Köpa begagnad laptop
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Köpa begagnad laptop
Ni som kan sånt här, vi behöver bara en enkel laptop att surfa på. Är denna IBM X30 här värd priset? http://www.blocket.se/vi/20970353.htm
Går det att få en som funkar till billigare pris? Nån av er som har en över?
Går det att få en som funkar till billigare pris? Nån av er som har en över?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:46:45, redigerad totalt 1 gång.
IBM har ju väldigt bra kvalitet iaf och det där är nog en rätt bra modell.
Känns väl rätt prisvärt med tanke på hur begagnatprierna ligger på bärbara.
Helt okej suftdator för det priset.
Dock kommer en Pentuim 3 1.2 Ghz upplevas som äldigt långsam.
IBM är iaf ett bra begagnatköp men tanke på deras byggkvalitet.
Känns väl rätt prisvärt med tanke på hur begagnatprierna ligger på bärbara.
Helt okej suftdator för det priset.
Dock kommer en Pentuim 3 1.2 Ghz upplevas som äldigt långsam.
IBM är iaf ett bra begagnatköp men tanke på deras byggkvalitet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:46:45, redigerad totalt 1 gång.
Helt ny dator med garanti till det priset: http://www.pricerunner.se/pl/27-1149339 ... nux-priser
Vet inte om den är i minsta laget (jätteliten till storleken), men det kan vara värt att kolla in netbooks/minidatorer iaf.
Vet inte om den är i minsta laget (jätteliten till storleken), men det kan vara värt att kolla in netbooks/minidatorer iaf.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:46:45, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Något bättre blir det av att det är modernare processor och att den kör linux.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:46:45, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Något bättre blir det av att det är modernare processor och att den kör linux.
Tror faktiskt Celeron är sämre än P3M på samma frekvens.
Nu var det ett tag sen jag hade koll på det där men vill minnas att P3M var riktigt kraftfull för sin tid.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Här har du ett bra ställe med variation för att köpa bärbara, nya såväl som gamla:
http://www.inregodirekt.se/
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
clivia skrev:Här har du ett bra ställe med variation för att köpa bärbara, nya såväl som gamla:
Ja, dom hade en IBM Thinkpad T41 där. 2095:-.
600:- till för större skärm och snabbare processor.
Dessutom lite trygghet iom garanti från företaget.
Någon som har handlat på den sidan (inrego)? Får lite känslan av "för bra för att vara sant"... Kan ju vara heltaskig/obefintlig kundservice, problem vid utnyttjande av garanti osv. Nån som vet hur dom ligger till på såna punkter?
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
http://www.inregodirekt.se/information/foretaget/
Läser man här så verkar det ju bra iaf. Verkar som dom har ett rätt bra rykte med inom branschen.
Men visst, är man en supportbehövande person så är det väl kanske inte rätt ställe att köpa en dator på...
Läser man här så verkar det ju bra iaf. Verkar som dom har ett rätt bra rykte med inom branschen.
Men visst, är man en supportbehövande person så är det väl kanske inte rätt ställe att köpa en dator på...
Jag har känt till dem sen de hade butik i Stockholm's city och de är rätt trevliga och lättsamma att göra med.
De är dock inte så stora i helhet och om något går sönder och du tycker upp och säger: "det har gått sönder"- utan att kunna påvevisa att det var fel från början så kommer de inte fjäska för dig och byta rätt slätt.
Annars har de bra service, tycker både jag och några andra som jag känner haft affärshandel med dem.
Men som sagt de är ett relativt litet företag, oftast bra service kanske inte världens snabbaste emellanåt med tanke på den begränsade personalen.
Förutom inrego ska det finnas flera sådana butiker i bla Göteborg och Malmö-traken men jag vet inte vad de heter.
De är dock inte så stora i helhet och om något går sönder och du tycker upp och säger: "det har gått sönder"- utan att kunna påvevisa att det var fel från början så kommer de inte fjäska för dig och byta rätt slätt.
Annars har de bra service, tycker både jag och några andra som jag känner haft affärshandel med dem.
Men som sagt de är ett relativt litet företag, oftast bra service kanske inte världens snabbaste emellanåt med tanke på den begränsade personalen.
Förutom inrego ska det finnas flera sådana butiker i bla Göteborg och Malmö-traken men jag vet inte vad de heter.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag har bara varit inblandad i att SÄLJA saker till inrego, då i lund. Snubben jag hade att göra med var kunnig.
Hur de är att KÖPA av vet jag inte, då jag bara har köpt det extrembilliga som jag har hittat där, och då får man väl lite vad man betalar för.
Hur de är att KÖPA av vet jag inte, då jag bara har köpt det extrembilliga som jag har hittat där, och då får man väl lite vad man betalar för.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Tyvärr har jag väldigt negativa erfarenheter av bärbara datorer. Köpte en ny för ett och 1/2 år sedan, och den har strulat hela tiden.
Jag skulle avråda dig från att köpa datorer begagnat, de flesta som säljer datorer för ett så lågt pris brukar ofta ha en dold anledning att göra det (något är defekt eller så är hela skiten oanvändbar).
Visserligen säger du själv att du bara tänker ha den att skriva på, men den är ju inget att ha i framtiden.
Låna en dator så länge och spara till något hyfsat nytt istället, det kommer ni att tjäna enormt på. Annars är risken att ni sitter med en defekt dator, utan garanti och ni bränt 1.500 kr i onödan
Jag skulle avråda dig från att köpa datorer begagnat, de flesta som säljer datorer för ett så lågt pris brukar ofta ha en dold anledning att göra det (något är defekt eller så är hela skiten oanvändbar).
Visserligen säger du själv att du bara tänker ha den att skriva på, men den är ju inget att ha i framtiden.
Låna en dator så länge och spara till något hyfsat nytt istället, det kommer ni att tjäna enormt på. Annars är risken att ni sitter med en defekt dator, utan garanti och ni bränt 1.500 kr i onödan
Senast redigerad av rhod 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Som jag fattar det så var det en extra surfdator och inte en huvuddator som Inger var ute efter och då kan en begagnad vara helt okej. Har handlat datorer på Inrego i Lund för några år sen som fortfarande funkar. Jag uppfattar dem som seriösa åtminstone i Lund. Det som är svårt att få en uppfattning om när man köper begagnade datorer är ljudnivån. Det brukar inte vara lika relevant med bärbara. Man bör kolla uppstarten och höra sig noggrannt för av de skickar med av möss, tangentbord etc. Vissa ställen som säljer begagnade datorer ger 3-månadersgaranti. Kommer dock ej ihåg om Inrego hör dit. Torde vara säkrare att köpa av dem än av en privatperson.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Oj, vi har glömt att kolla tråden tror jag. En medlem hade en stationär burk till övers och en bekant en skärm så då gjorde vi plats för dem.
Men tack för tipsen ändå - kanske kan vara bra att ha för någon annan eller en annan gång...
Tangentbord däremot... : ett nytt tangentbord för 80:- från Clas Ohlson skriver två tecken på en tryckning och inget på nästa, slänger in treman (¨) här och där och litet sådant. Ingen fråga om inställningar utan bara att åka och byta, eller?
Men tack för tipsen ändå - kanske kan vara bra att ha för någon annan eller en annan gång...
Tangentbord däremot... : ett nytt tangentbord för 80:- från Clas Ohlson skriver två tecken på en tryckning och inget på nästa, slänger in treman (¨) här och där och litet sådant. Ingen fråga om inställningar utan bara att åka och byta, eller?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Tangentbord däremot... : ett nytt tangentbord för 80:- från Clas Ohlson skriver två tecken på en tryckning och inget på nästa, slänger in treman (¨) här och där och litet sådant. Ingen fråga om inställningar utan bara att åka och byta, eller?
Det låter som det är fel på det.
Om du har köpt det på CO antar jag att det är något mindre känt fabrikat. Faktum är att man numera kan få alldeles utmärkta tangentbord från kända tillverkare för bara aningen mera pengar. Till exempel detta från Logitech och som får väldigt bra kundrecensioner
http://www.dustinhome.se/pd_5010134464.aspx
(Faktum är att jag hade för mig att det var ett sådant jag skriver på just nu, men när jag tittar under så står det en annan modellbeteckning. Märkligt, jag är nästan säker på att jag beställde det jag länkade till.)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Det där ser mysigt ut!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Kvasir skrev:Zombie skrev:Tangentbord däremot... : ett nytt tangentbord för 80:- från Clas Ohlson skriver två tecken på en tryckning och inget på nästa, slänger in treman (¨) här och där och litet sådant. Ingen fråga om inställningar utan bara att åka och byta, eller?
Det låter som det är fel på det.
Om du har köpt det på CO antar jag att det är något mindre känt fabrikat. Faktum är att man numera kan få alldeles utmärkta tangentbord från kända tillverkare för bara aningen mera pengar. Till exempel detta från Logitech och som får väldigt bra kundrecensioner
http://www.dustinhome.se/pd_5010134464.aspx
(Faktum är att jag hade för mig att det var ett sådant jag skriver på just nu, men när jag tittar under så står det en annan modellbeteckning. Märkligt, jag är nästan säker på att jag beställde det jag länkade till.)
Lurad?
Tack för tipsen i alla fall men det får inte vara svart för då passar det inte in i min inredning. Och vi behöver det genast. Så det blir väl till att åka och byta imorgon.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:46:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Lurad?
Nja, problemet är löst. Vi beställde två nya tangentbord på en gång. Det är hon som sitter mitt emot mig vid skrivbordet just nu som har det jag länkade till. Jag tyckte väl att modellnumret lät bekant.
Tack för tipsen i alla fall men det får inte vara svart för då passar det inte in i min inredning. Och vi behöver det genast. Så det blir väl till att åka och byta imorgon.
Jag gillar inte heller svarta tangentbord, eftersom jag tycker det är svårare att se texten på dem, än på vita. Tyvärr verkar modet föreskriva att alla tangentbord ska vara svarta just nu, så att urvalet vita är väldigt litet.