gradering av vänskap
34 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
treeman skrev:Ja, nu är den där Ford här igen.
Personligen graderar jag varje individ separat. Har inga fack. Så jobbig är jag.
Menade inget illa Ford. Skrev fel. Hehe. Undrar varför du tror du är jobbig.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:Bra fråga. Jag gissar att om att man har ett större systematiseringstvång så är det svårare att lämna ett problems sakliga sidor åt sidan. Det handlar väl om vad som skapar mest ångest, att inte ha koll på saker eller att behöva tänka på något obehagligt som man intiutivt är medveten om att man kanske inte riktigt orkar med att göra nåt åt.
Ursäkta en trögskalle, men jag fattar absolut ingenting trots att jag läst ett antal ggr.
![Smilie :-)220](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/PDT_thk.gif)
Men jag reagerar mot ordet "systematiseringstvång". Min systematiseringsförmåga är min största tillgång. Jag njuter av den och ibland räddar den livet på mig. Svårt att se detta som ett tvång.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Ser att många skiljer på vän och kompis. För mig är det bara olika ord för samma sak. Har nog dessa kategorier, även om jag inte brukar sitta och katalogisera in alla jag träffar.
Nära vänner/bästa kompisar: De som står mig närmast, som jag litar på, tycker om och bryr mig om, och som i sin tur bryr sig om, tycker om och litar på mig.
Övriga vänner/kompisar: De som jag gillar att umgås med men ännu inte vet om jag kan lita helt på, eller som jag pga avstånd eller annat inte träffar så ofta.
Bekanta: Sådana personer jag inte aktivt gör något för att umgås med, men kommer i kontakt med i tex föreningsliv och andra sammanhang, och som jag inte känner så väl.
Nära vänner/bästa kompisar: De som står mig närmast, som jag litar på, tycker om och bryr mig om, och som i sin tur bryr sig om, tycker om och litar på mig.
Övriga vänner/kompisar: De som jag gillar att umgås med men ännu inte vet om jag kan lita helt på, eller som jag pga avstånd eller annat inte träffar så ofta.
Bekanta: Sådana personer jag inte aktivt gör något för att umgås med, men kommer i kontakt med i tex föreningsliv och andra sammanhang, och som jag inte känner så väl.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 19:35:15, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
KrigarSjäl skrev:Ja, mina gränsdragningar hade nog blivit något liknande.
Grejen är att jag värderar folk olika, det gör förresten alla människor. Det finns inte en jävel som älskar alla människor lika mycket.
Thomas Di Leva?
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 19:35:15, redigerad totalt 1 gång.
- hektiske hektor
- Anslöt: 2008-12-06
KrigarSjäl skrev:Familj
Polare
Alabasterskallar
Alla djävulens mostrar
Amöbor
Asgamar
Analfabeter
Apsvansade analfabeter
Babianer
Barfotanissar
Bestar
Bergloppor
Bladlöss
Blindstyren
Blåkullatomtar
Blodsugare
Blötdjur
Bondlurkar
Bovar och banditer
Byråkrater
Bålnötter
Bärplockare
Bödlar
Deghögar
Små smutsiga grosshandlare i människokött
Mamelucker
Stora ludna bergsapor
Drumlar
Drönare
Dyngspridare
Dårhushjon
Eländiga kryp
Erbarmliga plattfötter
Fega ynkryggar
Fåntrattar
Fördömda spottgrisar
Galgfåglar
Gamla knölsvanar
Gangsters
Gargantuaner
Grobianer
Grottmänniskor
Gråsuggor och dreglande paddor
Hamstrare
Huggormars avföda
Idioter
Insjögangstrar
Kanaljer
Kannibaler
Kanaldjur
Kanapéer och konjakskransar
Karnevalsdiktatorer
Kloakdjur
Kloakråtta
Kloakråttor
Klorlutsoppan
Kopparslagare
Kramsfågelmördare
Kretiner
Kryddkrämare
Krämare
Kräldjur
Legodrängar
Lekstugepatrioter
Lortpaltar
Lumphandlare
Luskungar
Luftmarodörer
Lögnhalsar
Lönnmördare
Maskar
Mattkrämare
Mattskojare
Makadamplockare
Medisterkorvar
Mulåsnor
Murmeldjur
Mumiemånglare
Näbbdjur
Näbbgäddor
Ockrare
Oduglingar
Olycksaliga kvinnor
Orangutang
Otacksamma sillgrisslor
Pajasar
Parasiter
Pestråttor
Pillerbagge
Pistaschgubbar med surkålsstuvning
Pirater
Plattfötter
Plattfotade mollusker
Potatisgrisar
Potatisknölar
Pottsorkar och plattfötter
Pultroner och pappskaft
Pyromanapor
Rotborstar
Råttsvansar
Rullsvansapor
Rufsiga valrossar
Rödskinn
Rötägg
Salladshuvuden
Sabotörer och pestråttor
Sillmjölkar
Skabbhalsar
Skabbråttor
Skinnbrackor
Skojare
Skojarpack
Skottkolvar
Skurkar
Skunkdjur
Slavhandlare
Sladderfågel
Slyn-yngel
Snorvalpar
Sopprötter
Sumpråttor
Stinkdjur
Sömngångare
Söndagspimplare
Söndagsseglare
Sötvattensamöba
Toffeldjur
Tjockskallar
Tjurskallar
Tjuvar
Tryffelsvin
Tångräkor
Uslingar
Vagabonder
Vandaler
Vedervärdiga tryffelsvin
Vegetarianer
Vidriga varulvar
Vidriga apmänniskor
Bockfotens egen svärmor
Stinkande blötdjur
Långsvansade skeppskatter
Kölhalade gråsuggor
Grönsvansade isbjörnar
Grönfjädrade pärlugglor
Glödstekta gulsparvar
Eländiga pråmskeppare
Avsvansade smådjävlars löständer
Vrakplundrare
Vrålapor
Vårtsvin
Zulukaffrer
Åsneskallar
Ärkebanditer
Ärkelögnare
Ärans luspudlar
Ättiksgurkor
Påminner om en viss Haddock.
