IncrediMail, e-post och virus

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

IncrediMail, e-post och virus

Inläggav Lilla Gumman » 2009-04-18 9:06:38

Hej!

Jag har använt IncrediMail i kanske sju år eller något. Betalat för att få fullversion. Gillar deras brevpapper.

Ett par som bor i en lägenhet i samma stad som jag och har bredband via datajacket fick in trojaner i datron. De fick höra från bredbandsföretaget att IncrediMail inte var säkert nog. De fick använda typ Outlook eller något i stället.

Vad är det som gör IncrediMail okyddat? Varför är t.ex. Outlook bättre?

Jag trodde att virus sprids genom att man öppnar en fil som någon skickat. Eller att man klickar på en länk i mejlet, och då kommer till en sida som är virussmittad.

På vilket sätt är vissa mejlprogram säkrare/osäkrare än andra?

Många har ju en gratis mejladress från Hotmail, och kollar mejlen på Hotmails hemsida. Hur säkert är det?

Som det är nu kopierar IncrediMail alla mejl från Hotmail, så jag måste radera alla mejl på Hotmail-sidan ibland. Det är ju inte särskilt smidigt. Andra tips är välkomna.

Nej, jag byter inte bort IncrediMail i första taget. Men det kan ju vara bra att få veta hur man ska tänka.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: IncrediMail, e-post och virus

Inläggav barracuber » 2009-04-18 18:38:44

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har använt IncrediMail i kanske sju år eller något. Betalat för att få fullversion. Gillar deras brevpapper.

Har du haft nån kontakt med deras support? Vad tyckte du? Tydligen är många missnöjda med dem.

Lilla Gumman skrev:Vad är det som gör IncrediMail okyddat? Varför är t.ex. Outlook bättre?

<a href="http://cugoy.org/cugoy/index.php?page=incredimail">Här</a> kan man läsa om ett företag som jämförde Incredimail med Thunderbird. De ville veta hur många radändringar i Windows Registry de båda programmen gjorde när de installerades. Resultat: Incredimail 15000 rader, Thunderbird 300 rader. Deras slutsats var att Thunderbird är säkrare utifrån teorin att ju fler ändringar som görs i Registry desto instabilare blir datorn. Inga andra säkerhetsaspekter testades.

Lilla Gumman skrev:Många har ju en gratis mejladress från Hotmail, och kollar mejlen på Hotmails hemsida. Hur säkert är det?

Antagligen något säkrare eftersom mailen inte lagras lokalt utan bara på mailservern.

Lilla Gumman skrev:Som det är nu kopierar IncrediMail alla mejl från Hotmail, så jag måste radera alla mejl på Hotmail-sidan ibland. Det är ju inte särskilt smidigt. Andra tips är välkomna.

Gissar att du kör IMAP som bygger på dubbellagring (server och klient). Byter du till POP3 kommer mailen tas bort från servern efter att de laddats ned till din klient.

Fördelen med IMAP är att du automatiskt har backupkopior av dina mail. Om du inte är intresserad av backup så borde POP3 vara lämpligare, men ifall din klient eller dator kraschar eller brinner upp riskerar du att förlora dina mail för alltid.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: IncrediMail, e-post och virus

Inläggav Parvlon » 2009-04-18 20:03:18

Det Går att köra 'osäkra' program säkert. Lösningen heter virtualisering. Använder själv vmware's 'thinapp' mycket. Kan ta ett tag, men oftast är det väldigt lätt att få programmen att fungera. Tror det är gratis, åtminstone ett tag med en s.k banner vid uppstart, inga direkta restriktioner. Det fungerar även bra att virtualisera IE.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2009-04-18 21:49:59

Hej!

Vad är thinapp? Någon länk kanske?

Jag har aldrig haft problem med IncrediMail. Men ett gift par som fick trojaner i datorn, fick höra från sin internetleverantör att de inte fick använda IncrediMail. De övergick då till Outlook, eller Outlook Express (minns inte exakt, och kvinnan som berättade är inte så datorkunnig heller).

Det var därför jag undrade. Antar att en Internetleverantör inte kan förbjuda IncrediMail. Men hur kan trojaner spridas lättare med IncrediMail än Outlook/Outlook Express?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2009-04-19 5:33:10

Finns så mycket som -kan- vara sämre, generellt tycker jag att man skall vara sparsam med produkter från microsoft, eftersom många letar säkerhetshål i dem. Men så är jag inte avlönad internet supporter. Sen så är Outlook typ integrerad med IE.. Www.VmWare.com/Thinapp - Klickar du dig vidare till demos, finns där 'färdig meckade' program, opera t.ex, och mozilla har jag foer mig.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2009-04-19 6:45:41

Vad är thinapp? Någon länk kanske?

Jag har aldrig haft problem med IncrediMail. Men ett gift par som fick trojaner i datorn, fick höra från sin internetleverantör att de inte fick använda IncrediMail.

Lilla Gumman skrev:Det var därför jag undrade. Antar att en Internetleverantör inte kan förbjuda IncrediMail. Men hur kan trojaner spridas lättare med IncrediMail än Outlook/Outlook Express?

Den internetleverantören borde nog skärpa sig låter det som. Jag tänker att paret måste ha haft en dålig brandvägg och säkerhet öht. Det är brandväggens uppgift att stoppa trojaner och annat elakt. Mailprogram eller andra programvaror kan inte skydda sig själva mot allt tänkbart, det är därför det finns brandväggar.

Så det bästa man kan göra är att satsa på bra säkerhetspaket (brandvägg, antivirus, antispyware osv.) - åtminstone om man kör Windows ;-)

Lilla Gumman skrev:De övergick då till Outlook, eller Outlook Express (minns inte exakt, och kvinnan som berättade är inte så datorkunnig heller).

Enklare och billigare (t.o.m. gratis) att välja Thunderbird istället!

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2009-04-19 10:48:53

Hej!

OK. Vill dock minnas att Outlook ingår i Microsoft Office-sviten. Så jag har Outlook (om jag vill). Outlook Express ingick i Windows, åtminstone i Windows 98. I Windows XP minns jag inte, körde redan då IncrediMail och nu med Vista har jag inte ens aktivierat alla såna där småprogram.

Fast antivirus och brandväggar kan inte alltid skydda en från allt.

Ibland har min man och en annan på min Live Messenger-lista fått ett engelskt meddelande som det ser ut som att jag har skickat. Inget värre har hänt, och det hände bara någon enstaka gång. Avast! har sagt att jag är virusfri och Ad-Aware använder jag regelbundet för att ta bort "skadliga" cookies. Men brandvägg har jag inte använt så mycket.

Runt 2002-2003 använde jag en gratis brandvägg. Men brandväggen larmade för allt, och det var inte alltid jag förstod vilket program det rörde sig om så det slutade med att jag tillät det mesta. Om jag skaffar brandvägg igen (ingår ju f.ö. en i Windows Vista också) så skulle jag behöva tips på hur man ställer in brandväggen. Till exempel borde man kunna ställa in att brandväggen alltid tillåter IncrediMail, Opera och andra program som man vet måste komma åt Internet, men larmar för allt annat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav Inger » 2009-04-19 11:09:38

Outlook Express ska ingå i XP. Kolla under Program.

Om du inte hittar det där så är det bara att gå till Kontrollpanelen -> Lägg till eller ta bort program och klicka på fliken Lägg till eller ta bort Windowskomponenter. Där ska Outlook Express finnas. Bara att klicka på den för att aktivera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-04-19 13:28:21

Hej!

Jag har inte XP utan Vista. Men det var tal om att M$ mailprogram kostar pengar, och det lär finnas Outlook Express gratis under Windows.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2009-04-19 13:45:45

Jag har inte XP utan Vista. Men det var tal om att M$ mailprogram kostar pengar, och det lär finnas Outlook Express gratis under Windows.

Hälsningar

Lilla Gumman

<a target="_blank" href="http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/49b9f100-92fd-418c-aa04-9c0d575a19a31053.mspx">I Vista har Outlook Express ersatts av Windows Mail.</a>

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav oxymoronen Erik » 2009-04-19 13:50:08

Lilla Gumman Outlook Express är ersatt
av Windows Mail i Vista,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_Mail

För övrigt är mitt tips följ Barracubers råd och välj
Thunderbird som e-post klient.

/Erik
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik

Anslöt: 2008-11-29

Inläggav Moggy » 2009-04-19 22:54:29

Själv föredrar jag webbaserad mail som Gmail. då kommer man alltid åt alla mail oavsett var man är och man behöver aldrig vara orolig för att förloa mail pga hårddiskkrasch.

(Iofs skulle väl Gmail kunna krascha och forlora massa mail...men det känns som att dom har koll på sina saker...)
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2009-04-20 16:29:28

Jag använder f.t mest gmail oxå. Gillar särskilt deras spam filter, 10k bara i inboxen (icke-spam och halv-spam), och då får jag 5-10 spam per mail. Utrymmet är oxå bra, men pop3 är inget fel,tycker jag. klientens alt. användarens fel om mail försvinner. Är dock orolig över vad gmail-google har för uppgifter om mig, samt hur de anvaends.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in