Hur föräldrar sköter sina barn

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 14:26:42

sugrövmanövern skrev:Tygblöjor :?: . Deep tankar from sugrovmanoveren.

Har nu googlat och funnit att man då har någon slags inlägg i tyg som man lägger där bajset och kisset kommer ut. Sedan tvättar man blöjan och inlägget.

Men alltså... Hur får man bort bajset, skrapar man bort det värsta med någon slags bajsskrapa först, eller lägger man in allt bajs i tvättmaskinen och hoppas på ett mirakel?

Blir det inte äckligt i tvättmaskinen med all avföring?

Tänker tex på när man har hundvalpar, då kommer det ju bajs och kiss på hundfiltarna. Superäckligt, då gäller det att ha tillgång till tvättstuga för man vill ju inte ha bajsrester i sin egen tvättmaskin :) .

Sedan så blir det så att de som tvättar efter en får en ganska äcklig tvättmaskin egentligen. Ganska elak känner man sig. Hur känner barnägare, känner de sig lite elaka mot grannen som får tvätta efter att bajsblöjorna åkt runt i maskinen, eller har alla tygblöjanvändare egen tvättmaskin? Hur klarar man av att tvätta sina egna kläder direkt efter en blöjmaskin, kör man en tom 90 graders maskin för att få bort bajsrester?

Rispapper och andra inlägg är ett såpass "modernt påfund" att jag personligen inte använt det. Det finns tvättbara inlägg och så finns det papper som man slänger.

Jag har bytt blöjjor i badrummet vid skötbordet, slängt över blöjjan till handfatet, bytt på fräscht, gått och lagt barnet någonstans, återvänt till badrummet och skjölt upp/av det värsta och sedan lagt blöjjan i en speciell tvättkorg för bara blöjjor. Sedan har jag slängt in alla i maskinen när jag har haft en full korg, hängt upp dem på tork och sedan vikt dem, lagt dem i garderoben när de varit rena.

Bajs från små barn, tills de nästan helt gått över till fast föda är inte alls som vuxenavföring, utan skiljer sig både färg- och luktmässigt. Jag har inte haft något obehag av att maskinen blivit äcklig på minsta sätt, men visst, då har jag skjölt upp dem när det varit nybytt för det mesta utan tvål eller med galltvål eller olivtvål, mellan varven, det har nog berott mycket på ögonblicket.
(också beroende på om jag har skjöljt upp ullbyxor samtidigt eller ej, då har jag använt en återfettande tvål av något slag).

Jag har haft egen maskin. Där jag tvättar något ännu äckligare egentligen, nämligen vuxenunderkläder.... och *uärrrk* sura strumpor...
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn

Anslöt: 2009-05-09

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-21 15:10:57

ford skrev:
missbutterfly skrev:
ford skrev: synd att inte alla som skaffar barn har samma inställning bara. :D

Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )
Göra egen barnmat när det finns färdig på burk?! Hmm. :?

låt bli att skaffa barn då, för jag har inte mycket till övers för föräldrar som tar sig rätt att satsa på sig själva på barnens bekostnad.

Bebisar skiter väl i om de har miljövänliga tygblöjor eller inte!?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-21 15:19:39

Det anses vara normalt hyfs att inte diskutera avföring. Ta det med barnmorskan eller grisbonden istället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 15:24:58

KrigarSjäl skrev:Det anses vara normalt hyfs att inte diskutera avföring. Ta det med barnmorskan eller grisbonden istället.

När det gäller barn så har jag inte samma inställnig som du har i det här fallet. Jag svarade på ett inlägg som avhandlade just den här detaljen, vilket för mig ter sig som en ganska logisk frågeställning i ämnet.

Nu var det inte det jag avsåg med min fråga till dig: utan jag ville veta hur du tycker att man skall förhålla sig till ditt uttalande om att det finns information du hade klarat dig utan.
Kikarn

Inläggav Zombie » 2009-05-21 15:25:59

KrigarSjäl skrev:Det anses vara normalt hyfs att inte diskutera avföring. Ta det med barnmorskan eller grisbonden istället.

Nej, ta det här. En vuxen människa som är för känslig kan fanimej klicka förbi. ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-21 15:30:29

Kikarn skrev:

När det gäller barn så har jag inte samma inställnig som du har i det här fallet. Jag svarade på ett inlägg som avhandlade just den här detaljen, vilket för mig ter sig som en ganska logisk frågeställning i ämnet.

Nu var det inte det jag avsåg med min fråga till dig: utan jag ville veta hur du tycker att man skall förhålla sig till ditt uttalande om att det finns information du hade klarat dig utan.

Jag är inte road av att läsa detaljer angående blöjbyten & avföring. Tror du att andra är det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 15:32:40

KrigarSjäl skrev:
Kikarn skrev:

Jag är inte road av att läsa detaljer angående blöjbyten & avföring. Tror du att andra är det?

Jag misstänker -nästan- att det kan tänkas finnas ett ovisst antal inlägg på forumet som inte intresserar dig oavsett vilket ämne det än handlar om.

Hur tycker du att man skall förhålla sig till att du inte efterfrågar en viss information?
Kikarn

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-21 15:36:19

Folk gör som de vill, men man får vara beredd att stå för det man skriver också. Jag menar att det tillhör normalt folkvett att inte diskutera avföring, sex, familjerelationer & andra intima saker hur som helst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 15:42:48

KrigarSjäl skrev:Folk gör som de vill, men man får vara beredd att stå för det man skriver också. Jag menar att det tillhör normalt folkvett att inte diskutera avföring, sex, familjerelationer & andra intima saker hur som helst.

Jag står för att jag svarade på ett inlägg ang tvätt och detaljer kring blöjjor. Det har jag inga problem med. Jag kan också hålla med om att jag har detaljer - i andra ämnen - som jag själv inte skulle sätta mig och beskriva eftersom det bär mig emot, även om det skulle komma direkta frågor om det. Det här var inget känsligt ämne för mig. Om det var ett känsligt ämne för dig, så beklagar jag detta; det var inte min avsikt att trampa någon på tårna. Men det här forumet uttalar på några ställen att det finns ett högt tak för acceptans av ämnen, och det har jag förhållt mig till, hoppas jag.

Men jag vill veta om jag i fortsättningen skall sätta mig ner och fundera först innan jag svarar; "är det här något som krigarsjäl kan tänka sig att vilja veta" innan jag svarar någonting alls, och om det är DET jag skall förhålla mig till framöver, när jag bestämmer mig för att svara eller inte svara. Annars förstår jag inte din tillrättavisning av mitt inlägg, om inte du har något vidare syfte med det.
Kikarn

Inläggav underjord » 2009-05-21 15:50:42

Kahlokatt skrev:[...]ammat allihop, tvättat tygblöjor och burit allihop i indianska bärsjalar - så jag skulle knappast se mig själv som moralens väktare. :roll:

Det är möjligt, men just i det här fallet är du en moralkäring. Själv är jag säkerligen också en moralkäring, men i andra sammanhang. Till och med Krigar'n kan ju vara en moralkäring ibland ;) (se nedan).

Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-01-12

Inläggav ford » 2009-05-21 15:59:54

KrigarSjäl skrev:
ford skrev:
missbutterfly skrev:
Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )

låt bli att skaffa barn då, för jag har inte mycket till övers för föräldrar som tar sig rätt att satsa på sig själva på barnens bekostnad.

Det handlar inte om det, snarare om föräldrar som tycker att de har rätt att göra det lätt för sig, genom att ha en allmänt låg ambitionsnivå gällande att lägga tid, pengar och resurser på sina barn och som inte vill försaka sina hobbys, krogkvällar o.s.v. för ungarnas skull.

Det handlar alltså inte om miljövänliga blöjor eller inte, utan om man har rätt att sänka ambitionsnivån gentemot sina barn av rena bekvämlighetsskäl och det har man inte.

Skaffar man ungar så går barnen före allt annat, kan man inte ta det så skall man inte bli förälder.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 3 gånger.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav nallen » 2009-05-21 16:07:37

KrigarSjäl skrev:Jag menar att det tillhör normalt folkvett att inte diskutera avföring, sex, familjerelationer & andra intima saker hur som helst.

:shock: Har Krigis blivit konservativ på gamla dar? :D

EDIT: nångång ska jag väl kunna stava rätt på första försöket, även när jag rättar
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav missbutterfly » 2009-05-21 16:11:47

ford skrev:Skaffar man ungar så går barnen före allt annat, kan man inte ta det så skall man inte bli förälder.

I denna fråga håller jag med dig. Men i jakten på att vara "den perfekta mamman/ pappan" så tycker jag det blir löjeväckande när det går så långt att man t o m måste börja återanvända blöjor. Ussch. :(

Ett barn ska givetvis "gå före" annat, men det får finnas gränser anser jag. Man (läs: jag) skulle inte låta mammarollen utplåna min egen person. Jag är ju liksom inte BARA mamma utan även en egentänkande individ med även andra intressen än ungar (tack och lov). Jag tycker inte att man är en dålig förälder för att man erkänner en sådan sak. Tvärtom.

Jag har inte gjort allt enligt "regelboken". Inte ammat i sex år eller lagat egen barnmat varenda eviga dag. Nej, jag hade annat (egoistiskt va? :wink: ) som jag hellre ville lägga den lilla tid jag hade över (man har ju som bekant inte så mycket "fritid" när man har ett spädbarn) på.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav sugrövmanövern » 2009-05-21 16:32:47

Men jag ville veta sanningen om tygblöjorna, seriöst alltså. Jag gillar ekologiska och miljövänliga grejer, men inte till vilket pris som helst (syftar inte på den ekonomiska biten utan besvär/äckelbiten).

Kikarns långa svar var vad jag behövde, nu vet jag hur det ligger till och nyfikenheten är stillad.

Å vad gör herrn själv i en barntråd förresten? Trodde du att barn var bara barnpuder och joller för hela slanten :wink: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav missbutterfly » 2009-05-21 16:37:37

KrigarSjäl skrev:
ford skrev:
missbutterfly skrev:Varför är det synd? I min värld finns det annat som upptar tid (och intresse) än tvätt av nerbajsade tygblöjor. (Det är inte så roligt som det kanske låter... tro mig. :wink: )

KS: Agree. Det säger ju sig självt..

Ford: Men lille vän, jag ÄR mamma. Min dotter är en välmående och glad liten tjej på nio år. Hon älskade burkmat när hon var bebis och har inte haft tygblöja en endaste gång (för jag tycker att det är skitsnuskigt - har haft vänner som använt sådana i korta perioder, tills de inte orkade hålla på med allt bök och skit som dessa innebär.)

Innebär mitt användande av engångsblöjor att jag "satsar på mig själv på mitt barns bekostnad" then so be it... Du får ju själv känna hur sugen du är på att stå och handtvätta tygblöjor när (och om) du någongång blir förälder... :idea: :roll:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 17:04:16

missbutterfly skrev:Innebär mitt användande av engångsblöjor att jag "satsar på mig själv på mitt barns bekostnad" then so be it... Du får ju själv känna hur sugen du är på att stå och handtvätta tygblöjor när (och om) du någongång blir förälder... :idea: :roll:

Jag kan ju säga att jag lätt har haft arton -minst- andra sådanadär "måste-alla-föräldrar-som-är-engagerade-göra-saker" på listan som jag INTE har klarat av eller mäktat med, eller iddts ägna mig åt.

*Jag har inte gått på babyrytmik eller annat (bortsett från sporadisk babysim med två, mest för min egen skull även om barnen verkat gilla det).
*inte varit på öppna förskolan
*inte alltid haft ordning på saker omkring oss
*med nöd och näppe tyckt att föräldrargrupperna varit tvugna att närvara på.
*har varit dålig på läggrutiner och tider
*inte pratat babyspråk,
*inte alltid haft högläsning ur barnböcker
*har haft med mig barnen i stort sett överallt, dit jag går (om jag går någonstans), utan att bekymra mig om deras "trygga rutiner" - de verkar ha överlevt och må väl, i varje fall är det inte detta som har skapat problem.
etc, etc, etc.

De flesta av oss försöker ägna oss åt good-enough-parenting på det sättet som vi gör det på, och tja, alla barn får väl en och annan trauma under sin uppväxt, det kommer man aldrig ifrån. (*skojjar* vad skall väl psykologerna leva av annars? 8) ).
Kikarn

Inläggav Kahlokatt » 2009-05-21 17:30:46

Skall tillägga att jag inte på något sätt tycker att det är fel att ha fem barn, föda utan bedövning om man nu vill det, tvätta tygblöjor och ha bärsjal. Det som stör mig är über-präktiga "åh-vad-jag-är-duktig"-föräldrar som skuldbelägger de föräldrar som gör annorlunda.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 17:38:59

Kahlokatt skrev:Skall tillägga att jag inte på något sätt tycker att det är fel att ha fem barn, föda utan bedövning om man nu vill det, tvätta tygblöjor och ha bärsjal. Det som stör mig är über-präktiga "åh-vad-jag-är-duktig"-föräldrar som skuldbelägger de föräldrar som gör annorlunda.

Den största "visdomen" jag personligen har uppnåt genom att skaffa fem barn, är att i takt med stigande antal barn så har jag lärt mig att jag inte kan ett skvatt om barn och barnuppfostran. Innan jag fick egna barn var jag minsann expert! :P
Kikarn

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-21 18:13:47

I den händelse jag hinner få barn innan jag blir för gammal tänker jag inte låta ungen "gå före allting". Jag tror nämligen att även barn måste lära sig att inte alltid kan stå i centrum samt att jag knappast skulle kunna orka vara någon bra förälder om jag inte kunde fortsätta ägna mig åt egna intressen också.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Kikarn » 2009-05-21 18:27:40

Bjäbbmonstret skrev:I den händelse jag hinner få barn innan jag blir för gammal tänker jag inte låta ungen "gå före allting". Jag tror nämligen att även barn måste lära sig att inte alltid kan stå i centrum samt att jag knappast skulle kunna orka vara någon bra förälder om jag inte kunde fortsätta ägna mig åt egna intressen också.

Fast... det beror på vad man menar med att låta ungen gå före allting. Man är nästan lätt illa piskad. Det går inte att springa iväg på konstmuseum utan barn om man inte har sett till deras omvårdnad under tiden först på något sätt. Det är där någonstans gränsen för vad som är "good-enough-parenting" eller ej för MIG.

Jag har inget emot att man ex festar eller går på krogen vid tillfällen för att man har barn, men gör man som en av min systers kamrater gjorde så blir jag OERHÖRT fördömmande och förbaskad. Hon la barnet, som vid tillfället var under 2; och gick på krogen och det fanns ingen vuxen i hemmet som kunde se till barnet om det vaknade. Hon resonerade som så, att h*n ändå låg och sov så det fanns inget som hindrade att hon gick hemifrån. Då har man missat något i sitt ansvartagande tycker JAG.

Visst har jag egna behov som jag gärna tillgodoser, när jag har tillgodosett barnens behov FÖRST. Något annat kommer inte på fråga för mig. Men det innebär inte att jag inte gör saker för min egen skull också.
Kikarn

Inläggav Tess » 2009-05-21 18:51:08

Kikarn skrev:
Bjäbbmonstret skrev:I den händelse jag hinner få barn innan jag blir för gammal tänker jag inte låta ungen "gå före allting". Jag tror nämligen att även barn måste lära sig att inte alltid kan stå i centrum samt att jag knappast skulle kunna orka vara någon bra förälder om jag inte kunde fortsätta ägna mig åt egna intressen också.

Fast... det beror på vad man menar med att låta ungen gå före allting. Man är nästan lätt illa piskad. Det går inte att springa iväg på konstmuseum utan barn om man inte har sett till deras omvårdnad under tiden först på något sätt. Det är där någonstans gränsen för vad som är "good-enough-parenting" eller ej för MIG.

Jag har inget emot att man ex festar eller går på krogen vid tillfällen för att man har barn, men gör man som en av min systers kamrater gjorde så blir jag OERHÖRT fördömmande och förbaskad. Hon la barnet, som vid tillfället var under 2; och gick på krogen och det fanns ingen vuxen i hemmet som kunde se till barnet om det vaknade. Hon resonerade som så, att h*n ändå låg och sov så det fanns inget som hindrade att hon gick hemifrån. Då har man missat något i sitt ansvartagande tycker JAG.

Visst har jag egna behov som jag gärna tillgodoser, när jag har tillgodosett barnens behov FÖRST. Något annat kommer inte på fråga för mig. Men det innebär inte att jag inte gör saker för min egen skull också.

Håller med!

Fast jag fattar inte när man ska ha tid att göra saker för sin egen skull. Barn är ett heltidsjobb. Och din systers kamrat borde inte få ha barn. Jag fattar inte hur man kan göra så. Det är oförlåtligt tycker jag. :evil:
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Tess

Anslöt: 2007-01-28

Inläggav ford » 2009-05-21 20:29:12

missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:
ford skrev:

KS: Agree. Det säger ju sig självt..

Ford: Men lille vän, jag ÄR mamma. Min dotter är en välmående och glad liten tjej på nio år. Hon älskade burkmat när hon var bebis och har inte haft tygblöja en endaste gång (för jag tycker att det är skitsnuskigt -har haft vänner som använt sådana i korta perioder, tills de inte orkade hålla på med allt bök och skit som dessa innebär.)

Innebär mitt användande av engångsblöjor att jag "satsar på mig själv på mitt barns bekostnad" then so be it... Du får ju själv känna hur sugen du är på att stå och handtvätta tygblöjor när (och om) du någongång blir förälder... :idea: :roll:

Du fattar inte grejen: jag har inte någon gång menat att man måste använda tygblöjor, men i det första citatet från dig, som finns i detta inlägg gick det att läsa sig till en "satsa på dig själv-attityd", där "ungarna inte skulle få vara till för mycket besvär" och där det skulle vara ok att sänka ribban ang. föräldraskapet, för att man skall hinna med sig själv.

Det var denna attityd, (som inte sällan presenteras i "feministiska" artiklar i aftonbladet wendela o dyl.), som gick att läsa mellan raderna, som jag reagerade på, inte tygblöjors vara eller inte vara.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kahlokatt » 2009-05-21 21:45:02

underjord skrev:
Kahlokatt skrev:[...]ammat allihop, tvättat tygblöjor och burit allihop i indianska bärsjalar - så jag skulle knappast se mig själv som moralens väktare. :roll:

Det är möjligt, men just i det här fallet är du en moralkäring. Själv är jag säkerligen också en moralkäring, men i andra sammanhang. Till och med Krigar'n kan ju vara en moralkäring ibland ;) (se nedan).

Kul det är att få sådana tillmälen från någon man känt i fyra år och trodde man hade ett starkt vänskapsförhållande till. Jubel och fröjd. :-)065
Fast du kanske bara umgås med datorn numera och då kan du ju skita i att vara trevlig.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav serpentin » 2009-05-22 8:16:59

Kikarn skrev:Blöjjor är en otroligt skrymmande avfallspost, att ha såpass med blöjor att man kan fylla en maskin sparar en hel del på sikt, både pengar (både inköp och ev sopavgifter för den som bor i hus) samt minskar sopberget ganska rejält under ett barns blöjperiod.

Bor man i lägenhet och bara lyckas få en tvättid i bästa fall var tionde dag.. Vem har lust att räkna ut hur många tygblöjor man måste ha då? Det blir en stor hink hemma med sura blöjor. Då ska man ha utrymme för eventuell magsjuka också.

Vi har använt Coops miljömärkta blöjor.

Jag hade aldrig orkat med det böket med tygblöjor. Att ha en stor hink med smutsiga blöjor och komma ihåg att byta vatten efter några dagar så det inte möglar. Dessutom skulle det behövas väldigt många blöjor. Det hade nog kostat någon tusenlapp att köpa in och sedan ska blöjbyxan bytas ut efterhand som barnet växer.

Vi har skaffat egen tvättmaskin men att investera i tygblöjor nu känns inte så ekonomiskt när blöjtiden förhoppningsvis inte varar så länge till. Dessutom har jag hört många tygblöjeanvändare berätta att de fått använda engångs på natten för att tygblöjor inte håller tätt så många timmar.

Jag värnar väldigt mycket om miljön men man måste värna om lite annat också. Som att inte bryta ihop för att ambitionerna om att allt ska vara rätt är så höga.

Det största felet med barnmat på burk är väl att det är så oförskämt dyrt. Men det är ett bättre alternativ än att inte få ordentlig mat. Alla orkar eller hinner inte tillaga en fullvärdig måltid varje dag.

Jag tycker matlagning är roligt för det mesta så vi äter hemlagat. Men jag respekterar de som väljer en annan lösning bara man ser till att barnen får nyttig mat.

Då blir jag mer upprörd över att se hur föräldrar matar sin ettåring med hamburgare från Macdonalds. Eller häller saft i nappflaskan.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:35:02, redigerad totalt 2 gånger.
serpentin
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in