Ljust eller mörkt?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Ljust eller mörkt?
Hur ljust/mörkt gillar du att ha runt dig? Några färger som du föredrar?
Skinande sommardagar ibland är bra för mitt humör, men om jag ska vara aktiv så gillar jag den molniga varianten(som i regnmoln). Det blir bra ljust ute utan att jag blir bländad.
På sommaren blir jag dock lätt sömnlös då det knappt blir mörkt ute alls, så det gillar jag inte. Hösten är min favorit i den här bemärkningen.
Skinande sommardagar ibland är bra för mitt humör, men om jag ska vara aktiv så gillar jag den molniga varianten(som i regnmoln). Det blir bra ljust ute utan att jag blir bländad.
På sommaren blir jag dock lätt sömnlös då det knappt blir mörkt ute alls, så det gillar jag inte. Hösten är min favorit i den här bemärkningen.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 19:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Gillar att ha det mörkt, alltför mörkt, tyvärr. Det är knappast bra för ögonen, men jag är känslig för ljus. Jag har ju bipolär sjukdom, och blir ofta fruktansvärt deprimerad under sommaren. Sätter detta i samband med ljuset.
Min favoritfärg är blått, som jag upplever som lugnande.
Min favoritfärg är blått, som jag upplever som lugnande.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Mörkt.. Men jag gillar solen också ibland när jag är på humör. Tycker om rullgardiner så att man har möjligheten att välja om man vill ha solljus eller mörkt (jag ogillar ljus på kvällarna -vill ha bäcksvart då. Annars finns det ingen chans att jag kan somna.)
Grönt är min favoritfärg. -Lugnande på något vis.
Grönt är min favoritfärg. -Lugnande på något vis.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 19:30:20, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
Jag vill att mina möbler skall vara i trä. http://www.domlux.net/data/9/338-n.jpg Halm, bok, ek och hassel tycker jag om. Tapeterna i vardagsrummet är i en liknande färg som Halm. Jag vill gärna ha solljus runt omkring mig, men inte rätt in i mitt rum. Mitt rum skall vara skuggat. Jag tycker om ljuset som är ute nu, 20:19. Jag vill inte ha färgade prylar, jag vill ha en intellektuell betoning på rummet/lägenheten. = Inga färger (Tycker jag). Och det skall inte blänka och ha sig. Har gjort många kloka och genomtänkta beslut i mitt vardagsrum, dit jag går när jag tänker. Jag får en känsla av lugn när jag får tänka mycket, därför behöver jag inga starka färger som får mig att känna något speciellt. Eller så klarar jag av att tänka mycket när jag får en känsla av lugn p g a min smak. Det går hand i hand. Hehe.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag föredrar oftast att ha det ljust omkring mig.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
- aliasFrollo
- Anslöt: 2009-01-29
Mörker...
Jag vill ha kolsvart på natten och ganska mörkt på dagarna. I sovrummet har jag tejpat fast svarta plastsäckar på fönsterrutan. Har mörkläggningsgardiner i vardagsrummet som alltid är fördragna. I köket och i katternas rum har jag ljust och tunna gardiner.
Gillar svart, grått, lila, vinrött och rosa på väggar.
Gärna solljus någon stund på dagen, men då utomhus, inte i lägenheten tack, där vill jag ha mörkt.
Jag vill ha kolsvart på natten och ganska mörkt på dagarna. I sovrummet har jag tejpat fast svarta plastsäckar på fönsterrutan. Har mörkläggningsgardiner i vardagsrummet som alltid är fördragna. I köket och i katternas rum har jag ljust och tunna gardiner.
Gillar svart, grått, lila, vinrött och rosa på väggar.
Gärna solljus någon stund på dagen, men då utomhus, inte i lägenheten tack, där vill jag ha mörkt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
På natten när jag skall sova vill jag oftast också ha det mörkt.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
- aliasFrollo
- Anslöt: 2009-01-29
Ja och nej och jag vet inte.
Kan bli 100-timmarsperioder av totalt mörker i min lägenhet. "jag reflekterar inte över det"
Kan bli att jag sällan drar för gardiner/persienner, även sommartider. "jag reflekterar inte över det"
Kan väl påstå att det spelar en väldigt liten roll i mitt liv.
Kan bli 100-timmarsperioder av totalt mörker i min lägenhet. "jag reflekterar inte över det"
Kan bli att jag sällan drar för gardiner/persienner, även sommartider. "jag reflekterar inte över det"
Kan väl påstå att det spelar en väldigt liten roll i mitt liv.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
Höstmörker och syrenlila.
Intensivt solljus ger mig huvudvärk, så helst skulle jag vilja måla alla fönster (själva glaset alltså) svart sommartid. Men det går varken hustrun eller hyresvärden med på...
Våren och sommaren är mina värsta årstider, med tanke på ljuset ute. Jag skulle nästan kunna "gå i ide" framåt senvintern, så dåligt mår jag av ljuset på våren och sommaren .
Intensivt solljus ger mig huvudvärk, så helst skulle jag vilja måla alla fönster (själva glaset alltså) svart sommartid. Men det går varken hustrun eller hyresvärden med på...
Våren och sommaren är mina värsta årstider, med tanke på ljuset ute. Jag skulle nästan kunna "gå i ide" framåt senvintern, så dåligt mår jag av ljuset på våren och sommaren .
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
Höstmörker och syrenlila gillar jag.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:30:25, redigerad totalt 1 gång.
På natten beckmörkt.
Jag gillar skiftningarna med årstiderna. På vintern tycker jag det är lite väl mörkt ibland och på sommaren lite väl ljust ibland.
Men allt skiftar ju.
Föredrar generellt mörker framför ljus.
Solen skiner ute nu. Och det känns härligt dock!
Jag gillar skiftningarna med årstiderna. På vintern tycker jag det är lite väl mörkt ibland och på sommaren lite väl ljust ibland.
Men allt skiftar ju.
Föredrar generellt mörker framför ljus.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Idealet är en eller ett par lampor som avger ett svagt, behagligt ljus i ett mörkt rum. Ett mörkt rum fullt med böcker + gammaldags engelsk stil på inredningen. Lite familjen Addams-känsla.
Fullt dagsljus + pastellfärger + furumöbler = ångest.
Fullt dagsljus + pastellfärger + furumöbler = ångest.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:30:26, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Inläggsparasiten snor och ändrar:
Men kommer att kännas lagom härligt om det blir solmani eller värmebölja i sommar.
treeman skrev:På natten beckmörkt.
Men allt skiftar ju.
Men kommer att kännas lagom härligt om det blir solmani eller värmebölja i sommar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle helst vilja ha så mycket belysning i mitt hem att det inte blev några skuggor ens.
Jag stör mig på det gula ljus man ofta får inomhus. Det förvränger alla färger och gör saker dunkla.
Jag stör mig på det gula ljus man ofta får inomhus. Det förvränger alla färger och gör saker dunkla.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 19:30:26, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Mina ögon tål inte starkt solljus heller . Alltid när jag ska gå ut måste jag ha keps (till och med när det är molnigt) och så är mina glasögon sådana som blir mörka av solljus.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag står inte ut med för starkt ljus. Undviker det så gott jag kan. Rum med mycket lysrör (väldigt vanligt i skolor eller hörsalar där man ska sitta stilla länge etc) ger mig dessutom klåda.
Jag har inga taklampor hemma, utan bara en eller två lampor i varje rum, typ bordslampor. Men det finns ju fler ljuskällor i bostaden, tv och dataskärm t ex, så det är ändå inte väldigt mörkt. Att jag har så få lampor är inget medvetet, men jag antar att det inte är någon slump att det blivit så ändå.
Jag har inga taklampor hemma, utan bara en eller två lampor i varje rum, typ bordslampor. Men det finns ju fler ljuskällor i bostaden, tv och dataskärm t ex, så det är ändå inte väldigt mörkt. Att jag har så få lampor är inget medvetet, men jag antar att det inte är någon slump att det blivit så ändå.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor