Tema VARGEN i TV2 i kväll!
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Tema VARGEN i TV2 i kväll!
Kl. 20.00 Svensk naturfilm om vargen
kl. 21.05 Vargen som förändrade USA, brittisk naturfilm med David Attenborough
kl 21.55 Vargmannen, brittisk dokumentär
kl 22.50 Wolf, amerikansk film med Jack Nicholson som varulv
En riktig helkväll!
kl. 21.05 Vargen som förändrade USA, brittisk naturfilm med David Attenborough
kl 21.55 Vargmannen, brittisk dokumentär
kl 22.50 Wolf, amerikansk film med Jack Nicholson som varulv
En riktig helkväll!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
Vargmannen var intressant. 'Lite' skruvad snubbe som låter vargarna äta ur munnen dock. Oxå kul att se björnens möte med vargarna i den svenska filmen. Lite för mycket gnäll om pengar men de stackars bönderna måste ju få sagt sitt oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag kunde inte se vargmannen, men lyssnade lite (vansinnig migrän).
Jag blir lite "trött" på detta eviga tjat om dominans och rang.
Var det bara en kull valpar han levde med, eller var det andra djur inblandade?
Man bör också veta att om man utgår från att dominans och evigt ranghävdande är viktigt, så kan det bli en självuppfyllande profetia.
De som har haft varghybrider som fungerat bäst, har inte hållit på med dominans och rangtänkande i samma grad som de som fått mer problem.
En flockledare som är mycket dominant och rangtänkande, kan ses som någon som ska "plockas bort" till slut.
OBS, jag såg alltså inte programmet så bra, så ovanstående får bli mer generellt resonerande.
Det var bra info i det svenska programmet, där de berättade att alfadjuren är mamman och pappan och resten är ungar och äldre ungar. Alltså inte så konstigt att alfadjuren är de som parar sig. Det behöver inte alls bero på att de är så aktivt dominanta.
Hopsatta flockar kan blir mer oharmoniska och mer "ranghackande" utvecklas.
Jag blir lite "trött" på detta eviga tjat om dominans och rang.
Var det bara en kull valpar han levde med, eller var det andra djur inblandade?
Man bör också veta att om man utgår från att dominans och evigt ranghävdande är viktigt, så kan det bli en självuppfyllande profetia.
De som har haft varghybrider som fungerat bäst, har inte hållit på med dominans och rangtänkande i samma grad som de som fått mer problem.
En flockledare som är mycket dominant och rangtänkande, kan ses som någon som ska "plockas bort" till slut.
OBS, jag såg alltså inte programmet så bra, så ovanstående får bli mer generellt resonerande.
Det var bra info i det svenska programmet, där de berättade att alfadjuren är mamman och pappan och resten är ungar och äldre ungar. Alltså inte så konstigt att alfadjuren är de som parar sig. Det behöver inte alls bero på att de är så aktivt dominanta.
Hopsatta flockar kan blir mer oharmoniska och mer "ranghackande" utvecklas.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag tycker inte det är något större mysterium att en människa kan leva bland vargar, vad det handlar om är att lära sig 'språket'. Och hunddjur kommunicerar ju både mycket och tydligt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Instämmer, men det är troligen unikt att en vuxen människa är 'en i flocken' så, kul att se en enstaka gång fast som ren turistattraktion tycker jag sådant är snusk. Bättre de släpps ut.KrigarSjäl skrev:Jag tycker inte det är något större mysterium att en människa kan leva bland vargar, vad det handlar om är att lära sig 'språket'.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
Om det hade funkat i vildmarken hade jag blivit imponerad på riktigt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ja, jag missade själva " Vargmannen" förra gången, men såg det ikväll.
Repris 26 och 29 januari 2011.
Rangordningen syns tydligt när det är matdags. Ledaren äter först och tar inälvorna, den med lägst rangordning äter sist. I början var vargmannen ledaren (han hade ju fött upp de andra tre) och morrade och visade tänderna.
Lite bett fick han tåla, även om det var på lek. Människan har ju tunnare skinn än vargen. Men att leva med vargar höll tydligen immunförsvaret igång. Ingen chans att få äta fish and chips el kinamat el att dricka öl. Det skulle tydligen inte tagits väl upp av vargarna.
Han drömde om att hans flock skulle kunna placeras ut i den amerikanska vildmarken, det skulle ju inte kunna gå i England.
Repris 26 och 29 januari 2011.
Rangordningen syns tydligt när det är matdags. Ledaren äter först och tar inälvorna, den med lägst rangordning äter sist. I början var vargmannen ledaren (han hade ju fött upp de andra tre) och morrade och visade tänderna.
Lite bett fick han tåla, även om det var på lek. Människan har ju tunnare skinn än vargen. Men att leva med vargar höll tydligen immunförsvaret igång. Ingen chans att få äta fish and chips el kinamat el att dricka öl. Det skulle tydligen inte tagits väl upp av vargarna.
Han drömde om att hans flock skulle kunna placeras ut i den amerikanska vildmarken, det skulle ju inte kunna gå i England.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:20:38, redigerad totalt 1 gång.
Filmen om vargmannen finns här fast utan svensk text.
Från en annan tråd.
Nej, det bästa är att vi människor slutar upp med att tro vi lever i en totalt skyddad värld mot allt levande förutom oss själva. Är man bonde och tjänar pengar på att döda andra djur så får man ta med i beräkningarna att det nästan är en miljontedel risk att man blir tvungen att kontakta försäkringsbolaget för att få ut sin ersättning pga. en vargattack.
Från en annan tråd.
Frågan intresserade mig med efter att jag sett filmen, om jag fattat det rätt är det svårt att skrämma iväg en ensam varg med vargskrik. Det är nog sällan de rör sig i flockar i våra skogar. Sen har jag för mig att en attack sällan blir flera i ett område (de kan vandra tio mil på en natt) så för att metoden ska vara effektiv måste man veta var vargen är innan attacken har blivit av eller att alla bönder har högtalare på med vargskrik hela tiden. Lite onödigt, gissar jag på. Bara strömmen blir svindyr. Och att ha lokalmedia eller något annat organ som rapporterar var vargen finns (genom t.ex GPS-spårning) kommer säkerligen göra att vargen blir uttrotad väldigt snart.Alien skrev:Även i Polen är det konflikter mellan bönder och vargar. Vargarna river deras boskap och småbönderna riskerar ruin. Sean Ellis hade en intressant idé: Bonden spelar upp en skiva med ylanden från en vargflock. Då tror vargarna att det är en annan flocks revir och håller sig bort.
Metoden måste testas, men varför inte testa här i Sverige?
Nej, det bästa är att vi människor slutar upp med att tro vi lever i en totalt skyddad värld mot allt levande förutom oss själva. Är man bonde och tjänar pengar på att döda andra djur så får man ta med i beräkningarna att det nästan är en miljontedel risk att man blir tvungen att kontakta försäkringsbolaget för att få ut sin ersättning pga. en vargattack.