Ny teknik i vanlig mobiltelefon hjälper unga med kognitiva
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Ny teknik i vanlig mobiltelefon hjälper unga med kognitiva
Ny teknik i vanlig mobiltelefon hjälper unga med ADHD och Asperger
Hjälpmedlet Memo Comai, är en planeringskalender som påminner användaren via mobiltelefonen. Unga med Aspergers kan på så sätt få mer kontroll i sin vardag, känna sig självständigare och i mindre behov av assistent. Personer med kognitiva funktionsnedsättningar har ofta problem med närminne och tidsuppfattningar och är ofta beroende av assistenter eller anhöriga för att klara av sin vardag.
Läs mer...
Hjälpmedlet Memo Comai, är en planeringskalender som påminner användaren via mobiltelefonen. Unga med Aspergers kan på så sätt få mer kontroll i sin vardag, känna sig självständigare och i mindre behov av assistent. Personer med kognitiva funktionsnedsättningar har ofta problem med närminne och tidsuppfattningar och är ofta beroende av assistenter eller anhöriga för att klara av sin vardag.
Läs mer...
Senast redigerad av Redaktören 2011-05-04 19:30:32, redigerad totalt 1 gång.
- Redaktören
- Anslöt: 2009-04-13
....Aspergrens syndrom.
* morrar *
Annars kan detta nog vara en bra nyhet för Handi-användare.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:30:32, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Sånt där kan man ju göra med Gmail och en synkroniseringstjänst!
Vad är det företaget erbjuder som inte redan är tillgängligt med billigare metoder?
Vad är det företaget erbjuder som inte redan är tillgängligt med billigare metoder?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Artikeln förtäljer ju ingenting om tekniken bakom programmet, vilka OS, märken och typer av mobiltelefoner det går att köra på osv. Hur ska man då kunna veta om man kan ha någon användning för det?
Antar att du menar gmail i mobilen? Det kör jag men det blir lätt plottrigt, eftersom gmail har så många funktioner och möjligheter. Framför allt blir det plottrigt i en webbläsare, men jag har en liten gmailapplikation skriven i java (telefonen måste ha stöd för java) som är smidig. Men bara för enkla saker som att kolla mailen. Gmailkalendern går åxå att köra men det blir definitivt plottrigt - den finns inte som javaapp.
Antar att du menar gmail i mobilen? Det kör jag men det blir lätt plottrigt, eftersom gmail har så många funktioner och möjligheter. Framför allt blir det plottrigt i en webbläsare, men jag har en liten gmailapplikation skriven i java (telefonen måste ha stöd för java) som är smidig. Men bara för enkla saker som att kolla mailen. Gmailkalendern går åxå att köra men det blir definitivt plottrigt - den finns inte som javaapp.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:....Aspergrens syndrom.
* morrar *
Annars kan detta nog vara en bra nyhet för Handi-användare.
jag tror dom rättade det eftersom jag inte såg någon felstavning...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Antar att du menar gmail i mobilen? .
Nej jag använder inte Gmail förutom kalenderfunktionen (från datorn) och synkar den med den inbyggda planeringskalendern i mobilen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
http://comai.se/ har ju en snygg hemsida
Sidan är under uppbyggnad och den nya sidan kommer att lanseras inom kort
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:http://comai.se/ har ju en snygg hemsidaSidan är under uppbyggnad och den nya sidan kommer att lanseras inom kort
Det finns mer än så:
http://www.comai.se/produkter_memo_comai.html
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
Osjälvständig & assistenter...!
Jag har sen länge bojkottat mobiltelefoner, det spelar ingen roll hur mycket reklam de kör. Eller vilken sorts reklam.
För mig kommer mobiltelefoner alltid symbolisera den moderna människans slapphet, trendbehov och bekvämlighet.
När de började bli vanliga hos gemene man för kanske 15 år sen tyckte jag de var rena fjortisattiraljerna. De som hade mobil när det var nytt brukade prata högt i dem i affären minns jag.
"Hej här är jag och jag är inne ska du veta, för jag pratar i mobiltelefon Flytta på er losers för nu ska jag till kyldisken och köpa fryst yoghurt."
Osjälvständigt så det stänker om det.
Riktigt självständiga människor ger fan i nya påfund de inte gillar.
Jag har sen länge bojkottat mobiltelefoner, det spelar ingen roll hur mycket reklam de kör. Eller vilken sorts reklam.
För mig kommer mobiltelefoner alltid symbolisera den moderna människans slapphet, trendbehov och bekvämlighet.
När de började bli vanliga hos gemene man för kanske 15 år sen tyckte jag de var rena fjortisattiraljerna. De som hade mobil när det var nytt brukade prata högt i dem i affären minns jag.
"Hej här är jag och jag är inne ska du veta, för jag pratar i mobiltelefon Flytta på er losers för nu ska jag till kyldisken och köpa fryst yoghurt."
Osjälvständigt så det stänker om det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:30:33, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Osjälvständigt så det stänker om det.
Eller så anammar de nya påfund de faktiskt gillar! Självständighet innehåller båda delarna.
Jag har haft mobiltelefon många år och för mig har det inneburit både bra och dåligt. Mest bra faktiskt - det har gett mig en rörelsefrihet främst i förhållande till mina barn som jag inte hade haft annars. Avigsidan är att jag i början fick oerhört många samtal av typen "Mamma! Han tar marmelad på smörgåsen - får han verkligen det?" men det gick över.
En hel del bilkörning har det besparat mig också eftersom jag kan hålla kontakt med barnen och hämta upp dem var de nu befinner sig på väg hem. Visst - de kunde stannat hemma eller cyklat eller nåt men vi tyckte det blev bättre med telefonerna. Vi bor så att det kan vara flera mil till kompisarna och på landsbygden finns det just bara skolbussarna att åka med.
En annan fördel är sms. Jag gillar sms - det är ett oerhört praktiskt sätt att kommunicera. Inte en massa rundsnack i onödan utan man kan lämna och ta emot meddelanden om tider, platser etc och dessutom gå tillbaka och titta på vad som faktiskt sades och vad som bestämdes. Praktiskt! Kan dessutom läsas och skickas oberoende av tid på dygnet, dvs när det passar mig.
Numera har jag även enstaka möten inlagda i mobilens kalender av det enkla skälet att det innebär en sak mindre att ha med mig. Med en dubblett på datorn är det heller ingen katastrof om den skulle haverera på något vis.