Om åsikts- och uttrycksfrihet på forumet.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2009-05-19 19:22:36

nallen skrev: Jag tycker det verkar mer och mer som att yttrandefriheten inskränks till fömån för dalt och allmänt gullande.
Det gör mig ledsen.

nallen skrev:Folk blir vanade hit och dit för att de skriver vad de tänker medan fint inlindade förolämpningar tillåts utan protester.
Jag har märkt det. Det är så Aspieovänligt att det saknar motstycke. Det här var något av en fristad för de som inte orkar linda in allting.

Jag är verkligen inte den som brukar protestera mot moderering och sådant. Men det som händer med detta forum är trist faktiskt. Skittråkigt att folk drar härifrån pga att det håller på att bli väldigt mycket av ett gullefjun-grattis gumman-snuttedutt- linda in dina förolämpningar och var pk-npf-föräldrardalt-barn hundvalpar efterblivna och kattungar är heliga-forum.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-19 20:19:14

sugrövmanövern skrev:håller på att bli väldigt mycket av ett gullefjun-grattis gumman-snuttedutt- linda in dina förolämpningar och var pk-npf-föräldrardalt-barn hundvalpar efterblivna och kattungar är heliga-forum.

:lol: :lol:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mats » 2009-05-19 23:10:11

sugrövmanövern skrev:Det är så Aspieovänligt att det saknar motstycke.

Jag är förmodligen bara korkad men jag förstår inte att det skulle vara Aspievänligt att någon kallar ens ofödda barn för "skitunge".

Varför är det Aspievänligt? För att vi är ändå är så vana vid mobbing från skola och arbetsliv att vi gott kan ta lite mer dynga? Eller finns det något annat skäl till att det anses Aspievänligt att bli illa behandlad och utsatt för glåpord?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5604
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-19 23:15:30

Den underjordiska påstår att jag 'lägger mig platt'.

Krigare lägger sig inte. :twisted:
Däremot finns det en skillnad mellan kaxig och plump.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2009-05-19 23:37:42

Mats skrev:
sugrövmanövern skrev:Det är så Aspieovänligt att det saknar motstycke.

Jag är förmodligen bara korkad men jag förstår inte att det skulle vara Aspievänligt att någon kallar ens ofödda barn för "skitunge".
Nej, det kanske snarare är Aspie O-vänligt att göra så :D . Visst är det bra när folk säger till när de tycker någonting är fel, absolut. Man kan inte låta saker passera hur som helst.

Det jag tycker är Aspieovänligt är mer generellt att jag tycker det är trist att forumet modereras hårdare och drar mer och mer åt att alla ska tvingas vara översnälla hela tiden.

Mats skrev:Varför är det Aspievänligt? För att vi är ändå är så vana vid mobbing från skola och arbetsliv att vi gott kan ta lite mer dynga? Eller finns det något annat skäl till att det anses Aspievänligt att bli illa behandlad och utsatt för glåpord?
Just den här grejen med skitungar skrattade jag gott åt, men förstår samtidigt mycket väl att det inte är en lämplig sak att säga till en blivande mamma.

Det är därför jag tyckte det var roligt. Kutym i sammanhanget är att säga grattis, snutteplutt, nappenapp. Och så kommer en sådan där dräpande kommentar mitt i alltihopa, hilarious :lol: .

Ja, jag är lite knäpp, men jag uppfattade underjords kommentar som en liten protest emot hur forumet utvecklat sig den senaste tiden.

Jag vill inte att folk ska bli mobbade här, så klart. Men samtidigt uppskattar jag ärlighet och spontanitet väldigt mycket. Och tycker att det är trist om allt som inte är snällt ska retuscheras bort överallt. För alla börjar ju inte älska en automatiskt för att man har blivit diagnosticerad med AS. Alla Aspergare börjar inte automatiskt respektera varandra till 100% för att de hamnar på ett forum tillsammans. Att tvinga fram respekt är Aspieovänligt och ger en skev verklighetsbild.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2009-05-19 23:44:15

Jag håller med Krigis (just här), Aspkvinna, Kikarn, Matulda, Jonte, Ganesh och Mats.
Underjord har många friska idéer, men den här förverkligades på fel ställe.

Och inte heller jag förstår denna likställning av rakhet med elakhet och denna identifikation av ökad takhöjd med ökat utrymme för just elakhet, av alla de parametrar människor finns längs. Eller rättare sagt: jag förstår den mycket väl, men jag håller den inte för mer giltig än någon annan sådan ensidighet.

Till exempel undrar jag fortfarande hur många aspergare och hf-autister det finns i världen utanför som skulle kunna vittna om att ökad takhöjd också kan vara det rakt motsatta.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2009-05-20 0:10:21

KrigarSjäl skrev:Däremot finns det en skillnad mellan kaxig och plump.


Detta är viktigt.

Och att förstå skillnaden...

