Fritidsledarnas jobb har blivit allt tuffare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Fritidsledarnas jobb har blivit allt tuffare

Inläggav Redaktören » 2009-05-17 12:00:04

Deras jobb har blivit allt tuffare (Smålandsposten 2009-05-17)

artikeln skrev:Mer pengar och fler vuxna – inte mindre och färre. Men absolut inga vaktbolag. Så ser sex fritidsledare på den accelererande situationen med tuffare och mer struliga problemelever.

– Lägg pengarna på de unga – innan det blir för sent! säger de.
Sedan larmskrivelsen från fem fackförbund i Växjö lämnats in till kommunledningen träffar vi sex fritidsledare som berättar om sin arbetsmiljö, en miljö de delar med många utsatta lärare.
Alla vittnar de om en hårdare attityd, främst hos högstadieleverna som kommer till fritidsgårdarna.

– Många har en väldigt grov vokabulär. Och om vi säger nej till något så blir det mothugg direkt, berättar Magnus Dahl.
– Och det blir lätt hotfullt. Humöret kan explodera på dem väldigt snabbt. Det kan vara små, små grejer som sätter igång det och det känns olustigt, säger Gudny Petersson som upplevt en stegrad spänning bara den senaste terminen.
– Tryggheten på jobbet har fått sig en törn – tyvärr. Vissa dagar går man till jobbet med en klump i magen, säger Magnus Dahl.

Alla sex fritidsledarna reagerar starkt mot signalerna om nedskärningar på resursskolorna, de fyra specialskolor som till sina få platser tar emot elever med antingen socioemotionella problem eller med svårigheter som autism och Aspergers syndrom.

Läs mer...
Senast redigerad av Redaktören 2011-05-04 19:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Redaktören

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav barracuber » 2009-05-17 14:22:40

Säkert jävligt tufft att jobba som fritidsledare idag när nedskärningarna slår som de gör.....

Varför är det alltid så att nedskärningar drabbar de hårdast som är i mest behov av hjälp?? :evil: :twisted:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Flinta » 2009-05-24 0:03:25

Inte att förglömma är att det finns många som mår dåligt och som inte dyker upp på fritidsgårdarna som istället sitter hemma och skär sig, hetsäter, dricker osv.

Jag kände en del ilska mot fritidsgården, fritidsledarna och skolvärdinnan när jag gick i högstadiet p g a att de enda som blev sedda där var de som hade utbrott, var utåtagerande och "bråkiga".

Finns hur många som helst som behöver omsorg av dom som inte skriker högt och uttrycker sig grovt verbalt.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav treeman » 2009-05-24 0:11:46

Jag håller Reinfelt och Borg ansvariga. Dom som styr landet. Även om dom ALLTID skyller ifrån sig.

"- Nej inte vårt fel".

Den som styr tar ansvar!!!!!! (förutom slemmiga Moderater då)
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Alien » 2009-05-24 0:37:18

Formellt är det väl kommunerna som beslutar om fritidsgårdar och skolor.

Precis som många lärare vittnat om sörjer fritidsledarna de stora indragningar av skolpsykologer, kuratorer och skolsköterskor som gjorts under tidigare år.

– Det var ju absolut förödande! Vi och lärarna har ju inte alls den kompetensen att ta hand om problem som dessa yrkesgrupper är utbildade för.

Jag håller Göran Persson ansvarig, eftersom han kommunaliserade skolorna. Ett klart misstag, anser jag. Fast givetvis har dagens regering också ett ansvar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2009-05-24 1:51:33

Alien skrev:Jag håller Göran Persson ansvarig, eftersom han kommunaliserade skolorna. Ett klart misstag, anser jag. Fast givetvis har dagens regering också ett ansvar.

Hmmm, beslutet togs av riksdagen 1964 och då var det Ragnar Edenman som var ecklesiastikminister, så du kan nog inte beskylla Göran Persson för det eftersom han kom in i riksdagen först 1979...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2009-05-24 14:29:00

Miche skrev:
Alien skrev:Jag håller Göran Persson ansvarig, eftersom han kommunaliserade skolorna. Ett klart misstag, anser jag. Fast givetvis har dagens regering också ett ansvar.

Hmmm, beslutet togs av riksdagen 1964 och då var det Ragnar Edenman som var ecklesiastikminister, så du kan nog inte beskylla Göran Persson för det eftersom han kom in i riksdagen först 1979...

Så du menar att detta inte stämmer alls:
Persson utnämndes 1989 till statsråd vid Utbildningsdepartementet (skolminister). Hans mest betydelsefulla åtgärd som skolminister var att genomdriva kommunaliseringen av grundskolan, som tidigare varit en statlig verksamhet. Denna åtgärd hade länge diskuterats inom socialdemokratin, men skjutits upp med anledning av det starka motståndet från bland annat lärarkåren. Persson lyckades övervinna omfattande protester och genomdrev med kraft kommunaliseringen av lärarnas och skolledarnas tjänster hösten 1989. Ett viktigt stöd för Persson blev TCO-ordföranden Björn Rosengren, som bidrog till att förankra kommunaliseringen bland lärare anslutna till TCO:s förbund.[3] En klar majoritet av de berörda lärarna inom TCO-förbunden Svenska lärarförbundet och Svenska facklärarförbundet röstade ja till kommunalisering i en medlemsomröstning; Sacoförbundet Lärarnas Riksförbund var dock emot. Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot, där socialdemokraterna fick stöd av en knapp majoritet av vänsterpartiets riksdagsledamöter. Kommunaliseringen bidrog till att etablera bilden av Persson som en politiker med förmåga att åstadkomma resultat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Persson
Alien
Moderator

Inläggav Zombie » 2009-05-24 16:23:50

Jag är inte påläst i kommunaliseringsfrågan, men jag tycker mig ha märkt att de här problemen, och den här mentaliteten "satsa inte på ungdomarna, utan låt dem vara en av de grupper privatiseringar och kortsiktiga besparingar slår hårdast mot", finns litet varstans i västvärlden (inklusivet gamla östblocket) och kanske har mer att göra med vilken institutions- och annan kultur man har än med (den historiska) färgen på den regering som råkade sitta när ett visst beslut fattades.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sockan » 2009-05-24 16:44:49

Alien skrev:
Miche skrev:

Persson utnämndes 1989 till statsråd vid Utbildningsdepartementet (skolminister). Hans mest betydelsefulla åtgärd som skolminister var att genomdriva kommunaliseringen av grundskolan, som tidigare varit en statlig verksamhet. Denna åtgärd hade länge diskuterats inom socialdemokratin, men skjutits upp med anledning av det starka motståndet från bland annat lärarkåren. Persson lyckades övervinna omfattande protester och genomdrev med kraft kommunaliseringen av lärarnas och skolledarnas tjänster hösten 1989. Ett viktigt stöd för Persson blev TCO-ordföranden Björn Rosengren, som bidrog till att förankra kommunaliseringen bland lärare anslutna till TCO:s förbund.[3] En klar majoritet av de berörda lärarna inom TCO-förbunden Svenska lärarförbundet och Svenska facklärarförbundet röstade ja till kommunalisering i en medlemsomröstning; Sacoförbundet Lärarnas Riksförbund var dock emot. Omröstningen i riksdagen slutade med 162 röster för och 157 röster emot, där socialdemokraterna fick stöd av en knapp majoritet av vänsterpartiets riksdagsledamöter. Kommunaliseringen bidrog till att etablera bilden av Persson som en politiker med förmåga att åstadkomma resultat.

Men om du läser ordentligt så står det ju att han genomförde beslutet efter en längre tids diskution. Det behöver ju inte betyda att han kom med förslaget utan han tog bara tag i det när han kom in i riksdagen.
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Sockan

Anslöt: 2009-05-17

Inläggav Alien » 2009-05-24 17:22:36

Sockan skrev:
Men om du läser ordentligt så står det ju att han genomförde beslutet efter en längre tids diskution. Det behöver ju inte betyda att han kom med förslaget utan han tog bara tag i det när han kom in i riksdagen.

Ja, givetvis var Persson inte envåldsdiktator, bara skolminister. Men då får ju hela SAP ta på sig ansvaret för reformen som Persson beslutsamt genomdrev.
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2009-05-25 0:14:57

Alien skrev:
Miche skrev:

Jag stödde mig på artikeln Skolans historia, Sverige när jag skrev mitt inlägg, för min minnesbild från då jag var barn och mina föräldrar politiskt aktiva var att skolan var kommunal redan på 60-talet... men nog var det SAP som var ansvariga för kommunaliseringen men de anade då inte under den enorma högkonjuktur (som de skapade genom att satsa under lågkonjuktur, men sen inte minskade statens finanser under högkonjuktur som man borde gjort enligt de idéer man följde) att det skulle bli så dåligt i kommunal regi...

Hmmm, blev lite mycket politik i den här diskussionen, men det kanske är oundvikligt...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav manne » 2009-05-27 1:42:02

moderaterna är skit och det kommer nog inte att sitta kvar 2 år till knappast
Senast redigerad av manne 2011-05-04 19:31:46, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav nano » 2009-05-27 16:58:21

De där två borg och reinfeldt är faktiskt duktiga på att bertförklara och verka oskyldiga, kanske de skulle bli bra skådespelare?
Borg var ju vad jag minns en av de två som inte tyckte man behövde betala tvavgift om man inte ville eller något sådant.
Han hade inte betalt iaf.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in