Indisk kyckling är gott det..
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Indisk kyckling är gott det..
eller vad har ni för favo rätt då stjälv så diggar jag denna med Crème fraîche då på 2 DL till
Tikka Masala Spicemix
Tikka Masala Spicemix
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Min före detta flickvän jobbade på en Indisk restaurang. Shanti heter den, tror jag. Det är väldigt gott med Indisk mat.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:40:33, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Det kan väl förvisso vara helt ok, men vad jag inte begriper är varför du, som ändå går hemma en hel del inte lär dig laga din mat själv, istället för att stoppa i dig en massa äscklig, dyr färdigmat?
Det är faktiskt inte så svårt som många tror: skaffa gröna kokboken, så kan du enkelt lära dig matlganingens grunder, genom att läsa igenom bokens tips och råd ordentligt och prova lite recept. Efterhand som du blir mera rutinerad kommer du att kunna improvisera och hitta på egna rätter, eller läsa mer avancerade recept med.
Det är faktiskt inte så svårt som många tror: skaffa gröna kokboken, så kan du enkelt lära dig matlganingens grunder, genom att läsa igenom bokens tips och råd ordentligt och prova lite recept. Efterhand som du blir mera rutinerad kommer du att kunna improvisera och hitta på egna rätter, eller läsa mer avancerade recept med.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:40:33, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:Min före detta flickvän jobbade på en Indisk restaurang. Shanti heter den, tror jag. Det är väldigt gott med Indisk mat.
Faktum är att jag faktiskt har lagat alla OBS alla Santa Marias indiska rätter
är väl ca 15 st eller så tror jag ..lagade och körde igenom de alla förrut under min tid på gruppboendet lagade till alla då en gång varje vecka ju.
Jag gör en egen "kinamat", med kycklingfilébitar, minimajs, bambuskott, morotsbitar, champinjoner om man gillar det och annat som jag inte minns namnet på just nu. Wooka gärna, annars funkar det med järngryta också. Det finns många konservburkar med diverse kinamat på enklast sätt. Ha på HP-sås när det är klart, servera med klibbigt ris.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Kyckling och andra kött- eller fiskrätter eller allmänt fet mat äter jag aldrig. Men kryddstark mat äter jag ofta. Häromdagen åt jag en falafelrulle (kanske inte världens nyttigaste mat det, men inte helt onyttig i alla fall....?) med färsk grönsakssallad i, och två stycken fefferoni som jag åt först, innan jag åt den där falafelrullen. Starka till tusen men mums vad goda, tycker jag!
Starkt kryddat ris är en av mina favoriträtter.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:40:33, redigerad totalt 1 gång.
manne skrev:earlydayminer skrev:Min före detta flickvän jobbade på en Indisk restaurang. Shanti heter den, tror jag. Det är väldigt gott med Indisk mat.
är väl ca 15 st eller så tror jag ..lagade och körde igenom de alla förrut under min tid på gruppboendet lagade till alla då en gång varje vecka ju.
Not too shabby, mate.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:40:33, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
MsTibbs skrev:Jag gör en egen "kinamat", med kycklingfilébitar, minimajs, bambuskott, morotsbitar, champinjoner om man gillar det och annat som jag inte minns namnet på just nu. Wooka gärna, annars funkar det med järngryta också. Det finns många konservburkar med diverse kinamat på enklast sätt. Ha på HP-sås när det är klart, servera med klibbigt ris.
Ta inte illa upp nu men kina käk smakar skit rakt av..
Väldigt onyttigt så är det också bara en massa feta grytor +friterat..
it thats like shit..
Inte heller så blir det bättre av att alla kina resturangerna har lagt beslag på marknaden och konkurerar ut de indiska resturangerna hära i svergie..
ford skrev:Det kan väl förvisso vara helt ok, men vad jag inte begriper är varför du, som ändå går hemma en hel del inte lär dig laga din mat själv, istället för att stoppa i dig en massa äscklig, dyr färdigmat?
Oj, jag menade rutiga kokboken, inte gröna, sorry
geocache skrev:Kyckling och andra kött- eller fiskrätter eller allmänt fet mat äter jag aldrig. Men kryddstark mat äter jag ofta. Häromdagen åt jag en falafelrulle (kanske inte världens nyttigaste mat det, men inte helt onyttig i alla fall....?) med färsk grönsakssallad i, och två stycken fefferoni som jag åt först, innan jag åt den där falafelrullen. Starka till tusen men mums vad goda, tycker jag!
Kyckling och fisk är inte fet mat och långtifrån allt kött heller, för den delen, dessutom är det inte onyttigt heller, utan tvärtom rikt på protein och vitamin b12.
Saknar man kunskaper om hur man får i sig bra protein utan att äta kött, fisk eller fågel skulle jag bestämt avråda från en vegetarisk kost, då risken för bristsjukdomar i så fall är tämligen överhängande. Vet man hur man skall äta rätt kan det däremot vara helt ok med vegetarisk kost, men i så fall är det hursomheslt varken nyttigare, eller onyttigare än att äta kött och fisk.
manne skrev:MsTibbs skrev:Jag gör en egen "kinamat", med kycklingfilébitar, minimajs, bambuskott, morotsbitar, champinjoner om man gillar det och annat som jag inte minns namnet på just nu. Wooka gärna, annars funkar det med järngryta också. Det finns många konservburkar med diverse kinamat på enklast sätt. Ha på HP-sås när det är klart, servera med klibbigt ris.
it thats like shit..
