Trygghet (att känna sig trygg på forumet)
69 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Tråkigt om du ännu en gång känner dig missförstådd och otrygg här, Sanna.
Jag har tyvärr varit upptagen med ett specialintresse de senaste veckorna och tittar bara in på forumet som hastigast ibland och läser nån enstaka tråd här och där. Därför har jag tyvärr missat det mesta på sistone och har ingen aning om vad du refererar till och vet heller inte vad jag ska säga.
Jag har tyvärr varit upptagen med ett specialintresse de senaste veckorna och tittar bara in på forumet som hastigast ibland och läser nån enstaka tråd här och där. Därför har jag tyvärr missat det mesta på sistone och har ingen aning om vad du refererar till och vet heller inte vad jag ska säga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:54, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Ursäkta men jag tror du blandar ihop saker. Det är när jag skriver som trådarna självdör.pH skrev:
Själv har jag ofta upplevelsen att trådar självdör när jag skrivit i dem.
Alls icke - det är när jag skriver (som forumist, inte som moderator) som det händer...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:47:54, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Ursäkta men jag tror du blandar ihop saker. Det är när jag skriver som trådarna självdör.pH skrev:
Den där känslan är jag helt övertygad om att många på det här forumet har erfarenhet av.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:47:54, redigerad totalt 1 gång.
Nej, det är när jag skriver trådar självdör. pH:s, Jontes, Tittis, TK:s Ingers inlägg stimulerar.
lillsanna, jag vet inte heller vad jag ska skriva men hoppas du kan finna det som kanske är det realistiska på ett forum: en trygghet med dem av oss du kan känna är godsinnade utifrån en ofullständig men hyfsad förståelse och trots ett misstag eller en kantighet ibland.
lillsanna, jag vet inte heller vad jag ska skriva men hoppas du kan finna det som kanske är det realistiska på ett forum: en trygghet med dem av oss du kan känna är godsinnade utifrån en ofullständig men hyfsad förståelse och trots ett misstag eller en kantighet ibland.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:54, redigerad totalt 2 gånger.
TK skrev:Jonte skrev:Ursäkta men jag tror du blandar ihop saker. Det är när jag skriver som trådarna självdör.pH skrev:
Den där känslan är jag helt övertygad om att många på det här forumet har erfarenhet av.
Det var därför jag tog upp det - som ett exempel.
Det är alltför lätt att tolka det på något negativt personligt sätt när man inte får den respons man hoppats på. Men det betyder inte att man blir ignorerad. Särskilt inte uppsåtligen. Vilket var det jag ville visa på. (I övrigt är Barracubers tips om detta utmärkta - men lite svåra ibland...)
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:47:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag trodde att trådar självdog när jag skrev i dem LOL
Fast inte här, mest på NT-forum.
Jag kanske har för svårt att bädda in mina budskap i rätt sorts och rätt mängd klyschor. Ofta glömmer jag det helt.
På så sätt är amerikanskt forum lättare. Bara att komma ihåg att ge en komplimang om något i föregående inlägg, så är saken biff
De ger varandra t.o.m. komplimanger om uppenbart fula saker, så reglerna är enkla. (Just det gör inte jag dock.)
Fast inte här, mest på NT-forum.
Jag kanske har för svårt att bädda in mina budskap i rätt sorts och rätt mängd klyschor. Ofta glömmer jag det helt.
På så sätt är amerikanskt forum lättare. Bara att komma ihåg att ge en komplimang om något i föregående inlägg, så är saken biff
De ger varandra t.o.m. komplimanger om uppenbart fula saker, så reglerna är enkla. (Just det gör inte jag dock.)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
TK: Jag hoppas du inte upplever att jag misstänkliggör dig här. Det var i alla fall inte min avsikt.
Vad jag ville föra fram var en av mina käpphästar som jag ofta återkommer till; sammanblandning mellan uppsåt och effekt. Åt båda håll. Att man tolkar en avsikt att skada om man blivit illa tilltygad, och att man förnekar uppkommen skada då man inte avsett att orsaka någon.
Sådant händer mig ofta i vardagen, och kanske är det därför som jag lockas att försöka se, förstå och tollka alla vinklar i sådana här situationer. Ibland är jag så känslig att jag reagerar på ett ämne eller en person nästan oaktat innehållet i en utsaga. Ibland verkar omgivningen sådan. Det är en av världens märkligheter som jag ägnar mig åt att försöka förstå och hantera.
Vad jag ville föra fram var en av mina käpphästar som jag ofta återkommer till; sammanblandning mellan uppsåt och effekt. Åt båda håll. Att man tolkar en avsikt att skada om man blivit illa tilltygad, och att man förnekar uppkommen skada då man inte avsett att orsaka någon.
Sådant händer mig ofta i vardagen, och kanske är det därför som jag lockas att försöka se, förstå och tollka alla vinklar i sådana här situationer. Ibland är jag så känslig att jag reagerar på ett ämne eller en person nästan oaktat innehållet i en utsaga. Ibland verkar omgivningen sådan. Det är en av världens märkligheter som jag ägnar mig åt att försöka förstå och hantera.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
TK skrev:pH skrev:Helt utan att utala mig om uppsåt eller objektiv tolkning av olika handlingar så:
För mig känns det självklart att det kan upplevas som förolämpande eller kränkande att bli tillsagd att visa förståelse om detta sker i ett läge där man desperat känner att man själv behöver och förtjänar förståelse från andra men inte får det utan istället möts av denna uppmaning.
Lång mening, många stickspår och vinklar. Begriplig? Kanske...
Jag kan också hålla med att man kan uppfatta det som kränkande om man blir tillsagd att visa förståelse. Däremot har jag svårt att förstå att man behöver känna sig kränkt, när någon inte "säger till en" utan i stället på ett sensibelt sätt och med alla möjliga nyanser försöker lyfta fram ömsesidig förståelse och hänsyn som riktmärken för fortsatt kommunikation.
Jag tror att tillsägelser och finkänsliga framlyftanden/påpekanden är är olika mjuka varianter av samma sak. Är de alltför mjuka är de väl också vaga eller komplexa och svåra att ta till sig för att man inte förstår dem? Är de hårda kan de kännas förolämpande och vara svåra att ta till sig av den anledningen. Är de alltför kärnfullt koncisa kan de givetvis vara så korta att de är oprecisa och därför lätta att missförstå - och uppröras av.
Jag håller mig undan de flesta dylika getingbon sen månadsvis (förhoppningsvis återkommer jag) men vill ändå skriva en sak om kampen i dem:
Det är svårt att hitta rätt ton och rätt argument för att få alla att sluta stickas men ju mer folk försöker, desto tryggare känner jag mig.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Fel igen. Det är jag.(med ett eventuellt undantag för denna tråd)Zombie skrev:Nej, det är när jag skriver trådar självdör. pH:s, Jontes, Tittis, TK:s Ingers inlägg stimulerar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:TK: Jag hoppas du inte upplever att jag misstänkliggör dig här. Det var i alla fall inte min avsikt.
pH: Nej, jag har inte ens kunnat föreställa mig tanken att du avsiktligen skulle misstänkliggöra mig. Men i och med att jag sedan länge ägnat mycken tankeverksamhet kring sådant som du tar upp i ditt inlägg, så vet jag hur lätt det blir att den sociala effekten kan bli ett sådant misstänkliggörande.
Det tycks i många fall inte hjälpa hur välformulerade och nyanserade ett antal inlägg i en kommunikation är. Det är en social logik typ "ingen rök utan eld", och här tycks all sköns metoder vara godkända att framställa sig själv i bästa dager och dem man av något skäl hamnat i misshälligheter med i sämre dager.
Som jag uppfattar det är det något sådant du berör i det följande.
pH skrev:Ibland är jag så känslig att jag reagerar på ett ämne eller en person nästan oaktat innehållet i en utsaga. Ibland verkar omgivningen sådan. Det är en av världens märkligheter som jag ägnar mig åt att försöka förstå och hantera.
Den mänskliga världen har nu sina aspekter. Jag är i varje fall glad för att du med ditt inlägg visat även mig en viss respekt.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:
För mig känns det självklart att det kan upplevas som förolämpande eller kränkande att bli tillsagd att visa förståelse om detta sker i ett läge där man desperat känner att man själv behöver och förtjänar förståelse från andra men inte får det utan istället möts av denna uppmaning
Tack pH! Du samlade det mesta av hur jag känt på ett utmärkt sätt.
I övrigt, tack för input på mitt inlägg. Uppenbarligen kan det vara bra att göra inlägg om hur man känner det. Och de flesta har givit mig positiva vibbar som länkat mina tankar i positiva banor och jag har bestämt mig för att ignorera de negativa. Huruvida jag blir kvar eller ej har jag ännu inte bestämt, men detta inlägg har iallafall visat mig att det faktiskt tycks finnas folk här som kan göra det värt att bli kvar.
Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna skrev:I övrigt, tack för input på mitt inlägg. Uppenbarligen kan det vara bra att göra inlägg om hur man känner det. Och de flesta har givit mig positiva vibbar som länkat mina tankar i positiva banor och jag har bestämt mig för att ignorera de negativa.
Det här är en sak som det har tagit mig många år att börja fatta. Att det finns andra människor som har något att ge mig. Jag fick den frågan under min utredning: "Känner du att andra människor kan ge dig stöd och hjälp i livet?" Ungefär så sa han. Jag satt som ett levande frågetecken och försökte föreställa mig vad han menade. När jag bad honom förklara på vilket sätt de skulle kunna det och hur han tänkte svarade han med ett leende att jag kunde strunta i frågan...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Lillsanna,
Ibland mår man riktigt dåligt, ibland är man under isen som du säger. Ibland ligger man ner.
Och rätt var det är så står man upp igen. Jag säger inte att du ska resa dig, för det kommer du göra själv, utan försök att ta det lugnt bara.
Mothugg på ett nätforum ska man ta med en nypa salt...
Ibland mår man riktigt dåligt, ibland är man under isen som du säger. Ibland ligger man ner.
Och rätt var det är så står man upp igen. Jag säger inte att du ska resa dig, för det kommer du göra själv, utan försök att ta det lugnt bara.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Parvlon skrev:Fel igen. Det är jag.;)(med ett eventuellt undantag för denna tråd)Zombie skrev:Nej, det är när jag skriver trådar självdör. pH:s, Jontes, Tittis, TK:s Ingers inlägg stimulerar. ;)
Va?!
Jag trodde det var JAG som gjorde att trådarna glömdes bort!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:
Det här är en sak som det har tagit mig många år att börja fatta. Att det finns andra människor som har något att ge mig.
Ligger en en hel del i det, men problemet är väl
1. att skriva så att någon faktiskt förstår hur man menar.
2. att någon förstår och ger input.
3. att inte ge upp på vägen, vilket är lätt hänt om man försökt förut.
I det här läget hade jag faktiskt inte ens tänkt på vad det hela kunde ge mig, utan hade ett behov att försöka förklara varför jag reagerat som jag gjorde. Att jag sen fick input och feedback på det hela var ett stort plus. Något som sannolikt kommer ha betydelse för mig framöver.
Krigarsjäl skrev:
Lillsanna,
Tack Krigarsjäl du har rätt jag brukar resa mig själv och jag har väl att lära mig att ta tjafset med en nypa salt.
Sanna
lillsanna skrev:Sommar skrev:
Jag vet att du inte är långsint men det finns de på forumet som verkar vara. Det är tyvärr inte många som bemöter mina inlägg längre bortsett från trådarna;
Nej jag är inte långsint, men försöker gå på överlevnadsinstinkt. Jag menar, om det BARA handlat om påhoppet hade jag nog ryckt på axlarna, men när den sanne riddaren i sin blänkande rustning uppmanar mig till förståelse, då fixar jag det inte.
Och jag vet, ang att folk inte svarar på inlägg.... det är nog lite av klubben för inbördes beundran som står för de flesta svaren, och då bara inom gruppen, resten blir ingnorerade för det mesta, tyvärr....
Sanna
Ingen fara för min del. Jag har ärligt talat inte följt det och syftade på Barracuber.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:sommar skrev:... långsint .. finns de på forumet som verkar vara. Det är tyvärr inte många som bemöter mina inlägg längre
Men det beror ju mest på att du är allmänt ohanterlig och misstolkar det mesta man skriver å det grövsta så att man får på pälsen för allt möjligt som man inte har sagt.
Ja, förut ja skedde det ofta. Det har den senaste tiden skett en klar förbättring mesta dels vilket tydligen har gått förbi en del på forumet medvetet och/eller omedvetet. Dessutom är det så att vissa gjort övertramp eller fel mot mig tom. admin (och inte ens kunnat om be om ursäkt), vilket även sagts till mig i pm, inte angående admin dock. Dock kan jag säga att här finns många trevliga och det är en trevlig plats men lite torftig eftersom mina inlägg numera för det mesta förbises förutom i de trådar jag nämnde förut; träfftråd, frågeleken, ass.tråden och tre små ord.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl skrev:Lillsanna,
Huvudet på spiken!
lillsanna skrev:
Ligger en en hel del i det, men problemet är väl
1. att skriva så att någon faktiskt förstår hur man menar.
2. att någon förstår och ger input.
3. att inte ge upp på vägen, vilket är lätt hänt om man försökt förut.
Ja, precis men som du själv skriver; ge inte upp!
sommar skrev:
Ja, precis men som du själv skriver; ge inte upp!
Nej, inte den här gången heller ´Men den här gången känns det som om jag vände något jobbigt till att faktiskt bli konstruktivt.
Men det var nog bara turen att det fanns någon som kunde tolka mig, och någon som insåg att det finns styrka i mig, men att den behövde lockas fram igen
Sanna
sommar skrev:Ja, förut ja skedde det ofta. Det har den senaste tiden skett en klar förbättring mesta dels vilket tydligen har gått förbi en del på forumet medvetet och/eller omedvetet.
OK, det verkar väl lovande för alla inblandade. Jag har inte observerat det och det beror helt enkelt på att jag inte sett särskilt många inlägg från dig och att jag tidigare medvetet valt att "sitta på fingrarna" emellanåt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Dock kan jag säga att här finns många trevliga och det är en trevlig plats men lite torftig eftersom mina inlägg numera för det mesta förbises förutom i de trådar jag nämnde förut; träfftråd, frågeleken, ass.tråden och tre små ord.
Mitt intryck är att du inte vill att man ska skriva i dina trådar om man har annat att säga än rent ryggdunk & småprat. Därför diskuterar jag sällan i dina trådar. Sen har vi intressefaktorn också; folk skriver i trådar de finner intressanta.
Handlar det om ringsignaler & bowling skriver t. ex inte jag, handlar det om Bukowski eller UFC är det andra som aldrig skriver.
Man kan aldrig kräva av andra att de ska intressera sig för ens intressen, man kan inte kräva att andra ska vara ens vänner. Sånt uppstår antingen spontant eller aldrig. Vill du bara ha gemytlighet i största allmänhet finns det kaféer att bevista.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:59, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter