Skillnaden mellan XP och Vista
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Skillnaden mellan XP och Vista
Vissa av formets medlemmar besitter ju en icke helt oansenlig datorkompetens efter vad jag har förstått vad är era erfarenheter av dessa på op system.
Vista är mer avancerat och varar längre, men XP tar inte lika mycket kraft från datorn och dessutom kommer Windows ha kvar uppdateringar till 2014 på XP såg jag på deras hemsida.
Så kommer man att få en 2003 års "superdator" kostade över 30000:- då den inköptes detta år, utan OP system så kanske det är värt att satsa på XP? vad säger ni???
Vista är mer avancerat och varar längre, men XP tar inte lika mycket kraft från datorn och dessutom kommer Windows ha kvar uppdateringar till 2014 på XP såg jag på deras hemsida.
Så kommer man att få en 2003 års "superdator" kostade över 30000:- då den inköptes detta år, utan OP system så kanske det är värt att satsa på XP? vad säger ni???
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Skillnaden mellan XP och Vista
Om valet står mellan det och Vista är det ganska säkert att XP är det bästa alternativet.Garum skrev:Så kommer man att få en 2003 års "superdator" kostade över 30000:- då den inköptes detta år, utan OP system så kanske det är värt att satsa på XP?
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Hej!
Håller med. XP är bra och resurssnålt. Det fungerar bra till lite äldre datorer.
Hälsningar
Lilla Gumman
Håller med. XP är bra och resurssnålt. Det fungerar bra till lite äldre datorer.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Håller med. Jag kör också fortfarande XP.
Vista verkar bli deras största fiasko hittills. Däremot verkar betan av Windows 7 lovande. Att kalla den för Windows 7 är egentligen oärlig marknadsföring då det i princip handlar om en Vista med ett antal nödvändiga service packs.
I maj kommer en ny betaversion av 7:an som alla kan ladda hem och testa.
/Barracuber
Vista verkar bli deras största fiasko hittills. Däremot verkar betan av Windows 7 lovande. Att kalla den för Windows 7 är egentligen oärlig marknadsföring då det i princip handlar om en Vista med ett antal nödvändiga service packs.
I maj kommer en ny betaversion av 7:an som alla kan ladda hem och testa.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Alexandra skrev:Kort men koncist (och ursäkta skånskan), Vista = skit. Är döless, och ska se till att nån (för jag klarar det inte själv) fixar XP åt mig snarast.
Varför testar inte du också Ubuntu?
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
En kompis med vista försökte få mig att tro vista var bra för att datorn nu kunde 'känna igen röster', och kunde lyda honom. Ha, om det är något som MS stoltserar med, är jag gärna utan. skräp!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Fast... röstigenkänning va...
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Nej, fejkat är det inte. Bara lite klippt.
Hela klippet:
Hela klippet:
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag är mest missnöjd med Vista. Gillar dock klockgadgeten ^_^ men sådana kanske man kan fixa till XP också.
Vista är bara ett annat ord för Virus
Vista är bara ett annat ord för Virus
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Jag är mest missnöjd med Vista. Gillar dock klockgadgeten ^_^ men sådana kanske man kan fixa till XP också.
Japp bland annat med Google Desktop vilket diskuterats bland annat <a href="http://www.aspergerforum.se/post194459.html#194459">här</a>.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Kan du uppgradera till 4Gb eller mer, och har en hyfsat bra processor (ex Intel C2D/C2Q eller AMD Phenom)och grafikkort så ska du absolut försöka hoppa över Vista.
Fortsätt med XP eller uppgradera till Windows 7, alternativt Ubuntu (såvida inte du spelar mycket, eller måste köra (original) Office 2008).
Om du står i valet att säkert gå från XP och prova annat:
a) installera ex. Ubuntu 9.04, håll koll på att max 15Gb används (ibland vill Ubuntu ta nästan hela utrymmet) och kolla runt på Internet vilka program som ytterligare rekommenderas. Ex VLC för filmer, finns extraplugins som kan vara väldigt bra, skivbränningsprogram (tycker själv att K3B är överlägset defaultprogrammet Brassero), ...
Listan kan lätt bli för lång, men se http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-174069.html
b) Är du inte nöjd med Ubuntu efter ordentliga tester så skaffa Windows 7 när det kommer ut under senhösten. Köp för h-e (ursäkta språket) inte Vista !!!
c) Eller: skaffa Mac, om du har pengar till en ny dator... Och också är beredd att lära om en del. Men Ubuntu/Linux är inte längre speciellt svårt att använda för en normalanvändare.
Fortsätt med XP eller uppgradera till Windows 7, alternativt Ubuntu (såvida inte du spelar mycket, eller måste köra (original) Office 2008).
Om du står i valet att säkert gå från XP och prova annat:
a) installera ex. Ubuntu 9.04, håll koll på att max 15Gb används (ibland vill Ubuntu ta nästan hela utrymmet) och kolla runt på Internet vilka program som ytterligare rekommenderas. Ex VLC för filmer, finns extraplugins som kan vara väldigt bra, skivbränningsprogram (tycker själv att K3B är överlägset defaultprogrammet Brassero), ...
Listan kan lätt bli för lång, men se http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-174069.html
b) Är du inte nöjd med Ubuntu efter ordentliga tester så skaffa Windows 7 när det kommer ut under senhösten. Köp för h-e (ursäkta språket) inte Vista !!!
c) Eller: skaffa Mac, om du har pengar till en ny dator... Och också är beredd att lära om en del. Men Ubuntu/Linux är inte längre speciellt svårt att använda för en normalanvändare.
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag köpte ju (som INTE sagt) min dator i April/Maj och missade Juni -datumet. Och det var Home Basic på den bärbara => hade ändå aldrig haft rätt att uppgradera enligt deras regler. Elakt var ordet.barracuber skrev:Lar66, vad tror du om detta:
tips-sa-upp ... indows%207
Ursäkta lång länk, handdatorer är hopplösa.
Jag hörde också att det skulle vara en splitter ny kärna i Windows 7, men nu är det alltså en optimerad Vista som fås. Ofta lovar Microsoft ganska runt vad gäller framtida versioner av Windows. Windows 7 verkar vara riktigt förbättrad, jämfört med Vista.
I princip verkar det inte finnas några speciella finesser i Win 7 jämfört med XP som man inte kan skaffa separat via tredjepart. Bra/nyare hårdvara verkar dock kunna utnyttjas bättre med Win 7.
Min fru kör förresten en Asus EEE "pyttedator" (904HD) med EEEbuntu, och jag har sluppit mina helpdeskärenden sedan dess...
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Vad är det egentligen för skillnad mellan XP och Vista? Jag har aldrig haft XP, och blir bara förvirrad när jag tvingas använda en sån dator. Jag verkar vara den enda som är nöjd med Vista...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Ensamflickan skrev:Vad är det egentligen för skillnad mellan XP och Vista? Jag har aldrig haft XP, och blir bara förvirrad när jag tvingas använda en sån dator. Jag verkar vara den enda som är nöjd med Vista...
Estetiskt och till viss del användarmässigt tycker jag att vista ser finare ut.
Men av det lilla jag använt vista så slukade det fruktansvärt mycket minne om man ska spela spel och såna roliga grejer.
Hur kan det komma sig att du aldrig använt xp??
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Jag har hört att Windows 7 använder mindre minne än Vista och är det som Vista borde varit...
Någon som kan verifiera det?
Vista är en hel burk med sirap. 7an funkar även på mycket gamla datorer. En pII är det äldsta jag vet att det har funkat på! (det funkar inte nödvändigtvis BRA, och 7an kommer inte att tillåta det om man inte joxar en massa, men det GÅR).
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
carl skrev:Ensamflickan skrev:Vad är det egentligen för skillnad mellan XP och Vista? Jag har aldrig haft XP, och blir bara förvirrad när jag tvingas använda en sån dator. Jag verkar vara den enda som är nöjd med Vista...
Estetiskt och till viss del användarmässigt tycker jag att vista ser finare ut.
Men av det lilla jag använt vista så slukade det fruktansvärt mycket minne om man ska spela spel och såna roliga grejer.
Hur kan det komma sig att du aldrig använt xp??
Jag gick direkt från Windows 98 till Vista, utan att passera XP... (Datorn fungerade ju, så det dröjde länge innan jag såg nåt behov av att köpa ny dator... Tills jag fattade att det var nödvändigt för att kunna få in musik i en mp3-spelare, och kunna bränna skivor...)
Jag har aldrig ägnat mig åt spel, förutom de som finns på datorn, typ patiens och minorna...
Min "burk" har 2 gb "vad-det-nu-heter-för-minne" och 2 processorer på "hur-mycket-de-nu är"... Om det nu säger nåt... (Den är 2 år gammal, och ansågs vara bland de bästa i den prisklass jag hade råd med... (7 eller 8 tusen, minns inte säkert...))
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 19:05:30, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16