Inte heller så blir det bättre av att alla kina resturangerna har lagt beslag på marknaden och konkurerar ut de indiska resturangerna hära i svergie..
Pröva thaimat istället då. Finns gott om sådana restauranger och deras mat är betydligt fräschare, med massor av grönsaker, lagom med kött oach fantastiskt gott dessutom. Det enda du skall passa dig för, om du inte vill äta onyttigt är i så fall wokar med kokosmjölk i (men å andra sidan är det oerhört gott med kokosmjölk i wok, och någon enstaka gång lär inte skada.
Vill du göra god thaimat själv, så har jag ett favoritrecept:
Du behöver
En fryst laxfilé
Kokosmjöl
Lite frysta, skalade räkor
Morötter
Ärtskidor
Broccoli
Lök
Basmatiris
Sweet chilisås
Sojasås
Basilika
Spiskummin
Red hot chili
Salt
Så här går du tillväga
1. Tina laxen
2.Haqcka grönsakerna
3.Tärna laxen, när den töat
4. Stek den och lämplig mängd små, frysta räkor i wok- eller stekpanna tills det är klart
5. Släng ner grönsakerna i stekpannan och häll på lämplig mängd kryddor
6. När grönsakerna stekt en stund häller du på kokosmjölk och låter alltsammans koka en liten stund (5-7 min kanske), strö gärna över lite extra basislika, när du hällt på kokosmjölken.
Under tiden som du gör detta, så kokar du basmatiriset, sedan avnjuter du denna tämligen smaskiga wok med en singha öl, och gör en banana split till efterrätt.
-Smaklig måltid!
ford skrev:manne skrev:MsTibbs skrev:Jag gör en egen "kinamat", med kycklingfilébitar, minimajs, bambuskott, morotsbitar, champinjoner om man gillar det och annat som jag inte minns namnet på just nu. Wooka gärna, annars funkar det med järngryta också. Det finns många konservburkar med diverse kinamat på enklast sätt. Ha på HP-sås när det är klart, servera med klibbigt ris.
it thats like shit..
Pröva thaimat istället då. Finns gott om sådana restauranger och deras mat är betydligt fräschare, med massor av grönsaker, lagom med kött oach fantastiskt gott dessutom. Det enda du skall passa dig för, om du inte vill äta onyttigt är i så fall wokar med kokosmjölk i (men å andra sidan är det oerhört gott med kokosmjölk i wok, och någon enstaka gång lär inte skada.
Vill du göra god thaimat själv, så har jag ett favoritrecept:
Du behöver
En fryst laxfilé
Kokosmjöl
Lite frysta, skalade räkor
Morötter
Ärtskidor
Broccoli
Lök
Basmatiris
Sweet chilisås
Sojasås
Basilika
Spiskummin
Red hot chili
Salt
Så här går du tillväga
1. Tina laxen
2.Haqcka grönsakerna
3.Tärna laxen, när den töat
4. Stek den och lämplig mängd små, frysta räkor i wok- eller stekpanna tills det är klart
5. Släng ner grönsakerna i stekpannan och häll på lämplig mängd kryddor
6. När grönsakerna stekt en stund häller du på kokosmjölk och låter alltsammans koka en liten stund (5-7 min kanske), strö gärna över lite extra basislika, när du hällt på kokosmjölken.
Under tiden som du gör detta, så kokar du basmatiriset, sedan avnjuter du denna tämligen smaskiga wok med en singha öl, och gör en banana split till efterrätt.
-Smaklig måltid!
tackar men jag har faktiskt gjort denna redan ett par gånger nu..
SPICE MIX PANENG RED CURRY
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:40:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:manne skrev:earlydayminer skrev:Min före detta flickvän jobbade på en Indisk restaurang. Shanti heter den, tror jag. Det är väldigt gott med Indisk mat.
Not too shabby, mate.
jag fixar alltid en skyddande stek yta på kyckligen innan den åker ner i kastrullen.
så det är inte så illa man får träna och träna som fan ..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:40:35, redigerad totalt 1 gång.
Däng ner nästan ett paket jågart i en ugnstålig skål.
Häll på massa Tandoori Masala (krydda).
Kläm i några vitlökar.
Salta.
Lägg i kycklingdelar.
Låt stå över natten i kylskåp.
Sätt på ugnen när du börjar bli hungrig. Skyffla in skålen med jågartgrejset.
Vänta 40 min. Ta ut.
Ät.
Själv använder jag enbart råris kryddat med lite flytande buljong till sådana rätter. Men om du tycker bättre om uncle bens kritvita snabbris med gummikonsistens så vassego, låt inte mina nyttighetsivranden hindra dej!
Häll på massa Tandoori Masala (krydda).
Kläm i några vitlökar.
Salta.
Lägg i kycklingdelar.
Låt stå över natten i kylskåp.
Sätt på ugnen när du börjar bli hungrig. Skyffla in skålen med jågartgrejset.
Vänta 40 min. Ta ut.
Ät.
Själv använder jag enbart råris kryddat med lite flytande buljong till sådana rätter. Men om du tycker bättre om uncle bens kritvita snabbris med gummikonsistens så vassego, låt inte mina nyttighetsivranden hindra dej!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:40:35, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen