Magnetism - ny metod mot depression på gång?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Magnetism - ny metod mot depression på gång?

Inläggav Alien » 2009-03-28 20:16:08

Den befinner sig visserligen ännu bara på forskningsstadiet:

Magnetbehandling eller magnetism har i åratal lanserats som en ny och annorlunda behandlingsteknik –hittills dock utan särskilt hållbara vetenskapliga undersökningar eller bevis.

På senare år har dock en metod som kallas TMS (transkraniell magnetstimulering) börjat testas på flera olika neurologiska sjukdomar, framför allt depression.

TMS innebär att en elektromagnetisk spole sätts på skallen. I den leds stark ström under kort tid som ger upphov till ett magnetfält i den underliggande hjärnbarken. Detta i sin tur påverkar och förändrar den elektriska aktiviteten i hjärnan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2643525.svd

Tyvärr tycks hälften få återfall efter avslutad behandling. Men om det hjälper längre tid för hälften är ju mycket vunnet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2009-04-06 1:12:47

Idag stod det en större artikel om magnetterapi i DN:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/magnetterapi-kan-bota-depression-1.838201

Läkaren Vagn Liest placerar en svart spole som ser ut som två ishockeypuckar på Gösta Bexells huvud. Han riktar spolen mot den vänstra pannloben och förklarar att där under, djupt ner i hjärnbarken, sitter depressionen. Det knäpper till i spolen. Gösta blundar och ser ut att slappna av.

– Det känns ungefär som om någon knackar lite lätt med en penna på huvudet. Efteråt kan jag få huvudvärk och bli trött. Värre är det inte, säger han.

Tre hundra deprimerade vuxna har provat behandlingen i Eksjö. Sex av tio har antingen halverat eller helt blivit av med symtom som nedstämdhet och ångest. Behandlingen ges också bland annat i Örebro, Umeå och Skellefteå.

Behandlingen ges i tio minuter under femton dagar i följd. När Gösta känner det som om någon knackar med en penna på hans skalle har han just upplevt ett epilepsianfall i miniformat.

– Magnetstimuleringen härmar ett epilepsianfall, fast utan kramper, förklarar Vagn Liest, som är överläkare på psykiatrikliniken.

Den elektromagnetiska spolen riktas mot ett område av en femtio­örings storlek på pannloben. Under en kort stund framkallar den en stark ström som ger upphov till ett magnetfält i hjärnan. Det ökar bland annat blodflödet i hjärnan.

– Vi vet egentligen inte varför det funkar mot depression. Kanske är det så att halterna av signalämnena serotonin, noradrenalin och dopamin ökar, säger Vagn Liest.

Eftersom det fortfarande finns många frågetecken är TMS i dag inget förstahandsval för deprimerade. Patienten måste först prova antidepressiva läkemedel. Om de inte funkar eller om biverkningarna blir för svåra, kan TMS bli aktuellt.

Vid verkligt svåra depressioner använder man elbehandling:
Elbehandlingen är effektivare än TMS. Nio av tio patienter blir av med sina symtom. Men nackdelen är att patienten måste sövas. Dessutom kan minnet påverkas.

– En fördel med TMS är att det är en billig och snabb behandling och patienten behöver inte sövas, utan kan gå hem direkt efteråt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alexandra » 2009-04-06 1:28:43

Citat från artikeln i DN, läkaren som utför behandlingen säger:

– Vi vet bara inte hur vi effektivast ska använda metoden än och hur säker den är på lång sikt. Det behövs fler studier, säger han.

Nej, just det. Jag vill inte avfärda detta rakt av, och kanske går det heller inte riktigt att jämföra denna metod med ECT, men då jag träffat personer som blivit utsatta för ECT, och sett vad det kan orsaka, så känner jag mig väldigt skeptiskt till sådant här.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:41:48, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-06 14:27:31

Första tanken om de här magneterna är att det handlar om pengar som vanligt. Men å andra sidan nämner de att de verkar fungera. Vilket ju då är bättre än slentrianmässig ssri-förskrivning.

Med en sådan här behandling i pipelinen tänker jag mig att medicinprövandet kan gå snabbare, alltså man behöver inte gå på mångårig och effektlös behandling med ssri, utan kommer snabbt fram till klomipramin och dylika riktiga antidepressiva, för att sedan om dessa icke fungerar få denna magnetbehandling och om det inte fungerar kanske ECT. Och allt detta under mkt kortare tid.

Jag har aldrig ens blivit erbjuden ECT trots svåra problem, fick säga till själv. Troligtvis vill de hellre att jag dör än kostar på mig sådant. Utan att ta med i beräkningen att jag skulle kunna ha blivit frisk och således lämna psykiatrin. Så skedde icke, men att tänka tanken är ju rafflande.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:41:48, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alexandra » 2009-04-06 15:06:09

Som jag förstår det, så brukar man vanligen ge ECT till lite äldre personer. Sk "hopplösa fall", som hunnit knapra sig igenom hela FASS. Jag har fått erbjudandet, men tackat nej.

Jag känner två personer som fått ECT, en med unipolär depression, en med bipolär. Båda reagerade likadant: de fick ECT, mådde bättre efteråt, men efter x antal veckor, så var de så att säga tillbaka på ruta ett igen. Och då med sämre minne än vad de hade innan ECT-behandling. Detta fick ju inte mig att vilja prova ECT, kan jag säga.

Magnetmetoden skulle jag nog allt vilja se lite "långtidsforskning" på, innan jag själv provade det. Men det är intressant att läsa om alternativa metoder att behandla depression på, tycker jag. Särskilt då medicinerna fungerar så dåligt för de flesta av oss...
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Återgå till Aspergare och vården

Logga in