Unika raggningsrepliker, raggning och ONS.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2009-05-27 1:47:14

nallen skrev:
Alien skrev:Nu var du verkligen aspigt bokstavlig.

Ja, det var till och med delvis medvetet för att accentuera den töntiga formuleringen.

Vaddå töntig formulering?

nallen skrev:
Alien skrev:Problemet när det gäller dig är att jag inte tror att du är verkligt intresserad av tjejen ifråga

Om hon nu inte är intresserad av nåt intressant; det är en försummbart liten andel som faktiskt är det.

Aspiga specialintressen?

nallen skrev:
Alien skrev:Såvitt jag ser har de tre olika val:
1) Vänta på att själv bli uppraggad
2) Göra dig av med icke-fungerande strategi som någon annan föreslog
3) Vända dig till de som också skiljer så knivskarpt på sex och kärlek som du, som också föreslagits här.

...varav inget funkar.

Har du försökt med nr 2?

nallen skrev:
Alien skrev:En "seriös swinger" låter som en självmotsägelse.

Varför det?

Seriös = betyder ju allvarlig och i när folk vill ha något "seriöst" så menar de inte swingers. Typ denna kontaktannons som jag såg under rubriken "Söker seriös kille":
Jag är seriös och vill ha ett stadigt förhållande med någon som är rolig, omtänksam, snäll, empatisk, romantisk och gärna sportar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2009-05-27 1:53:13

nallen skrev:
Alien skrev:Varför måste just du ha sån koll, när andra inte har det?

Andra får väl göra hur dom vill, det är inte mitt problem så länge det inte drabbar mig. Trots det kan det vara lite skrämmande att folk har så usel koll och ändå håller på med olika saker.
Jag kräver för mig själv fullständig visshet om att jag kan hantera och/eller rätta till alla tänkbara utfall av en planerad handling. Jag gör inget som är på minsta sätt viktigt utan att planera det.

Då måste du också kunna hantera ett negativt utfall, dvs ett Nej.

Jag ser ditt kontrollbehov som den springande punkten. Och att ha ett sådant behov av kontroll får mig mer att tänka på ångest än effektivitet.

Det går inte att kontrollera andra människors känslor, reaktioner och beteenden. (Det går inte heller att läsa deras tankar.) Och du kan inte ändra på dem, bara på dig själv.
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2009-05-27 1:56:33

Alien skrev:Vaddå töntig formulering?

"han ska bara säga Hej"

Alien skrev:Aspiga specialintressen?

Inte nödvändigtvis aspiga, men genuint intresse och kunnande inom nåt något område som iallafall är så väldefinierat att det går att föra vettiga sant/falskt- eller rätt/fel-resonemang.

Alien skrev:2) Göra dig av med icke-fungerande strategi som någon annan föreslog

Alien skrev:Har du försökt med nr 2?

Ja, men jag kan ju inte förändra mig i grunden, hur jag tänker och resonerar.

Alien skrev:Seriös = betyder ju allvarlig och i när folk vill ha något "seriöst" så menar de inte swingers.

Ja, det betyder allvarlig. Jag tolkar "seriös swinger" som en person som inte larvar sig utan verkligen är intresserad av det han/hon säger sig bara intresserad av; folks i allmänhet använder alla möjliga uttryck i rejält förvanskade former, så även detta.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2009-05-27 2:01:19

Alien skrev:Då måste du också kunna hantera ett negativt utfall, dvs ett Nej.

Vilket ju är precis det jag inte kan. Grattis, du har just funnit utgångspunkten.

EDIT: det är paradoxalt nog för viktigt. Jag har aldrig någonsin kunnat ragga, de enda tillfällen när det gått något så när har varit när jag redan haft något slags fast sällskap. Då var det ju mindre viktigt och plötsligt fanns det villiga brudar. Fullständigt bizzart.

Alien skrev:[D]u kan inte ändra på dem, bara på dig själv.

Man kan ju ändra på en massa ytliga saker, förutsatt att det är tillräckligt viktigt. Däremot kan i alla fall jag inte ändra på grundläggande instinkter och tankesätt. Då blir det ju inget jag kvar.
nallen

Inläggav tahlia » 2009-05-27 8:18:50

Så oerhört väl jag känner igen det nallen skriver. Misslyckas får man bara inte göra, och ett nej är ett misslyckande, inte sant?

Du tycks själv vara mycket väl medveten om vars problemet sitter nallen, vilket gör att det enda som kvarstår är att jobba på det, jobba på kontrollbehovet och göra något åt inställningen "misslyckande är oacceptabelt". För helt ärligt, du kommer inte längre än såhär om du envist hänger kvar vid ditt sätt att tänka och fungera just nu.

Jag var precis likadan, och i vissa avseenden är jag det än. Ändå var det jag som som räckte ut en hand till dig, och fick ett nej. Och se på fan, det var inget totalt misslyckande från min sida. Det var bara två personer och två olika sätt att tänka.
Nej, jag säger inte "jag kan så alla kan", det jag vill få in är tanken att det kanske, möjligtvis, eventuellt inte är helt omöjligt för dig att ändra tankemönster. Jag förväntar mig dock inte att det är något du kan göra på egen hand. Inte heller något du kan göra över en natt.

Bottom line. Du vet vars problemet sitter i grunden. Gör något åt det. Det är inte ett hopplöst och helt omöjligt problem.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-27 8:22:07

Det bizzarra i att tjejer drogs till dig när du var i en relation kan vara för att du var avslappnad med dem då du redan hade ditt på det torra, eller hur. Avslappnad attityd skulle definitivt hjälpa dig inom detta.

Du kan ändra dig i grunden hur du tänker och fungerar, bye the way. Du måste bara vilja det först:/
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav weasley » 2009-05-27 12:40:56

Alien skrev:Jag ser ditt kontrollbehov som den springande punkten. Och att ha ett sådant behov av kontroll får mig mer att tänka på ångest än effektivitet.

Det går inte att kontrollera andra människors känslor, reaktioner och beteenden. (Det går inte heller att läsa deras tankar.) Och du kan inte ändra på dem, bara på dig själv.

tahlia skrev:Så oerhört väl jag känner igen det nallen skriver. Misslyckas får man bara inte göra, och ett nej är ett misslyckande, inte sant?

Du tycks själv vara mycket väl medveten om vars problemet sitter nallen, vilket gör att det enda som kvarstår är att jobba på det, jobba på kontrollbehovet och göra något åt inställningen "misslyckande är oacceptabelt". För helt ärligt, du kommer inte längre än såhär om du envist hänger kvar vid ditt sätt att tänka och fungera just nu.

[...]

Bottom line. Du vet vars problemet sitter i grunden. Gör något åt det. Det är inte ett hopplöst och helt omöjligt problem.

mondo beyondo skrev:Det bizzarra i att tjejer drogs till dig när du var i en relation kan vara för att du var avlappnad med dem då du redan hade ditt på det torra, eller hur. Avslappnad attityd skulle definitivt hjälpa dig inom detta.

Tre mycket visa inlägg. Som varande fjärde person av honkön instämmer jag i ovanstående.

Det konkreta vägen till att arbeta bort kontrollbehovet kan ses som en blandning av envishet och KBT. Att lära sej acceptera ett NEJ. Att inte ta det personligt. Att inte lägga -allt- ansvar för raggningssituationen på sina egna axlar. Att närma sej situationen med en avslappnad attityd och inte ha massor av förväntningar. Att inse att ambitionsnivån inte måste vara 100% lyckade försök. Att våga försöka igen, hos någon annan, trots ett nej. Att leta upp -lämpliga- raggningsställen för någon som har svårt att läsa kroppsspråk och outtalade signaler.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Alien » 2009-05-27 14:09:06

nallen skrev:
Alien skrev:]Hur då "innan"? Innan du sticker hem?

Absolut senast då; det rätta måste ju vara att göra upp den detaljen redan samtidigt som man bestämmer sig för att gå hem och nuppa.?

