Unika raggningsrepliker, raggning och ONS.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav TK » 2009-05-28 0:32:53

Bjäbbmonstret skrev:Det är inte irrationellt att folk dras mer till glada och säkra människor än ledsna och olyckliga.


Håller med! Sedan kan man ju tycka att världen skulle vara så beskaffad att fler människor kunde få uppleva glädje och självsäkerhet och slapp känna sig ledsna och olyckliga.

Det är väl det som kan få någon att se det som irrationellt när de inte ges den chansen, för om de hade haft samma dragningskraft som de glada och säkra så hade de ju sluppit sin olycka. Men det sociala spelet följer inte några "gasutjämningslagar".
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2009-05-28 1:06:53

nallen skrev:
Alien skrev:Vaddå töntig formulering?

"han ska bara säga Hej"


Ja, i motsats till mer el mindre krystat roliga raggningsreplliker. Risken är väl att de antingen är utslitna och just töntiga el låter för utstuderade och inlärda.

För övrigt, om du är lika kritisk och ifrågasättande på krogen, så har du begått ett grundläggande fel (enligt tidigare citerad "raggningshandbok").

nallen skrev:
Alien skrev:Aspiga specialintressen?

Inte nödvändigtvis aspiga, men genuint intresse och kunnande inom nåt något område som iallafall är så väldefinierat att det går att föra vettiga sant/falskt- eller rätt/fel-resonemang.


Låter inte som det är mycket att diskutera, utan mer som att Den Som Vet föreläser för de andra.

Det är mer givande att diskutera om det inte finns något uppenbart "rätt" svar. T ex ens olika värderingar och erfarenheter el olika betydelser av vissa ord och uttryck och hur språket förändras.

nallen skrev:
Alien skrev:2) Göra dig av med icke-fungerande strategi som någon annan föreslog

Alien skrev:Har du försökt med nr 2?

Ja, men jag kan ju inte förändra mig i grunden, hur jag tänker och resonerar.


Du är inte dina nojor. Att du ändrar tankesätt om vissa saker, betyder inte att du blir en annan person i grunden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-05-28 1:30:40

nallen skrev:
Alien skrev:
nallen skrev:Absolut senast då; det rätta måste ju vara att göra upp den detaljen redan samtidigt som man bestämmer sig för att gå hem och nuppa?


Hur kan man veta att man vill göra om det innan man gjort det?

Att jag inte vill sova, eller framförallt vakna upp, bredvid någon förutom en flickvän, det vet jag ju redan nu.

Det känns som ni snackat bort mig och du egentligen frågar om nåt annat nu?

Nej, jag menar bara att kvinnorna går på känslan. Att det känns rätt att gå i säng just då betyder inte att det känns rätt att fortsätta med det efteråt; alltså kan man inte "sluta avtal" redan då.

nallen skrev:
Alien skrev:... det låter som en opersonlig affärsöverenskommelse.

Ja, åt det hållet, ja. Det stämmer.

Tror de flesta kvinnor inte uppskattar denna "affärsmässighet".

nallen skrev:
Alien skrev:En kk är väl någon man delar ett speciellt intresse med, inte någon man gör affärer med. Andra k:t står ju för "kompis", alltså någon slags relation.

En KK är väl nån man har sex med men inte just nåt mer?

Om man utöver ett intresse tillsammans så brukar man förr el senare börja prata med varann, även om annat än "specialintresset". Är du hela tiden lika affärsmässig, så tror jag inte de flesta kvinnor skulle gilla det heller.

nallen skrev:
Alien skrev:Kan alla män tillfredsställa alla kvinnor redan första gången? Hon kanske har sexuella preferenser som hon inte täcks avslöja första gången. Gäller det ett förhållande där känslor ingår, så gör det mindre om första gången är mindre tillfredsställande. Hon kanske har andra (mer el mindre omedvetna) behov av uppskattning, ömhet och närhet. Hon kanske hoppas på mer än ett ons el kk-relation.

Vad alla män kan har jag ingen aning om, spontant skulle jag gissa att mängden av sådana färdigheter är tom. Men nu blandar du äpplen och fotbollar hejvilt här. Jag har för mig att vi kom fram till att förutsättningen var att man planerar, om nån av parterna inte talar om sina preferenser så får denne vackert skylla sig själv. Det gäller särskilt din sista mening om att hoppas på nåt mer, talar man inte om det så lär det ju inte bli nåt annat.

Eftersom de flesta kvinnor inte är så tydliga och raka på sak (generade kanske), så kommer de inte att säga det innan. Det är i så fall också du "som får skylla dig själv", som inte visade ett större personligt intresse för henne, så det kunde blivit en fortsättning.

När det gäller hopp om "något mer" så får du förlita sig på underförstådda budskap och kroppsspråk. Eller själv berätta om du "vill något mer".

