Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-10 17:18:30

Tingeling skrev:Flunitrazepam. Blir man liggandes av det då?
Så man inte har risken att lulla runt med den i kroppen?
Väldigt individuellt. Jag åt den förut dagtid som ångestdämpande, för 10 år sedan. Nej, man får inte det men jag köpte utan läkares vetskap. Av läkarna fick jag bara ssri och Atarax.

Den var som vilken bensodiazepin som helst, fast med bättre ångestdämpande effekt.

Men, nu efter att jag genomgått ECT så har den inte samma effekt. Numera kan jag bli lite smått drogad, lite på fyllan med dålig balans och aggressiv.

Har slutat med den. Äter Circadin som fungerar bra för mig. Lite lustigt att det i slutändan blev en icke narkotikaklassad medicin som visade sig vara det bästa jag provat. Men Circadin hade nog icke fungerat före ECT:n, eftersom ångesten var så mycket värre förut - inga ångestdämpande eller sömnmediciner fungerade som de skulle pga den höga ångestnivån jag hade då.

Ska tillägga att jag är en sådan där som kan ta hästdoser av alla möjliga preparat utan att påverkas nämnvärt. Innan jag fick Flunitrazepam åt jag Stilnoct i flera års tid. Fungerade ibland, men för det mesta låg jag vaken och så blev jag djävulskt hungrig och var uppe mitt i natten och åt konstiga saker.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:49, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav earlydayminer » 2009-04-10 17:26:06

Kvasir skrev:
earlydayminer skrev:Stilnoct. Still knocked. Stilla utslagen. Kanske. Man kan åtminstone säga att man verkligen får det man får när det gäller den tabletten.

:)


Nja, jag tycker inte den är så effektiv egentligen, men det funkar hyfsat i alla fall (bortsett från de alltför allvarliga biverkningarna).


Hur många tog du innan sömn? En kamrat till mig tog två stycken, efter det stod han och gunga/hängde samt gjorde konstiga ljud vid mig när jag var på lan. Jag fick en när jag skulle gå och lägga mig, det var riktigt skumt. Jag tyckte att jag såg en våg av råttor komma över mig, vet inte riktigt om det var råttor eller om bara var mönster, uppfattade det i varje fall som råttor. Blev sluddrig och lite velig av mig.

Om ni skulle rekommendera en insömningstablett, vilken tycker ni så fall fungerat bäst? Jag vill inte bli sluddrig, velig, psykiskt eller fysiskt slö när jag vaknar, jag vill inte hallucinera eller få konstiga tankar. Den bör ha en lugnande effekt och jag vill helst somna in ganska fort. Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att besöka psykiatrin, då kan det vara bra information att dela med sig av. Ja, det är kanske individuellt, men jag lyssnar på samtliga förslag.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:52:49, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Tingeling » 2009-04-10 17:43:23

För mig har Stilnoct fungerat bra.
Fast undrar om inte Rohypnol faktiskt var bättre.

Jag har provat Theralen (jag blev full av det och fnittrig),
Propavan (som jag inte somnar på och blir bakfull av).

Sonata (somnar ca 90% av gångerna men får ett
bakrus likt Propavans som håller i sig lääänge), Melatonin (somnar inte av det utan blir bara lite lullig typ avslappnad) och en annan sort som gjorde att det smakade öronvax i munnen...Imovane hette den, tror jag. De blev man för övrigt också full av...

Fick Rohypnol några dagar för många år sedan. De rackarna var intressanta (och mörkgröna om jag minns rätt). Man somnade bums (den bästa insomningseffekten jag haft av någon sömnmedicin tror jag och man sov just typ 8-9 timmar....utan att ens märka det. Vips så var det 8 tummar senare. Jag sov onekligen mycket bra på de tabletterna men har varit tveksam till dom efter det p.g.a. att de ska vara beroendeframkallande och yada-yada....Dessutom trodde jag de var förbjudna.

Så sammantaget. Rohypnol var bäst och tvåa kommer Stilnoct och trea Sonata...de andra tyckte jag vara rätt kassa p.g.a. deras alldeles för
störande biverkningar.

Haha...undrar vad doktorn kommer tycka när jag ska be om Rohypnol. Jag tror han ryser lite bara av Stilnocten faktiskt....

Sist mumlade han något om sin egen meditation.
Ingen dum idé det heller faktiskt att utöka den delen av livet...

Det verkar inte som det kommit ut någon ny mirakel-insomningstablett då...Jag verksr ha testat det mesta märker jag....*skrattar*

Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav earlydayminer » 2009-04-10 17:55:30

Melatonin lät bäst av tabletterna.

Propavan har jag provat, blir jätteseg av Propavan dagen efter. Värdelöst.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kvasir » 2009-04-10 18:10:49

earlydayminer skrev:Hur många tog du innan sömn? En kamrat till mig tog två stycken, efter det stod han och gunga/hängde samt gjorde konstiga ljud vid mig när jag var på lan. Jag fick en när jag skulle gå och lägga mig, det var riktigt skumt. Jag tyckte att jag såg en våg av råttor komma över mig, vet inte riktigt om det var råttor eller om bara var mönster, uppfattade det i varje fall som råttor. Blev sluddrig och lite velig av mig.


Nu är det rätt många år sedan jag provade Stilnoct senast, men två tabletter tog jag nog ofta för att somna alls, och det var inte alltid jag somnade ändå. Några konstiga upplevelser hade jag nog aldrig, möjligen konstigare drömmar än annars. Om jag inte somnade kunde jag som sagt hitta på att göra sällsynt dumma saker, men jag upplevde mig inte som frånvarande eller okoncentrerad även om omdömet som sagt var mycket bristfälligt.


För att komplettera med ytterligare mediciner så har jag även provat Theralen och Atarax och de har båda en viss effekt, men inte alls lika bra som riktiga sömnmedel. Theralen har dessutom problemet att jag blir väldigt trött dagen efter och bara vill gå och lägga mig igen även om jag har sovit ordentligt. Atarax ger inte lika stora problem, men fungerar i gengäld ännu sämre än Theralen.

Imovane har jag provat, men det är så väldigt länge sedan att jag inte har någon uppfattning om vilken effekt de skulle ha på mig idag. Troligen inte så jättebra, misstänker jag.

Melatonin har jag provat en del på senare tid (fråga inte hur jag fått tag på dem) och det har en hyfsad effekt vid doser på 8 mg. Fast fortfarande är det inte alls i närheten av den effekt som Flunitrazepam ger. I gengäld verkar det inte finnas några bieffekter av melatonin.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-10 21:08:52

Insomningstabletter!? Är det någon som tänker bli ett hjälte?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Tingeling » 2009-04-10 21:30:42

Proffe:

Hjälte. Ja va f-n ...det kan jag bli. Hjälte låter bra.
Men helst en som sover på nätterna.
Annars blir väl hjältedåden misslyckade?

2 Stilnoct förresten låter mycket. Jag klarar mig
på 1/2-1 tablett.

Fast jag är ju en mycket liten Tingeling å
andra sidan....

:-)188
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Proffe Slimp » 2009-04-10 21:37:09

Sorry. "Bli ett hjälte" betyder "att begå självmord". "Ett hjälte" betyder "en person som har begått självmord". Googla på +an hero Mitchell Henderson så skall du se varför det heter så.

Men "att somna in" är en eufemism för "att dö". Om man bara vill sova så skall man ha sömntabletter.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Tingeling » 2009-04-10 21:43:10

Proffe:

Stackars pojke....vilken ruskig historia...

Jag anser däremot att det är ett låångsamt självmord om man inte sover.
Man kan inte jobba, vara en närvarande förälder eller ens
en vettig vän/partner utan att sova.

Insomningen är det jag har problem med. INTE sömnen.
Det är två skilda saker you know...;)
Jag sover när jag väl somnat.....ordentligt dessutom.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Alexandra » 2009-04-10 22:30:27

Proffe Slimp skrev:Men "att somna in" är en eufemism för "att dö". Om man bara vill sova så skall man ha sömntabletter.


Det är inte enbart en eufemism för att dö, utan faktiskt ett uttryck som läkarna som skriver ut pillrena använder. Man skiljer på "insomningssvårigheter", och problem med "orolig sömn".
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Kvasir » 2009-04-10 22:47:58

Man skiljer som sagt på insomningstabletter och sömntabletter, även om man brukar klumpa ihop båda under det senare namnet. Vissa tabletter gör att man somnar men effekten går snabbt över så man inte hålls kvar i sömn av tabletten. Andra tabletter är avsedda att ha en effekt som sitter i länge så att man fortsätter sova. De senare har oftast insomningseffekt också och det finns ingen skarp gräns mellan typerna. Vilket man ska ta beror på vilken typ av sömnproblem man har. I den här tråden diskuteras båda sorterna blandat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-10 23:16:02

Och egentligen uttrycker jag mig en smula fel när jag benämner Circadin som insomningstablett vid närmare eftertanke. Den är nämligen en depottablett med Melatonin, gjord både för att hjälpa insomning och hålla en kvar i sömn. Intas 1-2 timmar före sängåendet.

Vill man ha en mer ren insomningstablett kanske man ska ha Melatonin på licens, utan depoteffekt.

Dock är insomning mitt primära problem och Circadin funkar för mig.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Tingeling » 2009-04-10 23:26:39

I denna tråden handlar det om insomningsproblematik - Punkt

Att läkarna föreskriver en massa annat är inte patienternas fel...

Vid just insomningsproblematik används nog främst:
Stilnoct (effekt ca 2 h)
Sonata (effekt ca 4 h)
Rohypnolliknande piller (som dessutom har effekt på sömnlängden)

De andra tabletterna vete tusan om de inte mest är till för sömnlängden "Mot sömnsvårigheter "står det på min etikett avseende melatonin och jag kan ta mellan 3 och 9 mg ser jag nu...).
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Crixan » 2009-04-11 21:48:37

Jag har insomnings problematik, jag fick Zopiklon vilket jag tycker funkar ypperligt, dock så går jag på rätt hög dos men, den är (vad jag har förstått) ute ur kroppen på 6h, man får ingen "hang-over" på den (inte jag iaf, och jag har banne mig provat de piller som finns) enda som är lite irriterande är att man får en konstig smak i munnen....

Zopiklon är fd Imovan...dock så säger de att man inte ska gå på den allt för länge (mer än ett par veckor) men själv så har jag haft den i många år nu...tyvärr beroendeframkallande och narkotika klassat.
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav Tingeling » 2009-04-11 23:55:44

Narkotikaklassat det med....jahaaa....
Känner mig ibland som en knarkare som aldrig knarkat illegalt
ens. Inte vill man känna sig så....*suckar djupt*
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-12 8:32:06

Ja och varje gång man vill förnya sitt narkotikaklassade recept så får man skit av receptionister. Och när man ska hämta ut sitt knark får man skit av apotekspersonalen för att de tycker det är så jobbigt att sälja knark åt en.

Men förutom det kan man gott skita i vad som kallas narkotika. Det är godtyckligt. Imovane var inte narkotikaklassad när den kom. Så den skrev de gladeligen ut till mig för tio år sedan. Men den funkade inte, och så smakade det fisk och metall dagen efter.

Nu är den svårare att få utskriven för nu är den knark. Störtlöjligt egentligen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-12 9:56:38

Ännu störtlöjligare är apotekspersonalens utbristningar om att en sak minsann inte är farligt, för att nästa dag utbrista att samma sak är hemskt knark, "det är ju NATURLIGTVIS så att vi måste se legitimation för sådant här" (men igår gick det ju bra utan) "det kan jag väl inte tro, detta är narkotikaklassat".

Det är som den typen av personal inte fattar när regler ändras, och samtidigt tror att det som gäller just nu, är helt självklart, även om tvärtom gällde igår.

Detta retar mig något fruktansvärt med sådan personal.

(En vanlig sak är att de hånar och skrattar åt naturmedel som de kallar kvacksalveri, men när de själva tar in samma vara så är det plötsligt självklart att det fungerar.)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav DodeN » 2009-04-12 10:15:04

Eller de som när man hämtar ut sitt "ofarliga" melatonin som fungerar hyfsat men är dyrt utbrister "jamen prata med din läkare om att få stillnoc, imovane eller något liknande som går på högkostnadsskyddet istället.

Dormeasan heter det naturläkemedel jag provar nu, funkar ok blir seg och trött så när jag väl lägger mig i sängen så somnar jag snabbt och om jag vaknar på nätterna så kan jag somna om fort igen.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Titti » 2009-04-12 23:14:21

DodeN skrev:Eller de som när man hämtar ut sitt "ofarliga" melatonin som fungerar hyfsat men är dyrt utbrister "jamen prata med din läkare om att få stillnoc, imovane eller något liknande som går på högkostnadsskyddet istället.


Melatonin går på högkostnadsskyddet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav DodeN » 2009-04-12 23:19:50

Titti: nope, inte depåvarianten, Circadin. Den får man stå för hela kostnaden själv. Och så länge den fungerar för sambon så får han inte prova licensmedicinen. Jag fick det inte heller trots att det inte funkade för mig. Utan man tyckte jag skulle prova propavan och annat som påverkar min muskelsvaghet ännu mer, så jag inte ens kan stappla till toaletten på nätterna.

Tyvärr så påverkar ju många sömnmediciner musklerna, i alla fall för mig som är muskelsvag pga. sjukdom men circadinet gjorde det inte men jag blev mer groggy så det funkade inte ändå.

Men psyk tar inte hänsyn till sådant och den andra vården gör som de alltid gjort och skriver ut andra mediciner.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:52:54, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Altus » 2009-04-13 9:49:43

sugrövmanövern skrev:Och när man ska hämta ut sitt knark får man skit av apotekspersonalen för att de tycker det är så jobbigt att sälja knark åt en.


Jag har börjat beställa mitt knark via apotekets hemsida, sedan hämtar man bara ut ett slutet paket på apoteket. Inga samtal, ingen risk att något är slut, och man får inga förklaringar hur ett läkemedel ska användas. Man behöver inte ens krångla med betalning eftersom det betalas i förväg över nätet. Leg. måste man dock ändå visa.

Mitt första inlägg.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-13 10:09:31

Altus skrev:
sugrövmanövern skrev:Och när man ska hämta ut sitt knark får man skit av apotekspersonalen för att de tycker det är så jobbigt att sälja knark åt en.


Jag har börjat beställa mitt knark via apotekets hemsida, sedan hämtar man bara ut ett slutet paket på apoteket. Inga samtal, ingen risk att något är slut, och man får inga förklaringar hur ett läkemedel ska användas. Man behöver inte ens krångla med betalning eftersom det betalas i förväg över nätet. Leg. måste man dock ändå visa.

Mitt första inlägg.

Får du ut Stilnoct, Imovane och liknande på det sättet?
Jag frågade på apoteket om man kunde få hem Stilnoct, och då sade de att det kunde man inte med sådant som man måste visa leg för på apoteket.

Jag skulle gärna slippa åka 2 mil en väg för att hämta mediciner, men jag måste så gott som alltid hämta Stilnoct samtidigt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 2 gånger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-04-13 10:18:10

Bror Duktig skrev:
Altus skrev:
sugrövmanövern skrev:Och när man ska hämta ut sitt knark får man skit av apotekspersonalen för att de tycker det är så jobbigt att sälja knark åt en.


Jag har börjat beställa mitt knark via apotekets hemsida, sedan hämtar man bara ut ett slutet paket på apoteket. Inga samtal, ingen risk att något är slut, och man får inga förklaringar hur ett läkemedel ska användas. Man behöver inte ens krångla med betalning eftersom det betalas i förväg över nätet. Leg. måste man dock ändå visa.

Mitt första inlägg.

Får du ut Stilnoct, Imovane och liknande på det sättet?
Jag frågade på apoteket om man kunde få hemStilnoct, och då sade de att det kunde man inte med sådant som man måste visa leg för på apoteket.


Vad jag gör fungerar även för de läkemedel du nämner, men jag hämtar alltså ut paketet på apoteket. Vad man vinner är att besöket blir snabbare och enklare.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-13 10:23:57

Altus skrev:
Bror Duktig skrev:
Altus skrev:
Jag har börjat beställa mitt knark via apotekets hemsida, sedan hämtar man bara ut ett slutet paket på apoteket. Inga samtal, ingen risk att något är slut, och man får inga förklaringar hur ett läkemedel ska användas. Man behöver inte ens krångla med betalning eftersom det betalas i förväg över nätet. Leg. måste man dock ändå visa.

Mitt första inlägg.

Får du ut Stilnoct, Imovane och liknande på det sättet?
Jag frågade på apoteket om man kunde få hem Stilnoct, och då sade de att det kunde man inte med sådant som man måste visa leg för på apoteket.


Vad jag gör fungerar även för de läkemedel du nämner, men jag hämtar alltså ut paketet på apoteket. Vad man vinner är att besöket blir snabbare och enklare.

Oj, jag läste visst slarvigt.
Jag tänkte på den tjänst där man får hemskickat medicinerna. Det är den tjänsten som skulle gagna mig mest, men där personalen alltså säger att det inte gäller sådant som Stilnoct.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in