Förbjudet att kritisera religion?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-20 23:01:58

Alltså, jag tror inte att det finns "fel" sätt att be. Snacka med Gud kan man väl göra inne i huvudet medan man sitter på bussen eller på en matta i moskén eller på en bänk i kyrkan eller på kyrkogården eller på bibblan eller innan man skall sova eller högt medan man dansar eller på dass eller... :wink:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav aliasFrollo » 2009-04-21 8:13:59

Jag menar inte att det är fel att be på någon specifik plats. Det var bara så att jag brukade be Gud om råd vad jag skulle göra och tro, och skruvade upp min förtvivlan mer och mer under bönerna, och på ett desperat sätt mer eller mindre krävde att Gud skulle svara.

När man gör på det sättet är det egentligen inte så konstigt att man blir ett lätt mål för Djävulens ränker... :? :roll:
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-12 14:05:27

Blev det något av det här?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-12 14:10:45

aliasFrollo skrev:Jag vet att jag borde be innerligt och lita på Gud, men en gång när jag gjorde det var det en röst som sade åt mig att begå självmord, och efter det är det verkligen inte lätt att tro på att bönens kraft löser problemen.Om jag inte verkligen borde ta livet av mig alltså, men det skulle definitivt inte min troende väninna föreslå!
Lustigt. Så där fick jag också en gång. Eller först var det bara "om jag vore du så skulle jag ta mitt liv". sen trappades det upp och hotades t-om med helvetet. En kväll sa jag bara "jag ska sova på det" och nästa dag försökte jag flera gånger att ta mitt liv, hängde mig men repet gick sönder och satte mig på tågrälsen tills rösten sa "bra, nu kan du cykla hem igen".. men kom in på psyket samma dag för omgivningen tyckte jag var märklig och senare blev jag frälst. Jo, jag trodde som du att det var Gud och lustigt nog så säger Jesus just att man ska följa honom genom att ta sitt kors, så väntar en skatt i himlen.

Lukas 9:23 Sedan sade han till alla: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig.

Markus 8:34 Och han kallade till sig folket och sina lärjungar och sade till dem: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig

Matteus 10:38 Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig.

Matteus 16:24 Jesus sade till sina lärjungar: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.

Luk. 9:24 Ty den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det.25 Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men förlorar sitt liv eller själv går förlorad? 26 Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet.

Hade det varit Djävulen så hade han snarare frågat dig om du inte vill vara kung för en dag eller något annat frestande. Det fick jag uppleva senare, men sånt tror jag man slipper om man låter bli att släppa in satans anden i kroppen. Natten innan jag åkte in på psyket så vaknar jag av att nån knackar på min rygg och jag vänder mig om så går han in i kroppen på mig. Väl på psyket så fick jag en talande mage (och hörde röster överallt) och utstå frestelser från Satan. Eller iofs, frestandet kan vara att hålla sig vid liv.

En teori jag tänkt mycket på är att det visst är Djävulen som är "den här världens" Gud, och för att komma till Fadern så måste man slippa honom först. Det går knappast heller utan Jesus, eftersom Jesus Kristus är Gud. Det finns något som kallas "luciferisk invitation" som jag personligen anser är suspekt, för det verkar gå ut på att man först ska acceptera att det är Djävulen som leder en rätt.
Senast redigerad av Parvlon 2014-07-12 14:24:33, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Patrix » 2014-07-12 14:23:34

Parvlon skrev:
aliasFrollo skrev:Jag vet att jag borde be innerligt och lita på Gud, men en gång när jag gjorde det var det en röst som sade åt mig att begå självmord, och efter det är det verkligen inte lätt att tro på att bönens kraft löser problemen.Om jag inte verkligen borde ta livet av mig alltså, men det skulle definitivt inte min troende väninna föreslå!
Lustigt. Så där fick jag också en gång. Eller först var det bara "om jag vore du så skulle jag ta mitt liv". sen trappades det upp och hotades t-om med helvetet. En kväll sa jag bara "jag ska sova på det" och nästa dag försökte jag flera gånger att ta mitt liv, hängde mig men repet gick sönder och satte mig på tågrälsen tills rösten sa "bra, nu kan du cykla hem igen".. men kom in på psyket samma dag för omgivningen tyckte jag var märklig och senare blev jag frälst. Jo, jag trodde som du att det var Gud och lustigt nog så säger Jesus just att man ska följa honom genom att ta sitt kors, så väntar en skatt i himlen.


Ni ville ta era liv eftersom ni led/lider av psykos. INGET ANNAT!
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-12 14:25:12

Fantastiskt argument. :roll:

Jag var ganska övertygad om ett annat liv, på en annan planet, och en ny kropp, när jag försökte ta mitt liv. Den här världen kändes som falsk, ett test. Och det genom syner och drömmar som säkert klassas som psykotiska upplevelser om du frågar en läkare (numera tror jag mer på det som står i bibeln). Men de brukar ha koll på helhetsbilden och kastar inte ut sig diagnoser på folk. Däremot tror jag att Gud/Jesus är den bästa doktorn och psykologen, och det upplever jag också. Men det är min tro, och nej jag är fri från medicin och läkare eftersom jag mår bra.

Och jag har aldrig nånsin försökt ta mitt liv utan att Gud (som jag upplevde det) sade till mig att göra det. Däremot har jag tänkt tanken tidigare och även nu men det känns som fusk. Dessutom sårar man människor mycket isf.

Jo, jag hör ibland att Jesus säger "kom hem" "upp" osv. och det ofta när jag ställer frågor i tanken om sånt man/jag knappast kommer få reda på här i livet eftersom det skulle vara mycket märkligt. Senast igår hörde jag; "gör det nu om du inte tror att den här världen spelar roll".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Patrix » 2014-07-12 15:52:51

Argument? Det är lika mycket fakta som att personer sjuka i psykos saknar sjukdomsinsikt.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-12 15:57:18

En del menar att Gudstroende är psykotiska. De läkare jag har kontakt med håller inte med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-12 22:31:53

Parvlon skrev:En del menar att Gudstroende är psykotiska.


Nej, men däremot finns det många psykotiska som är religiösa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav elle » 2014-07-13 7:15:03

Parvlon skrev:Däremot tror jag att Gud/Jesus är den bästa doktorn och psykologen, och det upplever jag också. Men det är min tro, och nej jag är fri från medicin och läkare eftersom jag mår bra.

Och jag har aldrig nånsin försökt ta mitt liv utan att Gud (som jag upplevde det) sade till mig att göra det. Däremot har jag tänkt tanken tidigare och även nu men det känns som fusk. Dessutom sårar man människor mycket isf. .

Är du fri från droger om jag får fråga ? Har aldrig tagit droger men läst att drogade människor ser i synen och har hallucinationer och gör helt otroliga saker som de inte sen minns .

Gud vill inte att man tar sitt liv men det är satans frestelse .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Pyromax » 2014-07-13 7:42:21

Låt andra tro vad dom mår bra av. Kritisera inte och fråga gärna för att övervinna fördomar men börjar en nöt försöka övertyga dig så sätt personen på plats med lite logik!
För att lägga mig i diskussionen.
"Om du söker kommer du finna"
Söker man efter en mening med livet, söker man efter en "gudomlig" närvaro, eller bara hör röster kommer man få det svaret man vill ha.
Är bara en oansvarig flykt från verkligheten.
Sen får ni gärna ta detta som en tankeställare. Om du får ett infall eller hör en röst och bestämmer dig att gud har talat till dig.
Har inte du lite väl höga tankar om dig själv?
Döms man inte till skärselden, helvetet eller vad det nu kan vara man hamnar i om man bestämmer sig för att gud har talat? Spara meddelandet i favoriter och fråga vår skäggiga fader vad han ville när du har gått genom pärlaporten!
Missbruka inte guds namn, du ska inte ta ditt liv,och man bryter säkert mot en massa andra regler också.
Pyromax
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2014-07-13

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav elle » 2014-07-13 9:15:11

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:En del menar att Gudstroende är psykotiska.


Nej, men däremot finns det många psykotiska som är religiösa.

Verkligen ? Hur många är dessa många ?

Du har kanske träffat fler än många för jag har träffar bara många religiösa och inte en enda av dem var psykotisk .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav nescio » 2014-07-13 13:29:43

elle skrev: jag har träffar bara många religiösa och inte en enda av dem var psykotisk .
Det kanske är svårt för dig att avgöra om du också är psykotisk. Sjukdomsinsikt saknas?

Alien
Det är inte acceptabelt att antyda att någon som skriver här skulle vara psykotisk sig själv ovetande. Det är inte ok att "diagnosticera" andra forummedlemmar och ett dåligt argument i diskussionen. Det är knappast lämpligt som skämt heller, och du har ingen smiley med i ditt inlägg. Detta strider mot denna forumregel:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Med tanke på din tidigare historia får du en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nescio
 
Inlägg: 3946
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-13 14:25:57

Pyromax; tack för ditt medverkande. Mycket intressanta synpunkter du dragit upp. Jag ska tänka på dem.

elle skrev:Är du fri från droger om jag får fråga ? Har aldrig tagit droger men läst att drogade människor ser i synen och har hallucinationer och gör helt otroliga saker som de inte sen minns .

