Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav mnordgren » 2009-03-05 1:24:19

Jag kan inte låta bli. Nu måste jag skriva av mig om detta igen. Känns som att jag upprepar mig, men det kan inte hjälpas. :shock:

Idag har jag inte ägnat mig åt mitt stora intresse, vilket ger mig abstinens. Jag får ofta abstinens när det uppstår såna här uppehåll. Till detta hör att jag börjar grubbla om huruvida jag någonsin kommer att kunna komma tillbaka till det, att jag förlorat all den erfarenhet jag samlat på mig och hamnar på ruta ett igen. Det är kanske en sorts separationsångest. En oro för att det här intresset, som jag verkligen gillar, ska glida mig ur händerna och hamna bortom min räckvidd.

Egentligen kan jag ju inte ägna mig åt intresset jämt och ständigt, det inser jag om jag försöker tänka logiskt. Det är inte alltid man har energi eller lust att göra det. Ibland har jag inte tillräckligt med koncentration. Men det är svårt att tänka klart när man är besatt av någonting.

Jag hatar det här intresset! :evil: Och jag älskar det. :wink:

Nån annan som känner igen sig i detta tänkande?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:34:30, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav oxymoronen Erik » 2009-03-05 2:08:35

mnordgren skrev:Jag kan inte låta bli. Nu måste jag skriva av mig om detta igen. Känns som att jag upprepar mig, men det kan inte hjälpas. :shock:

Idag har jag inte ägnat mig åt mitt stora intresse, vilket ger mig abstinens. Jag får ofta abstinens när det uppstår såna här uppehåll. Till detta hör att jag börjar grubbla om huruvida jag någonsin kommer att kunna komma tillbaka till det, att jag förlorat all den erfarenhet jag samlat på mig och hamnar på ruta ett igen. Det är kanske en sorts separationsångest. En oro för att det här intresset, som jag verkligen gillar, ska glida mig ur händerna och hamna bortom min räckvidd.

Egentligen kan jag ju inte ägna mig åt intresset jämt och ständigt, det inser jag om jag försöker tänka logiskt. Det är inte alltid man har energi eller lust att göra det. Ibland har jag inte tillräckligt med koncentration. Men det är svårt att tänka klart när man är besatt av någonting.

Jag hatar det här intresset! :evil: Och jag älskar det. :wink:

Nån annan som känner igen sig i detta tänkande?

Ja nog känner jag igen mig, det bär emot att erkänna,
men en alltför stark fixering vid något kan nog innebära
att mycket som trots allt är av "viss vikt", får stå tillbaka.

Är det då dessutom så att man med fördel utövar intresset
under nattetid så skapar det definitivt problem och
intresse-konflikter med vardagslivets små trivialiteter
(som ju trots allt bör /ska utföras för att att inte tillvaron
skall "rasa samman".

Trivialiteterna innefattar förstås *allt* som inte berör
specialintresset.

Been there done that.. hehe
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 13:34:30, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik

Anslöt: 2008-11-29

Inläggav Lilla Gumman » 2009-03-05 9:25:06

Hej!

Mina intressen är för tillfället att sticka, slynga snoddar med en påtgaffel och påta med såna där "påtcirklar" som man kan göra långa stickade tuber av.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav clivia » 2009-03-05 12:26:23

Datorer, teknik, vetenskap, språk, Asien (met Japan)-kultur (kampsport, mat, språk, historia, serier, etc) och film/serier.
Fanns en tid där jag var väldigt intresserad av religionskunskap och giftiga växter.
Dessa intressen har jag med flit sett till överlappa varandra...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav missbutterfly » 2009-03-05 13:02:18

Svårt att avgöra hur pass mycket tid man måste ägna sig åt sitt/ sina intressen för att de ska kallas "specialintressen"?

Själv skulle jag önska att jag hade mer tid att ägna mig åt mina intressen. Som det ser ut nu så är jag alldeles för trött av jobb och familjeliv (ja, dessa miljöer tar mycket kraft av mig. Eller rättare sagt: att "umgås" [vilket man gör i båda fallen, på ett eller annat sätt] tar mycket kraft från min kreativa sida.)
Det tar mycket kraft från mig m a o och det gör att jag sällan kan koppla av..

Jag har alltid projekt igång dock. Antingen bara inom mig; dvs jag tänker maniskt på dem hela tiden (kanske det som gör mig så trött också i samband med mitt vardagliga liv :idea:) eller i bästa fall så har jag energi att "ta tag i" dessa idéer.

Mitt främsta intresse är att visualisera intre bilder på ett eller annat sätt. Jag har ett starkt behov av att se om en miljö kan se ut som den gör inne i mitt huvud. F n v handlar detta om rumslig gestaltning, men kan i perioder vara konst av olika slag.

Ett annat intresse (som till en liten del hör ihop med det ovan) är att förenkla, försköna och förbättra.
Jag "piskar" mig själv hårt och är aldrig "nöjd" med saker jag gör, utan tycker alltid att jag är ofullkomlig (därför kanske man inte kan kalla mina intressen "specialintressen"?)

Är intresserad av läkemedel och psykologi. Psykologi har jag varit intresserad av hela mitt liv och därför ser jag i princip ingen mening med att gå hos psykolog. (Då jag redan innan vet vad denne ska svara/ säga/ och hur h*n ska bemöta mig i alla tänkbara frågor.)
Tror att det är delvis därför jag blir totalt tömd på energi i sällskap med andra; jag registrerar alla reaktioner; allt som sägs av alla jag möter, hur deras ansikten ser ut medan de säger olika saker, vad folk generellt tycker är roligt/ tråkigt osv...Hur man blir accepterad/ populär/ omtyckt.
Att vara bland människor är som att vara på en svår föreläsning, där jag själv är den stränga läraren (till mig själv) och kravet på mig är att memorera allt innantill.

När jag gör "fel" så bryter jag ihop totalt. Är livrädd för att påbörja projekt p g a det..

Ett annat "lättare" intresse är ekonomi. Det är nästan bara roligt (trots att även det gör mig manisk.)
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav lillsanna » 2009-03-05 14:39:10

Mina intressen är att brodera, sticka, virka, göra kular i pärlbrodyr, måla stenar och keramik, plocka stenar utomhus, matlagning, min kolonilott och så det som dessvärre tar mest tid just nu, mitt interaktiva pussel..... kan sitta timmar och bara pussla :)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna

Anslöt: 2006-06-29

Inläggav lillsanna » 2009-03-05 14:47:11

Såg just att det finns några som pysslar med släktforskning. Det är något jag tänkt ta tag i med tiden.

Min pappa påbörjade det hela på sin sida och lämnade över det till mig före sin död.

Och när jag hjälpte min mamma lite i utrensningen av grejer när hon skulle in på hemmet så gick vi igenom foton. Hittade många riktigt gamla foton, och sen även *stamtavlan* som nazisterna gjort på henne. Eftersom de gick ända bak till 1700-talet fick jag en massa släkt på hennes sida och det roliga var att jag efter ett tag insåg att många av fotona hörde ihop med namnen :)

Återstår bara att försöka sammanföra pappas och mammas infon om släkt.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna

Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Mats » 2009-03-28 14:08:50

lillmupp skrev:Hmmm.. litet ensidig verkar jag vara i jämförelse med många..

Matematik, naturvetenskap och så förstås datorer.. Pysslat med datorer i 33 (!!) år o fortfarande inte tröttnat på de stackars dumma burkarna :wink:
Vettlöst intresserad av logik i alla former, mest spännande icke-monoton logik och utveckling av dynamiska system (anpassande och/eller självlärande), semantiska nät, konceptuella strukturer osv osv osv
Mitt problem i detta avseende är tyvärr att det finns sååå mycket spännade att jag har svårt att hålla fokus tillräckligt länge för att göra intressanta resultat :oops:
Och, faktiskt, att det är *svårt* att hitta någon att bolla idéer med :(

lillmupp skrev:Alan Turing är min husgud!

Låter som jag skulle kunna lyssna läänge på dig... :)

Just nu har jag snöat in på Riemannhypotesen och Riemanns ζ-funktion. Det är inte precis lätt att förstå...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav mnordgren » 2009-03-28 16:03:54

missbutterfly skrev:Svårt att avgöra hur pass mycket tid man måste ägna sig åt sitt/ sina intressen för att de ska kallas "specialintressen"?

Själv har jag gott om tid, men när det gäller mitt stora intresse lägger jag ändå bara ned i snitt en timme eller två per dag, ibland inte ens det.

Det är väl det som kallas att ha för mycket tid. Svårt att använda tiden effektivt när man har ett överflöd.

Jag har dock andra intressen, som jag inte ser som lika viktiga, men som jag ägnar mer tid åt per dag eftersom de kräver mindre mental insats.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav lillmupp » 2009-03-29 23:28:52

Mats skrev:
lillmupp skrev:Alan Turing är min husgud!

Låter som jag skulle kunna lyssna läänge på dig... :)

Just nu har jag snöat in på Riemannhypotesen och Riemanns ζ-funktion. Det är inte precis lätt att förstå...

Om du lyssnar på, och kritiserar, mig kan jag lyssna på, och kritisera, dig. :)
Senast redigerad av lillmupp 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-29 23:40:40

missbutterfly skrev:Svårt att avgöra hur pass mycket tid man måste ägna sig åt sitt/ sina intressen för att de ska kallas "specialintressen"?

Själv skulle jag önska att jag hade mer tid att ägna mig åt mina intressen. Som det ser ut nu så är jag alldeles för trött av jobb och familjeliv (ja, dessa miljöer tar mycket kraft av mig. Eller rättare sagt: att "umgås" [vilket man gör i båda fallen, på ett eller annat sätt] tar mycket kraft från min kreativa sida.)
Det tar mycket kraft från mig m a o och det gör att jag sällan kan koppla av..

Jag har alltid projekt igång dock. Antingen bara inom mig; dvs jag tänker maniskt på dem hela tiden (kanske det som gör mig så trött också i samband med mitt vardagliga liv :idea:) eller i bästa fall så har jag energi att "ta tag i" dessa idéer.

Mitt främsta intresse är att visualisera intre bilder på ett eller annat sätt. Jag har ett starkt behov av att se om en miljö kan se ut som den gör inne i mitt huvud. F n v handlar detta om rumslig gestaltning, men kan i perioder vara konst av olika slag.

Ett annat intresse (som till en liten del hör ihop med det ovan) är att förenkla, försköna och förbättra.
Jag "piskar" mig själv hårt och är aldrig "nöjd" med saker jag gör, utan tycker alltid att jag är ofullkomlig (därför kanske man inte kan kalla mina intressen "specialintressen"?)

Är intresserad av läkemedel och psykologi. Psykologi har jag varit intresserad av hela mitt liv och därför ser jag i princip ingen mening med att gå hos psykolog. (Då jag redan innan vet vad denne ska svara/ säga/ och hur h*n ska bemöta mig i alla tänkbara frågor.)
Tror att det är delvis därför jag blir totalt tömd på energi i sällskap med andra; jag registrerar alla reaktioner; allt som sägs av alla jag möter, hur deras ansikten ser ut medan de säger olika saker, vad folk generellt tycker är roligt/ tråkigt osv...Hur man blir accepterad/ populär/ omtyckt.
Att vara bland människor är som att vara på en svår föreläsning, där jag själv är den stränga läraren (till mig själv) och kravet på mig är att memorera allt innantill.

När jag gör "fel" så bryter jag ihop totalt. Är livrädd för att påbörja projekt p g a det..

Ett annat "lättare" intresse är ekonomi. Det är nästan bara roligt (trots att även det gör mig manisk.)

Det är märkligt hur mycket man känner igen sig ibland!
Nu håller jag på och städar, inreder och flyttar möbler hela tiden känns det som. Funderar en hel del på just hur man kan förenkla, hur mycket grejer man kan slänga. Förbannat skönt att bli av med en massa saker "som kan vara bra att ha någon gång".
Det är väl ett vårtecken antar jag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Twisted » 2009-03-31 8:09:42

Här är en till som är helt såld på släktforskning.

Och så har jag samlarmani, till min mans stora förtvivlan...Jag samlar på frimärken, äggkoppar, servetter, älvor, pins, jokrar, knappar, majblommor, kammar, kapsyler, fruktetiketter, vykort, knappnålar (med glashuvud) m.m m.m.

Ett annat intresse är kontorsprylar. Blir sjukt tillfredsställd när jag får inhandla plastfickor, pärmar, gem, tejp, häftklamrar... :shock:

Historia, naturligtvis. Främst andra världskriget, men slukar det mesta.
Senast redigerad av Twisted 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
Twisted

Anslöt: 2009-03-30

Inläggav ferocactus » 2009-03-31 18:40:54

hej just nu hathayoga
fungerar mycket bättre som förklaringsmodell för en persons utveckling än något annat jag träffat på.

don't go there it is a snake there
ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
ferocactus
a k a claria

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav aspkille » 2009-03-31 21:57:28

Prutt och bajs. Läs gärna mitt inlägg "Udda specialintresse???".
Senast redigerad av aspkille 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
aspkille
Ny medlem

Anslöt: 2009-03-25

Inläggav shwaam » 2009-04-13 11:13:31

Datorspelet World of Warcraft är jag extremt beroende av. Jag får till och med abstinens-symptom av att inte spela det. Så jag tvingades sluta med det.

För övrigt så är jag grymt intresserad av anime och manga. Dessutom så gillar jag starkt att vara som en psykolog för folk över internet, det vill säga att jag låter dem prata ut om sina problem och jag lyssnar.

Jag har nog många fler udda intressen, men de tre är nog bland de större för mig.
Senast redigerad av shwaam 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
shwaam
Ny medlem

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav sengångaren » 2009-04-13 19:06:14

ja är ny här och är 43 år å funderat många gånger att skriva här. kommer från dals ed å har fått aspergers som diagnos som med tanke på mina svagheter sosialt samt ömsesidig känslor å sterotypa intressen har ja absolut denna diagnos.har haft endels intressen som fysik matematik fiske vetenskap frimärksamlare mopedtrimmare bmv,mercedes entusiast från ja var barn tills ja var 30. sedan utforskade ja träning å på gym å tävlade lite i strongman till 1998. sedan vart de utredningar å filosofi, medvetandefilososfi asperger adhd tourettes funderingar som knäckte mig totalt.
nu verkar ja vara intreserad av filmning ljudteknik träning å rehabilitering sedan verkar ja ha bra förutsättningar för poker men ingen vill spela eller gida mig vidare seriöst där. men intressen har sinat pga av alla mislyckande sosialt men hoppas på framtiden.
men ja har enormpt monotona intresen i bland å kan ja vara andra till lags posetivt så får ja feddback att fortsätta lite som kan förvexlas med mani men i grunden är att man inte går på så många kanaler som medelsvenson. patrik
Senast redigerad av sengångaren 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
sengångaren
Ny medlem

Anslöt: 2008-12-02

Inläggav Alexandra » 2009-04-17 11:36:37

Årsangivelserna är på ett ungefär. Jag är född 1980.

1987-1990 Dinosaurier, dels att läsa fakta om dem, och dels att samla på plastdinosaurier.
1990-92 Skönlitteratur.
1992-1997 Det ryska språket.
(Tröttnade, men läste ryska på gymnasiet, och faktiskt ett år på universitetet, med förhoppning om att bli översättare. Numera är detta intresse nedlagt, främst pga att jag insett att jag aldrig kommer att orka utbilda mig, samt att jag tröttnat på skönlitteratur. Tycker dessutom att det är ointressant att kommunicera med ryssar, och deprimerande att resa i Ryssland. Då och då får jag emellertid ett ryck och försöker att repetera kunskaperna.)
1998-2006 En del intressen som kom och gick, men faktiskt inga direkta specialintressen.
2006- Barockmusik och allt som hör till.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav Ardalion » 2009-04-26 0:49:39

Mitt specialintresse är musik. Både att spela och lyssna m.m. Det har jag haft hela livet.
Senast redigerad av Ardalion 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
Ardalion

Anslöt: 2009-04-23

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-04-26 7:47:51

Ardalion, vilken sorts musik tycker du om?
Musik var mitt specialintresse tidigare i livet för ca. 9-10 år. Är fortfarande intresserad och behöver musik för att överleva och må bra :)
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo

Anslöt: 2008-05-16

Inläggav clivia » 2009-04-26 8:24:04

shwaam skrev:Datorspelet World of Warcraft är jag extremt beroende av. Jag får till och med abstinens-symptom av att inte spela det. Så jag tvingades sluta med det.

För övrigt så är jag grymt intresserad av anime och manga. Dessutom så gillar jag starkt att vara som en psykolog för folk över internet, det vill säga att jag låter dem prata ut om sina problem och jag lyssnar.

Jag har nog många fler udda intressen, men de tre är nog bland de större för mig.

you'e not alone :)
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav Ardalion » 2009-04-26 16:34:18

Jag gillar klassisk musik, jazz både gammal och ny, världsmusik, en del elektronisk musik. En rolig grej jag hörde rätt nyligen är klezmertechno. Sen så gillar jag även en del singer-songwriter musik m.m.
Ardalion

Inläggav nallen » 2009-04-26 19:29:26

Klezmertecho??? :shock: Tufft, vad ska man leta efter om man vill provlyssna?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Ardalion » 2009-04-26 19:53:41

nallen skrev:Klezmertecho??? :shock: Tufft, vad ska man leta efter om man vill provlyssna?

Du kan lyssna på det här programmet: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=2774048
Ardalion

Inläggav MsTibbs » 2009-04-26 21:28:14

Specialintresse psykiatri och i synnerhet psykoser.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 13:34:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Intressanta intressen

Logga in