Utanförskap(?)
67 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Duras skrev:Kikarn skrev:Men, men men??? Jag visste ju att jag aldrig kan reda ut vilket som är vilket, nu skall jag medge att jag ställde om datortiden och ÄNDÅ tänkte fel! Nu är min finska tid 22,46 och när jag ställer tillbaka är den förstås 21,46. *gaaah* Siffror är inte min grej riktigt
hehe,, det fanns en tid på världen då jag betraktade alla som inte kunde enkel huvudräkning etc som mer eller mindre förståndshandikappade. Numera är det snarare tvärtom för jag vet att de matematiskt "underbegåvade" (jämfört med mig) sannolikt har egenskaper som jag saknar helt. Det är inte många som kan lära mig nåt om matematiskt-logiskt tänkande men väldigt många som kan lära mig nåt om allt annat.
OT ang matte:
Jag säger det samma fast tvärtom: matematik med faktiska siffror är inte kul alls, om det inte är ekvationstänkande, för då är jag en fena. Men multiplikationstabellen ellar annan enkel logik (som tidsskillnadsräkning) kommer jag ALDRIG att lära mig.
Min son som har samma upplevelse av matte som jag har en dyscalcyli -heter det väl?-diagnos, så jag anar väl att jag ligger åt samma håll, och min dotter likaså. Har två söner som har lätt för matte och en son som tenderar att bli/vara ett mattegeni (en överdrift med glimt i ögat).
Han ÄLSKAR att räkna och är så besviken på att han inte får göra det i skolan så att han plågar alla hemma med att komma med A4-sidor:
-Gör plustal till mig/alt minus och det senaste från de senaste veckorna är gånger-tal. En sådan sida innan han lägger sig varje kväll full med tal går det.
Ibland har jag jäklats lite med honom och använt mig av ex 31 x 8 och liknande, men han ger sig inte innan han har kommit fram till rätt svar. Han är sju år och går i nollan; jag tror att det är rätt så schysste för en sjuåring att lära sig att multiplicera för egen maskin?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:26, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn skrev:Han ÄLSKAR att räkna och är så besviken på att han inte får göra det i skolan så att han plågar alla hemma med att komma med A4-sidor:
-Gör plustal till mig/alt minus och det senaste från de senaste veckorna är gånger-tal. En sådan sida innan han lägger sig varje kväll full med tal går det.
Ibland har jag jäklats lite med honom och använt mig av ex 31 x 8 och liknande, men han ger sig inte innan han har kommit fram till rätt svar. Han är sju år och går i nollan; jag tror att det är rätt så schysste för en sjuåring att lära sig att multiplicera för egen maskin?
haha, kul unge!. Den kan du ha nytta av. Ta med honom till mataffären och be honom att räkna ihop priserna på varorna ifall kassörksan skulle göra nåt fel. Börja med några få varor på skoj. men efter ett tag kommer du nog att märka att han är klockren även med full varukorg.
Själv är jag inte särskilt exakt numera (gammal och orkeslös
![Wink :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:35:26, redigerad totalt 1 gång.
Nja det var bara kul att läsa. Är själv hur taskig som helst på matte och jag sitter i kassan i en matbutik. HAHA. Men som tur är räknar datorn ut summan åt mig.
Idag regnar det så jag skall umgås med mellersta tjejen då den äldsta är hos en kamrat. Där av tiden 10:30. Hon skall vara där och jag skall ta mig hem också. Kommer att bli lite pratandes innan vi åker hem igen.
Idag regnar det så jag skall umgås med mellersta tjejen då den äldsta är hos en kamrat. Där av tiden 10:30. Hon skall vara där och jag skall ta mig hem också. Kommer att bli lite pratandes innan vi åker hem igen.
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 19:35:26, redigerad totalt 1 gång.
Sockan skrev:Idag regnar det så jag skall umgås med mellersta tjejen då den äldsta är hos en kamrat. Där av tiden 10:30. Hon skall vara där och jag skall ta mig hem också. Kommer att bli lite pratandes innan vi åker hem igen.
Vad trist att det regnade hos er! Men vi fortsätter väl imorgon? Är det okej att det är jag som kommer med tid och förslag för morgondagen?
