkas till alls) brukar också räknas som i klass med Hp men de har lärt sin läxa och de har maskiner idag som har bättre hantering av både hetta samt batteri.
Många studenter jag känner använder asus.
Bra hållbarhet, relativt stort tangent
tangentbordet har också en speciell behandling som gör att den självrengör sig självt från bakterier efter ett dygn, så den är hygienisk..
också...
den har matt skärm, alltså blänker den inte tex om man är utomhus.
prislappen ligger runt 4-4500.
Den är i egenskaper liket den EEEPC som rekommederas ovan.
Inga bärbara (speciellt netbooks) får levereras med mer än 1GB minne pga ett dumt avtal som Microsoft fifflat till sig, vilket är dumt, för operativsystemet som oftast levereras med flestal netbook är vista, som kräver en del minne, åtminstonede 2GB är att rekommendera.
Nästan alla netbook kan ha max 2GB.
Uppgradera inte själv om du inte är teknisk kunnig, be någon annan eller allras helst be dem du köper hos att göra det åt dig.
Du skriver 3500 och då råder jag dig så här:
OM du kan vänta en månad till, så kommer priserna att sjunka en aning då JUNI månad kommer bara lite av en teknisk månad med flera nya lanseringar av både datorer och telefoner, då kommer de som ligger på idag runt 4-4500 gå ner troligast till det du vill ha.
behöver du absolut nu så rekommenderar jag isåfall
Asus EEE PC 1000H - Atom N270 / 1GB / 160GB / 10" TFT / BT / XP Home
Troligast den modellen flera länkar till ovan.
Köpställen rekommenderar jag främst webbhallen eller dustinhome, de är stora etablerade butiker som oftast har bra support och framför allt de är nog bland de få troligast mest pålitliga affärerna i frågan om konkurs å sånt.
Jag råder dig INTE att handla HP produkter av flera skäl:
-Hållbarheten
-Hetta
-Ljud
Supporten brukar vara helt ok.
Ska vi prata om värde för pengar och helt ok support med "bra" garantier och ett säkrare kort för en mindre teknisk kunnig, råder jag då DELL
Deras priser brukar hålla sig till mer familj-vänlig budget samt det brukar oftast ingå frakt i priserna.
Här är en länk till dells lilla modell:
http://configure.euro.dell.com/dellstor ... 1002&s=dhs
LG är helt ok märke, deras support kan däremot vara lite såså, de känns inte alltid så villiga att ha å göra med hemma användare.
Också, hoppas du är medveten om att netbooks oftast är just väldigt små!
mellan 9-10" stora i skärmar, men trots det kan märke och modell ändå ger mer eller ge mycket mindre arbetsyta.
Tex är Samsung modellerna väldigt givmilda trots de är små så känns de större att jobba med, vilket är just det man vill ha (stor arbetsyta men liten i ytstorlek). En del andra ser små och bulliga ut och de har också krymp ner skärmen en aning och ger därmed en aning mindre arbetsyta.
Så en 10" maskin kan ändå ha 3-4olika arbetsytor.
Prestandan för de flesta ovannämda är likvärdiga.
Samsung, Dell och Asus är de med bäst batteri-tider.
Dell har bäst support, livslängden är också helt ok
Samsung har längst levnadstid (år) i förhållande till de andra
Hp kan oftast ge bättre prestanda men på bekostnad av annat...
Acer (som inte länkas till alls) brukar också räknas som i klass med Hp men de har lärt sin läxa och de har maskiner idag som har bättre hantering av både hetta samt batteri.
Många studenter jag känner använder asus.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Tack för många bra tips Clivia!
Jag tror faktiskt att jag väntar lite med att köpa efter att ha läst det du skriver.. Som sagt; taket för vad jag är beredd att betala är 3500 (helst inte en krona mer!) och då vill jag ju såklart få det bästa som kan finnas för det priset.
Jag tror faktiskt att jag väntar lite med att köpa efter att ha läst det du skriver.. Som sagt; taket för vad jag är beredd att betala är 3500 (helst inte en krona mer!) och då vill jag ju såklart få det bästa som kan finnas för det priset.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
missbutterfly skrev:Tack för många bra tips Clivia!
jag skulle rekommendera dig att kika in på
sweclockers.se hemsida och deras forum (du kan läsa utan logga in)
de har en avdelning för rådgivning inför köp och det är många där som ställt samma fråga som du och det finns många bra svar där.
Jag är själv på jakt efter en netbook, så jag ropar till om jag ser de bra maskinerna gå ner radikalt ner i pris
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:46:13, redigerad totalt 1 gång.
clivia skrev:missbutterfly skrev:Tack för många bra tips Clivia!
jag skulle rekommendera dig att kika in på
sweclockers.se hemsida och deras forum (du kan läsa utan logga in)
de har en avdelning för rådgivning inför köp och det är många där som ställt samma fråga som du och det finns många bra svar där.
Jag är själv på jakt efter en netbook, så jag ropar till om jag ser de bra maskinerna gå ner radikalt ner i pris
Tack!
- missbutterfly