Impulsiva löper större risk att bli alkoholister
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Impulsiva löper större risk att bli alkoholister
Länk till Vetenskapsradion: Impulsiva löper större risk bli alkoholister
Först ska jag vilja säga att några möss inte gör en hel mänsklighet...Fast de där alkoholgenerna kanske är gemensamma...
Varför tipsar jag om detta? Just impulsivitet förknippar jag med ADHD (som jag själv har erfarenhet av) och även enligt artikeln bipolärt syndrom, finns säkert ytterligare tillstånd man kan komma på.
Vad gäller missbruk tycker inte det brukar diskuteras speciellt ofta här på forumet, vilket ju kan ha olika orsaker. Just Aspergare verkar ofta vara återhållsamma med alkohol, ja t.o.m. vara nykterister - en vanlig uppfattning är att man inte vill tappa "kontrollen".
Däremot är ju tilläggsproblem som ADHD m.m. vanligt bland Aspergare så lite förvånad är jag ändå över frånvaron av debatt.
Detta kanske är ett känsligt ämne till och med för oss? Vad tror ni?
EDIT: Ett par utländska länkar:
Sciencedaily
EurukAlert!
/Barracuber
vetenskapsradion skrev:En person som är impulsiv har större risk att bli alkoholist. Det menar psykologer vid Indiana University i Indianapolis i USA.
Forskningen har skett på möss, där man har avlat fram 30 olika generationer och skapat en typ av gnagare som hellre fick korta snabba belöningar och en annan som hellre fick en försenad men större belöning.
Genom att öka eller minska belöningen så kunde man testa mössens impulsivitet. Möss som hade gener där man föredrog en hög alkoholkonsumtion var mer impulsiva än de andra.
Det här menar forskarna skulle kunna visa att personer som är mycket impulsiva, tex invidivder med bipolärt syndrom ( manodepressiva) är i en större riskgrupp för att bli alkoholister.
Referens:
Nicholas Grahame et al, ”High Alcohol Preferring Mice Are More Impulsive than Low Alcohol Preferring Mice as Measured in the Delay Discounting Task”, July 2009, Alcoholism: Clinical and Experimental Research.
Först ska jag vilja säga att några möss inte gör en hel mänsklighet...Fast de där alkoholgenerna kanske är gemensamma...
Varför tipsar jag om detta? Just impulsivitet förknippar jag med ADHD (som jag själv har erfarenhet av) och även enligt artikeln bipolärt syndrom, finns säkert ytterligare tillstånd man kan komma på.
Vad gäller missbruk tycker inte det brukar diskuteras speciellt ofta här på forumet, vilket ju kan ha olika orsaker. Just Aspergare verkar ofta vara återhållsamma med alkohol, ja t.o.m. vara nykterister - en vanlig uppfattning är att man inte vill tappa "kontrollen".
Däremot är ju tilläggsproblem som ADHD m.m. vanligt bland Aspergare så lite förvånad är jag ändå över frånvaron av debatt.
Detta kanske är ett känsligt ämne till och med för oss? Vad tror ni?
Sciencedaily
EurukAlert!
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:12:12, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
EurekAlert! skrev:"For example, is an impulsive individual more likely to experiment with drugs, and then develop a problem? If such a relationship was found, identifying children or adolescents with high levels of impulsivity might, in theory, allow us to identify individuals at risk for developing a substance-use disorder like alcoholism."
I stycket ovan låter det som att de närmast jämställer droger med alkohol, vilket känns fel tycker jag. Jag tror att man kan vilja testa alkohol men INTE droger, helt enkelt eftersom man rent instinktivt (och kulturellt) inser att droger bara är för farligt, betydligt farligare än alkohol (i rimliga mängder). Eftersom detta är taget ur min egen erfarenhet (jag har aldrig och kommer aldrig att testa droger) kanske det visar att min impulsivitet tack och lov inte är tillräckligt "stark" för att jag ska vilja testa droger.
/Barracuber
- barracuber
Re: Impulsiva löper större risk bli alkoholister
barracuber skrev:...
<a target="_blank" href="http://www.sciencedaily.com/releases/2009/04/090422175146.htm">Sciencedaily</a>
<a target="_blank" href="http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-04/ace-gii041509.php">EurukAlert!</a>
/Barracuber
Är ni insatta i hur forskare brukar arbeta? Det är inte jag särskilt mycket. I den första artikeln nämns att de använde "natural breeding" för att ta fram möss som var genetiskt betingade att dricka alkohol frivilligt, precis som Golden Retrievers föds fram för att bli bra på att "hämta" (retrieve) saker. Många möss drack så mycket (> 0.08 ) att de skulle blivit tagna av polisen i 50 amerikanska stater!
Forskarna ställde den centrala frågan: är den genmanipulering de gjorde för att ta fram dess dryckesglada möss relaterat till impulsivitet? De använde en vanlig metod, nämligen att ge mössen ett val mellan en omedelbar, liten belöning eller en senarelagd större belöning. Jfr att dricka sig full ikväll eller vänta två veckor på att lönen kommer. Mössen som var manipulerade att dricka var mer impulsiva än deras icke-manipulerade låg-drickande musvänner.
Är detta intressant? Jag tycker det lite grand men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bidra med bra inlägg.
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:EurekAlert! skrev:"For example, is an impulsive individual more likely to experiment with drugs, and then develop a problem? If such a relationship was found, identifying children or adolescents with high levels of impulsivity might, in theory, allow us to identify individuals at risk for developing a substance-use disorder like alcoholism."
I stycket ovan låter det som att de närmast jämställer droger med alkohol, vilket känns fel tycker jag. Jag tror att man kan vilja testa alkohol men INTE droger, helt enkelt eftersom man rent instinktivt (och kulturellt) inser att droger bara är för farligt, betydligt farligare än alkohol (i rimliga mängder). Eftersom detta är taget ur min egen erfarenhet (jag har aldrig och kommer aldrig att testa droger) kanske det visar att min impulsivitet tack och lov inte är tillräckligt "stark" för att jag ska vilja testa droger.
/Barracuber
Alkohol är en drog. Och inte mindre farlig än vissa andra droger (observera "vissa").
En sak som gör vissa droger farligare än de egentligen är, kan vara att de säljs okontrollerat och utan standard eller att det finns någon kultur hur de ska användas.
OT jag vet, men kunde inte låta bli att svara.
Det andra - jag har inte alls läst, men jag hoppas att man inte stirrar sig blind på en sak. Det är säkert ett nät av samverkande saker som gör att man missbrukar det ena eller det andra, eller varför vissa är mer benägna att fastna än andra.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:12:12, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jo, detta är intressant.
Själv är jag alldeles för impulsiv. Jag har som princip att inte
dricka en droppe alkohol när jag är ensam. Detta för att
undvika risken att bli beroende av alkohol.
Min pappa var under min uppväxt helgalkoholist.
Eftersom jag har tendens att vara extrem i mitt beteende
känns det säkrast att inte utsätta mig för risken att bli
alkoholist.
Det där med en liten, direkt belöning eller en stor, senare belöning
kanske har samband med aspergares igångsättningsproblem?
Aspergare kanske värderar den direkta belöningen som mindre värd än en nt skulle ha gjort?
Själv är jag alldeles för impulsiv. Jag har som princip att inte
dricka en droppe alkohol när jag är ensam. Detta för att
undvika risken att bli beroende av alkohol.
Min pappa var under min uppväxt helgalkoholist.
Eftersom jag har tendens att vara extrem i mitt beteende
känns det säkrast att inte utsätta mig för risken att bli
alkoholist.
Det där med en liten, direkt belöning eller en stor, senare belöning
Aspergare kanske värderar den direkta belöningen som mindre värd än en nt skulle ha gjort?
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 19:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Isabell skrev:Det där med en liten, direkt belöning eller en stor, senare belöning
Beror kanske på ifall Aspergaren har ADHD eller inte...
Isabell skrev:Aspergare kanske värderar den direkta belöningen som mindre värd än en nt skulle ha gjort?
Fast ändå..jag får inte ihop det..Aspergare är ju oftast arbetslösa..medan NT de jobbar. Så en NT har så mycket "mera att leva för". De vet att, om de skärper sig under veckan, så har de sin lön säkrad som tryggt tickar in på bankkontot. Medans Aspergaren har inte den tryggheten. Aspergeraren lever oftare på socialbidrag och andra bidrag och har ännu mer att förlora än NT-personen och blir därmed ännu försiktigare. Aspergaren har logiken i behåll och vet att "det finns inte så mkt att leva för" så bäst att jag sköter mig annars förlorar jag allt. Med andra ord, både Aspergaren och NT-människan har anledning att betänka sitt leverne. Även NT-människan har en viss logik i sitt resonemang naturligtvis, annat vore dumt att påstå. Men Aspergaren lever närmare "randen" och tvingas därmed använda sitt logiska förnuft ännu mer.
Oj detta blev riktigt svamligt..Aspergeraren löper tror jag större risk att halka ut på farlig is och bli irrationell. Men inte heller NT-människan går säker från det.
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:Aspergaren har logiken i behåll och vet att "det finns inte så mkt att leva för" så bäst att jag sköter mig annars förlorar jag allt. Med andra ord, både Aspergaren och NT-människan har anledning att betänka sitt leverne. Även NT-människan har en viss logik i sitt resonemang naturligtvis, annat vore dumt att påstå. Men Aspergaren lever närmare "randen" och tvingas därmed använda sitt logiska förnuft ännu mer.
Är nog rätt få som kan vara så förnuftiga i sitt resonemang kring alkohol och droger.
Nån som dricker för mycket har i de flesta fall börjat dricka så mycket bara för att det blivit så. Han har knappast suttit hemma och gubblat över hur mycket man egentligen kan dricka och ändå ha kontroll över arbete och socialt liv etc, och missbedömt det hela.
Det har bara blivit fest efter fest, en sexpack till fotbollen på TV etc för att det kännts bra.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Såg detta för några veckor sedan och kändes mer genomtänkt än jag sett på länge om hela frågans problematik. Speciellt just det att det finns olika orsak till beroende.
Också detta att alla beroende är bara symtom på en i grunden lite varierande sjukdom med olika uttryck.
http://svtplay.se/v/1502748/24direkt/ja ... 208,2,f,-1
http://svtplay.se/v/1502760/24direkt/ja ... 208,2,f,-1
Också detta att alla beroende är bara symtom på en i grunden lite varierande sjukdom med olika uttryck.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 19:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Är nog rätt få som kan vara så förnuftiga i sitt resonemang kring alkohol och droger.
Ja, och det är väl därför många hamnar i problemen. Däremot tror du inte att man, om man skulle hamna tillräckligt djupt ner i skiten (dvs glaset), skulle behöva uppbåda allt förnuft och reson man förhoppningsvis har kvar (antagligen med assistans från omgivningen) för att kunna komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv?
Moggy skrev:Nån som dricker för mycket har i de flesta fall börjat dricka så mycket bara för att det blivit så. Han har knappast suttit hemma och gubblat över hur mycket man egentligen kan dricka och ändå ha kontroll över arbete och socialt liv etc, och missbedömt det hela.
Så kan det nog vara ibland. Lite på slentrian "bara" som gått över styr, menar du? Men tänk om impulsivitet spelar in även där?
Tråden handlar om detta med ett eventuellt samband mellan vissa gener, impulsivitet och missbruk (ex alkoholism).
=======================
[Delvis OT] (borde bli en egen tråd):
På nyheterna idag:
Grova våldsbrottslingar ofta alkoholister
sr.se skrev:...
Jämfört med andra faktorer, exempelvis psykisk sjukdom eller narkotikamissbruk, så är det ovanligare bland de livstidsdömda. Andelen narkomaner är 33 procent och bara sju procent har någon gång i livet fått en diagnos som psykiskt sjuk. En siffra som går på tvärs med den allmänna uppfattningen.
– Den vanliga befolkningen tror att de är psykiskt sjuka, att det är framförallt det som gör att de mördar. Man har attityden att om man mördar någon, då måste man vara knäpp, säger Ulrika Grann, forskare på Kriminalvården.
...
/Barracuber
- barracuber
Aspkvinna skrev:Såg detta för några veckor sedan och kändes mer genomtänkt än jag sett på länge om hela frågans problematik. Speciellt just det att det finns olika orsak till beroende.
Tack för länkarna! Vad mycket bra det finns på 24Direkt. Och Annika Dopping är en av mina favoriter! Ska titta vid tillfälle...
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:sr.se skrev:...
Jämfört med andra faktorer, exempelvis psykisk sjukdom eller narkotikamissbruk, så är det ovanligare bland de livstidsdömda. Andelen narkomaner är 33 procent och bara sju procent har någon gång i livet fått en diagnos som psykiskt sjuk. En siffra som går på tvärs med den allmänna uppfattningen.
– Den vanliga befolkningen tror att de är psykiskt sjuka, att det är framförallt det som gör att de mördar. Man har attityden att om man mördar någon, då måste man vara knäpp, säger Ulrika Grann, forskare på Kriminalvården.
...
/Barracuber
Men vad räknas till psykiskt sjuk?
Jag blir alltid lite kritiskt granskande i såna här tvärsäkra påståenden för tittade man på det som man tidigare har redovisat att många har ADHD, Dyslexi och i dessa spår som skrivs här missbruk.
Ingår Personlighetsstörning? Och har det gjorts utredning på alla eller är det inte frivilligt att söka vård utom i fall där det begärs sinnesundersökning för att se om man får psykiatrisk vård.
Jag skulle vilja läsa hela utredningen för att se vad man har räknat in.
Varför är man narkoman och missbruk är ju faktiskt en sjukdom.
barracuber skrev:Tack för länkarna! Vad mycket bra det finns på 24Direkt. Och Annika Dopping är en av mina favoriter! Ska titta vid tillfälle...
/Barracuber
24Direkt är en stor källa med många ämnen!
MsTibbs skrev:Alkoholism är en konstnärssjukdom, konstnärer är ofta bipolära (eller deprimerad som en stor konstnär jag känner).
Så skulle jag inte uttrycka mig, det är en missbrukssjukdom av i olika grund uppkomna problem och alla såna påståenden ovan känns tyvärr som ett förskönande av något som är oerhört tragiskt för den som har den och dess omgivning.
Aspkvinna skrev:MsTibbs skrev:Alkoholism är en konstnärssjukdom, konstnärer är ofta bipolära (eller deprimerad som en stor konstnär jag känner).
Så skulle jag inte uttrycka mig, det är en missbrukssjukdom av i olika grund uppkomna problem och alla såna påståenden ovan känns tyvärr som ett förskönande av något som är oerhört tragiskt för den som har den och dess omgivning.
Ja det är en missbrukssjukdom, men den är mycket vanlig bland konstnärer.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:12:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag började för ett tag sedan att dricka ca två glas vin/dag. För att den lite avtrubbade effekten det för med sig är skön. Om man inte gillar hur jobbigt ens hjärna tänker.
Det känns inte som det mest konstruktiva att göra, man borde väl hitta ett jobb istället (som inte får en att må dåligt).
Fy i helvete vad jag stör mig på att folk tittar på en och liksom kräver att man ser tillbaka för att de ska få nån slags bekräftelse eller vad det är. Nej - solglasögon, huva över öronen och kanske lite vin i omlopp så kan man gå omkring i sin egen värld och ignorera det övriga så gott det går.
(Tror inte jag blir alkis.)
Det känns inte som det mest konstruktiva att göra, man borde väl hitta ett jobb istället (som inte får en att må dåligt).
Fy i helvete vad jag stör mig på att folk tittar på en och liksom kräver att man ser tillbaka för att de ska få nån slags bekräftelse eller vad det är. Nej - solglasögon, huva över öronen och kanske lite vin i omlopp så kan man gå omkring i sin egen värld och ignorera det övriga så gott det går.
(Tror inte jag blir alkis.)
- SnowballInHell
- Anslöt: 2008-10-22