Elektronik, generellt.
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Kvalitet på skåpet? Kanske går med hammare. Jag tror de flesta är byggda så att så lite rörliga delar o elektronik som möjligt går att komma åt utifrån. Ett annat sätt är att lura av henne koden på något sätt. Oftast så använder folk enkla och personliga koder dock.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:05:19, redigerad totalt 1 gång.
Hjälper inte till o öppnar kassaskåp utom i gott syfte, dessutom skulle jag behöva forska i flera veckor innan jag ens skulle ha en chans att öppna.
Har programmeraren och elektronikkonstruktören gjort sitt jobb så ska du inte kunna utläsa någonting.
Det funkar förhoppningsvis inte ens till en del som mekaniken i ett mekaniskt kassaskåp.
Har programmeraren och elektronikkonstruktören gjort sitt jobb så ska du inte kunna utläsa någonting.
Det funkar förhoppningsvis inte ens till en del som mekaniken i ett mekaniskt kassaskåp.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:05:19, redigerad totalt 1 gång.
Påminner mig om ett jobb där vi själva hade konstruerat styrningen för dörrkontrollen och knappsatsen. Chefen och programmeraren av systemet lyckades låsa sig ute (de hade behövt ett magnetkort förutom koden för att ta sig in), med hjälp av en fickkniv och funderande över konstruktionen kom de på vilka ledningar som behövde kortslutas för att komma in.
De valde att konstruera om knappsatsen efter det...
Själv hamnade jag i ett garage där man behövde kod för att komma ut, hade glömt koden, men öppnade styrskåpet där vår utrustning för fjärrstyrning av porten var inkopplad, letade rätt på "vår" anslutning, kortslöt den och kom ut!
Skulle tro att de enklare elektroniska kassaskåpen är inte så mycket svårare...
De valde att konstruera om knappsatsen efter det...
Själv hamnade jag i ett garage där man behövde kod för att komma ut, hade glömt koden, men öppnade styrskåpet där vår utrustning för fjärrstyrning av porten var inkopplad, letade rätt på "vår" anslutning, kortslöt den och kom ut!
Skulle tro att de enklare elektroniska kassaskåpen är inte så mycket svårare...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:05:19, redigerad totalt 1 gång.
Hmm, kanske man inte tänker på sådant så mycket som jag tror eller hade de tagit en standardlösning bara för o få jobbet gjort snabbt?
Kanske låter enklare att ta sig förbi än det egentligen var?
Att vara designern av ett system man ska ta sig igenom underlättar ju i de flesta fall extremt mycket om man dessutom har tillgång till de rätta verktygen, så jag kanske gör ett liknande misstag själv nu genom att döma deras tankeförmåga?
Kanske låter enklare att ta sig förbi än det egentligen var?
Att vara designern av ett system man ska ta sig igenom underlättar ju i de flesta fall extremt mycket om man dessutom har tillgång till de rätta verktygen, så jag kanske gör ett liknande misstag själv nu genom att döma deras tankeförmåga?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:05:19, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Min mamma har införskaffat ett kassaskåp. Upplåses och låses digitalt med lite knapptryckning på lite siffror.
Är det teoretiskt möjligt att skruva sig in i sifferpanelen (såg att hela elektroniken i hela lådan satt där bakom i dörren) och mäta sig fram till "koden" ? Alternativt, är jag helt blåst nu? ^^
Tillägg:
Skador på skåpet ska ej uppkomma. (det ska inte synas att någon varit där och pulat)
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:05:19, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:imperativ skrev:Min mamma har införskaffat ett kassaskåp. Upplåses och låses digitalt med lite knapptryckning på lite siffror.
Är det teoretiskt möjligt att skruva sig in i sifferpanelen (såg att hela elektroniken i hela lådan satt där bakom i dörren) och mäta sig fram till "koden" ? Alternativt, är jag helt blåst nu? ^^
Tillägg:
Skador på skåpet ska ej uppkomma. (det ska inte synas att någon varit där och pulat) :wink:
Och varför ska du in i det utan att lämna spår, frågar jag mej i stillhet...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:05:19, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:imperativ skrev:imperativ skrev:Min mamma har införskaffat ett kassaskåp. Upplåses och låses digitalt med lite knapptryckning på lite siffror.
Tillägg:
Skador på skåpet ska ej uppkomma. (det ska inte synas att någon varit där och pulat)
Och varför ska du in i det utan att lämna spår, frågar jag mej i stillhet...
Ett sätt för mig att försöka bibehålla en viss nyfikenhetsnivå och problemlösningsförmåga. En vilja att testa och bända på sånt ingen förväntar sig att jag ska ge mig på.
Aspkvinna skrev:är du certifierad elektriker så du för utföra arbeten?
Ja... men jag skrattar och säger "Nej, jag vill inte utföra arbeten privat. Risken för grava statliga repressalier vid eventuella fel och olyckor är överhängande."
Behövs ingen behörighet för att leka med elektronik. (om det var det du undrade)
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Nej, bara nästan.Aspkvinna skrev:nano, är du certifierad elektriker så du för utföra arbeten?
Fast jag får inte göra fasta installationer, den saken är klar.
Däremot får jag konstruera satelliter
Gillar att konstruera det mesta i elektronikväg.
Behövs en elektriker är nog imperativ bättre eftersom imperativ verkar ha elbehörighet, fast det finns olika behörigheter.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:05:24, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Jo man får en väldig detaljuppfattning med ett bra stereomikroskop.
Vi hade sådana på Flir Systems och de var mycket bättre än andra mikroskop jag kommit i kontakt med.
Fast de köper väl bra grejor när de ju ändå gör prylar som kostar mer styckevis än den utrustning man använder för att bygga dem
Helt underbart ställe att jobba på
www.fatmanandcircuitgirl.com
Såg en video på den sidan, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilken(men många är ändå sevärda), där hon plockar isär ett microskop och meckar ihop linserna med en webbkamera och använder den sedan till lödning osv. Varning för nörderi.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:05:24, redigerad totalt 1 gång.
Nice, fast det finns iofs redan som tillbehör skulle jag gissa, vi satte dit ett tillbehör man monterade en standardkamera på.
Samma fäste som till stativ tror jag.
Vår lödutrustningstillverkare blev glatt överraskad över den film jag gjorde åt honom o visade hur jag skulle vilja löda med den utrustning de lånat ut till oss.
Samma fäste som till stativ tror jag.
Vår lödutrustningstillverkare blev glatt överraskad över den film jag gjorde åt honom o visade hur jag skulle vilja löda med den utrustning de lånat ut till oss.
Återgå till Intressanta intressen