ADHD vs DAMP
11 inlägg
• Sida 1 av 1
ADHD vs DAMP
Det här är bara en enkel liten formalitets-fråga. Jag frågar här för jag är just nu för lat för att googla
Först hette det "besvärlliga barn" och sen döpte man det till MBD (Minimal Brain Damage). Sen döpte man om det till DAMP (rätta mig om jag har fel)
Men min fråga är hur DAMP och ADHD förhåller sig till varandra.
Är DAMP=ADHD?
Eller ingår DAMP i ADHD?
Eller ingår ADHD i DAMP?
Eller är det olika diagnoser men överlappande.
Eller....?

Först hette det "besvärlliga barn" och sen döpte man det till MBD (Minimal Brain Damage). Sen döpte man om det till DAMP (rätta mig om jag har fel)
Men min fråga är hur DAMP och ADHD förhåller sig till varandra.
Är DAMP=ADHD?
Eller ingår DAMP i ADHD?
Eller ingår ADHD i DAMP?
Eller är det olika diagnoser men överlappande.
Eller....?
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:19:39, redigerad totalt 1 gång.
Först hette det minimal brain damage, sen stod d-et för dysfunction. I Skandinavien har det senare hetat DAMP. DAMP-diagnos idag skulle motsvaras av ADHD + DCD. DCD står för Developmental coordination disorder, och handlar om problem med motorik (grov och/eller fin-dito) samt perceptionsstörningar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:19:40, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Först hette det minimal brain damage, sen stod d-et för dysfunction. I Skandinavien har det senare hetat DAMP. DAMP-diagnos idag skulle motsvaras av ADHD + DCD. DCD står för Developmental coordination disorder, och handlar om problem med motorik (grov och/eller fin-dito) samt perceptionsstörningar.
Fullkomligt glasklart

Tack
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Duras skrev:alfapetsmamma skrev:Först hette det minimal brain damage, sen stod d-et för dysfunction. I Skandinavien har det senare hetat DAMP. DAMP-diagnos idag skulle motsvaras av ADHD + DCD. DCD står för Developmental coordination disorder, och handlar om problem med motorik (grov och/eller fin-dito) samt perceptionsstörningar.
Fullkomligt glasklart![]()
Tack
Vassego! Visst har jag en framtid som broschyrmakare?

- alfapetsmamma
Duras skrev:alfapetsmamma skrev:Vassego! Visst har jag en framtid som broschyrmakare?
Jepp. Om du är sysslolös nångång kan du ju skriva ihop en kort översikt för alla dom däringa boktstavsdiagnoserna
Det har jag gjort på ADHD-forum!

- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Duras skrev:alfapetsmamma skrev:Vassego! Visst har jag en framtid som broschyrmakare?
Jepp. Om du är sysslolös nångång kan du ju skriva ihop en kort översikt för alla dom däringa boktstavsdiagnoserna
Det har jag gjort på ADHD-forum!
Ahhh. Hittade den
"risajklar"

Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor