Underligt, underligt
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Underligt, underligt
Det dök plötsligt upp ett meddelande från windows security center när jag höll på med att surfa:
"Virus (I-Worm.Trojan.b) was found on your computer!
Click OK to install System Security Antivirus"
Jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra med den här rutan, så jag har låtit den ligga kvar så länge.
Grejen är den att jag har ett virusprogram med brandvägg och jag har just sökt igenom hela datorn och inga virus upptäcktes, så jag känner mig tveksam.
Windows-brandväggen (jag har Vista) har jag slagit av tidigare eftersom jag förstått det så att den inte behövs om man har virusprogram installerat.
Vad tror ni jag borde göra? Installera detta eller strunta i det?
Jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra med den här rutan, så jag har låtit den ligga kvar så länge.
Grejen är den att jag har ett virusprogram med brandvägg och jag har just sökt igenom hela datorn och inga virus upptäcktes, så jag känner mig tveksam.
Windows-brandväggen (jag har Vista) har jag slagit av tidigare eftersom jag förstått det så att den inte behövs om man har virusprogram installerat.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: Underligt, underligt
mnordgren skrev:Det dök plötsligt upp ett meddelande från windows security center när jag höll på med att surfa:
Kan ju vara ett falskt meddelande från nån tveksam sida som försöker få dig att installa nåt skräp.
Jag skulle inte installera nåt som en websida säger åt mig att installera..
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:mnordgren skrev:Det dök plötsligt upp ett meddelande från windows security center när jag höll på med att surfa:
Kan ju vara ett falskt meddelande från nån tveksam sida som försöker få dig att installa nåt skräp.
Jag skulle inte installera nåt som en websida säger åt mig att installera..
Jag började också misstänka det.
Jag inledde instalaltionen bara för att se vad det var(avbröt den kort därefter). Ursprunget var adressen "thesecurityscan.com". Det dök även upp en ruta där det stod att windows inte kunde verifiera utgivaren. Det verkar ju som att det här inte kommer från Microsoft, även om det såg ut att göra det vid första anblicken.
Skrev in thesecurityscan.com i browsern, och genast kom det upp ett meddelande som varnade för en massa virus och ville att jag skulle installera en grej. Nej, det här verkar inte seriöst.
mnordgren skrev:...
Ett virusprogram med brandvägg som du skrev också i så fall. Du måste ju ersätta Windows-brandväggen med nån annan brandvägg. Antivirus enbart utan brandvägg räcker inte.
Kör Windows utan brandvägg gör man aldrig länge....
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:mnordgren skrev:...
Ett virusprogram med brandvägg som du skrev också i så fall. Du måste ju ersätta Windows-brandväggen med nån annan brandvägg. Antivirus enbart utan brandvägg räcker inte.
Kör Windows utan brandvägg gör man aldrig länge....
/Barracuber
Ja, det ingår brandvägg i virusprogrammet jag har.
Man skall aldrig välja 'ok', bara för att se vad som händer, om säkerheten är prioriterad. Ifall det är ett vettigt malware så är du redan infekterad! Kommer du ihåg www adressen?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Man skall aldrig välja 'ok', bara för att se vad som händer, om säkerheten är prioriterad. Ifall det är ett vettigt malware så är du redan infekterad! Kommer du ihåg www adressen?
Ja jag har adressen..
Om det nu är så att jag är infekterad (håller just nu på och skannar datorn), vad borde jag då göra?
Bästa vore ju att stänga av datorn, tycker jag. Näst bäst är att dra ur nätverksladden tills du är ganska säker på att du är 'ren'. Jag tog för givet att din 'uppstartsbugg' var orsakad av samma skit först, men datorerna kanske inte ingår i samma nätverk ens?
Enligt virusprogrammet är jag inte infekterad av något.
Refererar du till Big problemo-tråden? Det är en annan dator (mina föräldrars närmare bestämt, jag fungerar som deras IT-ansvarige trots mina ringa kunskaper i ämnet)
Jag tog för givet att din 'uppstartsbugg' var orsakad av samma skit först, men datorerna kanske inte ingår i samma nätverk ens?
Refererar du till Big problemo-tråden? Det är en annan dator (mina föräldrars närmare bestämt, jag fungerar som deras IT-ansvarige trots mina ringa kunskaper i ämnet)
Jo jag trodde det var samma dator. Men då tror jag att det är bra om du scannar med ett, eller flera andra antivirus program. Ett gratis(t.ex AVG), är i mitt tycke inte tillräckligt, åtminstone inte ifall du misstänker infektion. Ang. den andra datorn: Så brukar man komma in i BIOS genom att trycka DELETE , precis vid uppstart. (långt innan windows loggan)
jag har fått ibland såna popup-fönster också
Det är bara reklam och/eller nåt skit dom vill få in i
ditt dator ignorera den bara
detta kan pågå ett tag men det brukar ge sig
har du ett uppdaterad virusprogram så behöver du
nog inte vara orolig
Det är bara reklam och/eller nåt skit dom vill få in i
ditt dator ignorera den bara
detta kan pågå ett tag men det brukar ge sig
har du ett uppdaterad virusprogram så behöver du
nog inte vara orolig
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 19:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag har också varit utsatt för det och jag brukar aldrig installera något. Det är ju bara reklam, som sagts tidigare. Men okunniga människor kan bli rädda för virus och i panik installera nåt skräp-program, det är väl det som är tanken.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har också varit utsatt för det och jag brukar aldrig installera något. Det är ju bara reklam, som sagts tidigare. Men okunniga människor kan bli rädda för virus och i panik installera nåt skräp-program, det är väl det som är tanken.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01