Laptop frågor och det.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Laptop frågor och det.

Inläggav mondo beyondo » 2009-04-18 20:05:32

Min tjockskärm har blixtrat till de senaste veckorna så jag förmodar att den kommer att smälla snart, ngn som har en prognos av egen erfarenhet? Har en katt som ligger ovanför och barrar ner sand antar jag:)

Laptop verkar vara alternativet till ny dator av folk i min omgivning... för att man kan sitta i soffan och surfa. Jag kan aldrig säga i förväg vad jag tycker om ngnting innan jag provat det själv och jag saknar erf. av laptop.

Förutom skärmstorlek och ram minne, vad ska man tänka på vid köp av laptop om man använder datorn till att surfa, lyssna och spara på musik, text och bildförvaring och eventuellt filmtittande? Jag använder word och exel av officeprogrammen, för man bara över det från gamla datorn? Köper man till antivirus och brandvägg eller kan man få med det på köpet? Har gratis antivirus avg nu, som gör datorn långsammare.

Jag har aldrig köpt en ny dator, utan köpt i andra hand av bekanta. Saker man har på sin hårddisk och vill spara, hur får man dem in på nya datorn?

Sammanfattar mina frågor en gång till;

Fråga ett - Hur länge kan en blixtrande tjockskärm väntas hålla?

Fråga två - Laptop versus stationär?

Fråga tre - Vilken laptop motsvarar mina behov? Tänker på bästa märke för pengarna och andra egenskaper.

Fråga fyra - nej, usch vilket svammel det blev:) Orkar inte specificera mera, svara på det du vill om du vill och kan.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:05:37, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav clivia » 2009-04-18 20:20:10

prisklass? vill du bygga själv?
Var kommer du använda datorn mest? bara hemma?
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:05:37, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav mondo beyondo » 2009-04-18 20:38:56

Kan inte göra nåt själv utom off and on knappen på en dator :oops: Men bytte faktiskt ut ett trasigt kort av nåt slag ganska nyligen och felsökte i stort sätt själv. Datorn sa inte var felet var när jag helt plötsligt inte kunde komma online ö.h.

Hemma bara.

Prisklass billigt men superbra vore bra:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 19:05:37, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Parvlon » 2009-04-18 21:57:55

Två: bärbar är kanon, speciellt om man surfar mycket. Hade en IBM en gång och ångrar ännu att jag sålde den, men fick den.billigt.Dell skall vara ok,billiga tror jag. compaq känner jag folk som får problem med. Är inte så uppdaterad i prisklasser, beg. är ändå nästan bara vad jag köper.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till IT-forum

Logga in