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 19:35:15, redigerad totalt 1 gång.
- hektiske hektor
- Anslöt: 2008-12-06
Duras skrev:Men jag reagerar mot ordet "systematiseringstvång". Min systematiseringsförmåga är min största tillgång. Jag njuter av den och ibland räddar den livet på mig. Svårt att se detta som ett tvång.
Hej Duras!
Allt här i livet låter sig inte analyseras och systematiseras. Ibland blir det klarare av att man gör det. Ibland analyserar man sönder saker och de blir mer komplicerade än vad det egentligen var från början. Speciellt gäller det i vissa fall känslor och stämningar och relationer till andra människor.
När jag lite närmare började känna en person med asperger så upptäckte jag att just den personen tog för vana att fråga mig om vad som var den exakta betydelsen av olika ord. Men ord har inte alltid exakta betydelser och ibland betyder de olika saker för olika individer. Det samma är det väl med stämningar, känslor och mycket annat.
Att vara lagd för att analysera och systematisera saker vilket jag själv också är om än kanske inte i så hög grad som många här på forumet kan nog vara både en tillgång och en förbannelse.
En sak till:
Jag har inte tänkt närmare på vad jag menade med ordet systematiseringstvång men det kan har varit något av detta:
Som jag har förstått det så känner många med Asperger att de måste lägga ner en massa tid på att analysera och förstå situationer som andra tar för givet. Då har man givetvis inte så mycket att välja på. Och då kanske man kan se det som ett systematiseringstvång ifall andra kan välja att inte lägga ner samma arbete på en liknande situation.
Men för en annan person, (som kanske också är NT?) så kan överdriven systematisering vara en annan form av tvång. En vana som man har lagt sig till med som ett försvar för att känna sig trygg. På samma sätt som det är möjligt att fly från logik till känslor kan man också fly från känslor in i logiken.
Jag är inte säker på i vilken bemärkelse jag använde det här begreppet i mitt förra inlägg.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:35:20, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Hej Duras!
Allt här i livet låter sig inte analyseras och systematiseras. Ibland blir det klarare av att man gör det. Ibland analyserar man sönder saker och de blir mer komplicerade än vad det egentligen var från början. Speciellt gäller det i vissa fall känslor och stämningar och relationer till andra människor.
För mig är systematisering och analysering två olika saker (och katalogisering en tredje sak).
I mina bästa stunder kan jag snabbt se mönster och lyfta fram kärnan (det viktiga) och instinktivt sortera bort allt brus. Jag behöver inte alls analysera då. Det bara kommer nästan direkt. En plötslig klrasyn utan att anstränga mig. Det njuter jag av.
Nån annan gång kan jag analysera sönder sakerna utan att komma nån vart. Jag kör fast och krånglar till det helt i onödan. Det kan ibland vara ett h-e, speciellt om det handlar om själva tillvaron.
När jag lite närmare började känna en person med asperger så upptäckte jag att just den personen tog för vana att fråga mig om vad som var den exakta betydelsen av olika ord. Men ord har inte alltid exakta betydelser och ibland betyder de olika saker för olika individer. Det samma är det väl med stämningar, känslor och mycket annat.
Det kanske inte var exakta betydelsen som var viktig utan utan vad vad du exakt menade. I brist på tolkningsfömåga av det outsagda blir det sagda desto viktigare. man använder alla tillgängliga nyanser i språket för att få fram vad man menar. Man fattar inte vad som "ligger i luften" eller kanske inte ens att det ligger nåt i luften. Endast det sagda/skrivna orden har nåt budskap.
Att vara lagd för att analysera och systematisera saker vilket jag själv också är om än kanske inte i så hög grad som många här på forumet kan nog vara både en tillgång och en förbannelse.
En bra systematiseringsförmåga är alltid bra. En postiv egenskap som sitter i ryggmärgen. Analyserandet är en aktiv tankeverksamhet som kan sluta med bra eller dåligt resultat. För mig gäller det ibland att få stopp på analyserandet och låta systematiseringen jobba i fred. Brukar bli bäst då.
Återgå till Att leva som Aspergare