Om att se TV via bredbandsnät

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Om att se TV via bredbandsnät

Inläggav Lilla Gumman » 2009-04-29 19:40:43

Hej!

Alla som hyr av vår värd ska få en digitaltv-box från Boxer och ska se TV digitalt via bredbandsnätet. Nu har äntligen digitaltv-boxen från Boxer kommit. Samt en switch, sladdar och fjärrkontroll. Allt är inkopplat enligt instruktioner. Kabeln till datajacket i hallen är uppspikad på väggen.

Men, det har uppstått problem.

För flera veckor sedan ringde jag till Telia och sade upp vårt ADSL-bredband. Uppsägningstiden är på tre månader. Via en särskild sida med uppgifter om vad hyresgäster boende i vår stad kan välja för tjänster beställde jag bredband från Tyfon, som ska börja gälla från den 21 augusti. Via samma sida beställde jag 8 valfria kanaler + alla TV4-kanaler.

Varken Tyfon eller Boxer har hört av sig och bekräftat. I broschyrerna från Boxer står det uttryckligen att det är digitaltv via bredbandsnätet. Det verkar som att vi måste ha bredband inkopplat i datajacket för att kunna se TV, och det kan ju inte ske förrän den 21 augusti. Såvida vi inte kan välja att få Tyfon som bredbandsleverantör nu, koppla ur ADSL-modemet och betala Telia de pengar de ska ha fram till augusti (d.v.s. betala dubbelt).

Nu i kväll gick jag in på den där hemsidan igen för att försöka få klarhet i vad som gäller. Under "vanliga frågor" står det:
"Under våren och sommaren kommer ytterligare ett uttag att monteras centralt i din lägenhet. Det innebär kortare kabeldragningar och att kabeln fästs vi golvlist eller vid taket. Tills det mer centralt placerade bredbandsuttaget finns på plats, får ni som boende inte spika fast datakabeln från uttaget i hallen till er tv eller dator vid taket eller vid golvet." Så då har vi bara att plocka bort kabeln igen. Men den informationen fanns inte i någon av alla broschyrer och blad som har dimpt ner i brevlådan titt som tätt. Bara en ren tillfällighet att jag fick syn på det. Grrr. Nu får vi montera ner sladden igen och ha den hängande.

Sen har jag gått in på Tyfons hemsida. Där får jag inte heller reda på något av värde. När jag klickar mig fram till information om bredband i stadsnät, kommer jag till den sida där jag först beställde vad jag ville ha. Men man kan ju alltid kontakta dem via e-post. Fast det har jag inte gjort ännu. Jag står och velar mellan Försäljning och Allmänna frågor.

Och kanske är det inte Tyfon jag ska kontakta först, utan Boxer? Hur som helst, i morgon ska jag ringa husvärden och fråga. Vi har fått veta av hyresvärden att även husvärdarna kan ställa upp och svara på frågor (så gott de kan).

Förvirrad och trött. Och arg och irriterad. Fast jag räknar till tio och räknar med att allt löser sig.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2009-04-29 19:57:34

Hej igen!

Hyresvärden har gått ut och sagt att "de flesta har ingen uppsägningstid på sitt bredband" och "från och med den 1 maj ska de flesta kunna se digitaltv". Inte vi. Och ingen information om hur länge LaCable får leverera TV. I värsta fall är vi utan TV på fredag. I bästa fall har vi LaCable kvar ett tag till, under en övergångsperiod. Men någon information går som sagt inte att hitta på någon hemsida. Nästa vecka är en representant från Boxer i hyresvärdens lokal för att svara på frågor. Vi får se hur det går. Men se valfria Boxer-kanaler via TV:n lär vi inte få göra än på ett tag.

Är det någon som vet ifall man kan gå in på nån Internet-sida och se t.ex. Färjan2 (kanal 5) och andra program som inte är SVT:s egna? SVT Play känner jag till.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-01 13:52:02

Hej!

Vi har fått veta att vi får ha LaCable till och med den 30 juni. Under den övergångsperioden ska hyresvärden hinna hjälpa alla, men främst äldre, att koppla in Boxern och välja kanalpaket. Jag är lugnare. Nu stressar jag inte längre upp mig över detta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in