Hon kämpar för att få hjälp med sin AS

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hon kämpar för att få hjälp med sin AS

Inläggav catasa » 2009-05-15 15:34:43

Från LT, 15 maj 2009:

Bild

Personer med AS har svårt att förstå hur andra människor tänker och känner...


Jo jo, men det är tydligen inte bara personer med AS som har dom svårigheterna.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav clivia » 2009-05-15 18:47:46

kommer inte åt artikeln eller bilden


Admin:


Klicka på bilden som den ser ut i inlägget så öppnas ett nytt fönster där den blir stor nog att läsa.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Pemer » 2009-05-15 18:55:37

Sarah, ja... Som var med i (ett program) i radio, och som jag försökte hitta, och plötsligt fick kontakt med henne förmedlad av (en annan forumist) via hans arbete. Då fick vi kontakt och hon gick med här och skrev lite på forumet och var med på (en träff), vilket hon sedan aldrig ville göra omt. Och kontakt med mig verkade också väldigt svårt, den rann ut i sanden.

Förvisso jag som ställde en brutalärlig fråga om något jag hade fått en känsla av kunde vara var som låg i vägen. Men om det rann ut i sanden för att jag ställde den frågan tycker jag det känns som att det torde ha varit precis så som jag frågade om det var. Hade det inte varit så borde det inte ha förstört något att jag ställde den frågan, då borde hon ha kunnat skratta åt att jag var så fånig att jag ställde en så dum fråga.

Men visst, det här med vilka signaler vi aspies sänder ut så att vi kan få problem med kommunikationen... det är oh så svårt...

Sarah har väldigt mycket goda idéer minns jag från vår kontakt, jag tror hon skulle kunna tillföra mycket i OA-arbetet och att hon borde kunna hitta någon som hon kunde få förtroende för som skulle kunna stötta och hjälpa henne (...). Kanske om någon annan än jag tog kontakt?


Admin:

Redigerade bort lite uppgifter (inom parentes).
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-05-15 21:39:53

En sorglig och, tror jag, alltför vanlig historia. (Både tidningens och Pemers.)

Men Pemer - är du säker på att du inte borde be någon mod. om hjälp med att anonymisera ditt inlägg litet?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hon kämpar för att få hjälp med sin AS

Inläggav regnif » 2009-05-16 2:45:54

catasa skrev:
Personer med AS har svårt att förstå hur andra människor tänker och känner...


Jo jo, men det är tydligen inte bara personer med AS som har dom svårigheterna.


Precis. Jag tycker det står lite fel där. Vi har nog svårigheten att se "normen". Tolka den. För vi tolkar på vårat eget sätt, som i sin tur gör att andra inte förstår vad som händer. För de förstår inte att även "våra" tolkningar kan betyda något bra. Såklart inte i alla lägen, men det är ju likadant med dem ju.
Jag hoppas de vill lära av oss, och det finns det. Det finns de :D (<3)

Och hon i artikeln är säkert frustrerad för att de som "hjälpt" henne har lekt dumma. Man vill att de skall fatta meningsfulla saker i livet. Jag har vissa liknande erfarenheter som hon också :)
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 2 gånger.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav earlydayminer » 2009-05-16 3:37:49

Varför valde fotografen att hon skulle stå och titta snett nedåt?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav geocache » 2009-05-16 3:47:59

earlydayminer skrev:Varför valde fotografen att hon skulle stå och titta snett nedåt?


Möjligen för att försöka ge läsarna intrycket av att hon känner uppgivenhet, är min teori. Men hur som helst så borde hon inte få annat än stöttning och uppmuntran av handläggarna som har hand om hennes ärende, tycker jag.

Och sådant kostar ju så lite att ge...

Men å andra sidan; hur ska man kunna känna hoppfullhet när ingen av de handläggarna lyssnar på en... :? :evil:?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Sam » 2009-05-16 9:42:36

Om man ser på det enskilda fallet, så vet jag att hon behöver ett aktivt stöd och mycket hjälp för att inte hamna snett och för att klara sig, men frågan är, har hon verkligen fått rätt diagnos inom AST.

Har man klassisk autism utan utvecklingsstörning och är högfungerande, så kan det säkert vara svårt att förstå att det kanske faktiskt inte handlar om AS utan om autism. Särskilt om personen är väldigt verbal och har ett utsende som alla andra.

Eftersom jag har möt henne vid två separata tillfällen, ställer jag mig frågande till om det verkligen är diagnosen AS, som är den utlösande faktorn till detta enorma behovet av hjälp.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav regnif » 2009-05-16 15:06:30

geocache skrev:
earlydayminer skrev:Varför valde fotografen att hon skulle stå och titta snett nedåt?


Möjligen för att försöka ge läsarna intrycket av att hon känner uppgivenhet, är min teori. Men hur som helst så borde hon inte få annat än stöttning och uppmuntran av handläggarna som har hand om hennes ärende, tycker jag.

Och sådant kostar ju så lite att ge...

Men å andra sidan; hur ska man kunna känna hoppfullhet när ingen av de handläggarna lyssnar på en... :? :evil:?


Ja, vad kostar det? Allt handlar jämt om pengar. Falsk hjälp enligt mig.
Sen kallar folk en för sur och grejer fast det är mycket att kämpa med. Det är lite jobbigt att de inte kan ta till sig det. Fram för mer medmäsklighet! Utan det kan det inte gå någonstans. Annat än åt h-vete enligt mig. Därför som byråkrati tyvärr inte fungerar, så är det.
Medmänsklighet behöver inte betyda förlust.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-05-16 15:53:07

Sam skrev:Om man ser på det enskilda fallet, så vet jag att hon behöver ett aktivt stöd och mycket hjälp för att inte hamna snett och för att klara sig, men frågan är, har hon verkligen fått rätt diagnos inom AST.

Har man klassisk autism utan utvecklingsstörning och är högfungerande, så kan det säkert vara svårt att förstå att det kanske faktiskt inte handlar om AS utan om autism. Särskilt om personen är väldigt verbal och har ett utsende som alla andra.

Eftersom jag har möt henne vid två separata tillfällen, ställer jag mig frågande till om det verkligen är diagnosen AS, som är den utlösande faktorn till detta enorma behovet av hjälp.


När du säger det... kan ligga en hel del i det...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-05-16 15:59:07

Zombie skrev:En sorglig och, tror jag, alltför vanlig historia. (Både tidningens och Pemers.)

Men Pemer - är du säker på att du inte borde be någon mod. om hjälp med att anonymisera ditt inlägg litet?


Kände mig helt säker på att det inte var något jag borde tänka på och kanske inte ta med på. Jag anmäler mitt inlägg så får en moderator titta på det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Altus » 2009-05-16 16:44:12

Sam skrev:Om man ser på det enskilda fallet, så vet jag att hon behöver ett aktivt stöd och mycket hjälp för att inte hamna snett och för att klara sig, men frågan är, har hon verkligen fått rätt diagnos inom AST.

Har man klassisk autism utan utvecklingsstörning och är högfungerande, så kan det säkert vara svårt att förstå att det kanske faktiskt inte handlar om AS utan om autism. Särskilt om personen är väldigt verbal och har ett utsende som alla andra.


Vad är enligt dig skillnaden mellan mellas AS och högfungerande autism? Och finns det något särskilt skäl att misstänka att Sarah har det senare?

En snabbkoll med Dr. Wikipedia säger att vissa läkare anser att AS och HA är samma sak, och att andra anser att skillnaden är att personer med HA har en senare språkutveckling. Om det är allt så verkar det ganska meningslöst att skilja de två. Det är ju i så fall ingen skillnad kvar efter att språket har kommit ikapp.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Sam » 2009-05-16 17:46:40

Altus skrev:
Vad är enligt dig skillnaden mellan mellas AS och högfungerande autism?


Jag syftar inte på HFA som till viss del brukar jämställas med AS, utan diagnosen Autism (autistiskt syndrom).

Klassisk Autism (autistiskt syndrom) kan man ha utan utvecklingstörning och det är denna form som jag syftar på. vilket inte behöver betydda att man är en "MUPP".
Om man har autistiskt syndrom (autism) som diagnos, så kan man vara så högfungerande att en upptäckt om vilken diagnos det verkligen handlar om missas.

Problematiken/svårighets graden i hur svårigheterna tar sig uttryck, kan vara betydligt mer påtagliga i hur de påverar ens liv. Vid autistiskt syndrom kan förmågan till ansvars vara påverkad, oförmågan handlar mer om ett hinder. än att det är en nedsättning i förmågan som vid HFA/AS
( OBS!Detta har inget med vem som har det jobbigast i sitt liv.)

Beteckningen HFA har alltså inget med om en person med Autism är högfungerande.
Detta är tyvärr ett ganska vanligt missförstånd när det gäller beteckningen HFA

Hjälp och stöd chanserna ökar om diagnosen är korrekt. Vid Autism så kan man tex beviljas personlig assistent. medans vid HFA och AS så är det andra Menyer på LSS lista över insatser som gäller, om det inte finns ytterligare handikapp som ligger till grund, för rätten till en personlig assistent


Altus skrev:
Och finns det något särskilt skäl att misstänka att Sarah har det senare?


Vad det är och hur vida Sarah har det ena eller andra tänker jag inte diskutera här.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Altus » 2009-05-16 18:41:48

Sam skrev:
Altus skrev:
Vad är enligt dig skillnaden mellan mellas AS och högfungerande autism?


Jag syftar inte på HFA som till viss del brukar jämställas med AS, utan diagnosen Autism (autistiskt syndrom).


Okej, jag trodde att du menade HFA eftersom du skrev "och är högfungerande", men jag gissar nu att det är så att man alltid refererar till HFA som just 'HFA' och inget annat.

Beteckningen HFA har alltså inget med om en person med Autism är högfungerande.


Man kan alltså ha HFA och vara lågfungerande? (Alltså med avseende på just autismen, för vem som helst, även personer med HFA, kan förstås vara lågfungerande vid fall av depression eller liknande.)

Altus skrev:
Och finns det något särskilt skäl att misstänka att Sarah har det senare?


Vad det är och hur vida Sarah har det ena eller andra tänker jag inte diskutera här.


Okej, fast du har redan indikerat att du misstänker att diagnosen är fel. Jag var inte ute efter en diskussion eller detaljer.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Sam » 2009-05-16 19:53:49

Att misstänka eller väcka tanken på att det kan handla om en feldignosticering inom AST, är något helt annat än att diskutera det enskilda fallet om varför och vad som ligger till grund för att jag gör en bedömnig att det skulle kunna vara fallet.

Sedan tycker jag att man ska vara väldigt misstänksam och kritisk till vad som skrivs och hur det framställs i tidningar när det gäller sådana här fall. Eftersom vi inte har alla fakta.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2009-05-17 9:32:27

Sam, jag förstår inte riktigt det du skriver.

Vad jag har förstått och fått lära mig, är att HFA inte är en diagnos, och att HFA är något man bara kallar de som har autism men inte utvecklingsstörning.

Alltså, en person med klassiskt autism/infantil autism/kanners syndrom/autistiskt syndrom men utan utvecklingsstörning, har "HFA".

Och att det som "tvistas" ibland, är om det är skillnad på personer med autistskt syndrom utan utvecklingsstörning om personer med AS.
Skillnaden skulle mest bestå i talets utveckling.

Enligt DSM IV så finns följande diagnoser:
Genomgripande störningar i utvecklingen [redigera]

* 299.00 Autistiskt syndrom
* 299.80 Retts syndrom
* 299.10 Desintegrativ störning hos barn
* 299.80 Aspergers syndrom
* 299.80 Genomgripande störning i utvecklingen UNS


HFA är vad det kallas när man har autistiskt syndrom utan utvecklingsstörning. HFA finns inte, och diagnoser infantil autism och liknande finns inte heller.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sam » 2009-05-17 10:08:37

Bror Duktig skrev

Alltså, en person med klassiskt autism/infantil autism/kanners syndrom/autistiskt syndrom men utan utvecklingsstörning, har "HFA".


Nej, det är inte samma sak som att ha HFA.
HFA/AS och autistiskt syndrom är två olika diagnoser inom AST

Helt riktigt är däremot att HFA inte finns med som en egen diagnos beteckning, Däremot används HFA ibland istället för AS. Vad som skiljer mellan HFA och AS tvistar de lärde.
Jag vet att HFA används mer som beteckning i södra delarna i landet än i övriga landet.

Det är skillnad på att ha HFA/AS som beteckning på sin problematik/svårigheter och att ha diagnosen autistiskt syndrom vara en högfungerande.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2009-05-17 10:53:45

Sam skrev:Det är skillnad på att ha HFA/AS som beteckning på sin problematik/svårigheter och att ha diagnosen autistiskt syndrom vara en högfungerande.

Det är detta jag aldrig har hört förut. Jag har bara hört HFA användas om de som har diagnosen autistiskt syndrom och är utan utvecklingsstörning.

Om HFA inte finns som diagnos, så är det ju ännu mer osäkert vem som menar vad.

Jag har aldrig hört någon säga HFA om AS, bara HFA om högfungerande personer med diagnosen autistiskt syndrom.

Någon enstaka av alla jag har träffat, har menat att högfungerande är "mildare grad av autism", men de allra allra flesta menar att det betyder "utan begåvningahandikapp". De som arbetar så att de kommer i kontakt med korrekta diagnosbenämningar har alla menat att HFA är vad man brukar kalla folk med autistiskt syndrom utan begåvningashandikapp för.

Var har du läst att HFA inte skulle vara en beteckning för "utan begåvningahandikapp"? Jag vill gärna läsa och försöka reda ut vad som brukar menas.

Om HFA "inte finns" och folk ändå menar olika, så verkar det ju vara bara dumt att ha den beteckningen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sam » 2009-05-17 14:17:14

Bror Duktig skrev:
Var har du läst att HFA inte skulle vara en beteckning för "utan begåvningshandikapp"? Jag vill gärna läsa och försöka reda ut vad som brukar menas.


Här kan man läsa att HFA likställs med AS:

Högfungerande autism?
Vissa läkare anser att Aspergers inte är en särskild och distinkt störning, utan beskriver det som högfungerande autism.[21] Diagnoserna Aspergers syndrom och högfungerande autism betraktas som likvärdiga, vilket komplicerar uppskattningar om allmän förekomst. Samma barn kan få olika diagnoser beroende på vilket avgränsningsverktyg läkaren använder, och vissa barn diagnostiseras med högfungerande autism istället för Aspergers syndrom och vice versa.[21]


Hämtat från länken nedanför.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_ ... _autism.3F


Att ha autistiskt syndrom behöver inte betyda att du har ett begåvnigshadiapp eller har en utvecklingstörning. Du kan vara verbal, smart och kunnig på många sätt, men där svårigheterna dyker upp så räcker det inte alltid med bara en puff och stöd, utan att personen faktiskt behöver få betydligt mer praktisk hjälp, för att klara sin vardag.

Trots att man har diagnosen autistiskt syndrom kan man vara högfungerande inom vissa områden men totalt hjälplös inom andra områden.


Bror Duktig skrev:
Om HFA "inte finns" och folk ändå menar olika, så verkar det ju vara bara dumt att ha den beteckningen.


Av den andledningen så är det olämpligt att använda HFA som beteckning för att den ofta används fel.
När någon har autistiskt syndrom och är högfungerande så använder nog många lite slarvigt Hon/han har högfungerande autism istället för att säga att vederbörande är en person med autistiskt syndrom som är högfungerande.