Att mena det man säger, det är att vara rak. Att alltid säga det som råkar poppa upp i hjärnan...det är verbal inkontinens. För att för att förtydliga: Verbal inkontinens är inte samma sak som att vara rak och ärlig. Det sistnämnda är bra och hedervärt. Det förstnämnda är bara kletigt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2009-05-20 0:21:44

"Verbal inkontinens" :lol:

Kan inte annat än instämma.

Fast ibland kan även sådan vara kul. (I rätt sammanhang, då...)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-20 0:31:45

Sen finns det de som är verbalt förstoppade också.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Garum » 2009-05-20 0:55:04

Ska det vara en extensiv eller restriktiv tolkning av begrepp som plump, kaxig, yttrandefrihet, rakhet, trevlighet respektive enfald.

I ett sånt här fall bör det svårdefinierande begreppet sunt förnuft och vanlig anständighet gälla, att kalla ett gravid kvinnas barn för "skitunge", dessutom i hennes egen graviditetstråd, anser jag både tarvligt, plumpt och klumpigt.
Det är oerhört sårande, att angripa någons barn med hånfulla injektiv på detta vis.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav ufo » 2009-05-20 1:18:07

Borde inte den nämnda tråden passa bättre i "Barn och föräldraskap"
Avdelningen "Off-topic" är ju ändå det som ersatt det gamla NFD.
Hur snabbt räknar man med att alla skribenter skall lyckas växla om?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav underjord » 2009-05-20 2:07:51

Garum skrev:I ett sånt här fall bör det svårdefinierande begreppet sunt förnuft och vanlig anständighet gälla


Jag ska komma ihåg det nästa gång du spammar om muslimer i Sverige (som till exempel här: vaxande-mus ... t8976.html), vilket du ju i och för sig inte kan göra längre, eftersom NFD är borttaget... och med den den åsiktsfrihet som du samtidigt hyllar och vill begränsa.

Garum skrev:att kalla ett gravid kvinnas barn för "skitunge", dessutom i hennes egen graviditetstråd, anser jag både tarvligt, plumpt och klumpigt.


Jaja, gravida kvinnor är tydligen något slags heliga kor. Jag kan förstå kopplingen till kossor, men var kommer heligheten in i bilden!?

Garum skrev:Det är oerhört sårande, att angripa någons barn med hånfulla injektiv på detta vis.


Jag visste inte att du var gravid och kallade dig Panika, men du kanske är registrerad under flera namn, vad vet jag. Jag antar förresten att du menar "invektiv".
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2009-05-20 2:09:27

ufo skrev:Borde inte den nämnda tråden passa bättre i "Barn och föräldraskap"
Avdelningen "Off-topic" är ju ändå det som ersatt det gamla NFD.
Hur snabbt räknar man med att alla skribenter skall lyckas växla om?


Om tråden hade skapats i Föräldraforumet hade jag inte sagt något, eftersom jag med flit håller mig långt borta från den avdelningen.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Mats » 2009-05-20 7:00:27

ufo skrev:Borde inte den nämnda tråden passa bättre i "Barn och föräldraskap"

Det här tycker jag är en utmärkt idé. Jag skulle gärna se att man flyttar gratulationstråden till Barn och föräldraskap och dessutom flyttar ut underjords och nallens utfall till off-topic-tråden i AOT.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5604
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2009-05-20 7:08:32

sugrövmanövern skrev:Just den här grejen med skitungar skrattade jag gott åt, men förstår samtidigt mycket väl att det inte är en lämplig sak att säga till en blivande mamma.

Det är därför jag tyckte det var roligt. Kutym i sammanhanget är att säga grattis, snutteplutt, nappenapp. Och så kommer en sådan där dräpande kommentar mitt i alltihopa, hilarious :lol: .

Du får gärna förklara för mig varför du tycker det är OK att skratta på Panikas bekostnad samtidigt som du får moralpanik när folk skrattar åt manne.

Förutom att jag måste vara korkad är jag säkert också humorbefriad för jag förstår inte att det ena skulle vara roligare än det andra.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5604
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Kikarn » 2009-05-20 8:24:12

Jag förstår egentligen inte problemet. På flera ställen har jag sett att man hänvisar till både regler och netikett, och jag kan inte se att det någonstans hänvisas till att det är olika regler för olika ämnen beroende var de postas:

"Speciella regler för Aspergerforum

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal "
rules.php

"AspergerForum - Registreringsavtal
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag."
regavtal.php

Moderator: Lagade trasiga länkar.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav nallen » 2009-05-20 13:54:11

Mats skrev:Jag är förmodligen bara korkad men jag förstår inte att det skulle vara Aspievänligt att någon kallar ens ofödda barn för "skitunge".

Om nu vissa av oss tänker på barn i största allmänhet som just skrikande skitungar så tycker jag inte att det är nåt konstigt i att man pratar om dem som skitungar, det är bara konsekvent.

EDIT: och förresten, om nu vissa av oss är uppvuxna så att vi tänker på en graviditet som den värsta tänkbara effekten av att ha sex, är det så underligt att det man uttrycker färgas av det?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19667
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2009-05-20 14:11:07

Konsekvent ja, underligt nej.
Men har man så dåligt omdöme att man riktar det till en medforumist som just har talat om att hon är med barn, då bör man ta chansen att lära sig av sitt misstag när man får det påpekat för sig. Och är det inget misstag bör man ha stake nog att ta konsekvenserna.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:15:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jonte » 2009-05-20 14:20:57

nallen skrev:EDIT: och förresten, om nu vissa av oss är uppvuxna så att vi tänker på en graviditet som den värsta tänkbara effekten av att ha sex, är det så underligt att det man uttrycker färgas av det?
Om du är ovetande om att inte alla tycker att graviditet är en i alla lägen oönskad biverkning av sex så är det inte underligt. Annars är det faktiskt det.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:15:55, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav nallen » 2009-05-20 14:27:18

Zombie skrev:Konsekvent ja, underligt nej.

Då så. Jag ser ingen anledning att tillägga något.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:55, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19667
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2009-05-20 14:43:54

Men det såg jag.

Jag ser alltså inte annat än att du har lämnat mitt inlägg obesvarat.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:15:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2009-05-20 15:03:16

Pseudodebatt.

Det är skillnad på att mena det man säger och att ha det som Ganesh kallade (ganska träffande) verbal inkontinens. Har man inget filter som hindrar en från att vara uppenbart plump och otrevlig ska man inte försöka dra på sej martyrdräkten och hojta om åsiktsförtryck.
Snarare ska man använda sin analytiska förmåga till att lägga märke till situationen och sin egen delaktighet i den samt försöka komma ihåg sambandet mellan sin egen verbala inkontinens och omgivningens reaktioner till nästa gång. Då man förhoppningsvis ska ha lärt sej något från förra gången.

Att bara snyfta och tycka synd om sej med hänvisning till åsiktsförtryck funkar inte. Punkt.

För den som har svårt med den analytiska förmågan kommer därför en sammanfattning här:
I det här fallet var det en gratulationstråd till en specifik person och hennes specifika situation. I den är det alltså synnerligen olämpligt att uttala sej om ens ståndpunkter generellt. Nu vet ni det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:15:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pemer » 2009-05-20 15:59:29

sugrövmanövern skrev:Skittråkigt att folk drar härifrån pga att det håller på att bli väldigt mycket av ett gullefjun-grattis gumman-snuttedutt- linda in dina förolämpningar och var pk-npf-föräldrardalt-barn hundvalpar efterblivna och kattungar är heliga-forum.


Frågan är å andra sidan också - eller kanske snarare och framför allt? - hur många verbala, åsiktsfulla och engagerade aspergare det faktiskt är som kunde ha tillfört massor här men som har vänt i dörren, eller aldrig ens själva tittat in här efter att först redan ha fått varningar om att forumet är så det-här-är-ett-diskussionsforum-och-diskussion-är-att-tycka-olika-och-då-ska-man-vara-rak-och-den-som-inte-tål-det....

Jag har alltid haft intrycket att det är ur den inte tillräckligt hårdhudade kategorin vi alltid har sett flest försvinna. Jag vet inte hur många som dykt upp och blivit snabbt etablerade här, men plötsligt slutat komma hit, och vågar inte ens spekulera i hur många av dem som drog för att de ansåg sig få en jävla skrapa och inte pallade att vara kvar.

Och man har ju länge hört snacket bland aspergare som bara är på framför allt Attentions forum. "På aspergerforum är folk så elaka, det är så rå stämning där..."

Redan när det är som det är! Samtidigt som de som har svårast för "fluff och gullegull" tycker att det är för mycket här av det!

Rent allmänt tror jag det är klart flest som söker sig till gemenskap med andra aspergare just för att de är sköra och många gånger nydiagnosticerade och har ett starkt behov av den gemenskapen, värme, medkänsla och stöd.

Jag skulle spontant ha gissat att det är färre som vill ha gemenskapen för att få vara "raka", "diskutera" där det innebär ett självändamål att vara så oense som möjligt och ta till invektiv för att understryka det. Eller? Har jag fel där, är den gruppen mycket större?

Är de fler? Är de viktigare? Vinner aspergerkollektivet i nutid och framtid mest på om det är de som får som mest spelrum, och desto fler sköra och bräckliga som aldrig ens kommer in i någon aspergergemenskap utan vänder i dörren här, och söker sig till "tanterna" i FA och aldrig får upptäcka sådana idéer och initiativ som kommer fram bland aspergare själva?

Ett sådant här forum behövs för alla. Ska det funka måste alla kunna jämka ihop sig. Alla måste kunna kompromissa lite. Alla måste ha respekt och förståelse för övriga kategorier.

Även de som har svårt för "fluff och gullegull". ;)

Vi andra försöker ha det för er. Ni har alla så oerhört mycket viktigt och vettigt att säga också, så det vill vi inte missa.

Men jag skulle vilja slippa missa så mycket från den andra änden av skalan... :(

Låt oss försöka!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:15:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-05-20 16:19:51

:-)049

Pemer till ordförande! (om du inte redan vore det ;) )
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:15:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in