Här har det inte regnat, jag hade inte någon bärande ursäkt för att låta bli, inte minst för att huset inte hade rappat igång ännu vid den okristliga tiden, lördag morgon.
![Cool 8)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_cool.gif)
Jag hade ställt mobilen fem minuter innan men blev lite försenad mentalt, mest för att jag drog mig lite för att komma "igång".
Jag har haft lite gamla kläder (från 60-70-talet, från en gammal vind; inte min) hängandes på vädring ute några dagar, så dem tog jag itu med. Slängde in några plagg i tvättmaskinen och drog ut en balja och tvättade upp ett par som inte kunde maskintvättas. Så gick första halvtimman, men vad skulle jag göra nu? Tvättmaskinen var inte klar så det kunde jag inte göra mycket åt just då.
Jag hämtade en kopp kaffe och en cigarett, och där gick tio minuter. 20 minuter kvar... så jag hämtade hunden och tog en rask -men inte så jättelång- promenad med honom, men det var skönt, så ytterligare ca 30 minuter gick, jag överskred altså tiden. Sedan var maskinen klar, jag hängde upp tvätten och gick igenom för en maskin till, så jag lyckades överskrida 10 minuter till och måste ju nu fortsätta när jag ändå är igång, det som ligger i maskinen skall också ut. Nu ser det dock ut som om de åländska regnmolnen är på väg även hit, så jag får se hur det blir i sista ändan, om det blir uthängt eller källarhängt.
Men faktum är att jag mår förträffligt av uteljuset och jag känner faktiskt en stor skillnad aktivitetsmässigt. Det är ungefär som att få en kick i skallen, som om en tyngd innanför pannbenet lyftes av och det känns inte alls jobbigt att sätta igång saker när jag väl har kommit igång.
Idag tänker jag jobba så lite som möjligt vid datorn, och tänker ochså fördriva så lite tid som möjligt vid datorn för att underhålla mig själv. Familjen skall få se lite annat än mitt ryggparti idag; i vanliga fall ser de en del av den, och det är ingen underdrift. Jag flyger ju oftast mellan göromål -inne- och datorn, och tar "igen mig" tio minuter hela tiden, samt jobbar dagligen några timmar koncentrerat också med annat förstås. Men jag tänker minska på den här tiden och försöka bli effektivare med det jag måste. En mycket god ambition som jag trivs förträffligt med.
Frågade förrästen 12-åringen om han skulle med på promenaden. Men han tittade på mig som om jag var ett ufo, så det släppte jag.
En sak till förrästen; bara för att jag kom igång så klarade jag att käka frukost. Inte mycket, en macka, men det gör jag inte i vanliga fall. (jag glömmer bort att äta, igår kom jag ex på vid kvällsmaten att jag inte hade ätit på hela dagen; jag ser till att barnen får men äter inte själv).
Hej Kikarn. JA det blev ju inte som jag hade tänkt mig idag. Blev sen med det jag skulle göra och jag gjorde faktiskt en annan sak istället för att läsa en bok. Jag och dottern fixade en kjol till hennes favoritnalle. Så den sydde jag för hand samtidigt som hon åt sin lunch och vi pratade.
Sen hade jag lyckats irra runt halva Eckerö för att leta efter en Julia. Finns tre i min dotterns ålder. Suck. Kom 40 minuter för sent.
Sen kom jag ju för sent till min andra dotters kalas men bara 10-15 minuter.
Nu sitter jag här själv i huset, är visserligen uppstressad men jag är helt själv. Skönt.
Ja du får bestämma tid och sak. Jag har inget för mig imorgon.
Sen hade jag lyckats irra runt halva Eckerö för att leta efter en Julia. Finns tre i min dotterns ålder. Suck. Kom 40 minuter för sent.
Sen kom jag ju för sent till min andra dotters kalas men bara 10-15 minuter.
Nu sitter jag här själv i huset, är visserligen uppstressad men jag är helt själv. Skönt.
Ja du får bestämma tid och sak. Jag har inget för mig imorgon.
Det spelar ingen roll att det inte blir som vi har tänkt såhär i början, bara vi fortsätter och inte ger upp på vägen. Om två månader så tror jag att både du och jag sätter ungarna i bilen för att äta glass någonstans, helt utan annat skäl än att det är kul, det är i varje fall mitt mål. Istället för att sitta här vid datorn och vilja göra saker men inte lyckas pg inre motstånd och att det är svårt att omsätta vilja till praktik.
Imorgon, till klockan 14,30, såväl finsk som svensk tid (dvs, vi har olika tillfällen då det infaller, jag antar att det innebär att jag ligger en timma före dig?).
Så har vi bägge två bakat en kaka eller på annat sätt planerat en söndagsfika med familjen. (bakningen är inte det viktiga men det behöver lite planering oavsett vilket, om det så ligger färdigt i frysen sedan tidigare).
Ingen fastställd tidsåtgång, utan vi sitter ute och med så länge det känns naturligt och bra. I allra värsta fall vid regn, så gör vi samma sak inne. (även om vi nu skulle råka göra samma sak varje söndag redan sedan tidigare, det är ju så olika det där. Vi har inte eftermiddagskaffe hos oss).
Känns det ok?
Hur är det med dig på vardagar, är du hemma dagtid? Någon annan hemma än du?
Imorgon, till klockan 14,30, såväl finsk som svensk tid (dvs, vi har olika tillfällen då det infaller, jag antar att det innebär att jag ligger en timma före dig?).
Så har vi bägge två bakat en kaka eller på annat sätt planerat en söndagsfika med familjen. (bakningen är inte det viktiga men det behöver lite planering oavsett vilket, om det så ligger färdigt i frysen sedan tidigare).
Ingen fastställd tidsåtgång, utan vi sitter ute och med så länge det känns naturligt och bra. I allra värsta fall vid regn, så gör vi samma sak inne. (även om vi nu skulle råka göra samma sak varje söndag redan sedan tidigare, det är ju så olika det där. Vi har inte eftermiddagskaffe hos oss).
Känns det ok?
Hur är det med dig på vardagar, är du hemma dagtid? Någon annan hemma än du?
Vi brukar inte heller fika här hemma. Men jag och ungarna skall nog baka en kladdkaka imorgon.
När jag inte jobbar så är jag hemma hela dagarna om jag inte har några läkarbesök eller nåt sånt. Sitter för det mesta vid datorn.
Gubben jobbar på sjön så han är borta varannan vecka. Åker till stan en gång och handlar på min arbetsplats men inget mera än så.
När jag inte jobbar så är jag hemma hela dagarna om jag inte har några läkarbesök eller nåt sånt. Sitter för det mesta vid datorn.
Gubben jobbar på sjön så han är borta varannan vecka. Åker till stan en gång och handlar på min arbetsplats men inget mera än så.
Denna lilla enkla kjol gjorde jag. För hand. http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=370648438&directlink=1
[img]http://www.postimage.org/templates/images/smiley/agreement/1.gif[/img]
[img]http://www.postimage.org/templates/images/smiley/agreement/1.gif[/img]
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 19:35:27, redigerad totalt 1 gång.
Dagens projekt var ju att baka något halv 3. Jag blev lite sen med det i och med att jag sov med minstingen.
Lite bilder på mitt bakprojekt.
Äppelpaj
http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=371075470&directlink=1
En bit paj med vaniljsås
http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=371075520&directlink=1
Gjorde även annat som jag inte brukar pyssla med som detta
http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=371075384&directlink=1
Kikarn: Vi skall väl så småning om baka något och för att gå till någon men bara sagt hej till? För annars känns det lite onödigt? Jag menar tanken är väl att vi skall våga träffa andra människor?
Men nästa uppgift om vädret tillåter. Pyssla i trädgården eller sin bil eller något liknande bara man är ute. Hoppas så många som möjligt är med på det. Kl 15 ställer vi larmet.
Lite bilder på mitt bakprojekt.
Äppelpaj
http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=371075470&directlink=1
En bit paj med vaniljsås
http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=371075520&directlink=1
Gjorde även annat som jag inte brukar pyssla med som detta
http://trippelmamman.bilddagboken.se/p/show.html?id=371075384&directlink=1
Kikarn: Vi skall väl så småning om baka något och för att gå till någon men bara sagt hej till? För annars känns det lite onödigt? Jag menar tanken är väl att vi skall våga träffa andra människor?
Men nästa uppgift om vädret tillåter. Pyssla i trädgården eller sin bil eller något liknande bara man är ute. Hoppas så många som möjligt är med på det. Kl 15 ställer vi larmet.
Re: Utanförskap(?)
Kikarn skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:Det första jag tänker på, som så ofta i alla dessa aspiga funderaringar, är att om du inte lider av det så är det väl knappast ett problem.
Ditt svar är inte riktat till mig, men jag svarar ändå:
I ett "just nu" känner jag personligen inte att jag lider utav det, men när sommaren är passé och jag fortfarande sitter där jag sitter, så lider jag utav allt det jag missade och hade tagit igen om jag bara kunde skruva tillbaka tiden. Går inte riktigt att förklara det där.
Ok. Har aldrig känt det där riktigt. Jag gör det jag gör och sedan är det gjort. Orkar inte hetsa över saker i efterhand. Som oftast i alla fall. Saker som inte kan bli ogjorda är knappt värda att tänka tillbaks på äns.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:35:27, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Re: Utanförskap(?)
Sockan skrev:Kikarn skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:Det första jag tänker på, som så ofta i alla dessa aspiga funderaringar, är att om du inte lider av det så är det väl knappast ett problem.
Ditt svar är inte riktat till mig, men jag svarar ändå:
I ett "just nu" känner jag personligen inte att jag lider utav det, men när sommaren är passé och jag fortfarande sitter där jag sitter, så lider jag utav allt det jag missade och hade tagit igen om jag bara kunde skruva tillbaka tiden. Går inte riktigt att förklara det där.
Jag lider inte av det men min omkrets (familj) som tycker att jag borde omgås med dom ute i sommarvärmen.
Jag har ju inga barn eller så men om man ser till de folk som jag brukar umgås med så är det realtivt underförstått att jag inte alltid vill vara med.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:35:27, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Sockan, jag är också en "stugsittare". Det fungerar dock inte så bra när man har ett litet barn som behöver vara ute. Fast jag har löst det så att vi har en minilekplats på vår uteplats med rutchkana och studsmatta.
När grannen är ute går jag in för jag blir helt stel och konstig när det pratas så högt på andra sidan planket. Jag hör inte vad jag tänker för deras pladder.
Allmänna lekplatser är något jag tycker riktigt illa om även om jag tvingar mig dit kanske en gång i månaden. Vi tar en cykeltur ibland och en promenad men jag önskar att vi kunde var ute mer. På helgen går vi till förskolan ibland och leker för då är där tomt. Hon träffar så mycket barn på vardagarna så det är bara skönt om vi får ägna oss åt varandra när det är helg.
I dag har vi målat, byggt med lego och dansat. Inomhus. En stund var vi ute också och hoppade i studsmattan. Dottern skrattade så högt så grannen gick in haha. En cykeltur hann vi med också.
Jag älskar att vara ute i naturen (det får inte vara några andra människor där) men här finns inte mycket till natur på nära avstånd. Det blir att jag är inne väldigt mycket. Så var det inte innan jag flyttade till den här supertråkiga lägenheten. Förr var jag mer ute än inne.
När grannen är ute går jag in för jag blir helt stel och konstig när det pratas så högt på andra sidan planket. Jag hör inte vad jag tänker för deras pladder.
Allmänna lekplatser är något jag tycker riktigt illa om även om jag tvingar mig dit kanske en gång i månaden. Vi tar en cykeltur ibland och en promenad men jag önskar att vi kunde var ute mer. På helgen går vi till förskolan ibland och leker för då är där tomt. Hon träffar så mycket barn på vardagarna så det är bara skönt om vi får ägna oss åt varandra när det är helg.
I dag har vi målat, byggt med lego och dansat. Inomhus. En stund var vi ute också och hoppade i studsmattan. Dottern skrattade så högt så grannen gick in haha. En cykeltur hann vi med också.
Jag älskar att vara ute i naturen (det får inte vara några andra människor där) men här finns inte mycket till natur på nära avstånd. Det blir att jag är inne väldigt mycket. Så var det inte innan jag flyttade till den här supertråkiga lägenheten. Förr var jag mer ute än inne.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:35:27, redigerad totalt 1 gång.
Sockan skrev:
Borde fixa med min fiskdamm så att den blir färdig.