Inom alla diagnoserna i AST kan man vara både högfungerande och lågfungerande.

För att återgå till ämnet för tråden.
Tyvärr så är det nog så att tex LSS beviljar insatser efter diagnosnamn i större utsträckning än efter det faktiska behovet hos individen.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2009-05-17 16:09:37

Sam skrev:Här kan man läsa att HFA likställs med AS:

Högfungerande autism?
Vissa läkare anser att Aspergers inte är en särskild och distinkt störning, utan beskriver det som högfungerande autism.[21] Diagnoserna Aspergers syndrom och högfungerande autism betraktas som likvärdiga, vilket komplicerar uppskattningar om allmän förekomst. Samma barn kan få olika diagnoser beroende på vilket avgränsningsverktyg läkaren använder, och vissa barn diagnostiseras med högfungerande autism istället för Aspergers syndrom och vice versa.[21]

Det där säger mig att den som sagt ovanstående menar att AS är samma som autistiskt syndrom, åt det högfungerande hållet.

Sam skrev:Av den andledningen så är det olämpligt att använda HFA som beteckning för att den ofta används fel.
När någon har autistiskt syndrom och är högfungerande så använder nog många lite slarvigt Hon/han har högfungerande autism istället för att säga att vederbörande är en person med autistiskt syndrom som är högfungerande.

Inom alla diagnoserna i AST kan man vara både högfungerande och lågfungerande.

Alltså, det är inte alls vad jag har hört.
Det enda jag har hört, är att högfungerande är utan begåvningshandikapp.
Lågfungerande AS har jag aldrig hört talas om alls.

Vad menar du att en person med högfungerande autism skulle få för diagnos?
Det finns bara en diagnos som heter autistiskt syndrom. Den andra är aspergers syndrom, och de övriga är typer av atypiska eller Rett's syndrom.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sam » 2009-05-17 16:59:36

OBS! detta har inget med hur mycket värd man är som människa eller att livet skulle vara enklare att leva om man är mer högfungerande.!


1. AS som diagnos är en glidande skala, som alla de andra diagnoserna inom AST.

2. Våra problem/svårigheter inom AST bygger på en gemensam grundproblematik inom specifika områden . Vilken diagnos som sätts beror i princip på vårt beteende och graden av svårigheterna/problemen

3. Alla med tex AS är inte lika, det som gör oss olika är vår personlighet men också vår förmåga att kompensera de problem och svårigheter som vi trots allt har.

4. Även om vi får samma diagnosnamn så kommer det att skilja mellan olika individer hur bra vi kommer att kunna fungera/kompensera. En del av oss kommer att ligga närmare NT hållet, några kommer att vara mer mitt i mellan, medans andra kommer att finnas i den andra änden, närmare Autism (autistiskt syndrom).
Den grupp som ligger närmare autism, kommer att uppfattas/betraktas som mer "lågfungerande" av utomstående för att deras funktionsnedsättning är mer synlig.

4. Är man "lågfungerande" (synligt avvikande problematik/svårigheter) med en AS diagnos, så, så skulle man kunna uppfattas som högfungerande med samma svårigheter/problematik om man istället hade fått diagnosen autistiskt syndrom utan utvecklingstörning.

5. Trots allt så handlar det om hur utredaren väljer att bedöma och beteckna problematiken/svårigheterna vilket nog bidrar till, ligger man i gränslandet för de olika diagnoserna så kan det säkert bli lite godtyckligt hur och vad utredaren väljer att kalla det.
Men det kan få förödande konsekvenser för individen. Just för att möjligheten att få rätt stöd ökar om diagnosnamnet är rätt i förhållande till den hjälp man söker.

Att söka en personlig assistent med en AS diagnos är nog som att köra huvudet i väggen utan att nå fram till målet. :-)064

Hur vida du Bror duktig vill tolka beteckningen HFA kan jag inte göra något åt så jag släpper det för vidare diskussioner.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in