Jag tror att spelreglerna är att om man har sex första gången man träffas, så vill man inte ha något mer. Är man intresserad av ett förhållande, så håller man på sig. :wink: Men ändå tycks ju somliga gå vidare till förhållanden ändå. Alltså vågar minst en av dem blotta sig och visa intresse för "något mer".

Ibland känns det som man är cool om man inte är intresserad, och ocool och svag om man visar känslor. Fast att vilja ha kärlek är ju något naturligt, inget man ska skämmas för egentligen. :?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2009-05-28 8:21:49

Låter som om det nallen söker är en regelbunden call-girl som kommer när när det passar nallen och går när hon gjort det hon ska och fått betalt. Tyvärr är det olagligt att köpa den typen av tjänster i Sverige annars hade det väl passat perfekt.

Att bli behandlad som en utan att ens få betalt tror jag få kvinnor är intresserade av.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-05-28 14:05:19

Moderator:

Ska jag dela tråden tycker ni? Eller ska den vara som den är? Jag vet att nallen ogillar delande av trådar, men i det här fallet kanske det finns plats för ett undantag?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Titti » 2009-05-28 15:16:07

Inger skrev:Låter som om det nallen söker är en regelbunden call-girl som kommer när när det passar nallen och går när hon gjort det hon ska och fått betalt. Tyvärr är det olagligt att köpa den typen av tjänster i Sverige annars hade det väl passat perfekt.

Att bli behandlad som en utan att ens få betalt tror jag få kvinnor är intresserade av.


Faktum är att det finns långa perioder i mitt liv när det har varit ungefär vad jag har kunnat vara intresserad av. Att involvera någon i mitt privatliv - så känns det! - har jag varken haft ork, vilja eller mod till. Det har förefallit alltför riskabelt när det gällt lugnet och den relativa stabiliteten i min vardagstillvaro, min mentala synnerligen bräckliga balans och den balansgång det är och har varit att leva som ensamförälder med "barn med särskilda behov" att släppa in någon där.

En stunds förströelse till ömsesidigt nöje har varit ungefär vad jag har kunnat tänka mig, inte mer. Ett förhållande som bara handlar om sex och inte om intimitet, förtrolighet och närhet har annat att ge än dess motsats. Även om idealet för de flesta är ett förhållande som inrymmer alla de här sakerna så kan det finnas perioder i allas liv när det är mer än man mäktar med och önskar. Det finns ingen anledning att värdera det ena sämre än det andra utan kan vi inte konstatera att det är olika saker det handlar om, olika behov att fylla? Att inte mästra utan att försöka förstå?

Sen instämmer jag gärna i att nallen har kört fast i ett hörn och behöver hitta en framkomlig väg ut ur detta, men hur den ser ut vet jag inte.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-05-28 15:30:06

Alltså jag menade verkligen inte att mästra, utan bara konstaterade ett faktum.

Jag har också haft en sån period i livet när jag önskade (en viss sorts) sex utan komplikationer och då annonserade jag helt enkelt efter någon att träffa nån gång ibland bara. Även om det var praktiskt på ett sätt så blev det snart ganska frustrerande att inte ha någon personlig kontakt alls utöver de korta mötena, så då fann jag mig tvungen att stryka det idealet och konstatera att jag nog ändå var mer typiskt kvinnlig på den punkten än jag hade trott, trots min lite 'manliga' hjärna och otvugna inställning till sex.

Så jag bara gissar att det inte blir så lätt att hitta någon som ställer upp på nallens önskescenario utan betalning och tycker att det är synd att en mysig nallebjörn som nallen sätter upp såna mentala hinder för att få det han mest behöver. Känns bara så onödigt liksom. (Ursäkta nallen, att jag diskuterar dig i tredje person här.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2009-05-28 16:24:21

weasley skrev:Moderator:

Ska jag dela tråden tycker ni? Eller ska den vara som den är? Jag vet att nallen ogillar delande av trådar, men i det här fallet kanske det finns plats för ett undantag?


En annan möjlighet vore att ändra rubriken så den blir mer rättvisande, t ex till "Unika raggningsrepliker, raggning och ONS".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nallen » 2009-05-28 23:59:20

Alien skrev:Låter inte som det är mycket att diskutera, utan mer som att Den Som Vet föreläser för de andra.

Det är mer givande att diskutera om det inte finns något uppenbart "rätt" svar. T ex ens olika värderingar och erfarenheter el olika betydelser av vissa ord och uttryck och hur språket förändras.

Det är skälingen meningslöst att tjafsa om nåt om det ändå inte går att avgöra vad som faktiskt är korrekt. Samtidigt är det, precis som du skrier, även meningslöst att diskutera nåt om det är uppenbart vad som är sant.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-05-29 0:04:17

Alien skrev:... jag menar bara att kvinnorna går på känslan. Att det känns rätt att gå i säng just då betyder inte att det känns rätt att fortsätta med det efteråt; alltså kan man inte "sluta avtal" redan då.

*suck* varför ska det vara så djävla omöjligt att först bestämma sig och sen stå för det?

Alien skrev:Ibland känns det som man är cool om man inte är intresserad, och ocool och svag om man visar känslor. Fast att vilja ha kärlek är ju något naturligt, inget man ska skämmas för egentligen. :?

Ju mindre känslor det är inblandat i nåt desto mindre risk för krångel.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-05-29 0:06:31

Inger skrev:Att bli behandlad som en utan att ens få betalt tror jag få kvinnor är intresserade av.

Tja... att betala 'up front' är tyvärr inte min grej, annars hade problemet varit betydligt mindre krångligt att lösa. Men vad går ett KK-förhållande ut på om inte just det du beskrev?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-05-29 0:11:39

Inger skrev:Jag har också haft en sån period i livet när jag önskade (en viss sorts) sex utan komplikationer och då annonserade jag helt enkelt efter någon att träffa nån gång ibland bara.

Vilket säkerligen fungerar utmärkt för tjejer och kvinnor, men det tycks gå ett par hundra killar på varje tjej på såna annonssiter.

Inger skrev:Ursäkta nallen, att jag diskuterar dig i tredje person här.

Det går som utmärkt, jag hade inte ens kommenterat det om jag inte önskat svara på det ovanstående.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2009-05-29 0:57:08

Moderator:

Alien skrev:
weasley skrev:Moderator:

Ska jag dela tråden tycker ni? Eller ska den vara som den är? Jag vet att nallen ogillar delande av trådar, men i det här fallet kanske det finns plats för ett undantag?


En annan möjlighet vore att ändra rubriken så den blir mer rättvisande, t ex till "Unika raggningsrepliker, raggning och ONS".


Bifaller och ändrar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-05-29 2:41:49

nallen skrev:
Inger skrev:Jag har också haft en sån period i livet när jag önskade (en viss sorts) sex utan komplikationer och då annonserade jag helt enkelt efter någon att träffa nån gång ibland bara.

Vilket säkerligen fungerar utmärkt för tjejer och kvinnor, men det tycks gå ett par hundra killar på varje tjej på såna annonssiter.

Ja, minst! Livet är inte rättvist. Just nu och i vår kultur är det killarna det inte är rättvist för, tidigare var det tjejer som blev fördömda för livet om de hade sex med mer än en person under sitt liv, eller innan de var gifta.

nallen skrev:
Inger skrev:Att bli behandlad som en utan att ens få betalt tror jag få kvinnor är intresserade av.

Tja... att betala 'up front' är tyvärr inte min grej, annars hade problemet varit betydligt mindre krångligt att lösa. Men vad går ett KK-förhållande ut på om inte just det du beskrev?

Vet faktiskt inte (termen är uppfunnen efter "min tid"). Att man är vänner som ibland träffas för att ha sex...? Eller man träffas bara för att ha sex och inte ens är vänner...?

Är det för att du inte vill riskera att bli sårad igen som du inte vill investera några känslor i ett ev förhållande? Eller för att du inte gillar besväret med att behöva vara ihop med någon "på riktigt"? Du förefaller ju som sagt som en varm och go och social person IRL, så jag har ärligt talat svårt att tro att ens du själv skulle finna det tillfredställande med enbart sex och inget mer. Är du verkligen säker på att det är det du vill ha?

nallen skrev:
Inger skrev:Ursäkta nallen, att jag diskuterar dig i tredje person här.

Det går som utmärkt, jag hade inte ens kommenterat det om jag inte önskat svara på det ovanstående.

Fint, för jag menade inte att vara ohövlig. Om du tröttnar på att diskuteras så hoppas jag du säger till så lämnar vi ämnet direkt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-05-29 13:58:06

Jag håller med Inger ang. nallen IRL.

Sanningen att säga så har jag så oerhört svårt att få ihop den här otroligt bittra och fyrkantiga varelse som dyker på på internet med den buslynniga mysbjörn som finns IRL.

Det är kanske just pga mina intryck IRL som jag hoppas innerligt att nallen kan ta till sej lite av det som står i tråden, det som tahlia, Inger, Alien mfl redan har skrivit. Nämligen (nu blir det väldigt kort och förenklat, jag hänvisar till resp. inlägg för förtydliganden) att försöka dra ner kraven rejält, både på sej själv och på omgivningen. Ingen är perfekt och ingen kan alltid lyckas till 100%. Det finns inte. Ingen bär någonsin 100% av ansvaret för vare sej lyckade eller misslyckade försök.

Precis som en trapetsartist har slagit sej både gul och blå i sina försök till fyrdubbel volt, raggningskungen har finslipat tekniken efter hundratals NEJ, och ingen kan någonsin kontaktera en RJ45 rätt på första försöket. Det krävs övning, det krävs att någon ger tips om hur, och även då kan det gå fel pga saker man inte nödvändigtvis har kontroll över.

Jag hoppas andemeningen framgår i mitt inlägg.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav TK » 2009-05-29 14:31:50

weasley skrev:och ingen kan någonsin kontaktera en RJ45 rätt på första försöket


:D
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav nallen » 2009-05-29 19:52:30

Inger skrev:Är det för att du inte vill riskera att bli sårad igen som du inte vill investera några känslor i ett ev förhållande?

Jag klarar inte av krånglet, om det inte är på riktigt (se nedan).

Inger skrev:Eller för att du inte gillar besväret med att behöva vara ihop med någon "på riktigt"?

Jag skulle mycket gärna vara ihop med nån på riktigt. Men det finns ingen för mig. Den ena finns inte längre (nej, Hon har inte dött men hunnit bli 11 år äldre) och den andra har tydligt deklarerat att hon inte vill ha mig.

Inger skrev:... jag har ärligt talat svårt att tro att ens du själv skulle finna det tillfredställande med enbart sex och inget mer. Är du verkligen säker på att det är det du vill ha?

I mitt nuvarande frustrerade tillstånd är jag rätt säker på att jag skulle lyckas kvadda ett förhållande på några få månader om det skulle försökas på riktigt. Alldeles bortsett från ovanstående.
EDIT 2: ... och sen sitter jag där igen, ensam, bittrare och ännu mer trasig och det tar ännu längre tid att läka till nästa försök. Jag är fortfarande inte hel efter uppevelserna 2003.



EDIT: sen det där med att göra rätt. Kan man inte göra rätt ska man fan inte hålla på. Jag ägnar mig nästan dagligen åt att fixa till andras fuck ups och jag är gruvligt trött på det.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2009-05-29 20:15:42

Då förstår jag och kan bara uttrycka min uppriktiga sympati. (Inte för att det hjälper, jag vet.) Tycker bara det är synd och har svårt att tro att det inte ska kunna finnas nån för dig. Men visst, förhållanden kommer aldrig med någon livstidsgaranti så jag kan förstå om du inte vill ta risken igen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-29 20:43:20

Ja, nu blev det plötsligt inte så enkelt längre om Nallen fortfarande slickar sina sår efter förra försöket. Jag trodde det var den ovissa framtiden som spökade och det är hanterbart. Men hur man blir stark och hel igen efter en skada, där har jag ingen patentlösning:/ För mig hjälpte tid (över 20 år) ensam att bli starkare och mogna.

Tanken att bli 80år gammal och klarat sig utan en skråma känns inte så lockande längre, ser hellre att jag lever livet fullt ut med allt vad det innebär av smärta och glädje nu. Kan den tanken ge dig styrka oxå Nalle?

Och sluta fixa andras fuck-ups, gör dina egna istället:D
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav nallen » 2009-05-29 23:39:02

mondo beyondo skrev:Tanken att bli 80år gammal och klarat sig utan en skråma känns inte så lockande längre, ser hellre att jag lever livet fullt ut med allt vad det innebär av smärta och glädje nu. Kan den tanken ge dig styrka oxå Nalle?

Nä.

mondo beyondo skrev:Och sluta fixa andras fuck-ups, gör dina egna istället:D

...troligt att man får behålla jobbet då va?. Det var faen int' ens halvroligt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-29 23:58:09

Med så mycket smärta gällande jobb och privatliv, känns det inte att det är dax att lossa på knutarna? Det där gäller mig med.

Må bra Nallen!
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav nallen » 2009-05-30 0:21:34

mondo beyondo skrev:Må bra Nallen!

Det tycks ju vara fullständigt omöjligt. Något som den här tråden återigen visat.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19633
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-30 0:31:36

Det den här tråden har visat är att du är en man som försöker. Känna sig uppgiven kan man göra men det kommer andra bättre dagar oxå.

Jag kan inte säga mer för då blir det för klichéigt. Men tankar är kraftfulla, välj dina tankar.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:31:30, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav TK » 2009-05-30 0:39:36

nallen skrev:
mondo beyondo skrev:Må bra Nallen!

Det tycks ju vara fullständigt omöjligt. Något som den här tråden återigen visat.


Är det bättre med: Må pyton, Nallen! :?

Jag förstår. Du vill inte ha några käcka tillrop alls, utan handfasta råd om hur du ska lyckas med vad du nu så starkt längtar efter.

Vad jag kan bedöma så har du fått en hel massa värdefulla synpunkter. Men det kräver nog ett visst arbete att ta det till sig. Det kräver sin man. (Och om du hade varit kvinna, så hade det krävt sin kvinna. Visa nu att du inte är en ...!)
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:31:34, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in