Sofiero, Helsingborg 10 April

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Sofiero, Helsingborg 10 April

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-01 17:17:21

Jag tänker åka ner till Helsingborg och besöka inledningsdagen av narciss-utställningen på Sofiero. 260 sorter, plus försäljning :D~

Det verkar billigast att åka med Swebus, om man kommer från Göteborgshållet, och sedan ta en lokalbuss från stationen där man kliver av. Bussarna till slottet går två ggr i timmen.
Om det är någon annan som har lust att åka dit så kan ni la säga till så vi kan heja, eller fika ihop eller samåka eller något.

Vägbeskrivning och sånt: http://www.sofiero.se
Info från arrangörerna: http://www.narcissochtulpan.se/aktuellt.html
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:44:13, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel

Anslöt: 2007-11-30

Inläggav clivia » 2009-04-01 18:05:48

vackra bilder! Ta gärna fler när du är där på besök!
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:44:13, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav pointblank » 2009-04-06 10:16:03

Hade gärna följt med om jag bara inte fått besök i helgen. Är inte superintresserad av blommor, men det är fint på Sofiero och kunde ha varit kul att ses. Kanske kan bli en annan gång.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 18:44:13, redigerad totalt 1 gång.
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Inläggav pH » 2009-04-06 10:23:44

:!: OT :!: (ber om ursäkt) Men jag tänkte att med ett sådant intresse kanske du kan förklara för mig detta:

Vad är skillnaden mellan iris och lilja? (och var kommer narcisserna in?)

Har försökt att kolla blommor, men de kan vara lika eller olika inom/mellan dem. Likaså blad. Har fått förklarat av någon att det är skilnaden mellan rot och lökväxt, men inte heller det tycks håla för empiriska studier. Är förvirrad. Vet du? Tack!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:44:13, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-06 19:24:51

Jag är inte intresserad av biologi, så min förklaring kan vara lite folklig.

Irisar och liljor är inte släkt, iaf inte på långt håll. På latin heter irisar iris, liljor lilium, och narcisser narcissus.

De flesta irisar, och alla liljor och narcisser är lökväxter. Lökar är omvandlade blad, som bildar en knöl där växten lagrar näring. Andra sorters växter lagrar näring i tjocka rotknölar istället.

Det är väldigt lätt att identifiera en blommande iris, eftersom blombladen alltid är arrangerade på irisens eget lilla muppiga sätt, m.a.o. tre blomblad nedåt och tre uppåt.
Typisk iris:
Bild

Ibland så finns det flashigare varianter, med krusiga blad, men man känner ändå igen dem.
Flashig iris:
Bild

Det finns många blommor som heter något med lilja på svenska och engelska. Alla är inte liljor. Svärdslilja är tex en iris.
Svärdslilja [iris pseudacorus]:
Bild

Äkta liljor, dvs de som heter något med lilium på latin, finns inte vilda i Sverige, men tre väldigt vanliga sorter, som har förvildat sig här och där är Brandlilja:
Bild

Krollilja:
Bild

och Madonnalilja:
Bild

Det vi vanligast kallar liljor i trädgårdarna är dagliljor. De heter hemerocallis på latin, och är alltså inte liljor egentligen. Förr trodde man det dock.
Notera att dagliljornas blad är mer som irisarnas, dvs det ser ut som en tuva med långt gräs eller vass. Liljorna har inte sådana blad. Det är ett enkelt sätt att se skillnad på dem.
Daglilja:
Bild

Och narcisser är helt enkelt ytterligare en annan växt. Alla narcisser har den välkända tratten i mitten, så det gör dem enkla att identifiera. Ibland kan den vara väldigt liten, eller dold av många blomblad, men det är ganska sällan. Nästan alla narcisser ser ut som varianter av den välkända påskliljan.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:44:26, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel

Inläggav pH » 2009-04-06 20:19:28

Åh tusen tack! Att viss sammanblandning i namn förekommer förklarar en del av min förvirring. Har t.ex. studerat dagliljor för att få ökad klarhet. Men den mesta förvirringen kom av okunskap. Den har du reducerat. Tack!

Nästa steg blir att ta reda på var de förbaskade gladiolerna hör hemma i denna cirkus. Men jag är försiktig. Jag har liksom medvetet satt srtypkoppel på mitt trädgårdsintresse, för att det skall vara en vanlig, avslappnad, enklare hobby och absolut inte utvecklas till ett specialintresse...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:44:27, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-06 20:36:25

Eftersom andra kanske har undrat samma saker som du så är det bättre att prata i trädgårdstråden, där informationen går att hitta. Jag skrev ett litet svar där:

traden-om-t ... 45-84.html
Mördarsnigel

Återgå till Träffar

Logga in