Vad gör man när man är ledig?
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad gör man när man är ledig?
Fler än jag som fastnar i EN sak fastän vi egentligen är ganska uttråkade....bara för att man inte kommer på vad man egentligen vill göra...
Jag måste ha listor (tamefan...sorry för kraftuttryck) på vad jag ska göra när jag är ledig. Annars riskerar jag att fastna i t.ex. Aspergerforum.
Det är ju trevligt att skriva här och lärorikt t.o.m.
MEN
det finns faktskt annat jag både borde och faktiskt vill göra istället.
Dags för en ny lista igen..."Vad vill Tingeling göra under påsken då?"
Suck.....detta är en sak som jag verkligen ogillar med mina diagnoser..
Jag måste ha listor (tamefan...sorry för kraftuttryck) på vad jag ska göra när jag är ledig. Annars riskerar jag att fastna i t.ex. Aspergerforum.
Det är ju trevligt att skriva här och lärorikt t.o.m.
MEN
det finns faktskt annat jag både borde och faktiskt vill göra istället.
Dags för en ny lista igen..."Vad vill Tingeling göra under påsken då?"
Suck.....detta är en sak som jag verkligen ogillar med mina diagnoser..
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:53:11, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Vad gör man när man är ledig?
Tingeling skrev:Fler än jag som fastnar i EN sak fastän vi egentligen är ganska uttråkade....bara för att man inte kommer på vad man egentligen vill göra-
Yep! Men med skillnaden att jag vet vad jag skulle vilja göra men kan inte göra det ...
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag känner igen mig i det Grimuald skriver.
Fastnar i spel och forumläsande datorn.
- Jag har svårt att komma igång med annat, byta spår liksom.
- Jag har svårt att föreställa mig och göra en bild av det jag vill göra, och tidigare erfarenheter stoppar mig från att göra saker oplanerat. Det kan gå lite hur som helst om jag gör det jag ser i hjärnan, men inte har en helhetsbild av.
- Jag vet inte exakt vad jag vill, så jag vet inte var jag ska börja.
- Tiden går fort vid datorn...
- "Måste bara spela en nivå till" är en tanke...
- Jag har fysiskt dålig ork för många av de saker jag vill göra.
- Jag vet hur svårt jag har att byta spår tillbaka till annat efteråt, varför jag också numer drar mig för att göra intressanta saker.
Fastnar i spel och forumläsande datorn.
- Jag har svårt att komma igång med annat, byta spår liksom.
- Jag har svårt att föreställa mig och göra en bild av det jag vill göra, och tidigare erfarenheter stoppar mig från att göra saker oplanerat. Det kan gå lite hur som helst om jag gör det jag ser i hjärnan, men inte har en helhetsbild av.
- Jag vet hur svårt jag har att byta spår tillbaka till annat efteråt, varför jag också numer drar mig för att göra intressanta saker.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:11, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:- Jag har svårt att komma igång med annat, byta spår liksom.
Känner igen mig. Spelar, tittar på dvd-filmer och sitter vid datorn den mesta av min vakna, lediga tid. Även under långhelger.
Senast redigerad av Alexis 2011-05-04 18:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det är klokt att ta en sak i taget. Det är precis min melodi.
När jag väl gjort en lista eller lagt in allt i ett eller annat planeringssystem, så känner jag mig till freds.
Sedan är det bara att vänta på att jag ska bli inspirerad att följa min planering.
Nu i dag känner jag dock mer att gå på känsla från början.
Medan jag nu druckit mitt kaffe har jag kommit fram till att jag helt enkelt måste ut i det härliga vårvädret.
Jag ger dig allt erkännande för din lista.
När jag väl gjort en lista eller lagt in allt i ett eller annat planeringssystem, så känner jag mig till freds.
Sedan är det bara att vänta på att jag ska bli inspirerad att följa min planering.
Nu i dag känner jag dock mer att gå på känsla från början.
Medan jag nu druckit mitt kaffe har jag kommit fram till att jag helt enkelt måste ut i det härliga vårvädret.
Jag ger dig allt erkännande för din lista.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Nu blir jag förlägen.
TK-gossen tar härmed med sig förlägenheten ut i solgasset.
Ytterligare inspiration kommer kanske uppifrån, från solen.
Tack för en inspirerande och spirituell dialog!
TK-gossen tar härmed med sig förlägenheten ut i solgasset.
Ytterligare inspiration kommer kanske uppifrån, från solen.
Tack för en inspirerande och spirituell dialog!
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag instämmer med Grimauld och flera andra. Jag har överhuvudtaget oerhört svårt att göra något som jag beslutar medvetet att göra. Jag kan gå i en vecka och tycka varje gång jag kommer ut i köket att nu måste jag diska, men lyckas inte ta itu med det. När jag sedan någon gång väl diskar så händer det bara. Plötsligt står jag där och diskar utan att egentligen ha bestämt att göra det. Det är tyvärr oftast likadant även med roliga saker som jag verkligen vill göra. Plötsligt gör jag något, men bara för att jag råkade känna för det just då, och inte för att det var något jag planerade eller tyckte att jag helst ville/borde göra.
Det handlar om någon slags mental trötthet och "energibrist", men jag undrar ibland om det kanske i grund och botten handlar om svårigheten att ta beslut och att välja?
Innan jag blev utbränd så var problemen måttliga, men sedan dess har de varit extrema.
Det handlar om någon slags mental trötthet och "energibrist", men jag undrar ibland om det kanske i grund och botten handlar om svårigheten att ta beslut och att välja?
Innan jag blev utbränd så var problemen måttliga, men sedan dess har de varit extrema.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Behöver jag ens skriva det jag tänker på för att ni skall förstå vad det är jag tänker på och skulle skrivit om jag inte skrev så här?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:53:12, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Mitt intryck från omgivningen och kanske från folk i allmänhet är att ledigheten värderas högre än stunderna på arbetet. För egen del är det tveksamt om jag kan hålla med om det. På arbetet har jag en funktion att fylla. Jag har svårt att se att jag överhuvudtaget fyller någon funktion under ledig tid utan känner mig då överflödig ...
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Skulle det kunna vara en funktionslöshet det handlar om menar du?
I förlängningen något som skulle kunna påperka motivationen kanske?
Intressant...Det skulle kunna tyda på en obalans i dopamin och noradrenalin.
Det låter samtidigt väldigt likt ADHD i mina ögon.
Å andra sidan. Vad är skillknaden på hyperfokus i ADHD och att fastna i AS (i t.ex. ett specialintresse)? Har det med bristande central koherens att göra eller ej i AS? Man kan undra....
Tingeling
Å andra sidan. Vad är skillknaden på hyperfokus i ADHD och att fastna i AS (i t.ex. ett specialintresse)? Har det med bristande central koherens att göra eller ej i AS? Man kan undra....
Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:53:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om begreppet hyperfokus, har aldrig sett någon hyperfokusera. Förklara hur man hyperfokuserar.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:53:16, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Tingeling skrev:Skulle det kunna vara en funktionslöshet det handlar om menar du?
Tingeling
Jo, om du syftar på mig så har jag själv ställt mig frågan om det kanske rör sig om någon ADHD-problematik utöver den AS jag har diagnos på. jag försöker få någon respons från vården nu på att antingen fundera ytterligare på ev. tilläggsdiagnos eller få prova ADHD-medicinering ändå. Tyvärr har jag ingen permanent eller bra läkarkontakt för tillfället, så vi får se hur det går.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:16, redigerad totalt 1 gång.
Earlydayminer:
Nej det var ju just frågan. Du kan inte heller svaret hör jag.
Man blandar in än det ena och andra i det uttrycket nämligen.
Kvasir:
Nä jag menade faktiskt inte dig utan tänkte mer generellt.
Nej det var ju just frågan. Du kan inte heller svaret hör jag.
Man blandar in än det ena och andra i det uttrycket nämligen.
Kvasir:
Nä jag menade faktiskt inte dig utan tänkte mer generellt.
Hyperfokus på Wikipedia:
"Hyperfocus is an intense form of mental concentration or visualization that focuses consciousness on a narrow subject, separate from objective reality and onto subjective mental planes, daydreams, concepts, fiction, the imagination, and other objects of the mind."
"Nevertheless, psychiatric research suggests that there are several reasons for the persistence of the notion that people with ADHD have the ability to hyperfocus, such as the well-recognised comorbidity of ADHD with autism spectrum disorders, of which excessive focus is a part. Special abilities do occur in some ADHD people, so it is easy to generalize from this minority to the whole ADHD group."
Hyperfokusering är en av de saker jag har svårt att skilja mellan just avseende ADHD/AS....
"Hyperfocus is an intense form of mental concentration or visualization that focuses consciousness on a narrow subject, separate from objective reality and onto subjective mental planes, daydreams, concepts, fiction, the imagination, and other objects of the mind."
"Nevertheless, psychiatric research suggests that there are several reasons for the persistence of the notion that people with ADHD have the ability to hyperfocus, such as the well-recognised comorbidity of ADHD with autism spectrum disorders, of which excessive focus is a part. Special abilities do occur in some ADHD people, so it is easy to generalize from this minority to the whole ADHD group."
Hyperfokusering är en av de saker jag har svårt att skilja mellan just avseende ADHD/AS....
för mig är ledighet när det inte finns måsten. Göra listor är en bov i mina ögon. Det är självklart bra med rutiner och viss mån av krav men personligen skulle jag sköta saker och ting betydligt sämre om jag skulle gå omkring med ångest över att inte ha gjort det som finns på listorna...
Sen kan man ha önskelistor men att påminna sig om det kravlösa är väl det svåraste. jag är själv sjukskriven och har officiellt sätt inget att göra.
Ändå känner jag att jag skulle behöva semester eller ledighet eftersom jag känner mig upptagen och stressad hela tiden..
Sen kan man ha önskelistor men att påminna sig om det kravlösa är väl det svåraste. jag är själv sjukskriven och har officiellt sätt inget att göra.
Ändå känner jag att jag skulle behöva semester eller ledighet eftersom jag känner mig upptagen och stressad hela tiden..
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:53:16, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare