Defragmentering
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Defragmentering
Defragmentera bör man, men hur ofta? Enklast är om datorn sköter det själv (en gång i veckan är tydligen praxis), men jag får motsägande besked:
Det verkar ju klart och tydligt, defragmentering sker automatiskt varje onsdag utan att jag behöver tänka på det. Men så ser jag detta:
Alltså måste jag köra manuellt när jag kommer ihåg det. "Detta kan ta mellan några minuter och flera timmar". Men varför funkar inte schemalagd?
Detta är ibockat.Kör efter schema (rekommenderas).
Kör kl 01:00 varje onsdag
Schemalagd diskdefragmentering är aktiverad
Det verkar ju klart och tydligt, defragmentering sker automatiskt varje onsdag utan att jag behöver tänka på det. Men så ser jag detta:
Nästa schemalagda körning: Aldrig
Alltså måste jag köra manuellt när jag kommer ihåg det. "Detta kan ta mellan några minuter och flera timmar". Men varför funkar inte schemalagd?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:34:21, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det går bra att defragmentera manuellt. Fast jag saknar hur det var i XP, man såg hur långt den kommit.
Så datorn ska vara avstängd när schemalagd defragmentering sker? Men när jag gör det manuellt använder jag ju datorn samtidigt.
Nu har jag iaf ändrat tiden till kl 05:00; då sover jag iaf, det gör jag ofta inte kl 01:00 utan sitter vid datorn.
Så datorn ska vara avstängd när schemalagd defragmentering sker? Men när jag gör det manuellt använder jag ju datorn samtidigt.
Nu har jag iaf ändrat tiden till kl 05:00; då sover jag iaf, det gör jag ofta inte kl 01:00 utan sitter vid datorn.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:34:21, redigerad totalt 1 gång.
På tal om defrag så finns ett gratisprogram som heter typ Defragg(l)er. Har aldrig testat det men hört en del gott om det. Du kan ju kolla upp det med kritiska ögon
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11