oro kring arbetslivsinriktad rehabilitering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

oro kring arbetslivsinriktad rehabilitering

Inläggav Fantasy » 2009-05-27 11:07:48

Hej!

Jag skriver av en lite annorlunda anledning kanske,men vill gärna ha ett litet råd av er här som kanske är lite mer erfarna på området.

Saken är som följer: jag har diagnositcerats med en lindrigare autismstörning av aspergertyp, orsakad av hjärnskada i barndomen. Det som är mest märkbart idag är långsamhet i motorik samt vissa problem att få planeringar att fungera om jag stöter på motstånd, annars inga problem. Nu ska det ske en arbetsprövning lite längre fram. Jag har en högskoleutbildning (fil kand) men haft fel typ av arbeten tidigare,lärararbete och försäljare är inte lämpligt vid ljudkänslighet och svårighet att ordna perceptoriska intryck-ljud och syn främst. dessutom har jag inte lyckats få en längre anställning någonsin trots att jag är en bra bit över 30.

NU till mina farhågor. Jag har sett och hört att det påfallande ofta blir monotona arbeten med just finmotoriskt krävande moment som förekommer i dessa prövningar. Dessutom har det helt plötsligt börjat talas om att ett arbete på öppna arbetsmarknaden inte är lämpligt och att jag inte ska förvänta mig något sådant. Detta är tvärs emot vad som sades före diagnosticeringen....
Mina farhågor är alltså att det inte kommer att tas någon hänsyn till vilka mina faktiska styrkor är,utan att min diagnos kommer att fokuseras i första hand(samt att det kommer att bortses från att jag har en skada på motoriken i grunden). Tilläggas kan också att jag har varit föremål för rehabinsats tidigare och då, utan denna aspergerliknande diagnos, nonchalerades på ett liknande sätt-dock hade jag inte min högskoleutbildning klar då.

Vad tror ni andra? Vilka är era erfarenheter. Orsak till att jag valt att utredas (det var mitt eget initiativ alltså) var att jag ville förstå varför jag har svårt med intryck i rörig miljö samt att hålla en viss riktning på det jag gör. Samt att jag ville ha svar på var min arbetskapacitet ligger och vd som kan vara lämpligt med tanke på den bristande perceptoriska organisationsförmågan. Jag anser att de förståsigpåare jag har omkring mig nu är alltför pessimisstiska i sin syn på vad jag klarar och inte.Jag valde inte att utredas för att placeras i facket arbetsodugliga,tvärtom....

Så vad är era erfarenheter? Det "kliar" i fingrarna på mig att börja dra i tåtarna på egen hand med tanke på de erfarenheter jag har av arbetslivsinriktad rehabilitering sedan tidigare.

Fantasy
Senast redigerad av Fantasy 2011-05-04 19:39:19, redigerad totalt 1 gång.
Fantasy

Anslöt: 2009-05-19

Re: oro kring arbetslivsinriktad rehabilitering

Inläggav Duras » 2009-05-27 19:43:58

Fantasy skrev:Hej!
Jag har en högskoleutbildning (fil kand) men haft fel typ av arbeten tidigare,

Denna enda mening tycker jag säger allt. Det du behöver hjälp med är att få rätt typ av jobb och inget annat.
Duras

Anslöt: 2007-12-31

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in