Självklart är jag fri från droger. Behöver inte ens medicin. Eller jo, jag röker ibland några stycken ciggaretter per dag men förr snusade jag och rökte som en skorsten. Endast köpt två paket cigg på snart ett år, i tobaksväg. Gud har hjälpt mig att bli av med andra missbruksbeteenden också. Jag såg inte ofta i syner när jag rökte cannabis, däremot mediterade jag upp en röst som jag uppfattade som Gud. Men overkliga drömmar och vanföreställningar saknades ju inte direkt. Eftersom jag saknade tron på Jesus då så misstänker jag att det inte behöver ha varit Gud men han säger att det var han. Satan "passade på" natten innan jag kom till psyket, och då var det en ande som fick tillåtelse av mig att gå in i min kropp, varnas ju för det av Jesus i bibeln. Möjligen fick jag varning några veckor innan, då det verkade som att marken skakade och en jättestor orm dök upp från underjorden, när min kundalini restes. Nyfiken jag är så kramade jag om ormen och tänkte inte så mycket pǻ det sen.

Gud vill inte att man tar sitt liv men det är satans frestelse .
Jag tycker det ser suspekt ut när man påstår saker som Gud vill, generellt. Brukar du prata med Gud, dvs. Jesus?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav elle » 2014-07-13 20:02:29

Parvlon skrev:Jag tycker det ser suspekt ut när man påstår saker som Gud vill, generellt. Brukar du prata med Gud, dvs. Jesus?

Jag brukar inte prata med Jesus . Det är inget speciellt med mig .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Moggy » 2014-07-13 20:05:50

nescio skrev:
elle skrev: jag har träffar bara många religiösa och inte en enda av dem var psykotisk .
Det kanske är svårt för dig att avgöra om du också är psykotisk. Sjukdomsinsikt saknas?


Det där kan ju gälla dig med och alla andra som läser det här. Går inte att att ha total visshet om sitt eget förnuft.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-13 21:48:29

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:En del menar att Gudstroende är psykotiska.


Nej, men däremot finns det många psykotiska som är religiösa.

Verkligen ? Hur många är dessa många ?

Du har kanske träffat fler än många för jag har träffar bara många religiösa och inte en enda av dem var psykotisk .


Läs om, läs rätt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-13 21:58:28

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:En del menar att Gudstroende är psykotiska.


Nej, men däremot finns det många psykotiska som är religiösa.
Bra mycket vanligare att tro på spöken och utomjordingar iaf. Eller att man är Jesus.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Parvlon » 2014-07-13 22:00:59

elle skrev:Jag brukar inte prata med Jesus . Det är inget speciellt med mig .
Det borde du vara.

◄ Matthew 22:14 ►
"For many are called, but few are chosen."

◄ Matthew 7:13 ►
"Enter through the narrow gate. For wide is the gate and broad is the road that leads to destruction, and many enter through it. But small is the gate and narrow the road that leads to life, and only a few find it.

◄ Luke 13:23 ►
And someone said to Him, "Lord, are there just a few who are being saved?" And He said to them, "Make every effort to enter through the narrow door, because many, I tell you, will try to enter and will not be able to."
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Mountain_lion » 2014-07-13 22:43:07

Trolsk skrev:FN:s råd för mänskliga rättigheter domineras av diktaturer och islamiststater. Deras konventioner är ett piss värt propagandaverktyg.


I rådet sitter 47 medlemmar, om jag minns rätt.
Vilka som har vilka religioner har jag försökt redovisa nedan.


Algeria Islam
Argentina Kristet 1
Austria Krister 2
Benin ej islam
Botswana Kristet 3
Brazil Kristet 4
Burkina Faso Islam
Chile Kristet 5
China Buddhism
Congo Kristet 6
Costa Rica Kristet 7
Côte d’Ivoire
Cuba Kristet 8
Czech Republic Kristet 9
Estonia Kristet 10
Ethiopia ?
France Kristet 11
Gabon Kristet 12
Germany Kristet 13
India Hindi
Indonesia Islam
Ireland Kristet 14
Italy Kristet 15
Japan Taoism
Kazakhstan ?
Kenya Kristet 16
Kuwait Islam
Maldives Islam
Mexico Kristet 17
Montenegro Kristet 18
Morocco Islam
Namibia Kristet 19
Pakistan Islam
Peru Kristet 20
Philippines Kristet 21
Republic of Korea ?
Romania Kristet 22
Russian Federation Kristet 23
Saudi Arabia Islam
Sierra Leone Islam
South Africa Kristet 24
The former Yugoslav Republic of Macedonia Kristet 25
United Arab Emirates Islam
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland Kristet 26
United States of America Kristet 27
Venezuela (Bolivarian Republic of) Kristet 28
Vietnam Buddhism
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Förbjudet att kritisera religion?

Inläggav Koboshi » 2014-07-13 22:48:55

Att kritisera någons tro måste göras på ett sakligt sätt utan personangrep.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in