Hur kan man veta att man vill göra om det innan man gjort det?

nallen skrev:
Alien skrev:"Jag vill inte stanna här och sova med dig, men ska vi göra upp om ett nytt möte, kan du kolla i kalendern?"

Det låter som alldeles perfekt. Rationellt, klart, tydligt och enkelt.

Förutom att det låter som en opersonlig affärsöverenskommelse. Som att mannen också frågar kvinnan: Ger du mängdrabatt? Ska vi boka in en stående tid? Får någon förhinder så mejlar den (så slipper man även den lilla kontakt ett telefonsamtal är).

En kk är väl någon man delar ett speciellt intresse med, inte någon man gör affärer med. Andra k:t står ju för "kompis", alltså någon slags relation.

nallen skrev:
Alien skrev:Spännande kanske, men vem säger att det blir bra för kvinnan?

Säger du att det inte skulle kunna vara det? Varför i så fall?

Kan alla män tillfredsställa alla kvinnor redan första gången? Hon kanske har sexuella preferenser som hon inte täcks avslöja första gången. Gäller det ett förhållande där känslor ingår, så gör det mindre om första gången är mindre tillfredsställande. Hon kanske har andra (mer el mindre omedvetna) behov av uppskattning, ömhet och närhet. Hon kanske hoppas på mer än ett ons el kk-relation.
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2009-05-27 17:55:20

tahlia skrev:Så oerhört väl jag känner igen det nallen skriver. Misslyckas får man bara inte göra, och ett nej är ett misslyckande, inte sant?

Korrekt. Men, det är inte nej:et i sig som utgör misslyckandet, hur smärtsamt det än må vara. Misslyckandet ligger i felbedömningen.
nallen

Inläggav nallen » 2009-05-27 17:56:19

mondo beyondo skrev:Det bizzarra i att tjejer drogs till dig när du var i en relation kan vara för att du var avlappnad med dem då du redan hade ditt på det torra, eller hur.

Ja, det var väl precis det jag skrev har jag för mig.
nallen

Inläggav nallen » 2009-05-27 18:08:57

Alien skrev:
nallen skrev:Absolut senast då; det rätta måste ju vara att göra upp den detaljen redan samtidigt som man bestämmer sig för att gå hem och nuppa?

Hur kan man veta att man vill göra om det innan man gjort det?

Att jag inte vill sova, eller framförallt vakna upp, bredvid någon förutom en flickvän, det vet jag ju redan nu.

Det känns som ni snackat bort mig och du egentligen frågar om nåt annat nu?

Alien skrev:... det låter som en opersonlig affärsöverenskommelse.

Ja, åt det hållet, ja. Det stämmer.

Alien skrev:En kk är väl någon man delar ett speciellt intresse med, inte någon man gör affärer med. Andra k:t står ju för "kompis", alltså någon slags relation.

En KK är väl nån man har sex med men inte just nåt mer?

Alien skrev:Kan alla män tillfredsställa alla kvinnor redan första gången? Hon kanske har sexuella preferenser som hon inte täcks avslöja första gången. Gäller det ett förhållande där känslor ingår, så gör det mindre om första gången är mindre tillfredsställande. Hon kanske har andra (mer el mindre omedvetna) behov av uppskattning, ömhet och närhet. Hon kanske hoppas på mer än ett ons el kk-relation.

Vad alla män kan har jag ingen aning om, spontant skulle jag gissa att mängden av sådana färdigheter är tom. Men nu blandar du äpplen och fotbollar hejvilt här. Jag har för mig att vi kom fram till att förutsättningen var att man planerar, om nån av parterna inte talar om sina preferenser så får denne vackert skylla sig själv. Det gäller särskilt din sista mening om att hoppas på nåt mer, talar man inte om det så lär det ju inte bli nåt annat.
nallen

Inläggav tahlia » 2009-05-27 21:41:52

nallen skrev:

Korrekt. Men, det är inte nej:et i sig som utgör misslyckandet, hur smärtsamt det än må vara. Misslyckandet ligger i felbedömningen.

För att komma med en fråga som antagligen ter sig aningen dum: Vilken felbedömning?

Hang-ups, tvångstankar och kontrollbehov kan göra att oerhört intelligenta människor ter sig smått korkade emellanåt. När vi blir intresserade av en annan människa på det aktuella viset, så tar vi en chans när vi räcker ut handen. Varenda gång. Aldrig några garantier,aldrig några säkra kort.
Du är en intelligent människa så någonstans vet du redan det jag sitter och säger. Med risk för att upprepa mig. Du vet vad dn hang-up är. Nu är det dags att sluta gömma dig bakom den och istället lägga ned en jävla massa energi på att åtgärda problemet.
tahlia

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-27 21:51:20

Ja och det finns nåt som heter comfort zone, det måste börja brännas tillräckligt mycket i baken för att man ska vilja välja ett annat obehag som ovissheten i raggning istället. Våga/mod är alltså en faktor utöver kontrollbehov. Live a little.

Det här är nåt jag säger till mig själv, hoppas det kan vara till hjälp för andra oxå.
mondo beyondo

Inläggav Kikarn » 2009-05-27 22:04:12

Jag tappar focus känner jag, och ämnet fladdrar iväg till något som väcker obehag hos mig. Det känns som att Nallen får vända ut och in på sig själv och gå i försvar hela tiden. Det känns inte riktigt rättvist eller schysste. Jag tror att den som bäst kan komma fram till vad som är rätt eller fel för Nallen, är Nallen.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav tahlia » 2009-05-27 22:10:04

Kikarn skrev:Jag tappar focus känner jag, och ämnet fladdrar iväg till något som väcker obehag hos mig. Det känns som att Nallen får vända ut och in på sig själv och gå i försvar hela tiden. Det känns inte riktigt rättvist eller schysste. Jag tror att den som bäst kan komma fram till vad som är rätt eller fel för Nallen, är Nallen.

nallen är en stor pojke. Han är fullt kapabel att ta ansvar för vad och hur mycket han vill dela med sig av. Han är också fullt kapabel att fatta sina egna beslut och att dra sig ur eller säga ifrån om det blir jobbigt. Jo, jag förstår hur du tänker, men man kan inte gå runt och ta ansvar för andra eller fatta beslut i deras ställe.
tahlia

Inläggav mondo beyondo » 2009-05-27 22:10:13

Äsch Nallen är en resonabel man och gillar resonera i ett ämne som är viktigt för honom, annars skulle han inte svara. Han har dessutom sagt det själv så det är inte så att jag gissar. Men visst det kanske skulle varit en egen tråd.
mondo beyondo

Inläggav nallen » 2009-05-27 23:33:02

tahlia skrev:För att komma med en fråga som antagligen ter sig aningen dum: Vilken felbedömning?

Felbedömningen jag gjorde när jag trodde att jag skulle få nåt, som ledde fram till frågan och nobben.
nallen

Inläggav nallen » 2009-05-27 23:39:22

tahila och mondo beyondo har uppfattat läget korrekt när det gäller min inställning till den här diskussionen.
nallen

Inläggav Kikarn » 2009-05-27 23:47:08

nallen skrev:tahila och mondo beyondo har uppfattat läget korrekt när det gäller min inställning till den här diskussionen.

Dåså, jag släpper min förvirring och landar i att jag inte förstår!
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-27 23:51:30

Det är inte bisarrt att man har lättare att intressera någon när man redan har någon. Det är fullt normalt.

Resten....skippa!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav nallen » 2009-05-27 23:59:11

Jo, det är just bizzarrt, och i synnerhet irrationellt :(

Jag skippade mycket riktigt resten eftersom det var otolkbart.
nallen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-28 0:07:40

Jag kan inte förstå hur du kan hävda att det är bisarrt?

Däremot är det en väldigt grundläggande paradox som kan vara svår att ta sig ur.

Angående resten så kändes det som jag predikade och det fick mig att bli less på mig själv
Bjäbbmonstret

Inläggav nallen » 2009-05-28 0:13:04

Det är ju fullständigt irrationellt.
nallen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-28 0:22:40

Det är inte irrationellt att folk dras mer till glada och säkra människor än ledsna och olyckliga.
Bjäbbmonstret

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in