Väldigt bra anledning att vara ute. Jag måste ha något att göra när jag är utomhus. Rensa ogräs, klippa gräset, laga en trasig grind...
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:35:27, redigerad totalt 1 gång.
Idag var det min tur att gå ner för räkning.
Kokade ihop en chokladpudding, men när klockan var slagen och jag skull fundera på att ta mig ut, så fanns det massor av folk ute på gården. Där gick min gräns. Jag hade inte införlivat familjen med min plan, så ingen blev besviken för att tiden var slagen. Min dotter satte dock igång en familjediskussion som hette duga när jag råkade rikta mitt missnöje med att det fanns människor i omlopp; och det gick några timmar för att reda ut den.
Hon är trött på att jag sitter här och håller mig undan allt socialt, och det sved rejält. Vi fick nog sagt en hel del som vi bägge ångrar i efterhand, åtminstone jag. Men det löser vi inom det närmaste, jag tror inte att det är någon långvarig skada. Men hon är innerligt trött på att vi inte gör saker ihop socialt längre, åker till stan och så vidare; bara för att jag inte avsätter tid och ser någon mening med att åka till stan. Att jag vidareutvecklat min folkskygghet (som hon kallar det) handlar nog mycket om att vi flyttade ut på landet för ca 5 år sedan; här är inte mycket folk men de som finns här håller reda på ALLA runtomkring.
Skall också tillägga att jag gick in i väggen rejält i höstas, och det har fördjupats i vår: och därför har varit sämre än jag är till vardags pg detta. Gör allt jag kan för att hitta mig själv igen just nu, och att komma igen.
Nåja, vi fick fikat senare men lite av stämningen var förtagen. Det slutade med att hon frågade om hon fick sova hos mormor idag, och det fick hon förstås. Mormor bor närmare hennes skola än vi gör och jag tror att hon behövde komma ifrån mig lite för att kunna andas. Under tiden fortsätter jag att försöka hitta mitt socialt fungerande jag igen. (Fast så fort går det nog inte, hon är hemma här som vanligt igen i början på veckan).
Kokade ihop en chokladpudding, men när klockan var slagen och jag skull fundera på att ta mig ut, så fanns det massor av folk ute på gården. Där gick min gräns. Jag hade inte införlivat familjen med min plan, så ingen blev besviken för att tiden var slagen. Min dotter satte dock igång en familjediskussion som hette duga när jag råkade rikta mitt missnöje med att det fanns människor i omlopp; och det gick några timmar för att reda ut den.
Hon är trött på att jag sitter här och håller mig undan allt socialt, och det sved rejält. Vi fick nog sagt en hel del som vi bägge ångrar i efterhand, åtminstone jag. Men det löser vi inom det närmaste, jag tror inte att det är någon långvarig skada. Men hon är innerligt trött på att vi inte gör saker ihop socialt längre, åker till stan och så vidare; bara för att jag inte avsätter tid och ser någon mening med att åka till stan. Att jag vidareutvecklat min folkskygghet (som hon kallar det) handlar nog mycket om att vi flyttade ut på landet för ca 5 år sedan; här är inte mycket folk men de som finns här håller reda på ALLA runtomkring.
Skall också tillägga att jag gick in i väggen rejält i höstas, och det har fördjupats i vår: och därför har varit sämre än jag är till vardags pg detta. Gör allt jag kan för att hitta mig själv igen just nu, och att komma igen.
Nåja, vi fick fikat senare men lite av stämningen var förtagen. Det slutade med att hon frågade om hon fick sova hos mormor idag, och det fick hon förstås. Mormor bor närmare hennes skola än vi gör och jag tror att hon behövde komma ifrån mig lite för att kunna andas. Under tiden fortsätter jag att försöka hitta mitt socialt fungerande jag igen. (Fast så fort går det nog inte, hon är hemma här som vanligt igen i början på veckan).
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:27, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Sockan, jag är också en "stugsittare". Det fungerar dock inte så bra när man har ett litet barn som behöver vara ute. Fast jag har löst det så att vi har en minilekplats på vår uteplats med rutchkana och studsmatta.
Vi har en egen tomt så ungarna kan vara ute själva under uppsikt så jag slipper att gå om det inte hänt något. Vår nya granne kom förra helgen och fråga efter en stol. Jag blev helt ställd då jag kom runt husknuten med minstingen. Kunde inte svara så jag bara pekade på plaststolarna. Nu tror hon säkert att jag är dum i huvudet.
serpentin skrev:Sockan skrev:
Borde fixa med min fiskdamm så att den blir färdig.
Väldigt bra anledning att vara ute. Jag måste ha något att göra när jag är utomhus. Rensa ogräs, klippa gräset, laga en trasig grind...
Precis. Jag måste ha något på förhand innan jag går ut.
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 19:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Sockan (och ev andra som vill haka på) hur har det gått idag?
Jag har överträffat mina egna vildaste förväntningar även om jag inte har varit direkt utomhus -än - mer än att jag har tagit mig fram och tillbaka. Jag harvarit på mitt lager (som legat i träda) och var där i flera timmar, sorterat och stuvade om, och började på sådant som jag har dragit mig för i flera månaders tid.
Det innebar att jag dels inte har suttit vid datorn, har gjort nytta och haft en uthållighet utan att ens ta ut mig helt fullständigt. Det är väldigt bra för att vara jag, mätt med senaste månadernas mått!
Var ute ett par svängar och tog ett bloss, satte mig på trappan och NJÖT av ljuset och solen. Bara det är ett framsteg för mig.
Om några minuter skall jag ta en promenad till lillemans skola och hämta honom och det bär inte emot. Det är inte mer än kanske två kilometer men tur och retur blir det fyra och vädret är underbart. Skall fortsätta med tvätt utomhus när jag kommer hem igen, om jag fortfarande har krafter kvar.
Sockan; skall vi sätta tider även vardagar eller skall vi bara peppa på varandra så vi verkligen kommer ut?
Jag har överträffat mina egna vildaste förväntningar även om jag inte har varit direkt utomhus -än - mer än att jag har tagit mig fram och tillbaka. Jag harvarit på mitt lager (som legat i träda) och var där i flera timmar, sorterat och stuvade om, och började på sådant som jag har dragit mig för i flera månaders tid.
Det innebar att jag dels inte har suttit vid datorn, har gjort nytta och haft en uthållighet utan att ens ta ut mig helt fullständigt. Det är väldigt bra för att vara jag, mätt med senaste månadernas mått!
Var ute ett par svängar och tog ett bloss, satte mig på trappan och NJÖT av ljuset och solen. Bara det är ett framsteg för mig.
Om några minuter skall jag ta en promenad till lillemans skola och hämta honom och det bär inte emot. Det är inte mer än kanske två kilometer men tur och retur blir det fyra och vädret är underbart. Skall fortsätta med tvätt utomhus när jag kommer hem igen, om jag fortfarande har krafter kvar.
Sockan; skall vi sätta tider även vardagar eller skall vi bara peppa på varandra så vi verkligen kommer ut?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Vi har snurrat runt lite med trehjulingen en stund. Dottern åkte och jag knuffade på med styrstången.
Snart är middagssömnen slut och det är dags för dottern att vakna och äta mellanmål. Efter det kommer den stora prövningen; eftermiddag. Det blir antingen kaos eller kul. Oftast kaos. Vi borde gå ut men jag vet inte var vi ska gå och jag vet inte vad vi ska hitta på.
Snart är middagssömnen slut och det är dags för dottern att vakna och äta mellanmål. Efter det kommer den stora prövningen; eftermiddag. Det blir antingen kaos eller kul. Oftast kaos. Vi borde gå ut men jag vet inte var vi ska gå och jag vet inte vad vi ska hitta på.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:35:32, redigerad totalt 1 gång.
serpentin skrev:Vi borde gå ut men jag vet inte var vi ska gå och jag vet inte vad vi ska hitta på.
Gå ut och plocka blommor! Det finns många så här års och det brukar små barn gilla. Eller vänd på några stenar och se vem som bor under dem? Finns det en grund vattensamling i närheten kan det finnas halvfärdiga grodyngel. Med en håv kan ni hitta annat som lever där också! Om vattnet rinner kan man stå på en spång och kasta i små pinnar på ena sidan och se när de kommer ut på den andra...
Det finns många sätt att fördriva tiden ute med småbarn.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare