formatera om HD en andra gång nu igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

formatera om HD en andra gång nu igen

Inläggav manne » 2009-03-27 1:30:47

behöver nog tyvär Formatera om HDN igen nu.. :cry: :cry:

HAR WIN -XP..
Något jag behöver tänk på då..

tänkte bara slänga in WIN-XP skivan och sedan starta i från den .
sedan efter det är väl det bara att köra alla drivers och så efter det eller under installationen av win-Xp... :wink:

Något jag behöver tänka på då är väl bara att trycka in cd skivan
och sedan välja ta bort ENHET C:/windows..Formatera denna enhet.
Sedan efter det installera över med samma windows XP cd igen.. :wink:

ÄR det något jag behöver tänka på tex att gå in i Bios eller så och mecka dära med inställningarna eller något.. :?

ska även ha någonstans i svergie en extern USB-hårdisk som jag kan spara över ett par gig filer på..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:40:08, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav barracuber » 2009-03-27 8:23:59

Innan jag installerar om brukar jag koppla bort så mycket prylar som möjligt, scanner, usb-hubb, usb-hd, skrivare osv. En gång fick jag även gå in i bios och inaktivera usb 2.0 tillfälligt - nånting gjorde att xp-skivan hakade upp sig annars.

Annars låter det som att du har koll.

Hehe. När du skrev c:/WINDOWS trodde jag du menade att du formaterar med typ ett DOS-kommando :-D Men det gör man ju från skivan numera.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:40:08, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav manne » 2009-03-27 10:19:31

barracuber skrev:Innan jag installerar om brukar jag koppla bort så mycket prylar som möjligt, scanner, usb-hubb, usb-hd, skrivare osv. En gång fick jag även gå in i bios och inaktivera usb 2.0 tillfälligt - nånting gjorde att xp-skivan hakade upp sig annars.

Annars låter det som att du har koll.

Hehe. När du skrev c:/WINDOWS trodde jag du menade att du formaterar med typ ett DOS-kommando :-D Men det gör man ju från skivan numera.

/Barracuber

Yes det var under win 98 tiden som man fick gå in i dos och skriva C:/format win 98 och använda en start install diskett och så vidare..

MEN jag behöver inte gå in i bios då och ställa om att datorn bootar i från CD skivan i stället för att den bootar i från harddrive... :? :? :?:

och du jag har en Recovery cd skiva med Win Xp är det någon skillnad i mellan en vanlig Win Xp skiva och en Recovery Win XP skiva är dessa skivor olika och fungerar olika eller.. :? :? :?

vilken är bäst då en Recovery CD Win XP skiva eller en Win XP cd.. :? :?
manne

Inläggav barracuber » 2009-03-27 11:01:37

manne skrev:MEN jag behöver inte gå in i bios då och ställa om att datorn bootar i från CD skivan i stället för att den bootar i från harddrive... :? :? :?:

Om CD:n finns med i bios-listan borde uppstarten fråga typ "do you want to boot from CD?" när du bootar. Annars får du gå in i bios och lägga till och eventuellt "flytta upp" CD:n i listan. Jag brukar ha denna ordningen:

1. diskett
    2. CD
    3. hårddisk

manne skrev:och du jag har en Recovery cd skiva med Win Xp är det någon skillnad i mellan en vanlig Win Xp skiva och en Recovery Win XP skiva är dessa skivor olika och fungerar olika eller.. :? :? :?

Japp det är skillnad och de fungerar väldigt olika.

Jag är ingen expert på detta men det verkar vara en satans maskburk (om du öppnar den kryper det iväg åt alla håll.... :lol: )

Läste på <a target="_blank" href="http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=367508">idg</a> att Microsoft redan 2002 förlorade en rättegång om Recovery CD:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=367508 skrev:En tysk domstol har sagt att låst programvara till en viss maskinvara näst intill är olaglig. Dvs. att konsumenten har rätt att låsa upp programmet. Domen gäller i hela EU. Microsoft förlorade. (En IDG-tidning hade publicerat en programvara som låser upp hårdvarulåst Win Me och blev stämd av M$)

Hinner inte kolla just nu men jag har en känsla av att Recovery CD mer eller mindre försvunnit på senare år, kanske ju pga rättegången ovan. Och bra är väl det.

Utan att vara insatt låter Recovery CD misstänkt likt Microsofts OEM-versioner av Windows, eftersom de är bundna till en viss dator . Köper man en ny dator - eller rättare sagt byter moderkort - måste man köpa en ny licens (se nedan).

Dock vet jag att liknande licenssystem åas är väldigt vanligt även för andra softwareprodukter än bara operativsystem, t ex styrsystem, systemprogramvaror, maskinprogram osv. Antar att det är ett sätt för företagen att tjäna pengar på softvaran när hårdvaran utvecklas. Men jag blir inte helt klok på detta... nån som vet mer??

manne skrev:vilken är bäst då en Recovery CD Win XP skiva eller en Win XP cd.. :? :?

Det senare uppenbarligen. Men, som sagt, "smakar det så kostar det".

Sedan är ju Microsofts Windowslicenser något invecklade för att uttrycka det milt. Är som sagt ingen expert men det finns ju två typer av Windows (gäller även Vista):

OEM - den "billiga" prisdumpade varianten som är bunden till ett visst moderkort - byter du moderkort fungerar inte längre den gamla OEM-licencen. (Däremot är den inte bunden till en viss hårddisk som jag fattar det.)

"Full" licens - den dyra varianten som inte är bunden till ett visst system/hårdvara. Ofta alltför dyr för vad många är beredda att betala, vilket gör att folk dras till Linux osv.

Ifall jag har missuppfattat (inte så konstigt ifall det gäller M$) detta tar jag gärna emot synpunkter....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:40:08, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav manne » 2009-03-27 18:47:00

barracuber skrev:
manne skrev:MEN jag behöver inte gå in i bios då och ställa om att datorn bootar i från CD skivan i stället för att den bootar i från harddrive... :? :? :?:

Om CD:n finns med i bios-listan borde uppstarten fråga typ "do you want to boot from CD?" när du bootar. Annars får du gå in i bios och lägga till och eventuellt "flytta upp" CD:n i listan. Jag brukar ha denna ordningen:

1. diskett
    2. CD
    3. hårddisk

manne skrev:och du jag har en Recovery cd skiva med Win Xp är det någon skillnad i mellan en vanlig Win Xp skiva och en Recovery Win XP skiva är dessa skivor olika och fungerar olika eller.. :? :? :?

Jag är ingen expert på detta men det verkar vara en satans maskburk (om du öppnar den kryper det iväg åt alla håll.... :lol: )

Läste på <a target="_blank" href="http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=367508">idg</a> att Microsoft redan 2002 förlorade en rättegång om Recovery CD:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=367508 skrev:En tysk domstol har sagt att låst programvara till en viss maskinvara näst intill är olaglig. Dvs. att konsumenten har rätt att låsa upp programmet. Domen gäller i hela EU. Microsoft förlorade. (En IDG-tidning hade publicerat en programvara som låser upp hårdvarulåst Win Me och blev stämd av M$)

Hinner inte kolla just nu men jag har en känsla av att Recovery CD mer eller mindre försvunnit på senare år, kanske ju pga rättegången ovan. Och bra är väl det.

Utan att vara insatt låter Recovery CD misstänkt likt Microsofts OEM-versioner av Windows, eftersom de är bundna till en viss dator . Köper man en ny dator - eller rättare sagt byter moderkort - måste man köpa en ny licens (se nedan).

Dock vet jag att liknande licenssystem åas är väldigt vanligt även för andra softwareprodukter än bara operativsystem, t ex styrsystem, systemprogramvaror, maskinprogram osv. Antar att det är ett sätt för företagen att tjäna pengar på softvaran när hårdvaran utvecklas. Men jag blir inte helt klok på detta... nån som vet mer??

manne skrev:vilken är bäst då en Recovery CD Win XP skiva eller en Win XP cd.. :? :?

Sedan är ju Microsofts Windowslicenser något invecklade för att uttrycka det milt. Är som sagt ingen expert men det finns ju två typer av Windows (gäller även Vista):

OEM - den "billiga" prisdumpade varianten som är bunden till ett visst moderkort - byter du moderkort fungerar inte längre den gamla OEM-licencen. (Däremot är den inte bunden till en viss hårddisk som jag fattar det.)

"Full" licens - den dyra varianten som inte är bunden till ett visst system/hårdvara. Ofta alltför dyr för vad många är beredda att betala, vilket gör att folk dras till Linux osv.

Ifall jag har missuppfattat (inte så konstigt ifall det gäller M$) detta tar jag gärna emot synpunkter....

/Barracuber

OK tack ska du .. :D :D :wink:
manne

Inläggav manne » 2009-04-03 15:50:49

barracuber skrev:

1. diskett
    2. CD
    3. hårddisk

/Barracuber

Tack men det räckte med att reparera windows..
aaa vad korkad man kan vara i bland man tänker inte så långt. :-)051 .
manne

Återgå till IT-forum

Logga in